Yuji Kunimoto i Nicolas Lapierre poprowadzÄ… ToyotÄ™ TS050 Hybrid #9 razem ze Stéphane’em Sarrazinem w 2. i 3. eliminacjach rozpoczynajÄ…cego siÄ™ sezonu FIA WEC.
26-letni Yuji Kunimoto ma bogate doÅ›wiadczenie w wyÅ›cigach dÅ‚ugodystansowych po 8 sezonach w serii Super GT. W ubiegÅ‚ym roku kierowca pokonaÅ‚ wielu sÅ‚ynnych zawodników, wygrywajÄ…c japoÅ„skie mistrzostwa Super Formula, przy jednoczesnym udziale w serii Super GT.
Nicolas Lapierre należaÅ‚ do zespoÅ‚u Toyoty w serii FIA World Endurance Championship w latach 2012–2014. Lapierre wygrywaÅ‚ z ToyotÄ… pierwsze wyÅ›cigi WEC, po czym zdobyÅ‚ mocnÄ… pozycjÄ™ jednego z najlepszych kierowców LMP2, dwukrotnie wygrywajÄ…c w tej klasie w 24-godzinnym wyÅ›cigu w Le Mans oraz zostajÄ…c mistrzem Å›wiata kierowców FIA WEC 2016 roku.
„To dla mnie speÅ‚nienie marzeÅ„. Nie wyobrażaÅ‚em sobie, że pewnego dnia bÄ™dÄ™ mógÅ‚ doÅ‚Ä…czyć do zespoÅ‚u takiego jak TOYOTA GAZOO Racing w wyÅ›cigu Le Mans, dlatego jestem zdeterminowany, by jak najlepiej skorzystać z tej szansy. PodobaÅ‚y mi siÄ™ pierwsze testy za kierownicÄ… TS050 Hybrid, który jest naprawdÄ™ imponujÄ…cym samochodem. Klasa LMP1 i wyÅ›cigi dÅ‚ugodystansowe w Europie to dla mnie nowość, wiÄ™c ciężko pracujÄ™, żeby jak najwiÄ™cej siÄ™ nauczyć od kolegów. Jestem pewien, że wiele zyskam dziÄ™ki Stéphane’owi i Nicolasowi, którzy sÄ… bardzo doÅ›wiadczeni i bardzo szybcy” – podzieliÅ‚ siÄ™ wrażeniami Yuji Kunimoto.
„Fantastycznie jest wrócić do Toyoty, dziÄ™kujÄ™ zespoÅ‚owi za tÄ™ możliwość. CieszÄ™ siÄ™ z ponownego startu w samochodzie klasy LMP1. Auto Toyoty bardzo siÄ™ rozwinęło od czasu TS040 Hybrid z 2014 roku. WyÅ›cig w Spa już niedÅ‚ugo, wiÄ™c jestem w peÅ‚ni skoncentrowany na przygotowaniach do nowego sezonu. We wczeÅ›niejszych latach już stawaÅ‚em na podium w Le Mans z ToyotÄ…, dlatego i tym razem jest to mój cel” – powiedziaÅ‚ Nicolas Lapierre.
Po ogÅ‚oszeniu nazwisk dwóch nowych kierowców znany jest już peÅ‚ny skÅ‚ad zespoÅ‚u TOYOTA GAZOO Racing, startujÄ…cego w mistrzostwach FIA WEC w tym sezonie. Bolidem TS050 Hybrid #7 pojadÄ… Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López. Samochód #8 poprowadzÄ… mistrzowie Å›wiata 2014 roku, Sébastien Buemi i Anthony Davidson, oraz Kazuki Nakajima.
Profile kierowców
|
Yuji Kunimoto
|
Urodzony
|
1990, Japonia
|
Kariera
|
2008
|
Formula Challenge Japan
|
1. miejsce
(8 zwycięstw)
|
Formula BMW Pacific (ART Motorsport)
|
16. miejsce
|
2009
|
Super GT, klasa GT300 (Corolla Axio apr GT)
|
10. miejsce
|
JapoÅ„ska FormuÅ‚a 3 (Petronas Team TOM’S)
|
3. miejsce
(4 zwycięstwa)
|
2010
|
Super GT, klasa GT300 (Corolla Axio apr GT)
|
5. miejsce
(1 zwycięstwo)
|
JapoÅ„ska FormuÅ‚a 3 (Petronas Team TOM’S)
|
1. miejsce
(10 zwycięstw)
|
2011
|
Super GT, klasa GT300 (Corolla Axio apr GT)
|
7. miejsce
|
Formula Nippon (Team BOSS INGING)
|
10. miejsce
|
2012
|
Super GT (Team Kraft)
|
13. miejsce
|
Formula Nippon (Team BOSS INGING)
|
13. miejsce
|
2013
|
Super GT (Lexus Team LeMans)
|
5. miejsce
(1 zwycięstwo)
|
Super Formula (INGING)
|
10. miejsce
|
2014
|
Super GT (Lexus Team LeMans)
|
7. miejsce
|
Super Formula (INGING)
|
7. miejsce
|
2015
|
Super GT (Lexus Team LeMans)
|
9. miejsce
|
Super Formula (INGING)
|
9. miejsce
|
2016
|
Super GT (Racing Project Bandoh)
|
4. miejsce
(1 zwycięstwo)
|
Super Formula (INGING)
|
1. miejsce
(2 zwycięstwa)
|
|
|
|
Nicolas Lapierre
|
Urodzony
|
1984, Francja
|
Kariera
|
1993
|
PoczÄ…tek kariery w kartingu
|
1997
|
Kartingowe Mistrzostwa Europy
|
6. miejsce w klasie CIK Cadet
|
2000
|
Francuska Formuła 4 Renault
|
2001
|
Francuska Formuła 4 Renault
|
8. miejsce
(4. miejsce w klasie juniorów)
|
2002
|
Formula Renault Eurocup (Graff Racing)
|
3. miejsce
|
2003
|
Formula 3 EuroSeries (Signature Plus)
|
4. miejsce
|
Macau Grand Prix
|
1. miejsce
|
2004
|
Formula 3 EuroSeries (Signature Plus)
|
3. miejsce
(3 zwycięstwa)
|
2005
|
GP2 Series (Arden International)
|
12. miejsce
|
2006
|
GP2 Series (Arden International)
|
9. miejsce
|
A1 Grand Prix (Team France)
|
1. miejsce
(6 zwycięstw)
|
2007
|
GP2 Series (DAMS)
|
12. miejsce
(2 zwycięstwa)
|
Le Mans 24 Hours (ORECA)
|
9. miejsce
|
2008
|
Le Mans Series (ORECA)
|
12. miejsce
|
2009
|
Le Mans Series (ORECA)
|
6. miejsce
(1 zwycięstwo)
|
Le Mans 24 Hours (ORECA)
|
5. miejsce
|
Asian Le Mans Series (ORECA)
|
3. miejsce
|
2010
|
Le Mans Series (Team ORECA)
|
2. miejsce
(1 zwycięstwo)
|
Le Mans 24 Hours (ORECA)
|
nie ukończył
|
2011
|
Le Mans Series / Inter. Le Mans Cup (ORECA)
|
1 zwycięstwo
|
Le Mans 24 Hours (ORECA)
|
5. miejsce
|
Sebring 12 Hours (ORECA)
|
1. miejsce
|
2012
|
Le Mans 24 Hours (TOYOTA Racing)
|
nie ukończył
|
World Endurance Championship (TOYOTA Racing)
|
3. miejsce
(3 zwycięstwa)
|
2013
|
Le Mans 24 Hours (TOYOTA Racing)
|
4. miejsce
|
World Endurance Championship (TOYOTA Racing)
|
4. miejsce
(1 zwycięstwo)
|
2014
|
Le Mans 24 Hours (TOYOTA Racing)
|
3. miejsce
|
World Endurance Championship (TOYOTA Racing)
|
6. miejsce
(2 zwycięstwa)
|
2015
|
Le Mans 24 Hours (KCMG)
|
9. miejsce
(1. miejsce w LMP2)
|
World Endurance Championship (KCMG)
|
5. miejsce w LMP2
(1 zwycięstwo)
|
2016
|
Le Mans 24 Hours (Signatech Alpine)
|
5. miejsce
(1. miejsce w LMP2)
|
World Endurance Championship (Signatech Alpine)
|
1. miejsce
(4 zwycięstwa)
|
Profile kierowców
|
Yuji Kunimoto
|
Urodzony
|
1990, Japonia
|
Kariera
|
2008
|
Formula Challenge Japan
|
1. miejsce
(8 zwycięstw)
|
Formula BMW Pacific (ART Motorsport)
|
16. miejsce
|
2009
|
Super GT, klasa GT300 (Corolla Axio apr GT)
|
10. miejsce
|
JapoÅ„ska FormuÅ‚a 3 (Petronas Team TOM’S)
|
3. miejsce
(4 zwycięstwa)
|
2010
|
Super GT, klasa GT300 (Corolla Axio apr GT)
|
5. miejsce
(1 zwycięstwo)
|
JapoÅ„ska FormuÅ‚a 3 (Petronas Team TOM’S)
|
1. miejsce
(10 zwycięstw)
|
2011
|
Super GT, klasa GT300 (Corolla Axio apr GT)
|
7. miejsce
|
Formula Nippon (Team BOSS INGING)
|
10. miejsce
|
2012
|
Super GT (Team Kraft)
|
13. miejsce
|
Formula Nippon (Team BOSS INGING)
|
13. miejsce
|
2013
|
Super GT (Lexus Team LeMans)
|
5. miejsce
(1 zwycięstwo)
|
Super Formula (INGING)
|
10. miejsce
|
2014
|
Super GT (Lexus Team LeMans)
|
7. miejsce
|
Super Formula (INGING)
|
7. miejsce
|
2015
|
Super GT (Lexus Team LeMans)
|
9. miejsce
|
Super Formula (INGING)
|
9. miejsce
|
2016
|
Super GT (Racing Project Bandoh)
|
4. miejsce
(1 zwycięstwo)
|
Super Formula (INGING)
|
1. miejsce
(2 zwycięstwa)
|
|
|
|
Nicolas Lapierre
|
Urodzony
|
1984, Francja
|
Kariera
|
1993
|
PoczÄ…tek kariery w kartingu
|
1997
|
Kartingowe Mistrzostwa Europy
|
6. miejsce w klasie CIK Cadet
|
2000
|
Francuska Formuła 4 Renault
|
2001
|
Francuska Formuła 4 Renault
|
8. miejsce
(4. miejsce w klasie juniorów)
|
2002
|
Formula Renault Eurocup (Graff Racing)
|
3. miejsce
|
2003
|
Formula 3 EuroSeries (Signature Plus)
|
4. miejsce
|
Macau Grand Prix
|
1. miejsce
|
2004
|
Formula 3 EuroSeries (Signature Plus)
|
3. miejsce
(3 zwycięstwa)
|
2005
|
GP2 Series (Arden International)
|
12. miejsce
|
2006
|
GP2 Series (Arden International)
|
9. miejsce
|
A1 Grand Prix (Team France)
|
1. miejsce
(6 zwycięstw)
|
2007
|
GP2 Series (DAMS)
|
12. miejsce
(2 zwycięstwa)
|
Le Mans 24 Hours (ORECA)
|
9. miejsce
|
2008
|
Le Mans Series (ORECA)
|
12. miejsce
|
2009
|
Le Mans Series (ORECA)
|
6. miejsce
(1 zwycięstwo)
|
Le Mans 24 Hours (ORECA)
|
5. miejsce
|
Asian Le Mans Series (ORECA)
|
3. miejsce
|
2010
|
Le Mans Series (Team ORECA)
|
2. miejsce
(1 zwycięstwo)
|
Le Mans 24 Hours (ORECA)
|
nie ukończył
|
2011
|
Le Mans Series / Inter. Le Mans Cup (ORECA)
|
1 zwycięstwo
|
Le Mans 24 Hours (ORECA)
|
5. miejsce
|
Sebring 12 Hours (ORECA)
|
1. miejsce
|
2012
|
Le Mans 24 Hours (TOYOTA Racing)
|
nie ukończył
|
World Endurance Championship (TOYOTA Racing)
|
3. miejsce
(3 zwycięstwa)
|
2013
|
Le Mans 24 Hours (TOYOTA Racing)
|
4. miejsce
|
World Endurance Championship (TOYOTA Racing)
|
4. miejsce
(1 zwycięstwo)
|
2014
|
Le Mans 24 Hours (TOYOTA Racing)
|
3. miejsce
|
World Endurance Championship (TOYOTA Racing)
|
6. miejsce
(2 zwycięstwa)
|
2015
|
Le Mans 24 Hours (KCMG)
|
9. miejsce
(1. miejsce w LMP2)
|
World Endurance Championship (KCMG)
|
5. miejsce w LMP2
(1 zwycięstwo)
|
2016
|
Le Mans 24 Hours (Signatech Alpine)
|
5. miejsce
(1. miejsce w LMP2)
|
World Endurance Championship (Signatech Alpine)
|
1. miejsce
(4 zwycięstwa)
|
Historia marki Toyota w FIA World Endurance Championship
W 1983 roku Toyota zapoczÄ…tkowaÅ‚a karierÄ™ w wyÅ›cigach dÅ‚ugodystansowych FIA World Endurance Championship. Od tego czasu bolidy Toyoty wzięły udziaÅ‚ w 18 wyÅ›cigach Le Mans 24 Hours, zajmujÄ…c drugie pozycje w latach 1992, 1994, 1999, 2013 i 2016. W 2012 roku marka zadebiutowaÅ‚a w reaktywowanej serii FIA World Endurance Championship z modelem Toyota TS030, w peÅ‚ni hybrydowym bolidem startujÄ…cym w klasie prototypów LMP1. W 2014 roku zastÄ…piÅ‚ go prototyp TS040 Hybrid, którym zespóÅ‚ zdobyÅ‚ podwójne mistrzostwo Å›wiata – w klasyfikacji producentów i kierowców. Od 2016 roku zespóÅ‚ TOYOTA GAZOO Racing startuje samochodem TS050 Hybrid. Od 2012 roku Toyota wygraÅ‚a 11 wyÅ›cigów i wywalczyÅ‚a 10 pole positions. ZespóÅ‚ zajÄ…Å‚ miejsce na podium 31 razy.
Bolidy powstaÅ‚y we wspóÅ‚pracy TOYOTA Higashi-Fuji Technical Centre odpowiedzialnego za budowÄ™ silnika oraz TOYOTA Motorsport GmbH (TMG), gdzie konstruowane jest podwozie i nadwozie samochodu oraz gdzie mieÅ›ci siÄ™ siedziba TOYOTA GAZOO Racing. Do miÄ™dzynarodowego zespoÅ‚u należą inżynierowie z dziaÅ‚u sportowego i hybrydowego Toyoty, którzy odpowiadajÄ… także za implementacjÄ™ wypracowanych technologii do samochodów drogowych japoÅ„skiego producenta.
TOYOTA GAZOO Racing bierze udziaÅ‚ również w wielu innych dziedzinach motorsportu, m.in. w Rajdzie Dakar i wyÅ›cigach NASCAR. W tym roku zespóÅ‚ zadebiutowaÅ‚ w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata (FIA WRC) – Toyota powróciÅ‚a do tej prestiżowej serii po 17 latach przerwy. TMG Å‚Ä…czy uczestnictwo w motorsporcie z rozwojem zaawansowanych technologii, dostarczanych firmom zewnÄ™trznym oraz przedsiÄ™biorstwom należącym do Toyota Group. Wiele z nich znajduje zastosowanie w autach seryjnych najwiÄ™kszego japoÅ„skiego producenta.