Dziedzictwo Toyoty Supry
GR Supra Racing Concept otwiera nowy rozdziaÅ‚ w historii jednego z najsÅ‚ynniejszych sportowych samochodów Toyoty. Nazwa Supra kojarzy siÄ™ z mocÄ…, Å›wietnymi osiÄ…gami i doskonaÅ‚ym prowadzeniem. Toyota Supra przez ćwierć wieku wyznaczaÅ‚a standardy w segmencie. Jako rasowe auto sportowe model cieszyÅ‚ siÄ™ reputacjÄ… superszybkiego grand tourera i groźnego rywala na torach wyÅ›cigowych. ZdominowaÅ‚ także najbardziej prestiżowe wyÅ›cigi klasy GT w Japonii i zyskaÅ‚ rzesze fanów.
Po 16 latach od zakoÅ„czenia produkcji ostatniej do tej pory, czwartej generacji, Supra nadal cieszy siÄ™ renomÄ… auta kultowego wÅ›ród entuzjastów sportowych samochodów. Jej nieustajÄ…cÄ… popularność wzmocniÅ‚a gwiazdorska rola w serii filmów akcji „Szybcy i wÅ›ciekli”, a także sukces cyfrowej wersji w popularnej grze video Gran Turismo® – symulatorze dostÄ™pnym na konsoli PlayStation.
Nazwa Supra pojawiÅ‚a siÄ™ po raz pierwszy w 1978 roku wraz z debiutem wiÄ™kszej i mocniejszej wersji Toyoty Celiki drugiej generacji, zaÅ› w nastÄ™pnych latach samochód ten staÅ‚ siÄ™ niezależnym modelem. Celica Supra byÅ‚a znana pod symbolem A40. Po niej na rynek trafiÅ‚y trzy generacje Toyoty Supry – A60 w 1981 roku, A70 w 1986 roku i A80 w 1993 roku. Wszystkie cztery modele miaÅ‚y charakterystyczny dla samochodów GT ukÅ‚ad z silnikiem z przodu i tylnym napÄ™dem. Czwarta generacja byÅ‚a najmocniejszym samochodem produkcyjnym w dotychczasowej historii Toyoty.
Toyota Supra zawdziÄ™czaÅ‚a swojÄ… reputacjÄ™ w znacznej mierze sukcesom w sportach motorowych. Czwarta generacja modelu, która weszÅ‚a na rynek w 1993 roku, zdominowaÅ‚a seriÄ™ wyÅ›cigów All-Japan GT, dziÅ› znanÄ… jako Super GT series, czterokrotnie wygrywajÄ…c w klasie GT500. W latach 80. model braÅ‚ udziaÅ‚ także w wyÅ›cigach samochodów sportowych IMSA w Ameryce PóÅ‚nocnej, zaÅ› w nastÄ™pnej dekadzie dwukrotnie wystartowaÅ‚ w 24-godzinnym wyÅ›cigu w Le Mans.
GR Supra Racing Concept
Toyota GR Supra Racing Concept to kompaktowy, dwudrzwiowy samochód z napÄ™dem na tylnÄ… oÅ› i silnikiem z przodu, zbudowany z zaawansowanych, lekkich materiaÅ‚ów. Za jego opracowanie odpowiadali specjaliÅ›ci TOYOTA GAZOO Racing. Koncept ten jest zapowiedziÄ… przyszÅ‚ej premiery Toyoty Supry piÄ…tej generacji, co sugeruje widoczny na drzwiach numer 90, nawiÄ…zujÄ…cy do kodów kolejnych generacji modelu – A40, A60, A70 i A80.
Kiichiro Toyoda, zaÅ‚ożyciel Toyoty, niejednokrotnie wyrażaÅ‚ poglÄ…d, że udziaÅ‚ w sportach motorowych bezpoÅ›rednio prowadzi do opracowywania coraz lepszych samochodów drogowych dziÄ™ki temu, że stawia producentów aut przed ekstremalnymi wyzwaniami, szczególnie w kwestii osiÄ…gów i trwaÅ‚oÅ›ci. JednoczeÅ›nie starty w rajdach i wyÅ›cigach przyciÄ…gajÄ… uwagÄ™ fanów, budzÄ…c emocje i przywiÄ…zanie do marki.
Jego wnuk, Akio Toyoda, obecny prezydent Toyota Motor Corporation, w peÅ‚ni podziela przekonanie swojego poprzednika. Ta idea przyÅ›wieca także zawodnikom i inżynierom TOYOTA GAZOO Racing, zespoÅ‚u reprezentujÄ…cego ToyotÄ™ w najbardziej prestiżowych zmaganiach sportowych, takich jak mistrzostwa WRC i FIA WEC, 24-godzinny wyÅ›cig w Le Mans czy Rajd Dakar. Uczestnictwo w tych imprezach oraz w wielu innych rajdach i wyÅ›cigach na caÅ‚ym Å›wiecie jest źródÅ‚em cennej wiedzy technicznej, którÄ… Toyota wykorzystuje przy opracowywaniu kolejnych generacji seryjnych modeli. Dotyczy to zarówno sportowych samochodów bÄ…dź usportowionych modeli z serii GR, jak i szerokiej gamy aut, którymi na co dzieÅ„ poruszajÄ… siÄ™ dziesiÄ…tki milionów ludzi na Å›wiecie.
Toyota GR Supra Racing Concept bÄ™dzie dostÄ™pna w nowej wersji gry video Gran Turismo Sport firmy Polyphony Digital Inc., która wejdzie do sprzedaży w kwietniu 2018 roku.
Projekt, właściwości jezdne i wyposażenie
Nadwozie koncepcyjnej GR Supry Racing ma dynamiczny, budzÄ…cy emocje design. Wiele jego elementów, takich jak maska z wlotami powietrza, tylny zderzak, przedni spojler, nakÅ‚adki progów, tylny dyfuzor, obudowy lusterek bocznych oraz duże tylne skrzydÅ‚o, wyprodukowano z mocnych, lekkich kompozytów. Przednia szyba oraz oszklenie bocznych okien także powstaÅ‚y z odpornego tworzywa.
Samochód ma obniżone przednie i tylne zawieszenie, wyczynowy ukÅ‚ad wydechowy, wyÅ›cigowe koÅ‚a BBS oraz opony Michelin. W hamulcach zastosowano zaciski i tarcze Brembo Racing. Kabina zostaÅ‚a zaprojektowana z myÅ›lÄ… o wyczynowej jeździe. Firma OMP dostarczyÅ‚a fotele i pasy bezpieczeÅ„stwa, a także wyÅ›cigowÄ… kierownicÄ™, zamocowanÄ… na specjalnej kolumnie i wyposażonÄ… w Å‚opatki zmiany biegów. Deska rozdzielcza ma wyglÄ…d charakterystyczny dla samochodów wyÅ›cigowych, podobnie jak tablica przyrzÄ…dów ze sportowymi zegarami. Drzwi od wewnÄ…trz sÄ… pokryte panelami z wÅ‚ókna wÄ™glowego. Zgodnie z regulacjami dotyczÄ…cymi bezpieczeÅ„stwa, obowiÄ…zujÄ…cymi podczas profesjonalnych rajdów i wyÅ›cigów, w samochodzie zamontowano klatkÄ™ bezpieczeÅ„stwa i gaÅ›nice. Przewody paliwowe i hamulcowe, PedalBox, akumulator i przewody elektryczne zostaÅ‚y opracowane zgodnie ze standardami imprez motorsportowych.
TOYOTA GAZOO Racing
ZespóÅ‚ TOYOTA GAZOO Racing zadebiutowaÅ‚ w europejskich sportach motorowych w 2007 roku (na poczÄ…tku pod nazwÄ… GAZOO Racing), kiedy dwie Toyoty Altezza wystartowaÅ‚y w 24-godzinnym wyÅ›cigu na torze Nürburgring. Kierowcami obu samochodów, podobnie jak mechanikami zespoÅ‚u, byli pracownicy koncernu. Od tamtej pory Toyota regularnie bierze udziaÅ‚ w tym jednym z najtrudniejszych wyÅ›cigów na Å›wiecie.
W 2015 roku TOYOTA GAZOO Racing staÅ‚a siÄ™ globalnÄ… markÄ…, odpowiedzialnÄ… za udziaÅ‚ Toyoty w sportach motorowych. W 2017 roku zespóÅ‚ wygraÅ‚ dwie rundy Rajdowych Mistrzostw Åšwiata (WRC) oraz pięć rund Mistrzostw Åšwiata WyÅ›cigów DÅ‚ugodystansowych (WEC).
W tym czasie inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing opracowali hot hatcha ToyotÄ™ Yaris GRMN. Jest to najnowszy samochód z serii GR, obejmujÄ…cej usportowione wersje popularnych modeli Toyoty. Seria jest od kilku miesiÄ™cy dostÄ™pna w Japonii, zaÅ› Yaris GRMN jest jej pierwszym przedstawicielem opracowanym, wyprodukowanym i dostÄ™pnym w Europie.