Budynki o dużych szklanych powierzchniach wymagajÄ… znaczÄ…cych nakÅ‚adów energii na klimatyzacjÄ™ latem i ogrzewanie zimÄ…. Konwencjonalne sposoby ograniczania zużycia energii to rolety i foliowe osÅ‚ony termiczne. RozwiÄ…zania te nie sÄ… jednak pozbawione wad. Na przykÅ‚ad rolety ograniczajÄ… dopÅ‚yw Å›wiatÅ‚a sÅ‚onecznego i zasÅ‚aniajÄ… wnÄ™trze, ograniczajÄ…c możliwoÅ›ci promocyjne salonu czy sklepu.
Toyota i firma Asahi Glass wspólnie opracowaÅ‚y przytwierdzany do sufitu dwuwarstwowy system oszklenia nowej generacji (Ceiling-mounted Double Skin System). ZostaÅ‚ zaprojektowany, aby zwiÄ™kszyć wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci termoizolacyjne i tym samym ograniczyć straty energii w budynkach takich jak salony samochodowe.
Innowacyjny system oszklenia budynków
W systemie Toyoty i Asahi Glass pomiÄ™dzy dwoma taflami szkÅ‚a znajduje siÄ™ warstwa poÅ›rednia, w której absorbowane jest ciepÅ‚o, a nastÄ™pnie rozpraszane przez napÅ‚yw powietrza z zewnÄ…trz. Tafle szklane można Å‚atwo i bezpiecznie otwierać i zamykać w zależnoÅ›ci od warunków pogodowych.
Nowe rozwiÄ…zanie wykorzystuje szkÅ‚o samochodowe Coolverre™, używane do produkcji przednich szyb samochodów, a także paneli sÅ‚onecznych i oÅ›wietlenia. Zastosowano w nim filtr podczerwieni, blokujÄ…cy ponad 90 procent promieni IR, które sÄ… gÅ‚ównÄ… przyczynÄ… poparzeÅ„ sÅ‚onecznych. SzkÅ‚o Coolverre™ zatrzymuje także 99 procent promieni UV, wywoÅ‚ujÄ…cych poparzenia sÅ‚oneczne i skazy na skórze. Ponadto chemicznie wzmocnione szkÅ‚o samochodowe jest bardziej wytrzymaÅ‚e i odporne na zniszczenie niż szkÅ‚o sodowo-wapniowe, standardowo wykorzystywane w budownictwie.
Konstrukcja systemu oszklenia nowej generacji
WewnÄ™trzna warstwa systemu oszklenia skÅ‚ada siÄ™ z górnego i dolnego panelu. SzkÅ‚o w górnej części blokuje Å›wiatÅ‚o i izoluje pomieszczenie termicznie. Dolny panel jest zbudowany ze szkÅ‚a Coolverre™, które zapewnia dobrÄ… przejrzystość i izolacjÄ™ cieplnÄ…. Kombinacja tych dwóch rozwiÄ…zaÅ„ umożliwia instalacjÄ™ w budynkach o wysokim suficie.
Cienkie pÅ‚yty szklane stosowane w dolnym panelu przyczyniajÄ… siÄ™ do znaczÄ…cej redukcji masy. Producenci zamierzajÄ… ograniczyć masÄ™ caÅ‚ego systemu do jednej piÄ…tej masy standardowych rozwiÄ…zaÅ„ obecnych na rynku. Szklane panele mogÄ… być z Å‚atwoÅ›ciÄ… odsuwane w taki sam sposób jak zasÅ‚ony.
Po opracowaniu specyfikacji oraz testach użyteczności i bezpieczeństwa Toyota i Asahi Glass zamierzają wprowadzić nowy produkt do sprzedaży. Premiera jest zaplanowana na wiosnę 2018 roku. Grupą docelową są salony samochodowe i biurowce.
Realizacja planu Toyota Environmental Challenge 2050
W 2015 roku Toyota ogÅ‚osiÅ‚a dÅ‚ugofalowy plan Toyota Environmental Challenge 2050. Jego celem jest taka organizacja funkcjonowania koncernu, aby generowaÅ‚ on pozytywny wpÅ‚yw na Å›rodowisko naturalne. Inicjatywa zakÅ‚ada m.in. ograniczenie niemal do zera emisji CO2 bÄ™dÄ…cej wynikiem dziaÅ‚alnoÅ›ci koncernu, w tym dwutlenku wÄ™gla wytwarzanego przez nowe samochody Toyoty oraz zakÅ‚ady produkcyjne i biurowce firmy. Opracowanie nowego dwuwarstwowego systemu oszklenia redukujÄ…cego zużycie energii dla salonów sprzedaży oraz budynków biurowych to jeden ze sposobów na osiÄ…gniÄ™cie tych celów.