Nowo艣ci膮 w stosunku do tego rodzaju systemów dzia艂aj膮cych w ró偶nych cz臋艣ciach 艣wiata jest automatyczne szacowanie powagi wypadku oraz stanu kierowcy i pasa偶erów na podstawie z艂o偶onych danych z samochodu. Te informacje s膮 wykorzystywane do podj臋cia szybkiej decyzji, czy wys艂a膰 na miejsce naziemn膮 karetk臋, czy helikopter.
Gdy dochodzi do powa偶nego wypadku, niekiedy sekundy decyduj膮 o 偶yciu lub 艣mierci ofiar. Japo艅ska organizacja non-profit Emergency Medical Network of Helicopter and Hospital (HEM-Net) we wspó艂pracy z Toyota Motor Corporation, Honda Motor Co. oraz firm膮 Japan Mayday Service Co. zajmuj膮c膮 si臋 systemami komunikacji sieciowej wspólnie opracowa艂y nowy system szybkiego reagowania D-Call Net, który u艂atwia podejmowanie b艂yskawicznych decyzji o wys艂aniu na miejsce wypadku karetki lub helikoptera ratowniczego. W艂a艣nie zosta艂a uruchomiona faza testowa systemu.
D-Call Net wykorzystuje dane z samochodu do oszacowania za pomoc膮 specjalnie opracowanego algorytmu prawdopodobie艅stwo 艣mierci lub powa偶nych obra偶e艅. Informacje te s膮 przekazywane tu偶 po uruchomieniu poduszek powietrznych do centrum operacyjnego wraz z wygenerowan膮 automatycznie rekomendacj膮, czy wys艂a膰 na miejsce standardow膮 karetk臋 czy helikopter.
W Japonii dzia艂a ju偶 system automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku. Firma Japan Mayday Servide wprowadzi艂a do u偶ytku w 2000 roku program HELPNET. System automatycznie wysy艂a informacje o po艂o偶eniu samochodu oraz o uruchomieniu si臋 poduszek powietrznych. Informacje te odbiera centrum operacyjne, sk膮d koordynator komunikuje si臋 z pasa偶erami samochodu i na te podstawie wysy艂a na miejsce policj臋, stra偶 po偶arn膮 lub karetk臋. Dzi臋ki HELPNET uda艂o si臋 znacz膮co przyspieszy膰 akcje ratownicze.
Pilota偶owy program D-Call Net znacz膮co rozwija funkcje systemu HELPNET. Automatyczny raport przesy艂any do centrum operacyjnego Japan Mayday Service zawiera informacje o poje藕dzie, takie jak kierunek jazdy, intensywno艣膰 zderzenia oraz fakt zapi臋cia b膮d藕 nie pasów bezpiecze艅stwa. Na podstawie algorytmów prawdopodobie艅stwa 艣mierci lub powa偶nych obra偶e艅 opartych na danych z 2,8 mln wypadków, system ocenia prawdopodobny stan kierowcy i pasa偶erów oraz rekomenduje wys艂anie odpowiedniej pomocy – helikoptera lub naziemnej karetki. To pozwala znacz膮co skróci膰 czas dotarcia do potrzebuj膮cych, zmniejszy膰 liczb臋 ofiar 艣miertelnych i racjonalnie zarz膮dza膰 zasobami.
Aby D-Call Net móg艂 dzia艂a膰, konieczne jest zainstalowanie w samochodach kompatybilnych urz膮dze艅 i czujników. Toyota oferuje obecnie w Japonii dwa modele wyposa偶one w now膮 funkcj臋 – Land Cruisera i Crown, za艣 Lexus wprowadzi艂 j膮 do modeli LX, RX, GS i GS F. Honda Accord mo偶e komunikowa膰 si臋 z systemem za po艣rednictwem pok艂adowej nawigacji. Wed艂ug planów partnerów przedsi臋wzi臋cia do 2017 roku na japo艅skich drogach ma porusza膰 si臋 400 000 samochodów wspó艂pracuj膮cych z D-Call Net, za艣 w 2018 roku zostanie uruchomiona jego pe艂na wersja. Fundacja HEM-Net prowadzi w tej dziedzinie wspólne dzia艂ania z lokalnymi w艂adzami oraz ze szpitalami wyposa偶onymi w helikoptery. Natomiast Toyota i Honda koordynuj膮 wspó艂prac臋 z pozosta艂ymi producentami samochodów, aby szybko doprowadzi膰 do jak najszerszej dost臋pno艣ci funkcji D-Call Net w samochodach sprzedawanych w Japonii.