W Toyota Motorsport GmbH pracuje okoÅ‚o 250 osób. To wykwalifikowany personel majÄ…cy jedno zadanie – sprawić, by sportowe samochody byÅ‚y coraz lepsze, a dostÄ™pna najnowsza technologia maksymalnie wykorzystywana. Pod falistym dachem budynku znajduje siÄ™ jeden z najwiÄ™kszych w Europie zakÅ‚adów produkujÄ…cych elementy z kompozytów oraz dziaÅ‚ wytwarzajÄ…cy części za pomocÄ… obrabiarek sterowanych numerycznie. Można tu też znaleźć centrum testowe wyposażone miÄ™dzy innymi w tunel aerodynamiczny i stanowiska do testowania praktycznie każdego elementu samochodu.
Ukryte skarby – prywatne muzeum Toyota Motorsport
Centrum Toyota Motorsport GmbH to miejsce, w którym nie tylko tworzy siÄ™ przyszÅ‚ość motorsportu, ale również dba siÄ™ o jego historiÄ™. W ukrytym poÅ›ród kompleksu korytarzy i pomieszczeÅ„ muzeum kryjÄ… siÄ™ prawdziwe skarby. Sama koncepcja wystawy jest niezwykle ciekawa – nie ma tu szklanych gablot, nie ma barierek ograniczajÄ…cych dostÄ™p – sÄ… za to historyczne samochody rajdowe, modele FormuÅ‚y 1 i bolidy wyÅ›cigów dÅ‚ugodystansowych.
– Muzeum zawiera niemal caÅ‚y przekrój historii Toyoty w motorsporcie. Ekspozycja nie jest dostÄ™pna z ulicy, ale wiele osób już jÄ… widziaÅ‚o. WystawÄ™ odwiedzajÄ… nasi partnerzy i ich klienci, sponsorzy i zaproszeni goÅ›cie, czÄ™sto przyjeżdżajÄ… też wycieczki z lokalnych oddziaÅ‚ów Toyoty czy wyjÄ…tkowi klienci, jak np. wÅ‚aÅ›ciciele GT86 w wersji Cup. Organizowane sÄ… też tutaj konferencje czy spotkania biznesowe, a wystawa ma być atrakcjÄ… dodatkowÄ… – wyjaÅ›nia Alastair Moffitt, Marketing and Communications Manager Toyota Motorsport GmbH.
Zgromadzone w muzeum samochody można też zobaczyć na najwiÄ™kszych imprezach motoryzacyjnych – Toyota Motorsport prezentuje swojÄ… kolekcjÄ™ miÄ™dzy innymi podczas festiwalu w Goodwood, samochody biorÄ… również udziaÅ‚ w rajdach klasyków.
Z motorsportu do „cywila”
Motorsport to doskonaÅ‚y poligon doÅ›wiadczalny dla technologii – przetestowane w ekstremalnych warunkach podzespoÅ‚y i rozwiÄ…zania bardzo czÄ™sto trafiajÄ… do samochodów seryjnych. Dlatego Toyota Motorsport GmbH skupia siÄ™ na technologii hybrydowej. Dodatkowo, inżynierowie sportowi dzielÄ… siÄ™ wiedzÄ… z inżynierami pracujÄ…cymi nad samochodami seryjnymi.
– Motorsport dla każdej marki oznacza coÅ› innego. Ważny jest aspekt marketingowy, czyli zwiÄ™kszanie Å›wiadomoÅ›ci i wizerunku marki, dodawanie jej sportowego elementu, szczególnie dziÄ™ki programowi WEC, w którym Å›cigajÄ… siÄ™ hybrydy. Hybrydy na poczÄ…tku nie kojarzyÅ‚y siÄ™ ze wspaniaÅ‚ymi osiÄ…gami, a teraz w LeMans Å›cigajÄ… siÄ™ auta, które majÄ… przeszÅ‚o 1000 KM i pÄ™dzÄ… grubo ponad 300 km/h – wyjaÅ›nia Alastair Moffitt – To nadaÅ‚o hybrydom nowy wymiar, a dziaÅ‚owi zajmujÄ…cemu siÄ™ projektowaniem aut drogowych pozwoliÅ‚o na dodanie nutki sportu i emocji do sprzedawanych w naszych salonach aut. Otwiera to także drzwi do produkcji sportowych samochodów, co widać choćby po samochodach marki Lexus. WykorzystujÄ… one napÄ™d hybrydowy nie tylko po to, by ograniczyć spalanie, ale i by poprawić osiÄ…gi, zwÅ‚aszcza podczas przyspieszania.
Kiedy technologie z tegorocznych wyÅ›cigów dÅ‚ugodystansowych trafiÄ… do cywilnych samochodów?
Inżynierowie Toyota Motorsport GmbH podkreÅ›lajÄ…, że najczęściej zajmuje to kilka lat. Przede wszystkim dlatego, że technologia samochodów drogowych rozwija siÄ™ nieco wolniej niż w motorsporcie. Dla przykÅ‚adu – w Priusie najnowszej generacji zostaÅ‚y wykorzystane rozwiÄ…zania zwiÄ…zane z napÄ™dem, które centrum TMG testowaÅ‚o w 2014 roku.