Samochody, z którymi trudno siÄ™ rozstać
Przez pierwsze lata sprzedaży hybryd pokutowaÅ‚o przekonanie, że auta te majÄ… krótkie życie. Å»e sÄ… to może atrakcyjne samochody, gdy sÄ… nowe, ale pierwsza wymiana baterii powoduje, że zakup przestaje siÄ™ opÅ‚acać. Kolejne badania pokazujÄ… jednak, że jest to mit. Amerykanie przeprowadzili ich już caÅ‚kiem sporo – najbardziej znany jest test wiodÄ…cej organizacji konsumenckiej Consumer Reports, która sprawdziÅ‚a Priusa z 335 tys. km na liczniku i nie stwierdziÅ‚a żadnego zmniejszenia efektywnoÅ›ci baterii.
Do dÅ‚ugiej listy badaÅ„ i rankingów, które potwierdzajÄ… trwaÅ‚ość hybryd, doÅ‚Ä…czyÅ‚a analiza portalu iSeeCars.com, badajÄ…cego rynek samochodów używanych w Ameryce. Z raportu „The Top New Cars Owners Keep for 10 Years” (Modele posiadane przez 10 lat przez najwiÄ™kszy odsetek pierwszych wÅ‚aÅ›cicieli) wynika, że w 2016 roku w USA najmniej chÄ™tnie ze swoimi samochodami rozstawali siÄ™ pierwsi wÅ‚aÅ›ciciele hybrydowej odmiany Toyoty Highlander oraz ikony hybryd – Priusa. Zestawienie marek, których samochody najczęściej sÄ… posiadane przez jednego wÅ‚aÅ›ciciela przez ponad 10 lat, również nie jest zaskakujÄ…ce – w Top10 znajduje siÄ™ 7 japoÅ„skich marek, 9 marek z Azji i tylko jedna amerykaÅ„ska. Na samym szczycie również nie ma niespodzianki – aż 22,2 procent wÅ‚aÅ›cicieli aut marki Toyota trzyma swoje samochody przez ponad 10 lat.
Prius z milionowym przebiegiem
Podobne doÅ›wiadczenia do amerykaÅ„skich wÅ‚aÅ›cicieli Priusów ma Manfred Dvorak, taksówkarz pracujÄ…cy w Wiedniu. Kierowca ten jeździ ToyotÄ… Prius drugiej generacji, którÄ… przejechaÅ‚ już milion kilometrów. Samochód ma wciąż oryginalne baterie i, jak twierdzi wÅ‚aÅ›ciciel, nigdy siÄ™ nie zepsuÅ‚. Taksówki przejeżdżajÄ… rocznie o wiele wiÄ™cej kilometrów niż przeciÄ™tny samochód osobowy, czÄ™sto w trudnych warunkach. W wielu miastach na Å›wiecie taksówkarze jeżdżą hybrydami, wiÄ™c jest kogo spytać. WÅ‚adze niektórych miast celowo wspierajÄ… rozwój hybrydowej floty taksówek, aby zmniejszyć emisjÄ™ spalin.
Priusem drugiej generacji jeździ także Artur Prusak, kierowca rajdowy przez wiele lat startujący w Mistrzostwach Świata Alternatywnych Energii (FIA AEC). W latach 2015 i 2016 Polak zdobył tytuł mistrza świata, a wszystkie swoje sportowe sukcesy wywalczył za kierownicą kilkuletniego Priusa.
PrzywiÄ…zanie kierowców do tego modelu nie bierze siÄ™ znikÄ…d. Jego najwiÄ™ksze atuty to oszczÄ™dność i niezawodność. Warto też jednak podkreÅ›lić bardzo dobry poziom bezpieczeÅ„stwa oraz przyjemność z jazdy samochodem, który wykorzystuje wyÅ‚Ä…cznie silnik elektryczny przez kilkadziesiÄ…t procent czasu jazdy.
Rankingi niezawodności
Consumer Reports, renomowana amerykaÅ„ska organizacja konsumencka, w raporcie „Car Reliability Survey 2016” przyznaÅ‚a Lexusowi i Toyocie 1. i 2. miejsce za niezawodność. Ranking opiera siÄ™ na badaniach przeprowadzonych wÅ›ród amerykaÅ„skich konsumentów, z których wynika także, że najbardziej bezawaryjnym samochodem jest Toyota Prius. Podobnie oceniajÄ… Priusa polscy kierowcy. W pierwszym w Polsce niezależnym rankingu niezawodnoÅ›ci „Wybór Kierowców 2016” Prius znalazÅ‚ siÄ™ na pierwszym miejscu w segmencie kompaktów.
Oszczędny i bezpieczny
Nowa, czwarta generacja Priusa dodaÅ‚a do tradycyjnych atutów tego modelu kolejne zalety – wiÄ™kszÄ… dynamikÄ™, bardzo dobre wrażenia z jazdy, a także bardzo wysoki poziom bezpieczeÅ„stwa, za który model zebraÅ‚ kilka prestiżowych nagród. Na ten sukces skÅ‚adajÄ… siÄ™ zarówno najwyższe noty uzyskane w testach zderzeniowych (5 gwiazdek Euro NCAP i Top Safety Pick IIHS), jak i Å›wietne oceny dziaÅ‚ania pakietu systemów bezpieczeÅ„stwa czynnego Toyota Safety Sense. Magazyn „What Car?” uznaÅ‚ Priusa za najbezpieczniejszy samochód roku. PotwierdziÅ‚ to także japoÅ„ski oÅ›rodek JNCAP, który przyznaÅ‚ Priusowi najwyższy standard bezpieczeÅ„stwa ASP++.
Opłacalna inwestycja
O tym, czy dany samochód to dobra inwestycja, decyduje nie tylko cena i lista zalet, ale także kwota, którÄ… wÅ‚aÅ›ciciel może za niego uzyskać po latach eksploatacji. Firma Info-Ekspert zajmujÄ…ca siÄ™ przewidywaniem wartoÅ›ci odsprzedaży nowych modeli, prognozuje dla Priusa 4. generacji bardzo wysokÄ… wartość rezydualnÄ…. WedÅ‚ug jej analiz wÅ‚aÅ›ciciele nowego Priusa bÄ™dÄ… mogli sprzedać samochód po 36 miesiÄ…cach i 20 tys. przebiegu rocznie nawet za 55,5% wartoÅ›ci poczÄ…tkowej, znacznie powyżej najpopularniejszych modeli segmentu D.
Hybrydy to najchÄ™tniej wybierany rodzaj ekologicznych samochodów na Å›wiecie. Po 20 latach Toyota ma na koncie ponad 10 milionów sprzedanych aut z tym napÄ™dem, a obecnie ich roczna sprzedaż to okoÅ‚o 1,5 egzemplarzy. Ich popularność wiąże siÄ™ ze znaczÄ…cym obniżeniem cen – obecnie wiÄ™kszość hybryd kosztuje tyle samo co porównywalny diesel z takim samym wyposażeniem. Drugi powód to wygoda użytkowania – hybrydy tankuje siÄ™ tak samo jak każde inne auto spalinowe i nie Å‚aduje siÄ™ ich z gniazdka. Toyota, która rozpoczęła tÄ™ rewolucjÄ™, do dziÅ› nie tylko jest najwiÄ™kszym producentem hybryd, ale też dysponuje najnowoczeÅ›niejszÄ…, stale doskonalonÄ… technologiÄ… hybrydowÄ…. Toyota Prius jest ambasadorem nowych technologii tej marki – to ten model za każdym razem wprowadza na rynek napÄ™d hybrydowy nowej generacji.