WprowadzajÄ…c na rynek gruntownie odÅ›wieżonÄ… wersjÄ™ z napÄ™dem hybrydowym, Toyota chce dodać jeszcze dwa argumenty za: oszczÄ™dność w miejskiej eksploatacji i dobre osiÄ…gi. Pod maskÄ™ RAV4 trafiÅ‚ bowiem zestaw hybrydowy o mocy aż 197 KM, znany z SUV-a klasy premium – Lexusa NX 300h.
Toyota RAV4 debiutowaÅ‚a w 1994 roku na Salonie Samochodowym w Genewie, jako „Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive”. W 2013 roku miaÅ‚a już 10-krotnie wiÄ™kszÄ… sprzedaż, niż w roku swojej premiery. Dotychczasowe cztery generacje znalazÅ‚y ponad 6 mln nabywców, a 90% najstarszych egzemplarzy jeździ po drogach do dziÅ›. Od 1994 roku segment kompaktowych SUV-ów wzbogaciÅ‚ siÄ™ o 19 konkurencyjnych dla Toyoty modeli i caÅ‚kowicie zmieniÅ‚ oblicze motoryzacji. Na poczÄ…tku klienci wybierali SUV-y zamiast sportowych hatchbacków i coupé. Teraz SUV-y to najpopularniejsze auta rodzinne, silnie wypierajÄ…ce z rynku minivany i tradycyjne auta klasy Å›redniej.
Toyota RAV4 byÅ‚a prekursorem nowego gatunku aut, ale jeszcze nigdy przedtem nie mogÅ‚a siÄ™ pochwalić tak mocnym ukÅ‚adem napÄ™dowym. SkÅ‚ada siÄ™ na niego 2,5-litrowy silnik benzynowy 16V VVT-i o mocy 155 KM i maksymalnym momencie 206 Nm, sprzężony ze 142-konnym silnikiem elektrycznym o maksymalnym momencie 270 Nm, dostÄ™pnym w peÅ‚nym zakresie pracy. Moce obu jednostek nie sumujÄ… siÄ™ – inżynierowie wyliczyli, że kierowca ma do dyspozycji 197 KM, co i tak jest rekordem dla tego modelu. W ten sposób powstaÅ‚a najmocniejsza i najszybsza RAV4 w historii. Na rozpÄ™dzenie siÄ™ od 0 do 100 km/h potrzebuje tylko 8,3 s.
Hybryda to jednak nie tylko osiÄ…gi, ale również oszczÄ™dność. JadÄ…c przez miasto z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 50 km/h możemy pokonać kilka kilometrów na samym tylko silniku elektrycznym. JeÅ›li bÄ™dziemy umiejÄ™tnie wykorzystywać potencjaÅ‚ hybrydy, system umożliwia nam jazdÄ™ na prÄ…dzie z prÄ™dkoÅ›ciÄ… nawet 70 km/h. OczywiÅ›cie, zużycie paliwa wyniesie wówczas 0 l/100 km.
W pozostaÅ‚ych sytuacjach producent zakÅ‚ada Å›rednie spalanie na poziomie 5,1 l/100 km. To możliwe, pomimo dużej pojemnoÅ›ci silnika benzynowego, bo jednostka spalinowa pracuje w oszczÄ™dnym cyklu Atkinsona. Suw pracy jest w nim dÅ‚uższy niż suw sprężania, co owocuje mniejszymi stratami energii. System VVT-i reguluje moment otwarcia zaworów dolotowych w zależnoÅ›ci od prÄ™dkoÅ›ci, obrotów i obciążenia silnika. Dopiero, gdy znacznie wzrasta obciążenie, jednostka przechodzi w powszechnie stosowany u innych producentów cykl pracy Otto. Wysoka moc i niskie zużycie paliwa, to wÅ‚aÅ›nie dwa najwiÄ™ksze atuty jednoczesnego wykorzystania jednostek spalinowej i elektrycznej.
Niezawodność gwarantuje prostota konstrukcji napÄ™du hybrydowego, który nie wymaga stosowania wielu części niezbÄ™dnych w konwencjonalnym samochodzie. Tarcze i klocki hamulcowe zużywajÄ… siÄ™ wolniej, bo za każdym razem gdy wciÅ›niemy hamulec, dziaÅ‚a najpierw system odzyskiwania energii. Do tego mamy jeszcze pozbawiony waÅ‚u napÄ™d na wszystkie koÅ‚a, podwyższajÄ…cy walory trakcyjne samochodu z podwyższonym zawieszeniem. Umieszczony z tyÅ‚u silnik elektryczny zapewnia optymalny rozkÅ‚ad masy pomiÄ™dzy osiami. Zastosowany w nowej RAV4 system E- Four napÄ™dza wszystkie cztery koÅ‚a silnikami elektrycznymi (przedniÄ… oÅ› napÄ™dza ukÅ‚ad hybrydowy, tylnÄ… dodatkowy silnik elektryczny), zapewniajÄ…c lepszÄ… kontrolÄ™ trakcji i umożliwiajÄ…c ciÄ…gniÄ™cie przyczepy o masie do 1650 kg.
Bezstopniowa, elektryczna przekÅ‚adnia E-CVT sterowana jest przez system elektroniczny Shift-by-Wire. RAV4 Hybrid umożliwia manualny wybór trybów jazdy, pozwalajÄ…cy maksymalnie wykorzystać możliwoÅ›ci hybrydowego napÄ™du. Pod tylnymi siedzeniami umieszczono akumulator niklowo-wodorkowy. RAV4 Hybrid AWD, jako pierwszy samochód Toyoty w Europie, jest wyposażony w umieszczony z tyÅ‚u, wysokonapiÄ™ciowy silnik elektryczny o mocy 68 KM. DziaÅ‚ajÄ…c niezależnie od napÄ™du przedniej osi i napÄ™dzajÄ…c jedynie tylne koÅ‚a, system E-Four pÅ‚ynnie wÅ‚Ä…cza tryb AWD przy ruszaniu na Å›liskiej nawierzchni i w zakrÄ™tach, zwiÄ™kszajÄ…c również przyczepność́, stabilność i sterowność w trudnych warunkach drogowych. Prosta konstrukcja oznacza mniejsze ryzyko awarii, a brak wspóÅ‚pracujÄ…cych ze sobÄ…, dodatkowych elementów mechanicznych - mniejsze straty energii i niższe zużycie paliwa.
Wzbogacenie manualnego wyboru trybów jazdy o funkcje sekwencyjnej zmiany biegów i tryb Power umożliwia jazdÄ™ o bardziej sportowym charakterze, zapewniajÄ…c lepsze reakcje na gaz, przydatne na krÄ™tych i górskich drogach. PrzeÅ‚Ä…czenie dźwigni w pozycjÄ™ Sequential Shift zwiÄ™ksza intensywność hamowania silnikiem oraz wzmacnia reakcjÄ™ na wciskanie pedaÅ‚u przyspieszenia ze wzglÄ™du na utrzymywanie wyższych obrotów silnika.
KorzyÅ›ci, wynikajÄ…ce z zastosowania hybrydy to również cicha i pÅ‚ynna jazda. W przypadku tego modelu inżynierowie pracowali również nad wytÅ‚umieniem wnÄ™trza, dodajÄ…c o 50% wiÄ™cej dźwiÄ™kochÅ‚onnych materiaÅ‚ów. Nowa RAV4 Hybrid zyskaÅ‚a także odÅ›wieżony wyglÄ…d, zmieniono ksztaÅ‚t przedniego i tylnego pasa, pojawiÅ‚y siÄ™ nowe listwy i wzory felg. Popracowano również nad jakoÅ›ciÄ… wykoÅ„czenia wnÄ™trza, w którym zastosowano wyższej klasy materiaÅ‚y. Podobnie jak w nowym Aurisie i Avensisie, pomiÄ™dzy zegarami znajduje siÄ™ teraz 4,2-calowy kolorowy wyÅ›wietlacz, a w Å›rodkowej konsoli – 7-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Toyota Touch 2.
O bezpieczeÅ„stwo podróżujÄ…cych dba teraz, znany już z innych nowych modeli Toyoty, pakiet bezpieczeÅ„stwa Toyota Safety Sense (TSS). W nowym SUV-ie zastosowano TSS nowej generacji, wykorzystujÄ…cy kamerÄ™ i czuÅ‚y radar pracujÄ…cy w zakresie fal milimetrowych. System udostÄ™pnia funkcjÄ™ zapobiegania kolizjom PCS (Pre-Collision System) z mechanizmem wykrywania pieszych, ukÅ‚ad ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu LDA (Lane Departure Alert), automatyczne Å›wiatÅ‚a drogowe AHB (Automatic High Beam), rozpoznawanie znaków drogowych (Road Sign Assist) oraz nowość – aktywny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control).
System PCS przy prÄ™dkoÅ›ciach powyżej 10 km/h wykrywa obiekty znajdujÄ…ce siÄ™ przed samochodem i pomaga uniknąć zderzenia. W przypadku ryzyka kolizji PCS ostrzega kierowcÄ™ sygnaÅ‚em dźwiÄ™kowym i Å›wietlnym, a także wzmacnia siÅ‚Ä™ hamowania po wciÅ›niÄ™ciu pedaÅ‚u hamulca. W razie braku reakcji kierowcy, PCS samoczynnie rozpoczyna hamowanie, zmniejszajÄ…c prÄ™dkość o okoÅ‚o 40 km/h lub nawet caÅ‚kowicie zatrzymujÄ…c samochód. System jest również w stanie wykryć możliwość kolizji z pieszym. Automatyczne hamowanie nastÄ™puje wówczas w przedziale prÄ™dkoÅ›ci od 10 do 80 km/h i może zmniejszyć prÄ™dkość o okoÅ‚o 30 km/h.
Dużym ułatwieniem podczas parkowania jest kamera 360 stopni, zapewniająca podgląd otoczenia samochodu z każdej strony.
Toyota RAV4 w wersji z silnikami benzynowymi i Diesla debiutuje w salonach już w lutym. Wersja hybrydowa pojawi siÄ™ w Polsce w kwietniu. Wkrótce też poznamy jej cenÄ™.