SORA to skrót od sÅ‚ów sky, ocean, river, air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), które odzwierciedlajÄ… obieg wody w przyrodzie. Toyota przewiduje, że przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi w Tokio w 2020 roku w japoÅ„skich miastach pojawi siÄ™ ponad 100 autobusów na ogniwa paliwowe. NajwiÄ™kszym zainteresowaniem Toyota Sora cieszy siÄ™ ze strony wÅ‚adz miasta Tokio, w którym obecnie pracuje kilka takich pojazdów. Kiedy wzroÅ›nie liczba wodorowych autobusów na ulicach japoÅ„skich metropolii, zwiÄ™kszy siÄ™ także Å›wiadomość mieszkaÅ„ców na temat technologii wodorowych ogniw paliwowych, korzyÅ›ci z niej pÅ‚ynÄ…cych oraz jej przydatnoÅ›ci w transporcie publicznym.
W ubiegÅ‚ym roku Toyota rozpoczęła globalnÄ… inicjatywÄ™ „Start Your Impossible”, której celem jest zmiana charakteru dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy z producenta samochodów na dostawcÄ™ usÅ‚ug mobilnoÅ›ci. Toyota zamierza przyczynić siÄ™ do poprawy funkcjonowania spoÅ‚ecznoÅ›ci i jakoÅ›ci życia ludzi, tworzÄ…c bardziej egalitarny i zrównoważony model spoÅ‚eczeÅ„stwa, w którym każdy może siÄ™ zmierzyć z tym, co wydaje siÄ™ dla niego niemożliwe. Firma opracowaÅ‚a autobus SORA z myÅ›lÄ… o tym, aby dostarczyć mieszkaÅ„com miast wygodny i przyjazny Å›rodek transportu.
Toyota Sora zostaÅ‚a wyposażona w napÄ™d Toyota Fuel Cell System (TFCS). Jest on przyjazny dla Å›rodowiska i może sÅ‚użyć za awaryjne źródÅ‚o energii elektrycznej. Design i funkcjonalność autobusu sÄ… zorientowane na pasażerów o różnych potrzebach, aby Å›rodki transportu publicznego nie stanowiÅ‚y przeszkody dla swobodnego poruszania siÄ™ ludzi.
Przyjazny środowisku napęd na wodorowe ogniwa paliwowe
NapÄ™d Toyota Fuel Cell System zostaÅ‚ opracowany dla Toyoty Mirai, sedana Å›redniej wielkoÅ›ci z silnikiem elektrycznym. Samochód nie emituje CO2 ani żadnych spalin, jest przy tym cichy i generuje minimalny poziom wibracji.
Model Sora można wyposażyć w zewnÄ™trzne urzÄ…dzenie wyjÅ›ciowe o maksymalnej mocy 9 kW. DziÄ™ki temu autobusy na wodór produkcji Toyoty stanÄ… siÄ™ elementem miejskiego systemu awaryjnego zaopatrzenia w prÄ…d w sytuacjach kryzysowych. Jeden taki pojazd może dostarczyć maksymalnie 235 kWh energii.
Uniwersalny design i funkcjonalność
W nowym modelu Sora zastosowano po raz pierwszy w Japonii trzy rozwiÄ…zania zwiÄ™kszajÄ…ce komfort i bezpieczeÅ„stwo pasażerów. Siedzenia automatycznie skÅ‚adajÄ… siÄ™ po zwolnieniu przez pasażera, uÅ‚atwiajÄ…c korzystanie z autobusu osobom na wózkach inwalidzkich oraz rodzicom prowadzÄ…cym wózki dzieciÄ™ce.
Kierowca ma do dyspozycji system oÅ›miu kamer o wysokiej rozdzielczoÅ›ci we wnÄ™trzu i na zewnÄ…trz autobusu, sÅ‚użących do wykrywania pieszych i rowerzystów w otoczeniu pojazdu. JeÅ›li w pobliżu autobusu pojawi siÄ™ czÅ‚owiek, system ostrzeże kierowcÄ™ sygnaÅ‚em dźwiÄ™kowym oraz obrazem na ekranie.
System kontroli przyspieszenia zapobiega gwaÅ‚townemu nabieraniu prÄ™dkoÅ›ci, zapewniajÄ…c pÅ‚ynnÄ… jazdÄ™ i zwiÄ™kszajÄ…c komfort i bezpieczeÅ„stwo stojÄ…cych pasażerów. Autobus jest napÄ™dzany silnikiem elektrycznym bez poÅ›rednictwa skrzyni biegów, co dodatkowo redukuje szarpniÄ™cia w porównaniu do konwencjonalnych autobusów spalinowych. Sora ma nietypowy, stereoskopowy ksztaÅ‚t oraz Å›wiatÅ‚a LED z przodu i z tyÅ‚u, co powoduje, że Å‚atwo siÄ™ wyróżnia na tle konwencjonalnych autobusów miejskich.