Producenci litu majÄ… przed sobÄ… gorÄ…cy okres. Elektryfikacja samochodów w najbliższych latach przyspieszy za sprawÄ… nowych modeli planowanych przez niemal wszystkich producentów. W 2017 roku japoÅ„skie i koreaÅ„skie firmy motoryzacyjne sprzedaÅ‚y na caÅ‚ym Å›wiecie ponad 2 miliony zelektryfikowanych aut, z tego Toyota dostarczyÅ‚a kierowcom 1,52 miliona. Z kolei globalna sprzedaż w peÅ‚ni elektrycznych samochodów na baterie (BEV) wyniosÅ‚a w ubiegÅ‚ym roku 734 000 pojazdów.
Należąca do Toyota Group firma Toyota Tsusho kupiÅ‚a 15% udziaÅ‚ów w firmie Orocobre zajmujÄ…cej siÄ™ wydobyciem litu. Inwestycja o wartoÅ›ci 282 milionów dolarów pozwoli trzykrotnie zwiÄ™kszyć wydobycie w Olaroz – najważniejszym zÅ‚ożu litu w portfolio tej firmy. W Japonii powstanie także zakÅ‚ad produkujÄ…cy wodorotlenek litu, należący do obu firm.
W 2016 roku Toyota ogÅ‚osiÅ‚a, że bÄ™dzie stopniowo zwiÄ™kszać udziaÅ‚ baterii litowo-jonowych w caÅ‚kowitej produkcji akumulatorów trakcyjnych – obecnie firma stawia w wiÄ™kszym stopniu na akumulatory niklowo-wodorkowe. DziÅ› dla japoÅ„skiego koncernu produkowanych jest 1,3 miliona akumulatorów niklowo-wodorkowych rocznie i tylko 100 tys. baterii litowo-jonowych, jednak już w 2019 roku możliwoÅ›ci produkcyjne Toyoty zwiÄ™kszÄ… siÄ™ o kolejne 200 tys. akumulatorów Li-Ion.
1,52 miliona aut hybrydowych Toyoty, które trafiÅ‚y w ubiegÅ‚ym roku na rynki caÅ‚ego Å›wiata, przekÅ‚ada siÄ™ na 13 GWh Å‚Ä…cznej pojemnoÅ›ci baterii. Przy rocznej sprzedaży Toyoty powyżej 10 milionów samochodów, zelektryfikowane auta stanowiÄ… już 15% produkcji firmy, a w najbliższych latach te proporcje znaczÄ…co siÄ™ zmieniÄ… na korzyść aut z alternatywnymi napÄ™dami.
W grudniu 2017 roku Toyota ogÅ‚osiÅ‚a nowÄ… strategiÄ™ rozwoju elektromobilnoÅ›ci. Firma planuje do 2030 roku produkować rocznie 5,5 miliona zelektryfikowanych aut, w tym milion samochodów bezemisyjnych. Na poczÄ…tku przyszÅ‚ej dekady gama modelowa koncernu wzbogaci siÄ™ o 10 modeli elektrycznych (BEV) – na poczÄ…tku w Chinach, a nastÄ™pnie w Japonii, Indiach, Stanach Zjednoczonych i Europie. Do 2025 roku każdy model Toyoty i Lexusa albo bÄ™dzie dostÄ™pny wyÅ‚Ä…cznie ze zelektryfikowanym napÄ™dem, albo też bÄ™dzie miaÅ‚ taki napÄ™d do wyboru. Plany te stanowiÄ… element dÅ‚ugofalowej strategii Toyota Environmental Challenge, która ma na celu m.in. wyeliminowanie emisji dwutlenku wÄ™gla z caÅ‚ej dziaÅ‚alnoÅ›ci koncernu do 2050 roku.
Toyota jest pionierem rynku hybryd i najwiÄ™kszym producentem zelektryfikowanych samochodów. W 1997 roku firma wprowadziÅ‚a na rynek Priusa – pierwszy seryjnie produkowany samochód hybrydowy. Obecnie Toyota oferuje na caÅ‚ym Å›wiecie 35 modeli hybrydowych, a Å‚Ä…czna sprzedaż aut z tym napÄ™dem japoÅ„skiego koncernu przekroczyÅ‚a 11 milionów.