Toyota Mirai trafiÅ‚a do sprzedaży w Japonii w 2014 roku, a w Europie i USA pojawiÅ‚a siÄ™ w roku nastÄ™pnym. Amerykanie poznali ten model na targach Los Angeles Auto Show 2014. Samochód jest napÄ™dzany silnikiem elektrycznym o mocy 154 KM i momencie obrotowym 335 Nm. Co charakterystyczne dla silników elektrycznych, maksymalny moment obrotowy jest dostÄ™pny od razu, w peÅ‚nym zakresie prÄ™dkoÅ›ci, dlatego Mirai jest bardziej zrywny niż auto spalinowe o podobnej mocy.
NajwiÄ™kszym atutem wodorowej Toyoty jest to, że nie emituje żadnych spalin, a jedynie czystÄ… wodÄ™. Jest ona produktem ubocznym reakcji wodoru i tlenu, w której uwalniana jest energia. Reakcja ta zachodzi na bieżąco w ogniwach paliwowych, dlatego Mirai nie potrzebuje dużej baterii trakcyjnej, jak w samochodach elektrycznych. To nie znaczy, że jest jej zupeÅ‚nie pozbawiona – w wodorowym sedanie Toyota zastosowaÅ‚a komponenty ze swojego napÄ™du hybrydowego, dziÄ™ki czemu Mirai odzyskuje energiÄ™ z hamowania tak samo jak Prius.
Czy elektryczny samochód na wodór ma jakieÅ› istotne przewagi nad samochodem elektrycznym z dużym akumulatorem? Przede wszystkim sÄ… to czas Å‚adowania i zasiÄ™g. Zatankowanie zbiorników wodoru trwa 3 minuty i pozwala przejechać co najmniej 500 km, a przy bardzo oszczÄ™dnej jeździe nawet 700 km. Zatem aby samochód na ogniwa paliwowe byÅ‚ tak samo wygodny w użytkowaniu jak auto benzynowe, potrzeba tylko Å‚atwego dostÄ™pu do stacji tankowania wodoru.
Obecnie w Kalifornii dziaÅ‚a 31 stacji wodorowych, a kolejnych 12 zostanie otwartych w 2018 roku. Toyota jako partner Shella i firmy FirstElement Fuels wspiera budowÄ™ stacji w tym stanie. JednoczeÅ›nie we wspóÅ‚pracy z Air Liquide buduje sieć 12 stacji miÄ™dzy Nowym Jorkiem a Bostonem.
W kwestii produkcji wodoru Toyota nie polega wyÅ‚Ä…cznie na swoich partnerach. W kalifornijskim porcie morskim w Long Beach Toyota buduje instalacjÄ™ Tri-Gen do produkcji wodoru na przemysÅ‚owÄ… skalÄ™ z wykorzystaniem w 100% odnawialnych zasobów. ZakÅ‚ad bÄ™dzie przetwarzaÅ‚ odpady rolne na wodÄ™, prÄ…d oraz wodór, który posÅ‚uży m.in. do tankowania 8 prototypowych ciężarówek Toyoty na ogniwa paliwowe. Pojazdy te należą do floty Toyota Logistics Services i sÅ‚użą do przewozu towarów na terenie portu. W chwili uruchomienia Tri-Gen bÄ™dzie generowaÅ‚ dziennie 2,35 megawatów energii i 1,2 tony wodoru. To wystarczy do zasilenia 2 350 domów jednorodzinnych i pokrycia dziennego zapotrzebowania na paliwo 1 500 samochodów na ogniwa paliwowe.