Trzy lata temu Toyota ogÅ‚osiÅ‚a inicjatywÄ™ „One Toyota”, której celem byÅ‚a lepsza koordynacja dziaÅ‚aÅ„ firmy w Ameryce PóÅ‚nocnej. Do tego celu miaÅ‚o doprowadzić m.in. zebranie najlepszych inżynierów oraz specjalistów od sprzedaży, marketingu, finansów i dziaÅ‚aÅ„ korporacyjnych w jednym miejscu. Dlatego Toyota zainwestowaÅ‚a miliard dolarów w nowÄ… siedzibÄ™ gÅ‚ównÄ… w Plano w Teksasie. Kampus zajmuje powierzchniÄ™ 100 akrów. PracujÄ… w nim tysiÄ…ce specjalistów Toyoty, którzy przenieÅ›li siÄ™ do Teksasu z Kalifornii i Kentucky.
60 lat Toyoty w USA
W tym roku Toyota obchodzi 60-lecie swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci w USA. Przez 6 dekad firma na dobre wrosÅ‚a w amerykaÅ„ski rynek i wspóÅ‚tworzy kulturÄ™ korporacyjnÄ… tego kraju. Obecność Toyoty w Ameryce to 23,4 mld bezpoÅ›rednich inwestycji, 10 fabryk w różnych stanach, niemal 1500 salonów sprzedaży marek Toyota i Lexus oraz 136 000 pracowników koncernu i sieci dilerskiej.
Nowa siedziba to tylko część piÄ™cioletniego planu inwestycji Toyoty w USA o wartoÅ›ci 10 mld dolarów, który obejmuje także modernizacjÄ™ fabryk Toyoty zgodnie z zasadami Toyota New Global Architecture. Pierwszym samochodem produkowanym w USA wedÅ‚ug tej architektury jest Toyota Camry 8. generacji.
W nowej siedzibie gÅ‚ównej Toyoty znajdzie pracÄ™ 4000 osób. Do pracowników, którzy przenieÅ›li siÄ™ z dotychczasowych biurowców firmy doÅ‚Ä…czy 1000 nowych czÅ‚onków zespoÅ‚u, przede wszystkim z Teksasu. Toyota zapeÅ‚niÅ‚a już 75% nowych miejsc pracy.
„Otwarcie nowej siedziby w Plano to wyjÄ…tkowy krok w 60-letniej historii Toyoty w USA” – powiedziaÅ‚ Jim Lentz, CEO Toyota Motor North America. – „Nowy zespóÅ‚ bÄ™dzie siÄ™ skÅ‚adaÅ‚ ze specjalistów z 4 różnych oÅ›rodków. JesteÅ›my przekonani, że praca pod jednym dachem wzmocni wspóÅ‚pracÄ™, innowacyjność i przyspieszy podejmowanie decyzji”.
Ekologiczne budownictwo
Nowy kampus Toyoty skÅ‚ada siÄ™ z 7 budynków, zaprojektowanych w taki sposób, aby uÅ‚atwić kontakty i wzmocnić innowacyjność. W nowoczesnym kompleksie nie mogÅ‚o także zabraknąć miejsc do rekreacji i sportu. To co wyróżnia ten oÅ›rodek na tle biurowców na caÅ‚ym Å›wiecie, to standardy ekologiczne, dziÄ™ki którym nowa siedziba Toyoty uzyskaÅ‚a od U.S. Green Building Council certyfikat LEED Platinum. AmerykaÅ„ska Rada Ekologicznego Budownictwa doceniÅ‚a kompleks za projekt terenów zielonych uwzglÄ™dniajÄ…cy naturalny ekosystem, system zbierania deszczówki o pojemnoÅ›ci 1,5 mln litrów, zespóÅ‚ 20 000 paneli sÅ‚onecznych dostarczajÄ…cych 8,79 megawata energii oraz wykorzystanie wyÅ‚Ä…cznie energii odnawialnej – zarówno z wÅ‚asnych paneli, jak i z lokalnych elektrowni wiatrowych.