-
PiÄ™cioletni program badawczy wart 35 milionów dolarów umożliwi wdrożenie technologii przyszÅ‚oÅ›ci w kolejnych generacjach Toyot;
-
Pierwszy 5-letni program badawczy zakoÅ„czony w tym roku zaowocowaÅ‚ 44 projektami badawczymi, przyczyniajÄ…c siÄ™ m.in. do spektakularnych postÄ™pów w ratownictwie medycznym.
OÅ›rodek Collaborative Safety Research Center (CSRC) Toyoty rozpoczÄ…Å‚ nowÄ… fazÄ™ badaÅ„ nad bezpieczeÅ„stwem samochodów oraz podsumowaÅ‚ zakoÅ„czony sukcesem 5-letni program badawczy. Nowy etap o nazwie CSRC Next skupi siÄ™ na wyzwaniach i szansach, jakie stworzÄ… w nastÄ™pnej dekadzie samochody autonomiczne oraz pojazdy poÅ‚Ä…czone w sieci. Projekty oÅ›rodka pomogÄ… przyspieszyć rozwój technologii autonomicznego prowadzenia oraz zbadać zÅ‚ożone relacje miÄ™dzy przyszÅ‚ymi technologiami w motoryzacji a szerszymi trendami spoÅ‚ecznymi.
Program CSRC Next zostaÅ‚ zaprezentowany w 2014 roku. Jego celem jest wsparcie bezpiecznych strategii przestawienia motoryzacji na rozwiÄ…zania przyszÅ‚oÅ›ci. Koszt realizacji zaplanowanej do 2021 roku wyniesie 35 milionów dolarów. Badania zostanÄ… przeprowadzone w 4 kierunkach. SÄ… to:
-
Integracja systemów bezpieczeÅ„stwa biernego i czynnego, z wykorzystaniem czujników zapobiegajÄ…cych zderzeniom, aby udoskonalić i spersonalizować systemy przeciwdziaÅ‚ania wypadkom.
-
Modelowanie doÅ›wiadczeÅ„ użytkownika (UX) opartego na zaawansowanej technologii, z myÅ›lÄ… o indywidualnych użytkownikach i spoÅ‚ecznoÅ›ciach, aby zwiÄ™kszyć użyteczność pojazdów i wzmocnić relacjÄ™ miÄ™dzy kierowcÄ… i samochodem.
-
Prace nad wykrywaniem stanu fizycznego kierowcy dziÄ™ki badaniom stanu zdrowia osób ze stwierdzonymi poważnymi problemami zdrowotnymi, takimi jak choroby ukÅ‚adu krążenia czy cukrzyca, mogÄ…cymi prowadzić do utraty panowania nad samochodem.
-
Zastosowanie technik analizy wielkich baz danych oraz danych o bezpieczeÅ„stwie do opracowania algorytmów i narzÄ™dzi sÅ‚użących do przetwarzania danych dostarczanych przez samochody.
„Toyota inwestuje w program CSRC Next, ponieważ rozumie, jak ważna jest kwestia interakcji ludzi z zaawansowanymi technologiami motoryzacyjnymi” – powiedziaÅ‚ Chuck Gulash, dyrektor CSRC. – „Bardzo nas cieszy kontynuacja naszych badaÅ„ nad bezpieczeÅ„stwem, które sÅ‚użą wsparciu rozwoju nowych technologii”.
WspóÅ‚praca z renomowanymi oÅ›rodkami
CSRC Next bÄ™dzie realizowany we wspóÅ‚pracy z firmami badawczymi Toyota Research Institute (TRI) i Toyota Connected (TC). Na program CSRC Next skÅ‚ada siÄ™ 8 projektów, które zostanÄ… przeprowadzone wspólnie z 6 uczelniami. Jednym z nich jest praca nad nowymi systemami wykrywania i identyfikowania przeszkód oraz nad lepszym rozumieniem interakcji miÄ™dzy kierowcami w ruchu drogowym. Badania bÄ™dÄ… prowadzone na potrzeby technologii autonomicznych samochodów wspólnie z Massachusetts Institute of Technology (MIT) w ramach miÄ™dzydyscyplinarnego programu AgeLab. We wspóÅ‚pracy z Virginia Tech prowadzone bÄ™dÄ… prace nad problemami, które mogÄ… siÄ™ wiÄ…zać z wdrażaniem Integrated Safety Systems (ISS), w tym z systemami bezpieczeÅ„stwa biernego i czynnego.
Osiągnięcia pierwszego programu badawczego CSRC
Wraz z rozpoczÄ™ciem programu CSRC Next koÅ„czy siÄ™ poprzedni program badawczy tego oÅ›rodka. W ciÄ…gu piÄ™ciu lat CSRC badaÅ‚ technologie bezpieczeÅ„stwa czynnego i biernego oraz wpÅ‚yw ludzi na ich dziaÅ‚anie. ZespóÅ‚ wspóÅ‚pracowaÅ‚ z czoÅ‚owymi amerykaÅ„skimi uniwersytetami, szpitalami i instytucjami badawczymi nad projektami majÄ…cymi na celu ograniczenie wypadków drogowych oraz udostÄ™pnienie wyników badaÅ„ do publicznego użytku.
44 projekty badawcze prowadzone we wspóÅ‚pracy z 23 uczelniami zaowocowaÅ‚y publikacjÄ… 200 prac naukowych. Badania CSRC przyczyniÅ‚y siÄ™ do poprawy bezpieczeÅ„stwa samochodów Toyoty m.in. w dziedzinie komputerowych symulacji testów zderzeniowych czy zaawansowanych systemów wspomagajÄ…cych kierowcÄ™ (Advanced Driver Assistance Systems). Wyniki przyczyniÅ‚y siÄ™ do rozwoju standaryzacji w takich instytucjach jak the Society of Automotive Engineers (SAE).
Projekty CSRC wniosÅ‚y istotny wkÅ‚ad w poprawÄ™ bezpieczeÅ„stwa, m.in. dziÄ™ki badaniom nad wpÅ‚ywem użytkowników na sytuacjÄ™ na drodze, wpÅ‚ywem systemów bezpieczeÅ„stwa czynnego i biernego oraz zbieraniem danych o bezpieczeÅ„stwie jazdy. Firma badawcza Toyoty przyczyniÅ‚a siÄ™ także do rozwoju nowych narzÄ™dzi do analizowania tych danych.
Jednym z beneficjentów badaÅ„ CSRC jest ratownictwo medyczne. Projekt przeprowadzony z University of Michigan opracowywaÅ‚ cyfrowÄ… technikÄ™ wykrywania i przewidywania poważnych ataków serca u kierowcy, w tym zawaÅ‚u mięśnia sercowego czy niedokrwienia mięśnia sercowego. W ramach programu CSRC Next dane elektrokardiograficzne zebrane w szpitalach i w samochodach zostanÄ… wykorzystane w modelach uczenia siÄ™ maszyn.
Badania przeprowadzone wraz z University of Nebraska Medical Center wykorzystaÅ‚y systemy monitorowania poziomu glukozy w czasie rzeczywistym u kierowców chorych na cukrzycÄ™ insulinozależnÄ…. Celem byÅ‚o zbadanie możliwoÅ›ci poÅ‚Ä…czenia danych z sensorów fizjologicznych i czujników w samochodzie do wypracowania schematów kontroli glukozy, które mogÄ… wpÅ‚ynąć na zmianÄ™ zachowaÅ„ i poprawÄ™ bezpieczeÅ„stwa chorych na cukrzycÄ™.
Kluczowe projekty pierwszego programu CSRC to także m.in. przeÅ‚omowe badania nad platformami do testów systemów unikania kolizji, prowadzone z Indiana University i The Ohio State University. Wspólnie z MIT centrum badawcze Toyoty opracowywaÅ‚o systemy rozpoznawania komend gÅ‚osowych oraz udoskonaliÅ‚o modelowanie zachowania kierowców.
Na początku czerwca CSRC przedstawi wyniki swojej działalności oraz dalsze plany na 25. międzynarodowej konferencji Enhanced Safety of Vehicles (ESV) zorganizowanej w Detroit przez National Highway Traffic Safety Administration.