Tri-Gen bÄ™dzie zasilany bioodpadami rolnymi z kalifornijskich farm, które bÄ™dÄ… sÅ‚użyÅ‚y do produkcji czystej wody, elektrycznoÅ›ci i wodoru. Instalacja zostanie otwarta okoÅ‚o 2020 roku. W chwili uruchomienia bÄ™dzie generowaÅ‚a dziennie 2,35 megawatów energii i 1,2 tony wodoru. To wystarczy do zasilenia 2 350 domów jednorodzinnych i pokrycia dziennego zapotrzebowania na paliwo 1 500 samochodów na ogniwa paliwowe.
Tri-Gen bÄ™dzie jedynym źródÅ‚em zasilania zakÅ‚adu Toyota Logistics Services w Porcie Long Beach. DziÄ™ki temu bÄ™dzie to pierwszy obiekt Toyoty w Ameryce PóÅ‚nocnej, oparty w 100 procentach na energetyce odnawialnej.
„Od ponad 20 lat Toyota robi najwiÄ™ksze na Å›wiecie postÄ™py w rozwoju wodorowych ogniw paliwowych. Nasza firma dostrzega ogromny potencjaÅ‚ tej technologii w dziedzinie redukcji emisji spalin i gazów cieplarnianych” – powiedziaÅ‚ Doug Murtha, wiceprezydent ds. strategii i planowania Toyota Motor Sales. – „Tri-Gen to ogromny krok naprzód w budowie zrównoważonego transportu i jedno z kluczowych osiÄ…gnięć Toyota Environmental Challenge 2050 – dÅ‚ugofalowej strategii Toyoty, dążącej do zerowego bilansu emisji CO2 w caÅ‚ej dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy na Å›wiecie”.
Tri-Gen to także krok w stronÄ™ gospodarki opartej na wodorze, która pozwoli spoÅ‚eczeÅ„stwom funkcjonować przy minimalnej emisji spalin i gazów cieplarnianych. Instalacja w Porcie Long Beach posÅ‚uży jako studium opÅ‚acalnoÅ›ci produkcji wodoru na miejscu, na potrzeby stacji tankowania pojazdów na ogniwa paliwowe, z wykorzystaniem w 100 procentach odnawialnych źródeÅ‚ energii. Ze stacji w Porcie Long Beach bÄ™dÄ… korzystali kierowcy Mirai, modelu dostÄ™pnego w USA od 2015 roku, oraz prototypowej ciężarówki Project Portal, z której korzysta Toyota Logistics Services do transportu towarów na terenie portu. Toyota zbuduje stacjÄ™ tankowania wodoru we wspóÅ‚pracy z Air Liquide – bÄ™dzie to jeden z najwiÄ™kszych tego typu obiektów na Å›wiecie.
Za budowÄ™ Tri-Gen odpowiada firma FuelCell Energy, która otrzymaÅ‚a wsparcie Departamentu Energii USA oraz stanowych agencji takich jak California Air Resources Board, South Coast Air Quality Management District oraz Orange County Sanitation District. W opracowaniu najważniejszych technologii pomógÅ‚ zespóÅ‚ naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine.
Instalacja bÄ™dzie siÄ™ odznaczać znacznie lepszymi parametrami ochrony Å›rodowiska niż wymagajÄ… tego restrykcyjne regulacje stanu Kalifornia oraz najważniejsze stanowe instytucje powoÅ‚ane do redukcji emisji i zapobiegania zanieczyszczaniu powietrza, takie jak California Air Resources Board czy California Energy Commission. Obecnie w Kalifornii dziaÅ‚a 31 stacji tankowania wodoru. Toyota we wspóÅ‚pracy z firmÄ… Shell oraz wieloma innymi przedsiÄ™biorstwami pracuje nad rozbudowÄ… tej sieci.
Toyota jest znana ze swojego zaangażowania w rozwój i popularyzacjÄ™ technologii wodorowych w motoryzacji, energetyce i gospodarce. W grudniu 2014 roku marka wprowadziÅ‚a do sprzedaży sedana Mirai napÄ™dzanego ogniwami paliwowymi. JapoÅ„ski koncern wspóÅ‚pracuje z firmami i instytucjami publicznymi w Azji, Europie i Ameryce PóÅ‚nocnej w kwestiach rozbudowy infrastruktury wodorowej, rozwoju technologii i popularyzacji samochodów na wodór. Toyota jest m.in. czÅ‚onkiem zaÅ‚ożycielem Rady Wodoru, zawiÄ…zanej w tym roku podczas Forum Ekonomicznego w Davos.