-
Å›wiatowa premiera Golfa ósmej generacji już 24 października o godzinie 20:00
-
Golf drugiej generacji ustanowiÅ‚ nowe standardy techniczne, swój debiut miaÅ‚y w nim katalizator i ukÅ‚ad zapobiegajÄ…cy blokowaniu siÄ™ kóÅ‚ podczas hamowania, czyli ABS
-
Golf trzeciej generacji byÅ‚ pionierem w dziedzinie systemów bezpieczeÅ„stwa – pierwszym, który mógÅ‚ być wyposażony w czoÅ‚owe i boczne poduszki powietrzne
-
Golf czwartej generacji otrzymaÅ‚ niebieskie podÅ›wietlenie zegarów, nowy napÄ™d na cztery koÅ‚a 4MOTION, nawigacjÄ™ z dużym ekranem i dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… przekÅ‚adniÄ™
Golf II był produkowany od 1983 do 1991 roku
Golf drugiej generacji, jako pierwszy model w klasie samochodów kompaktowych, mógÅ‚ pochwalić siÄ™ zestawem technicznych innowacji. W Golfie II pojawiÅ‚ siÄ™ katalizator (w 1984 roku), ABS (w 1986 roku) i wspomaganie ukÅ‚adu kierowniczego. Po raz pierwszy kompaktowy Volkswagen byÅ‚ dostÄ™pny również z napÄ™dem na cztery koÅ‚a (syncro, w 1986 roku). Dodatkowo, silnik wersji GTI byÅ‚ pierwszym zastosowanym w Golfie, który wyposażono w rozrzÄ…d z czterema zaworami na cylinder (w 1986 roku).
W 1988 roku debiutowaÅ‚a najbardziej sportowa odmiana Golfa II – G60 Rallye z silnikiem o mocy 160 KM, wyposażonym w sprężarkÄ™ mechanicznÄ…. W tym samym roku produkcja Golfów obydwu generacji Å‚Ä…cznie przekroczyÅ‚a magicznÄ… barierÄ™ 10 milionów sztuk. W 1990 roku Golf Country z napÄ™dem na cztery koÅ‚a i podwyższonym zawieszeniem byÅ‚ prekursorem wspóÅ‚czesnych samochodów sportowo-użytkowych, czyli popularnych SUV-ów. Od 1991 roku Golf II byÅ‚ produkowany nie tylko w Wolfsburgu, ale również w nowej fabryce w Mosel koÅ‚o Zwickau (w Saksonii).
Golf III był produkowany od 1991 do 1996 roku
Golfa III Volkswagen produkowaÅ‚ o aż 3 lata krócej niż poprzednika, ale z taÅ›m produkcyjnych zjechaÅ‚o o niecaÅ‚e 1,5 milina egzemplarzy mniej. Trzecia generacja popularnego hatchbacka zapisaÅ‚a siÄ™ na kartach historii jako pierwszy Golf, który byÅ‚ wyposażony w m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne, tempomat, jednostkÄ™ napÄ™dowÄ… Diesla z bezpoÅ›rednim wtryskiem (TDI) i który pod pokrywÄ… silnika mógÅ‚ zmieÅ›cić benzynowego 6-cylindrowca VR6. Golf III byÅ‚ produkowany w latach 1991-1996. W 1997 roku z taÅ›m zaczÄ…Å‚ zjeżdżać Golf IV – pierwszy, który mógÅ‚ być wyposażony w nawigacjÄ™ z dużym ekranem i w dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… przekÅ‚adniÄ™ DSG. Od poczÄ…tku produkcji do 2003 roku wyprodukowano Å‚Ä…cznie ponad 23 miliony Golfów.Od czasu Golfa II pasażerowie majÄ… w kabinie zdecydowanie wiÄ™cej miejsca. Oto cytat z folderu prasowego z 1983 roku: „CaÅ‚kowita dÅ‚ugość wzrosÅ‚a o 170 mm (do 3,99 m), auto jest szersze o 55 mm (1,42 m)”. Mimo że Golf nowej generacji mocno urósÅ‚, Volkswagen byÅ‚ w stanie znacznie poprawić jego aerodynamikÄ™: wartość wspóÅ‚czynnika oporu powietrza spadÅ‚a z 0,42 do 0,34.
RozpoczynajÄ…c w sierpniu 1991 roku produkcjÄ™ Golfa III, która trwaÅ‚a jedynie 5 lat, Volkswagen wyznaczyÅ‚ poczÄ…tek nowej ery w dziedzinie bezpieczeÅ„stwa, które zapewniaÅ‚y wówczas samochody kompaktowe. Golf trzeciej generacji byÅ‚ pierwszym Golfem dostÄ™pnym już od 1992 roku z czoÅ‚owymi poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera oraz z systemem ABS od 1996 roku.
Oprócz dobrze znanych dodatków zwiÄ…zanych z bezpieczeÅ„stwem, Golf III jest również kojarzony z wieloma innymi kamieniami milowymi dla tego modelu: jego nadwozie byÅ‚o pierwszym, w którym mieÅ›ciÅ‚ siÄ™ szeÅ›ciocylindrowy silnik (VR6), a sam Golf III pierwszym kompaktowym modelem Volkswagena, który mógÅ‚ być wyposażony w tempomat, silniki Diesla z katalizatorem utleniajÄ…cym (1991), silnik wysokoprężny z bezpoÅ›rednim wtryskiem oleju napÄ™dowego (TDI w 1993 roku i SDI w 1995 roku) oraz w boczne poduszki powietrzne (1996 rok). Również w 1996 r. (we wrzeÅ›niu) standardowym wyposażeniem wszystkich Golfów staÅ‚ siÄ™ ABS. Na bazie Golfa III powstaÅ‚a druga generacja modelu w wersji kabriolet, Golf syncro II (model z napÄ™dem na cztery koÅ‚a) i pierwsze kombi (w 1993 roku). Rok później z linii produkcyjnej zjechaÅ‚ 15-milionowy Golf. W 1997 r., po wyprodukowaniu 4,83 miliona egzemplarzy, Volkswagen zakoÅ„czyÅ‚ wytwarzanie Golfa trzeciej generacji.
Golf IV był produkowany od 1997 do 2003 roku
Przejrzysta i precyzyjna stylistyka, która Golfa IV charakteryzowaÅ‚a jeszcze bardziej niż modele wczeÅ›niejszych trzech generacji, wyznaczyÅ‚a kierunek designu pozostaÅ‚ych Volkswagenów z tamtych lat: Golf czwartej generacji zostaÅ‚ opracowany w poÅ‚owie lat 90. pod kierunkiem gÅ‚ównego stylisty Volkswagena, którym wówczas byÅ‚ Hartmut Warkuß. Dzisiaj eksperci od designu uważajÄ… Golfa IV za ikonÄ™ stylu.
MajÄ… na to wpÅ‚yw nie tylko wyraźne linie nadwozia Golfa tej generacji, ale przede wszystkim design sÅ‚upka C, który znakomicie nawiÄ…zuje do sÅ‚upka C w Golfie pierwszej generacji z 1974 roku.
Wraz z Golfem IV Volkswagen wprowadziÅ‚ zupeÅ‚nie nowy standard jakoÅ›ci w segmencie aut kompaktowych. W 1997 roku Volkswagen wprowadziÅ‚ na rynek pierwszego Golfa z nowym ukÅ‚adem przeniesienia napÄ™du na cztery koÅ‚a – 4MOTION. Debiut elektronicznej kontroli stabilnoÅ›ci (ESC) i wspomagania nagÅ‚ego hamowania w 1998 r. przyczyniÅ‚ siÄ™ do rozwoju systemów bezpieczeÅ„stwa. W 1999 r. na rynku pojawiÅ‚ siÄ™ pierwszy Golf z 6-biegowÄ… przekÅ‚adniÄ…. Golf GTI Edition 25 z silnikiem o mocy 132 kW/180 KM, wprowadzony na rynek w 2001 roku z okazji 25-lecia modeli GTI, już doczekaÅ‚ siÄ™ statusu popularnego klasyka. W 2002 roku pojawiÅ‚ siÄ™ pierwszy Golf z silnikiem o bezpoÅ›rednim wtrysku benzyny (FSI). W tym samym roku Volkswagen wprowadziÅ‚ do oferty również najbardziej sportowÄ… odmianÄ™ Golfa: R32, który rozwijaÅ‚ maksymalnÄ… prÄ™dkość 250 km/h. W 2003 r. odmiana R32 byÅ‚a topowÄ… wersjÄ… Golfa i pierwszÄ…, która byÅ‚a oferowana z przekÅ‚adniÄ… o dwóch sprzÄ™gÅ‚ach (DSG), rewolucyjnÄ… pod wzglÄ™dem prÄ™dkoÅ›ci zmiany przeÅ‚ożeÅ„ i wpÅ‚ywajÄ…cÄ… na obniżenie zużycia paliwa. W tym samym roku – po wyprodukowaniu 4,99 miliona egzemplarzy Golf IV, pierwszy w peÅ‚ni ocynkowany Golf i pierwszy dostÄ™pny z nawigacjÄ… z kolorowym ekranem – zostaÅ‚ zastÄ…piony przez Golfa V.