-
100 lat temu: wygrana w Austriackim Rajdzie Alpejskim
-
80 lat temu: wyÅ›cigowy debiut „srebrnych strzaÅ‚“ Auto Union
-
25 lat temu: start Audi w serii IMSA-GTO (USA)
Ingolstadt, 17 czerwca 2014 r. Podczas Festival of Speed, odbywajÄ…cego siÄ™ w dniach od 27 do 29 czerwca w angielskim Goodwood, Audi Tradition Å›wiÄ™tować bÄ™dzie trzy duże jubileusze i pokaże trzy ikony historii sportów motorowych spod znaku czterech pierÅ›cieni. Pierwsza z nich to Audi Typ C „Alpensieger“, które w sierpniu tego roku zawita także do Polski. Równo przed 100 laty, ten otwarty samochód turystyczny wygraÅ‚ MiÄ™dzynarodowy Austriacki Rajd Alpejski. Przed 80 laty z kolei, w wyÅ›cigach zadebiutowaÅ‚y Silberpfeile - „srebrne strzaÅ‚y “ marki Auto Union, o czym Audi Tradition przypomni prezentujÄ…c samochód wyÅ›cigowy Auto Union Typ C z 1936 roku. Dodatkowo podziwiać bÄ™dzie można także Audi 90 quattro IMSA-GTO, startujÄ…ce przed 25 laty w serii wyÅ›cigów w Ameryce PóÅ‚nocnej. Wraz z Audi Tradition, do Goodwood zawitajÄ… zwyciÄ™zcy z Le Mans: Frank Biela i André Lotterer.
Co roku, ta Å›wiatowej rangi impreza skupiajÄ…ca siÄ™ na historycznych samochodach sportowych, gromadzi okoÅ‚o 160 tysiÄ™cy goÅ›ci z caÅ‚ego Å›wiata. W tym roku, po raz pierwszy na Festival of Speed, Audi Tradition zaprezentuje Audi Typ C „Alpensieger“ – „Alpejskiego ZwyciÄ™zcÄ™“. W roku 1909, zaÅ‚ożyciel firmy Auto Union August Horch odszedÅ‚ z niej, ale w niedÅ‚ugim czasie zaÅ‚ożyÅ‚ przedsiÄ™biorstwo Audi, którego nazwa stanowi Å‚aciÅ„skie tÅ‚umaczenie jego nazwiska. Trzeci z modeli Audi stworzonych przez Horcha – „Typ C“ – zaprezentowano w 1911 roku. ByÅ‚ to jeden z jego lepszych i najdojrzalszych projektów. „Typ C” uwodniÅ‚ swÄ… klasÄ™, gdy w latach 1912-1914 trzy razy z rzÄ™du zwyciężyÅ‚ w Austriackim Rajdzie Alpejskim, bÄ™dÄ…cym wówczas najtrudniejszym na Å›wiecie wyÅ›cigiem dÅ‚ugodystansowym. Warto tu wspomnieć, że ten sam „Alpejski ZwyciÄ™zca” pojawi siÄ™ w dniach od 15 do 17 sierpnia na imprezie MotoClassic WrocÅ‚aw 2014, na zamku Topacz w podwrocÅ‚awskiej ÅšlÄ™zy.
Auto Union Typ C z roku 1936 jest maszynÄ… dobrze znanÄ… bywalcom festiwalu w Goodwood. WyÅ›cigowy samochód, w którym Bernd Rosemeyer w roku 1936 podbiÅ‚ europejskie tory, ma w Anglii szerokÄ… rzeszÄ™ fanów. W 1937, Rosemeyer wygraÅ‚
w nim pierwsze angielskie Grand Prix w Donington Park. Typ C, o mocy 520 KM i 16 cylindrach, wzbudza podziw goÅ›ci zwÅ‚aszcza w chwili odpalania silnika. W tym roku, za jego kierownicÄ… zasiÄ…dzie piÄ™ciokrotny zwyciÄ™zca z Le Mans Frank Biela, którego kariera nierozerwalnie wiąże siÄ™ z najwiÄ™kszymi sukcesami sportowymi marki Audi. „WystÄ…pić w Goodwood jako kierowca, to zawsze ekscytujÄ…ce przeżycie. Nie mogÄ™ siÄ™ doczekać zajÄ™cia miejsca za sterami Auto Union Silberpfeil“ – mówi Biela.
W 1988, po zakoÅ„czeniu zaangażowania w rajdy, Audi powróciÅ‚o na miÄ™dzynarodowÄ… scenÄ™ sportów motorowych, ale tym razem na tor wyÅ›cigowy. Modelem Audi 200 quattro cztery pierÅ›cienie zrobiÅ‚y wtedy furorÄ™ w póÅ‚nocnoamerykaÅ„skich mistrzostwach TransAm. W kolejnym roku, pozostajÄ…c caÅ‚y czas w Ameryce PóÅ‚nocnej, wystartowaÅ‚y po raz pierwszy w klasie GTO serii IMSA. Audi 90 quattro IMSA-GTO, za kierownicÄ… którego Hans-Joachim Stuck zdobyÅ‚ tytuÅ‚ wicemistrza, miaÅ‚o moc 720 KM. W Goodwood, w kokpicie Audi 90 quattro IMSA-GTO zasiÄ…dzie trzykrotny zwyciÄ™zca z Le Mans, André Lotterer. „To dla mnie ogromna frajda. Uwielbiam samochody wyÅ›cigowe Audi z lat osiemdziesiÄ…tych“ – cieszy siÄ™ Lotterer.
Koncern Audi w roku 2013 dostarczyÅ‚ klientom okoÅ‚o 1 575 500 samochodów marki Audi. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli marki, Audi A3, zostaÅ‚ wyróżniony nadawanym przez jury zÅ‚ożone z dziennikarzy z caÅ‚ego Å›wiata tytuÅ‚em „World Car of the Year 2014” (Å›rednie, Å‚Ä…czne zużycie paliwa: 7,1 – 3,2 l/100 km, Å›rednia emisja CO2: 165 – 85 g/km). W caÅ‚ym roku przedsiÄ™biorstwo osiÄ…gnęło przychody w wysokoÅ›ci 49,9 miliardów Euro, a jego wynik operacyjny wyniósÅ‚ 5,03 miliardów Euro. Marka Audi obecna jest na ponad 100 rynkach caÅ‚ego Å›wiata, a produkcja odbywa siÄ™ w zakÅ‚adach w Ingolstadt, Neckarsulm, Györ (WÄ™gry), w Brukseli (Belgia), w BratysÅ‚awie (SÅ‚owacja), Martorell (Hiszpania), w KaÅ‚udze (Rosja), Aurangabad (Indie), Changchun (Chiny) i w Dżakarcie (Indonezja). W grudniu 2013, cztery ringi rozpoczęły również produkcjÄ™ samochodów w Foshan (Chiny). W roku 2015 produkcja ruszy w São José dos Pinhais (Brazylia), a od 2016 w San José Chiapa w Meksyku. SpóÅ‚kami należącymi w 100% do Audi AG sÄ… miÄ™dzy innymi quattro GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Sant'Agata Bolognese/ WÅ‚ochy) oraz producent sportowych motocykli Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/WÅ‚ochy). Audi zatrudnia obecnie ponad 73 500 pracowników, z czego 52 500 w Niemczech.
W latach 2014 - 2018 koncern planuje inwestycje rzÄ™du 22 miliardów Euro, gÅ‚ównie w nowe produkty i zrównoważone technologie. Audi przykÅ‚ada dużą wagÄ™ do korporacyjnej odpowiedzialnoÅ›ci, a w swej strategii ustanowiÅ‚o zasadÄ™ zrównoważonego rozwoju swoich produktów i procesów produkcyjnych. DÅ‚ugoterminowym celem koncernu jest mobilność wolna od CO2.