WspóÅ‚praca z Fordem w zakresie trzech projektów pojazdów przebiega zgodnie z harmonogramem, co wzmacnia ofensywÄ™ marki skierowanÄ… do klientów biznesowych. W segmencie pojazdów rodzinnych i rekreacyjnych klasy premium, o nowego Caddy California rozszerzona zostaÅ‚a gama samochodów kempingowych. RozpatrujÄ…c wszystkie modele rodziny California, w porównaniu z rokiem poprzednim liczba zamówieÅ„ w 2020 roku wzrosÅ‚a o okoÅ‚o 60 procent. Carsten Intra zapowiedziaÅ‚ również utworzenie w ramach strategii GRIP nowej spóÅ‚ki, w której zostanÄ… poÅ‚Ä…czone wszystkie dziaÅ‚ania dotyczÄ…ce aspektów przyszÅ‚ych usÅ‚ug mobilnoÅ›ci i rozwoju autonomicznej jazdy. Autonomiczne pojazdy majÄ… być testowane już w tym roku.
TrwajÄ…ca już od ponad roku globalna pandemia koronawirusa, miaÅ‚a daleko idÄ…cy wpÅ‚yw na dziaÅ‚alność marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Z jednej strony, zwÅ‚aszcza w pierwszym póÅ‚roczu 2020, mieliÅ›my do czynienia z lockdownami na gÅ‚ównych rynkach, problemami z dostawami i powÅ›ciÄ…gliwoÅ›ciÄ… w dokonywaniu zakupów wÅ›ród klientów. Z drugiej jednak, co podkreÅ›liÅ‚ Carsten Intra, pojazdy dostawcze majÄ… w takich czasach jeszcze wiÄ™ksze znaczenie: „Nasze samochody dowożą ważne towary, sÅ‚użą jako mobilne warsztaty, przywożą lekarzy i policjantów wszÄ™dzie tam, gdzie sÄ… potrzebni. ZwÅ‚aszcza miniony rok pokazaÅ‚, że dziÄ™ki samochodom i dostarczanym usÅ‚ugom, marka Volkswagen Samochody Dostawcze jest ważnÄ… częściÄ… systemu spoÅ‚ecznego. SÅ‚użymy spoÅ‚eczeÅ„stwu” - podkreÅ›liÅ‚ prezes zarzÄ…du VWSD na dorocznej konferencji prasowej.
Nowa spóÅ‚ka zajmie siÄ™ autonomicznÄ… jazdÄ… i usÅ‚ugami w zakresie mobilnoÅ›ci
Volkswagen Samochody Dostawcze przejmuje rolÄ™ lidera w rozwoju autonomicznej jazdy w Grupie Volkswagen. Projekty na tym polu realizowane bÄ™dÄ… we wspóÅ‚pracy z Argo AI. „Nasze pojazdy dostawcze sÄ… logicznie pierwszym miejscem, w którym zastosować można systemy autonomiczne. Przewidujemy, że do 2025 roku systemy autonomiczne opracowane w ramach marki Volkswagen Samochody Dostawcze znajdÄ… zastosowanie w użytku komercyjnym” - podkreÅ›la Carsten Intra. Marka dynamicznie opracowuje również nowe usÅ‚ugi w zakresie mobilnoÅ›ci - MaaS: Mobility as a Service i TaaS: Transport as a Service. Jednym z przykÅ‚adów oferty MaaS jest dostawca usÅ‚ugi typu ride-pooling firma MOIA, dziaÅ‚ajÄ…ca w Hamburgu i w Hanowerze. Jako przykÅ‚ad przyszÅ‚ej oferty TaaS, Carsten Intra przedstawiÅ‚ start-up Cito, który zacznie funkcjonować latem tego roku. Cito to cyfrowa platforma B2B dla usÅ‚ug kurierskich. KapitaÅ‚ na start pochodzi m.in. z tzw. Funduszu Innowacji II, który jest zarzÄ…dzany przez radÄ™ zakÅ‚adowÄ… koncernu Volkswagen. „To jest prawdziwy start-up: szybki, zwinny, prawdziwa przedsiÄ™biorczość” – podsumowuje Carsten Intra.
Ze wzglÄ™du na duże znaczenie usÅ‚ug zwiÄ…zanych z mobilnoÅ›ciÄ… oraz potencjaÅ‚u jazdy autonomicznej, Volkswagen Samochody Dostawcze Å‚Ä…czy te dziaÅ‚ania w ramach nowej spóÅ‚ki. W skÅ‚ad ‘MaaS/TaaS/AD’ wchodzÄ…, oprócz projektów MOIA i Cito, przede wszystkim inwestycje w Argo AI oraz wszelkie dziaÅ‚ania zwiÄ…zane z rozwojem jazdy autonomicznej. Podobnie jak w przypadku poprzedniego pionu "Car Business", spóÅ‚ka bÄ™dzie w przyszÅ‚oÅ›ci raportować za pomocÄ… wÅ‚asnych finansowych KPI. „Nowy podmiot - który jednoczeÅ›nie stanowi trzeci filar naszej strategii - bÄ™dzie w Å›rednim okresie odpowiadać za znacznÄ… część naszych obrotów i zysków” - kontynuuje Carsten Intra.
Cele zwiÄ…zane ze zrównoważonym rozwojem zostaÅ‚y silnie zakorzenione w strategii firmy. W tym zakresie Volkswagen Samochody Dostawcze koncentruje siÄ™ z jednej strony na elektryfikacji floty, w tym na nowym Multivanie jako hybrydzie typu plug-in w tym roku i na w peÅ‚ni elektrycznym ID. BUZZ w roku przyszÅ‚ym. Z drugiej strony, zespóÅ‚ ciężko pracuje nad zmniejszeniem wpÅ‚ywu na Å›rodowisko w procesie produkcji. Obejmuje to mniejsze zużycie energii, wody lub rozpuszczalników, jak również redukcjÄ™ odpadów i emisji CO2. Do 2025 roku Volkswagen Samochody Dostawcze zredukuje je Å‚Ä…cznie o 50 procent w porównaniu z rokiem 2010. W Hanowerze udaÅ‚o siÄ™ już osiÄ…gnąć redukcjÄ™ na poziomie 39 procent.
Wyniki finansowe za rok 2020
Jak wyjaÅ›niÅ‚ dyrektor finansowy VWSD Holger Kintscher, koszty finansowe wymagane dla przeksztaÅ‚cenia spóÅ‚ki można już oszacować na podstawie kosztów rozwoju i inwestycji w 2020 roku. Koszty rozwoju, przede wszystkim w zakresie ID.BUZZ i autonomicznej jazdy, wzrosÅ‚y w 2020 roku o okoÅ‚o 100 milionów euro, do Å‚Ä…cznie okoÅ‚o 1 miliarda euro. Inwestycje wzrosÅ‚y w tym samym okresie o 31 procent, do Å‚Ä…cznej kwoty 966 mln euro. „Inwestycje zabezpieczajÄ… naszÄ… przyszÅ‚ość i powrót na Å›cieżkÄ™ wzrostu poczÄ…wszy od roku 2022” - powiedziaÅ‚ Kintscher.
Holger Kintscher zwróciÅ‚ też uwagÄ™ na sukces wewnÄ™trznego programu poprawy zysków "GRIP Performance". Program ten jest silnie zakorzeniony w strategii korporacyjnej i Å‚Ä…czy dyscyplinÄ™ wysokich kosztów z optymalizacjÄ… przychodów. Tylko w 2020 roku możliwe byÅ‚o osiÄ…gniÄ™cie poprawy zysków o okoÅ‚o 600 milionów euro. Program ten jest rygorystycznie realizowany. „WielkÄ… zaletÄ… programu jest jego trwaÅ‚e ukierunkowanie. W ten sposób przedsiÄ™biorstwo również w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie czerpać korzyÅ›ci z podjÄ™tych dziaÅ‚aÅ„” - powiedziaÅ‚ dyrektor finansowy VWSD.
Odświeżone i poszerzone portfolio produktowe
W roku 2020 Volkswagen Samochody Dostawcze zaprezentowaÅ‚ caÅ‚kowicie nowego Caddy piÄ…tej generacji, który pod koniec roku trafiÅ‚ do salonów dealerskich. Osadzony na platformie MQB Caddy, oferuje teraz zupeÅ‚nie nowe w swoim segmencie standardy komfortu jazdy, systemów wspomagania kierowcy i infotainmentu. Jego kempingowa wersja - Caddy California, poszerza ofertÄ™ tego typu pojazdów, uzupeÅ‚niajÄ…c rodzinÄ™ modeli California: bazujÄ…cÄ… na Crafterze Grand CaliforniÄ™ oraz popularny model California z serii T. Volkswagen Samochody Dostawcze bÄ™dzie również na bazie Caddy produkowaÅ‚ nowego City Vana dla Forda. RozpoczÄ™cie jego produkcji w poznaÅ„skiej fabryce planowane jest na rok 2022. Za kilka tygodni marka zaprezentuje również nowego Multivana, dostÄ™pnego już od momentu premiery także w wariancie hybrydowym typu plug-in. Model ten poszerza ofertÄ™ w segmencie vanów, a obecny T6.1 pozostaje w gamie jako solidny pojazd użytkowy oraz jako wersja z napÄ™dem na wszystkie koÅ‚a. Raz jeszcze mówi Carsten Intra: „To jest zmiana paradygmatu w naszym Å›wiecie modeli "Bulli". UdoskonaliliÅ›my popularnÄ… koncepcjÄ™ bazowÄ…, jednoczeÅ›nie w żaden sposób jej nie ograniczajÄ…c: nowe auto bÄ™dzie miaÅ‚o komfort i wymiary samochodu osobowego oraz przestrzeÅ„ i elastyczność pojazdu dostawczego.” W przyszÅ‚ym roku pojawi siÄ™ w peÅ‚ni elektryczny ID. BUZZ w wersji osobowej i cargo - ikona przyszÅ‚oÅ›ci w wydaniu firmy z Hanoweru. Podczas konferencji prezes Intra potwierdziÅ‚ wprowadzenie tego modelu także na rynek USA.
W nadchodzÄ…cym roku, jako efekt zawiÄ…zania strategicznej wspóÅ‚pracy z Fordem, pojawi siÄ™ również nowy Amarok. PokazujÄ…c nowy szkic projektowy tego samochodu, prezes Carsten Intra podkreÅ›liÅ‚ jasny cel marki Volkswagen Samochody Dostawcze: „To nie bÄ™dzie tylko fantastyczny pick-up. To bÄ™dzie także prawdziwy Volkswagen - z wyraźnym DNA marki zarówno w technologii, jak i w designie.”
Prognoza
Na bieżący rok zarzÄ…d Volkswagen Samochody Dostawcze przewiduje dostarczenie do klientów ponad 400 000 pojazdów, a wiÄ™c znacznie powyżej poziomu z roku 2020. Ze wzglÄ™du na inwestycje w transformacjÄ™, przebudowÄ™ zakÅ‚adów i wprowadzenie modeli w peÅ‚ni elektrycznych, oczekuje siÄ™, że wynik operacyjny dziaÅ‚u ‘Car Business’ bÄ™dzie ujemny również w 2021 roku. Carsten Intra wyjaÅ›niÅ‚ jednak: "Nasza strategia GRIP jest planem wzrostu. W perspektywie Å›rednioterminowej znacznie zwiÄ™kszymy liczbÄ™ sprzedanych egzemplarzy, obroty i wyniki koÅ„cowe oraz ponownie osiÄ…gniemy rentowność. W drodze do tego celu akceptujemy dwa lata z ujemnym wynikiem w 'Car Business'. Naszym celem jest odegranie kluczowej roli w ksztaÅ‚towaniu mobilnoÅ›ci nastÄ™pnej dekady."