ZasiÄ™g e-Craftera wynosi 173 km (mierzone wg normy NEDC), a jego prÄ™dkość maksymalna celowo jest ograniczona do 90 km/h – odpowiada to rzeczywistym codziennym potrzebom firm, które dziaÅ‚ajÄ… w miastach. VW e-Crafter zostaÅ‚ stworzony z myÅ›lÄ… wÅ‚aÅ›nie o takich firmach, które zajmujÄ… siÄ™ dostarczaniem towaru do koÅ„cowego odbiorcy, jak – na przykÅ‚ad – firmy kurierskie i logistyczne. Zdecydowana wiÄ™kszość samochodów w tego typu firmach przejeżdża od 70 do 100 km dziennie. Do takich tras – z uwzglÄ™dnieniem licznych przystanków po drodze – przystosowano ukÅ‚ad napÄ™dowy e-Craftera. W jego wypadku nie chodziÅ‚o o jak najwiÄ™kszy zasiÄ™g, lecz taki, jaki jest rzeczywiÅ›cie potrzebny podczas codziennych zastosowaÅ„. DziÄ™ki temu akumulatory e-Craftera nie sÄ… zbyt duże.
Samochód, jak wszystkie Craftery, jest produkowany w fabryce we WrzeÅ›ni. Montaż komponentów elektrycznego ukÅ‚adu napÄ™dowego odbywa siÄ™ w gÅ‚ównej fabryce marki Volkswagen Samochody Użytkowe – w Hanowerze. VW e-Crafter nie jest samochodem wtórnie przystosowanym do napÄ™du elektrycznego, lecz od samego poczÄ…tku zostaÅ‚ zaprojektowany jako model bezemisyjny. Volkswagen Samochody Użytkowe wykorzystaÅ‚ konstrukcjÄ™ dużego auta dostawczego, by optymalnie rozmieÅ›cić w niej elementy elektrycznego ukÅ‚adu napÄ™dowego. I tak na przykÅ‚ad akumulator litowo-jonowy znajduje siÄ™ pod podÅ‚ogÄ… e-Craftera, co oznacza dużą oszczÄ™dność miejsca. DziÄ™ki temu można w peÅ‚ni wykorzystać przestrzeÅ„ Å‚adunkowÄ… auta wynoszÄ…cÄ… 10,7 m3. Wysokość e-Craftera – furgonu z wysokim dachem – wynosi 2.590 mm; szerokość otworu Å‚adunkowego to 1.380 mm, wysokość przedziaÅ‚u Å‚adunkowego wynosi z kolei 1.861 mm. Zależnie od wersji maksymalna Å‚adowność siÄ™ga od 0,975 do 1,72 tony.
W przedniej części e-Craftera znajduje siÄ™ elektryczny silnik synchroniczny typu EEM85. Jego maksymalna moc wynosi 100 kW, a maksymalny moment obrotowy – 290 Nm. Silnik elektryczny praktycznie już w chwili rozpoczÄ™cia pracy wytwarza maksymalny moment obrotowy. DziÄ™ki temu e-Crafter jest samochodem jednoczeÅ›nie dynamicznym i bardzo oszczÄ™dnym – zużycie energii elektrycznej przez auto obciążone jednotonowym Å‚adunkiem wynosi (w cyklu mieszanym) 21,54 kW/100 km. Moment obrotowy jest przenoszony na koÅ‚a przedniej osi za pomocÄ… jednobiegowej automatycznej skrzyni biegów (EQ 290) skonstruowanej do samochodów użytkowych. Silnik, przekÅ‚adnia oraz mechanizm różnicowy tworzÄ… jeden nieduży moduÅ‚. PozostaÅ‚e elementy ukÅ‚adu napÄ™dowego to jednostka sterujÄ…ca silnikiem i wysokowydajna elektronika. Ta ostatnia steruje przepÅ‚ywem energii miÄ™dzy silnikiem elektrycznym a akumulatorem. PrÄ…d staÅ‚y (DC) zmagazynowany w litowo-jonowym akumulatorze dziÄ™ki elektronice jest zamieniany w prÄ…d zmienny (AC). Przetwornik DC/AC wytwarza napiÄ™cie o wartoÅ›ci 12V na potrzeby pokÅ‚adowej sieci elektrycznej.
Na stacji Å‚adowania prÄ…dem staÅ‚ym o mocy 40 kW, wyposażonej w zÅ‚Ä…cze CCS, akumulator e-Craftera (o pojemnoÅ›ci energetycznej wynoszÄ…cej 35,8 kWh) można zasilić energiÄ… elektrycznÄ… do 80 procent jego pojemnoÅ›ci w ciÄ…gu zaledwie 45 minut. CCS to skrót od podlegajÄ…cego Å›wiatowej standaryzacji Combined Charging System – systemu zasilania prÄ…dem staÅ‚ym, w który e-Crafter jest wyposażony seryjnie. JeÅ›li korzysta siÄ™ ze stacji Wallbox AC, która dostarcza prÄ…d zmienny o mocy 7,2 kW, w 100% akumulator zostanie napeÅ‚niony po 5 godzinach i 20 minutach.
VW e-Crafter ma najnowoczeÅ›niejsze systemy sÅ‚użące bezpieczeÅ„stwu, komfortowi oraz multimedialne. Seryjnie w wyposażeniu znajdujÄ… siÄ™: Park Pilot wspomagajÄ…cy parkowanie i zawierajÄ…cy funkcjÄ™ ochrony nadwozia (dziÄ™ki 16 czujnikom dźwiÄ™kowym rozmieszczonym w różnych miejscach karoserii zmniejsza ryzyko uszkodzenia nadwozia lub innych aut podczas manewrowania), wielofunkcyjna kamera (z przodu) oraz kamera z tyÅ‚u. Ponadto, jako pierwszy samochód użytkowy w swojej klasie, Crafter jest seryjnie wyposażony w system automatycznego hamowania po kolizji, który daje możliwość unikniÄ™cia po wypadku kolejnych zderzeÅ„. Poza tym w standardzie znajdujÄ… siÄ™ system zapobiegajÄ…cy skutkom podmuchów bocznego wiatru, a także LED-owe reflektory (Å›wiateÅ‚ drogowych, mijania i do jazdy dziennej), automatyczna klimatyzacja (Climatronic), system podgrzewania foteli, pompa ciepÅ‚a i ogrzewana przednia szyba, komfortowe fotele oraz system nawigacyjny Discover Media z App-Connect (umożliwia korzystanie z aplikacji zainstalowanych na smartfonie), system obsÅ‚ugi radia przy pomocy komend gÅ‚osowych, a także interfejs telefonu komórkowego.
VW e-Crafter zostaÅ‚ stworzony w oparciu o Craftera drugiej generacji, który na rynku pojawiÅ‚ siÄ™ w 2017 roku. Innowacyjny technicznie i atrakcyjny stylistycznie Crafter, również w 2018 roku, należy do bardzo popularnych modeli – od stycznia do października Volkswagen Samochody Użytkowe dostarczyÅ‚ klientom 2355 egzemplarzy, czyli o 75 procent wiÄ™cej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.
Volkswagen e-Crafter jest jednym z blisko 200 samochodów pokazywanych podczas tegorocznych targów Fleet Market. Jubileuszowa, już dziesiÄ…ta edycja Ogólnopolskich Targów Motoryzacyjnych i Biznesowych Fleet Market odbywa siÄ™ pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Energii oraz WydziaÅ‚u Transportu Politechniki Warszawskiej. W targach Fleet Market 2018 weźmie udziaÅ‚ okoÅ‚o 8 tysiÄ™cy przedstawicieli firm z caÅ‚ej Polski.