Cedrik Neike, czÅ‚onek zarzÄ…du Siemens AG i dyrektor generalny Digital Industries: „JesteÅ›my bardzo dumni, że możemy wspierać Volkswagena naszymi innowacyjnymi rozwiÄ…zaniami druku 3D. Nasze rozwiÄ…zania w zakresie automatyzacji i oprogramowania procesu druku 3D przodujÄ… w zastosowaniach przemysÅ‚owych. DziÄ™ki tej technologii Volkswagen bÄ™dzie mógÅ‚ szybciej, bardziej elastycznie i przy mniejszym zużyciu materiaÅ‚ów opracowywać i produkować komponenty”.
W ciÄ…gu ostatnich piÄ™ciu lat Volkswagen zainwestowaÅ‚ w rozwój technologii druku 3D dwucyfrowÄ… kwotÄ™ wyrażonÄ… w milionach euro. Ponadto nawiÄ…zano wspóÅ‚pracÄ™ w zakresie oprogramowania z Siemensem i rozszerzono dotychczasowÄ… wspóÅ‚pracÄ™ z producentem drukarek – HP Inc. Wraz z pierwszym zastosowaniem w produkcji technologii „binder jetting”, Volkswagen zdobywa cenne doÅ›wiadczenie. DziÄ™ki temu Å‚atwiej może – na przykÅ‚ad – okreÅ›lić, które komponenty w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dÄ… mogÅ‚y być produkowane bardziej ekonomicznie i szybciej oraz jak tego typu produkcja wspiera cyfrowÄ… transformacjÄ™ w Volkswagenie.
HP dostarcza Volkswagenowi potrzebne, zaawansowane technologicznie drukarki, a Siemens – oprogramowanie do nich. Jednym z kluczowych etapów procesu druku 3D, nad którym Siemens i Volkswagen pracowali wspólnie, jest optymalizacja uÅ‚ożenia komponentów w komorze roboczej drukarki. Technika ta, znana jako zagnieżdżanie, umożliwia wyprodukowanie dwukrotnie wiÄ™kszej liczby części podczas jednej sesji drukowania.
Latem tego roku trzy firmy zamierzajÄ… utworzyć wspólny zespóÅ‚ ekspertów w centrum zaawansowanego druku 3D, które zostaÅ‚o otwarte w Wolfsburgu pod koniec 2018 roku. Umożliwia ono produkcjÄ™ zÅ‚ożonych części samochodowych przy użyciu druku 3D. Centrum szkoli również pracowników w zakresie korzystania z tych technologii.
Volkswagen zakÅ‚ada, że do 2025 roku za pomocÄ… druku 3D bÄ™dzie produkować w Wolfsburgu do 100.000 elementów rocznie. Do zakÅ‚adu w Osnabrück, w celu uzyskania certyfikatu, trafiÅ‚y pierwsze komponenty wykonane w procesie „binder jetting” – elementy sÅ‚upka A T-Roca w wersji kabriolet. Ważą one prawie o poÅ‚owÄ™ mniej niż konwencjonalne, wykonane z blachy stalowej. Już tylko redukcja masy sprawia, że proces druku 3D jest szczególnie interesujÄ…cy do zastosowaÅ„ w produkcji samochodów. Volkswagen z powodzeniem przeprowadziÅ‚ już testy zderzeniowe samochodów z elementami metalowymi wykonanymi technikÄ… druku 3D. Do tej pory produkcja wiÄ™kszej liczby elementów nie byÅ‚a wystarczajÄ…co opÅ‚acalna. Nowa technologia i wspóÅ‚praca sprawiajÄ…, że wykorzystanie druku 3D na linii produkcyjnej bÄ™dzie ekonomicznie opÅ‚acalne.
Ponad milion komponentów wydrukowanych w ciÄ…gu 25 lat
Volkswagen używa druku 3D od 25 lat. PoczÄ…tkowo na potrzeby dziaÅ‚u rozwoju technicznego, co miaÅ‚o przyspieszyć rozwój samochodów i obniżyć koszty ich powstawania. W tej chwili aż 13 dziaÅ‚ów zakÅ‚adu w Wolfsburgu wykorzystuje różne procesy drukowania w produkcji elementów z tworzyw sztucznych oraz z metalu. Typowe przykÅ‚ady to plastikowe elementy prototypów, jak konsole Å›rodkowe, poszycia drzwi, deski rozdzielcze oraz zderzaki. Do drukowanych elementów metalowych należą kolektory dolotowe, chÅ‚odnice, wsporniki i Å‚Ä…czniki. W ciÄ…gu ostatnich 25 lat w procesie druku 3D wyprodukowano w sumie ponad milion komponentów.
WspóÅ‚praca Volkswagena z Siemensem jest częściÄ… szerokiego strategicznego partnerstwa w dziedzinie cyfrowych platform produkcyjnych. CzÅ‚onek zarzÄ…du Volkswagena, Christian Vollmer: „CieszÄ™ siÄ™, że w firmie Siemens mamy silnego i innowacyjnego partnera. DziÄ™ki temu możemy rozpocząć pracÄ™ nad procesami produkcji samochodów w przyszÅ‚oÅ›ci. PrzykÅ‚ad druku 3D pokazuje, że w transformacji procesu produkcji kryje siÄ™ wiele różnorodnych sposobów na innowacje”.