-
w trzecim kwartale dostawy dla klientów osiÄ…gnęły prawie ubiegÅ‚oroczny poziom; od poczÄ…tku roku zmniejszyÅ‚y siÄ™ jednak o 18,6 procent
-
powrót do zyskownoÅ›ci w trzecim kwartale – wynik operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi po dziewiÄ™ciu miesiÄ…cach wynosi -1,0 miliard euro
-
działania zapobiegające skutkom pandemii Covid-19 przynoszą pozytywne efekty; dodatkowe impulsy zapewnia ofensywa nowych modeli
Od stycznia do wrzeÅ›nia spadek dostaw wyniósÅ‚ jednak 18,6 procent. Stopniowa poprawa znajduje swój wyraz w danych finansowych marki: przychód ze sprzedaży po dziewiÄ™ciu miesiÄ…cach wyniósÅ‚ 47,2 miliarda euro, co oznacza, że byÅ‚ o 27,9 procent mniejszy niż w poprzednim roku. Po pierwszym póÅ‚roczu spadek w stosunku do stanu sprzed roku wynosiÅ‚ jeszcze 35,3 procent. Zysk operacyjny w wysokoÅ›ci 522 milionów euro przed zdarzeniami specjalnymi oznacza, że w trzecim kwartale marka powróciÅ‚a do strefy zysków. Rezultat operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ po dziewiÄ™ciu miesiÄ…cach do -1,0 miliarda euro (w pierwszym póÅ‚roczu wyniósÅ‚ -1,5 miliarda euro).
Alexander Seitz, CFO marki Volkswagen, stwierdziÅ‚: „Mimo utrzymujÄ…cej siÄ™ trudnej sytuacji spowodowanej pandemiÄ… Covid-19, marka ponownie znalazÅ‚a siÄ™ w strefie zysków. ZawdziÄ™czamy to w gÅ‚ównej mierze konsekwencji naszych dziaÅ‚aÅ„ w dziedzinie zmniejszenia kosztów i zapewnienia pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej, a także zaangażowaniu pracowników, którzy po czasowej wiosennej przerwie w produkcji zrobili wszystko, żeby nadrobić opóźnienia. DziÄ™ki wysokiej jakoÅ›ci naszych produktów w wielu regionach Å›wiata zwiÄ™kszamy udziaÅ‚ w rynku. W ostatnim kwartale roku zrobimy wszystko, żeby utrzymać pozytywny rezultat operacyjny za caÅ‚y rok”.
Stopniowa poprawa sytuacji
Po znacznym spadku na poczÄ…tku roku w trzecim kwartale poziom dostaw dla klientów znacznie wzrósÅ‚. W porównaniu z poprzednim rokiem w lipcu i sierpniu marka Volkswagen Samochody Osobowe odnotowaÅ‚a jedynie jednocyfrowe procentowe spadki dostaw. We wrzeÅ›niu dostawy byÅ‚y mniejsze o -0,7 procent, a wiÄ™c bardzo nieznacznie odbiegaÅ‚y od ubiegÅ‚orocznego poziomu. StopniowÄ… poprawÄ™ w zakresie dostaw dla klientów należy zawdziÄ™czać przede wszystkim nowemu kompaktowemu modelowi ID.3, którego dostarczono już do klientów w liczbie okoÅ‚o 20.000 egzemplarzy, dużemu popytowi na hybrydy typu plug-in marki Volkswagen, a także znacznemu zwiÄ™kszeniu zainteresowania Golfem ósmej generacji.
Kontynuacja skutecznych działań w obliczu pandemii
Mimo stopniowej poprawy sytuacji, trudno przewidzieć jaki dalszy przebieg bÄ™dzie miaÅ‚a pandemia Covid-19. Marka bÄ™dzie wiÄ™c nadal konsekwentnie stosować Å›rodki sÅ‚użące zmniejszaniu kosztów staÅ‚ych. DziÄ™ki temu w pierwszych dziewiÄ™ciu miesiÄ…cach roku udaÅ‚o siÄ™ je znacznie obniżyć w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Marka spodziewa siÄ™, że w caÅ‚ym 2020 roku dostawy dla klientów i przychody ze sprzedaży utrzymajÄ… siÄ™ znacznie poniżej poziomu z roku 2019. Rezultat operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi bÄ™dzie dużo niższy od ubiegÅ‚orocznego, ale jednak bÄ™dzie to pozytywny wynik.
Ofensywa w dziedzinie aut elektrycznych w czwartym kwartale
Po wprowadzeniu we wrzeÅ›niu do sprzedaży elektrycznego modelu ID.3 marka Volkswagen bÄ™dzie w czwartym kwartale kontynuować rozpoczÄ™tÄ… z sukcesem ofensywÄ™ w dziedzinie samochodów z napÄ™dem elektrycznym. Klienci mogÄ… już zamawiać Volkswagena ID.4 – drugi model skonstruowany na moduÅ‚owej platformie MEB. ID.4 to elektryczny SUV, który bÄ™dzie produkowany i sprzedawany na wszystkich dużych rynkach Å›wiata – w Europie, Ameryce PóÅ‚nocnej i w Chinach. Oprócz tego marka nadal prowadzi elektryfikacjÄ™ swoich modeli wprowadzajÄ…c na rynek liczne hybrydy typu plug-in: zamawiać można już hybrydowe odmiany nowego Golfa i Touarega. NiedÅ‚ugo doÅ‚Ä…czÄ… do nich zelektryfikowane wersje nowego Tiguana oraz nowych Arteona i Arteona Shooting Brake. Już od dÅ‚uższego czasu w sprzedaży znajdujÄ… siÄ™ hybrydowe (PHEV) wersje Passata i Passata Varianta.