„WdrażajÄ…c strategiÄ™ ACCELERATE pracujemy na peÅ‚nych obrotach, aby zakÅ‚ady Volkswagena przeksztaÅ‚cić w inteligentne fabryki. Celem jest ciÄ…gÅ‚a optymalizacja produkcji i uczynienie jej jeszcze bardziej wydajnÄ… i elastycznÄ…. Wierzymy, że technologia 5G ma ogromny potencjaÅ‚ w zakresie innowacji, od wykorzystania inteligentnych robotów i systemów transportu bez kierowcy, przez sterowanie maszynami za pomocÄ… sieci i w czasie rzeczywistym, aż po bezprzewodowe wysyÅ‚anie oprogramowania do wyprodukowanych samochodów” – powiedziaÅ‚ Christian Vollmer, CzÅ‚onek ZarzÄ…du marki Volkswagen, odpowiedzialny za produkcjÄ™ i logistykÄ™.
Transfer danych w czasie rzeczywistym ważnym czynnikiem produkcji w przyszłości
W fabryce Volkswagena w Wolfsburgu już jest okoÅ‚o 5000 robotów, a także wiele innych maszyn i systemów roboczych. Do ich kontrolowania i monitorowania w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie potrzebna bezpieczna i pozbawiona opóźnieÅ„ transmisja danych. Opóźnienie, czyli czas potrzebny na przesÅ‚anie danych przez sieć, w przypadku sieci 5G jest znacznie krótsze w porównaniu z innymi technologiami komunikacji bezprzewodowej, takimi jak WLAN. Technologia 5G zapewnia niezwykle krótki czas opóźnieÅ„, wynoszÄ…cy do jednej milisekundy, szybkość transmisji danych na poziomie gigabitów i dużą niezawodność nawet podczas pracy pod dużym obciążeniem. Ta bezprzewodowa komunikacja w czasie rzeczywistym daje możliwość zastosowania po raz pierwszy wielu inteligentnych rozwiÄ…zaÅ„ w procesie produkcji.
Jednym ze scenariuszy do przetestowania w fazie pilotażowej w rzeczywistych warunkach laboratoryjnych w Wolfsburgu jest bezprzewodowe przesyÅ‚anie danych do wyprodukowanych samochodów. Przy coraz wyższym poziomie cyfryzacji i w peÅ‚ni poÅ‚Ä…czonych pojazdach proces produkcyjny wymaga przesyÅ‚ania do samochodów dużych iloÅ›ci danych. Technologia 5G umożliwia wykonanie tego znacznie szybciej i w dowolnym momencie produkcji.
Konfiguracja i obsługa sieci 5G przez Volkswagena
„Wydajna komunikacja bezprzewodowa w czasie rzeczywistym bÄ™dzie miaÅ‚a w przyszÅ‚oÅ›ci kluczowe znaczenie dla elastycznej produkcji. Technologia 5G ma potencjaÅ‚, aby być jednym z motorów napÄ™dowych PrzemysÅ‚owego Internetu Rzeczy. Celem jest zdobycie szerokiego doÅ›wiadczenia w zakresie eksploatacji i przemysÅ‚owego wykorzystania technologii 5G” – powiedziaÅ‚a Beate Hofer, CIO Grupy Volkswagen. Oczekuje siÄ™, że w dÅ‚uższej perspektywie sieć w zakÅ‚adzie w Wolfsburgu obejmie dużą część zakÅ‚adu produkcyjnego o powierzchni aż 6,5 kilometra kwadratowego.
Volkswagen sam tworzy i obsÅ‚uguje lokalnÄ… infrastrukturÄ™ sieci 5G. W przypadku sieci w zakÅ‚adzie w Wolfsburgu zÅ‚ożono wniosek o udostÄ™pnienie prywatnej czÄ™stotliwoÅ›ci radiowej od 3,7 do 3,8 GHz z pasmem 100 MHz i otrzymano jÄ… od Federalnej Agencji Sieci. WÅ‚asna czÄ™stotliwość jest kluczowym czynnikiem, który umożliwia dziaÅ‚anie sieci 5G w zakÅ‚adzie produkcyjnym. Wolna od zakÅ‚óceÅ„ transmisja bezprzewodowa o wysokiej dostÄ™pnoÅ›ci wymaga wÅ‚asnej czÄ™stotliwoÅ›ci, która bÄ™dzie wykorzystywana wyÅ‚Ä…cznie przez Volkswagena do celów produkcyjnych. SprzÄ™t do obsÅ‚ugi pilotażowej sieci 5G dostarcza fiÅ„ska grupa telekomunikacyjna Nokia.
W Szklanej Manufakturze w Dreźnie testuje się sterowanie systemem za pomocą sieci 5G
W Grupie Volkswagen do marki Volkswagen Samochody Osobowe należą kompetencje zwiÄ…zane z wdrożeniem technologii 5G. W Szklanej Manufakturze w Dreźnie – pilotażowej fabryce Volkswagena, która w czasie normalnej produkcji testuje innowacyjne technologie podczas pilotażowej produkcji modelu ID.3 – uruchomiono również tzw. wyspÄ™ 5G. ObsÅ‚uguje ona sieciowe sterowanie bezzaÅ‚ogowego systemu transportu, które jest dalej rozwijane we wspóÅ‚pracy z Porsche, Audi i PolitechnikÄ… w Dreźnie. Czujniki w systemie transportu bez kierowcy przesyÅ‚ajÄ… dane do komputera za poÅ›rednictwem chmury za pomocÄ… sieci 5G. Komputer oblicza trasÄ™ do nadwozia ID.3 i nastÄ™pnie odsyÅ‚a tÄ™ informacjÄ™ w czasie rzeczywistym. Projekt w Dreźnie jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i BadaÅ„.