PoznaÅ„, 21 kwietnia 2015 r. Najlepsi rajdowi kierowcy Å›wiata zakoÅ„czÄ… 38-dniowy odpoczynek udziaÅ‚em w Rajdzie Argentyny (23-26 kwietnia). ZwyciÄ™zcy trzech poprzednich rund z rzÄ™du, dwukrotni mistrzowie Å›wiata – zaÅ‚oga Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) – startujÄ…cy w Polo R WRC przewodzÄ… w klasyfikacji mistrzostw. Ich najpoważniejsi konkurenci to koledzy z zespoÅ‚u – Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), którzy zajmujÄ… drugie miejsce w punktacji. Po ostatnich dwóch sÅ‚abszych wystÄ™pach do ataku zamierzajÄ… przystÄ…pić zwyciÄ™zcy z Argentyny z 2014 roku – Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN).
Trzy zaÅ‚ogi Volkswagena zmierzÄ… siÄ™ z jedynÄ… w swoim rodzaju, peÅ‚nÄ… niespodzianek rajdowÄ… trasÄ…. Cztery odcinki specjalne o dÅ‚ugoÅ›ci ponad 50 km każdy, czy rajdowy klasyk „EL Condor”, zawsze spowity mgÅ‚Ä…, to tylko niektóre wyzwania na trasie z 12 oesami o Å‚Ä…cznej dÅ‚ugoÅ›ci 345,7 km.
Kibice mogÄ… Å›ledzić zmagania kierowców na antenach Polsat Sport Extra oraz Polsat Sport News. Poniżej znajduje siÄ™ plan transmisji Rajdu Argentyny. Ze wzglÄ™du na piÄ™ciogodzinnÄ… różnicÄ™ czasu miÄ™dzy PolskÄ… i ArgentynÄ… transmisja z trasy sÅ‚ynnego odcinka „El Condor” rozpocznie siÄ™ o godzinie 17:00. W sumie, od piÄ…tku do poniedziaÅ‚ku, bÄ™dzie można zobaczyć aż 5 godzin programów z Rajdu Argentyny.
„Starty w Argentynie zawsze byÅ‚y udane dla Volkswagena”, stwierdza Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport. „To tam nasza marka odnosiÅ‚a pierwsze sukcesy w WRC, jesteÅ›my tam niemal niepokonani. Zawsze chÄ™tnie startujemy w Argentynie, która jest też ważnym rynkiem sprzedaży dla Volkswagena. Pod wzglÄ™dem sportowym nasze zamiary też sÄ… ambitne. Zjawimy siÄ™ tam w roli lidera MÅš i damy z siebie wszystko, żeby znowu wygrać. Jako dyrektor mam prawdziwy luksus wiedzÄ…c, że dysponujemy trzema zaÅ‚ogami, z których każda ma szansÄ™ zwyciężyć – Sebastien Ogier spodziewa siÄ™ zaciÄ™tej walki ze swoimi kolegami z zespoÅ‚u Jari-Matti LatvalÄ… i Andreasem Mikkelsenem. Wszyscy udowodnili, że Rajd Argentyny bardzo im odpowiada. Ale musimy mieć stale na oku naszych rywali z Hyundaia, M-Sportu i z Citroëna – każdy z nich chce i każdy jest w stanie wygrać. WspaniaÅ‚a argentyÅ„ska publiczność na pewno nie bÄ™dzie siÄ™ nudzić”.
Ogier przeciwko Mikkelsenowi, czyli lider mistrzostw świata kontra drugi zawodnik w klasyfikacji
Dwukrotny mistrz Å›wiata kontra najmÅ‚odszy w zespole – w ostatnich trzech rajdach miÄ™dzy zaÅ‚ogami Volkswagena rozgorzaÅ‚a zaciÄ™ta walka o prowadzenie w MÅš. Zarówno Sebastien Ogier/Julien Ingrassia, jak i Andreas Mikkelsen/Ola Floene w sezonie 2015 stawali trzykrotnie na podium. Ogier/Ingrassia zwyciężyli w Monte Carlo, w Szwecji i w Meksyku, trzy razy obok nich na podium stawali Mikkelsen/Floene. Pojedynek w Argentynie też zapowiada siÄ™ obiecujÄ…co – obydwie zaÅ‚ogi zmierzyÅ‚y siÄ™ już w Argentynie w 2012 roku podczas przygotowaÅ„ do rajdowych MÅš, startujÄ…c jako zespoÅ‚y Volkswagena w Skodach Fabia S2000. ToczyÅ‚y widowiskowy pojedynek o zwyciÄ™stwo w klasie do czasu, aż z powodu uszkodzenia zawieszenia zaÅ‚oga Mikkelsen/Flone musiaÅ‚a wycofać siÄ™ z walki.
Ogier przeciwko Latvali, czyli pojedynek Francja-Finlandia
Ogier przeciwko Latvali – ten pojedynek trzymaÅ‚ w napiÄ™ciu widzów na trasie Rajdu Argentyny w 2014 roku i przez caÅ‚y ubiegÅ‚y sezon. Duet Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila odniósÅ‚ zwyciÄ™stwo nad swoimi kolegami z Volkswagena. Wznowienie tej walki miaÅ‚oby w 2015 roku jeszcze wiÄ™ksze znaczenie dla klasyfikacji. WygrywajÄ…c w Meksyku zaÅ‚oga Sebastien Ogier/Julien Ingrassia sprawiÅ‚a, że w zestawieniu krajów, które wygraÅ‚y najwiÄ™cej rajdów w historii Mistrzostw Åšwiata Francja uzyskaÅ‚a ten sam rezultat co Finlandia. Obydwa kraje majÄ… na swoim koncie po 172 triumfy. NastÄ™pny wygrany w pojedynku Ogier kontra Latvala – obaj sÄ… jedynymi uczestnikami z Francji i z Finlandii startujÄ…cymi w kategorii WRC – przechyliÅ‚by szalÄ™ zwyciÄ™stwa na stronÄ™ swojego kraju.
W przeszÅ‚oÅ›ci dla Finlandii rajdy wygrywaÅ‚o 14 zawodników: Pentti Airikkala (1x), Markku Alen (19x), Marcus Gronholm (30x) , Kyosti Hamalainen (1x), Mikko Hirvonen (15x), Juha Kankkunen (23x), Jari-Mati Latvala (12x), Timo Mäkinen (4x), Tommi Mäkinen (24x), Hannu Mikkola (18x), Harri Rovanpera (1x), Tomo Salonen (11x), Henri Toivonen (3x) i Ari Vatanen (10x).
Dla Francji rajdy wygrywaÅ‚o 18 kierowców: Alain Ambrosino (1x), Jean-Claude Andruet (3x), Didier Auriol (20x), Bernard Beguin (1x), Philippe Bugalski (2x), Bernard Darniche (7x), Francois Delecour (4x), Guy Frequelin (1x), Sebastien Loeb (78x), Michele Mouton (4x), Jean-Pierre Nicolas (5x), Sebastien Ogier (27x), Alain Oreille (1x), Gilles Panizzi (7x), Jean Ragnotti (3x), Bruno Saby (2x), Patrick Tauziac (1x) i Jean-Luc Therier (5x).
Ogier kontra reszta świata, czyli kto może dogonić lidera klasyfikacji?
Koledzy z zespoÅ‚u, Andreas Mikkelsen i Jari-Matti Latvala, bynajmniej nie sÄ… jedynymi groźnymi rywalami dwukrotnego mistrza Å›wiata Sebastiena Ogiera – także zawodnicy innych zespoÅ‚ów chcÄ… Å›miaÅ‚o siÄ™gnąć po zwyciÄ™stwo. StartujÄ…cy w barwach Hyundaia Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B) zajmujÄ… trzecie miejsce w klasyfikacji MÅš kierowców i pilotów, a w Szwecji i w Meksyku toczyli ostrÄ… walkÄ™ z zaÅ‚ogami Volkswagena. Citroën wysyÅ‚a na trasÄ™ rajdu Argentyny swoich specjalistów od jazdy po szutrze – Krisa Meeke/Paula Nagle (GB/IRL) oraz Madsa Ostberga/Jonasa Anderssona (N/S). M-Sport-Ford zaangażowaÅ‚ zaÅ› mÅ‚odych zdolnych zawodników – Elfyna Evansa (GB) i Otta Tänaka (EST).
12 odcinków specjalnych – od klasycznych do nietypowych
Od 2,68 km do 56,77 km dÅ‚ugoÅ›ci, w sÅ‚oÅ„cu i we mgle, spektakularne odcinki uliczne w miastach i przejazdy przez pustkowia – Rajd Argentyny jest bardzo urozmaicony i wymaga od kierowców oraz pilotów dopasowania siÄ™ do zmiennych warunków. W czwartek na zawodników czeka wyznaczony po raz pierwszy odcinek specjalny w Merlo w prowincji San Luis, centrum argentyÅ„skiego sportu samochodowego. Także w piÄ…tek zostanÄ… rozegrane dwa nowe oesy, trzeci zaÅ› (klasyk Agua de Oro-Ascochinga) zawodnicy przejadÄ… w odwrotnym kierunku. W sobotÄ™ dominujÄ… szybkie trasy w dolinie Punilla. Na oesach „Capilla del Monte-San Marcos” i „San Marcos-Characato” kierowcy bÄ™dÄ… mieli okazjÄ™ wykazać siÄ™ dwa razy swoim talentem do jazdy z maksymalnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ…. W niedzielÄ™ w roli finaÅ‚owego powerstage’u, na którym pierwsza trójka może zdobyć dodatkowe punkty, wystÄ…pi „El Condor-Copina”. Zapewne, jak zawsze spowity mgÅ‚Ä…. Odcinek specjalny „El Condor” wiedzie z wysokoÅ›ci 2.138 m serpentynÄ… wÅ›ród księżycowego krajobrazu w dóÅ‚, na wysokość 1.389 m n.p.m.
Różnica wysokoÅ›ci 1497 m – wielkie wyzwanie
„Dachem Rajdowych Mistrzostw Åšwiata” jest nazywany Rajd Meksyku, którego trasa wspina siÄ™ na wysokość 2752 m (najwyższÄ… w caÅ‚ym sezonie RMÅš), z kolei na Rajdzie Argentyny kierowcy pokonujÄ… najwiÄ™kszÄ… różnicÄ™ wysokoÅ›ci. Auta wjeżdżajÄ… z 641 m n.p.m. aż na 2138 m. O ile w Meksyku różnica wysokoÅ›ci wynosi 952 m, w Argentynie jest to aż 1497 metrów. Inżynierowie muszÄ… opracować specjalny program sterowania silnikiem, pozwalajÄ…cy na sprawnÄ… pracÄ™ jednostki napÄ™dowej w ekstremalnych warunkach. Wraz ze wzrostem wysokoÅ›ci maleje ciÅ›nienie powietrza i zawartość tlenu, z tego powodu spalanie mieszanki jest mniej efektywne, a moc silnika spada.
Wypowiedzi przed Rajdem Argentyny
Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC numer 1
„Nigdy dotÄ…d nie wygraÅ‚em Rajdu Argentyny, wiÄ™c oczywiÅ›cie chciaÅ‚bym tam po raz pierwszy stanąć na najwyższym stopniu podium. Atmosfera jest Å›wietna, mieszkaÅ„cy Ameryki PoÅ‚udniowej kochajÄ… rajdy. Ten jest chyba jedyny, w którym na odcinkach specjalnych można poczuć w kabinie zapach grilla, którego urzÄ…dzajÄ… sobie widzowie. SÅ‚yszaÅ‚em, że po moim zwyciÄ™stwie w Meksyku Francja zrównaÅ‚a siÄ™ z FinlandiÄ… w klasyfikacji krajów. Jasne, że chciaÅ‚bym, aby objęła prowadzenie! Jednak na poprzednich rajdach byÅ‚o widać, że konkurencja ze strony Hyundaia i Citroëna jest coraz bliżej i walczy o wygranÄ….
W porównaniu z Meksykiem, nawierzchnia w Argentynie nie jest tak zabójcza dla opon, a temperatury sÄ… znacznie niższe. Wszyscy wybierajÄ… zazwyczaj miÄ™kkie gumy. Taktyczne gry, jakie stosowaliÅ›my w Meksyku zakÅ‚adajÄ…c w aucie na krzyż twarde i miÄ™kkie opony, w Argentynie raczej nie bÄ™dÄ… potrzebne”.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC numer 2
„Bardzo siÄ™ cieszÄ™ na start w Argentynie. To także szutrowy rajd, ale mocno różni siÄ™ od tego w Meksyku. Nawierzchnia jest o wiele bardziej piaszczysta, nie tak twarda, i przyczepność też jest znacznie lepsza. Mój ulubiony oes to „El Condor”, który tak jak w 2014 r. jest Powerstagem. W zeszÅ‚ym roku wygraliÅ›my go z MiikkÄ…. Zobaczymy, czy znowu nam siÄ™ to uda, bo Sebastian Ogier jest teraz w bardzo dobrej formie. Po Rajdzie Meksyku miaÅ‚em trochÄ™ czasu żeby wypocząć. Przez dwa tygodnie byÅ‚em w USA, zrobiÅ‚em sobie z mojÄ… dziewczynÄ… przejażdżkÄ™ po Kalifornii i Newadzie. Poza tym miaÅ‚em okazjÄ™ do Å›wiÄ™towania – okrÄ…gÅ‚e urodziny, wiÄ™c zorganizowaliÅ›my maÅ‚Ä… imprezÄ™. MaÅ‚Ä…, bo musiaÅ‚em zaliczyć testy kondycyjne w Laponii, żeby jak najlepiej przygotować siÄ™ do Rajdu Argentyny”.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC numer 9
„Rajd Argentyny należy do moich ulubionych. Zawsze miaÅ‚em tam dobre wyniki i przyzwoite tempo. Spodziewam siÄ™, że w tym roku staniemy na podium – tak jak w ostatnich rajdach. To jest absolutnie mój cel. W 2014 roku z powodu kÅ‚opotów z alternatorem straciliÅ›my sporo czasu, a mimo to udaÅ‚o nam siÄ™ wywalczyć czwarte miejsce. W tym roku jest wiele nowych odcinków, ale jeÅ›li przyjrzeć siÄ™ poprzednim Rajdom Argentyny, widać, że najczęściej stosowano miÄ™kkie opony. MyÅ›lÄ™, że mimo nowych oesów to nadal jest najlepsza opcja, ale stwierdzimy to dopiero na miejscu. OczywiÅ›cie, jak zawsze musimy siÄ™ liczyć z mgÅ‚Ä…, dlatego już podczas zapoznania z trasÄ… przygotowujemy opis trasy tak, aby uwzglÄ™dniaÅ‚ jazdÄ™ we mgle. DÅ‚uga przerwa byÅ‚a OK, ale cieszÄ… siÄ™, że znowu siadam za kierownicÄ™”.
Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata FIA (WRC), punktacja
Klasyfikacja kierowców
1. Sébastien Ogier, Volkswagen 81
2. Andreas Mikkelsen, Volkswagen 47
3. Thierry Neuville, Hyundai 35
4. Mads Østberg, Citroën 32
5. Elfyn Evans, Ford 26
6. Jari-Matti Latvala, Volkswagen 19
7. Dani Sordo, Hyundai 18
8. Martin Prokop, Ford 14
9. Ott Tanak, Ford 12
10. Hayden Paddon, Hyundai 10
Klasyfikacja producentów
1. Volkswagen Motorsport 99
2. Hyundai Shell World Rally Team 75
3. M-Sport World Rally Team 48
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT 42
5. Jipocar Czech National Team 20
6. Volkswagen Motorsport II 15
7. Hyundai Motorsport N 3
8. FWRT 1
Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata FIA (WRC), Rajd Argentyny – harmonogram rajdu
Åšroda, 22 kwietnia 2015 r.
Odcinek testowy (Garcia-Cabalango), 210 min 04.59 km 15:00
Czwartek, 23 kwietnia 2015 r.
Oficjalny start (Carlos Paz) 13:45
Przegrupowanie (San Luis) 239.88 km 18:00
OS 01S Super Especial 1 02.68 km 233.15 km 19:00
Park zamknięty (Carlos Paz) 22:30
472.50 km 02.68 km Σ 475.18 km
PiÄ…tek, 24 kwietnia 2015 r.
Serwis A (Carlos Paz), 15 min. 06:30
OS 02 Agua de Oro-Ascochinga 1 79.80 km 51.99 km 08:23
OS 03 Villa Bustos-Tanti 1 70.46 km 20.31 km 21.96 km 10:26
Przegrupowanie (Carlos Paz) 11:21
Serwis B (Carlos Paz), 30 min. 11:36
OS 04 Agua de Oro-Ascochinga 2 79.80 km 51.99 km 13:44
OS 05 Villa Bustos-Tanti 2 70.46 km 20.31 km 23.26 km 15:47
Przegrupowanie (Carlos Paz) 16:42
OS 06S Super Especial 2 06.04 km 04.42 km 17:08
Flexi-Serwis C (Carlos Paz), 45 min. 17:43
Park zamknięty (Carlos Paz) 00:00
350.16 km 150.64 km Σ 500.80 km
Sobota, 25 kwietnia 2015 r.
Serwis D (Carlos Paz), 15 min. 07:00
OS 07 Capilla del Monte-San Marcos 1 76.22 km 23.10 km 09:08
OS 08 San Marcos-Characato 1 10.89 km 56.77 km 70.19 km 09:51
Przegrupowanie (Carlos Paz) 12:16
Serwis E (Carlos Paz), 30 min. 12:31
OS 09 Capilla del Monte-San Marcos 2 76.22 km 23.10 km 14:54
OS 10 San Marcos-Characato 2 10.89 km 56.77 km 70.19 km 15:37
Flexi-Serwis F (Carlos Paz), 45 min. 18:12
Park zamknięty (Carlos Paz) 00:00
314.60 km 159.74 km Σ474.34 km
Niedziela, 26 kwietnia 2015 r.
Serwis G (Carlos Paz), 15 min. 08:00
OS 11 El Cóndor-Copina 83.95 km 16.32 km 34.92 km 09:58
Przegrupowanie 11:15
OS 12P El Cóndor 16.32 km 39.15 km 12:08
Serwis H (Carlos Paz), 10 min. 00.56 km 13:31
Oficjalna meta (Carlos Paz) 14:40
158.58 km 32.64 km Σ 191.22 km
1,295.84 km 345.70 km Σ 1,641.54 km
Transmisje w telewizji
Polsat Sport EXTRA
PiÄ…tek, 24.04 22:00 OS-6 Super Especial Parque Tematico 60 min LIVE
Sobota, 25.04 18:10 OS-6 Super Especial Parque Tematico 60 min powtórka
19:20 Skrót dnia (piÄ…tek) 30 min premiera
Niedziela, 26.04 16:20 Skrót dnia (sobota) 30 min premiera
17:00 OS-12 El Condor (Power Stage) 60 min LIVE
PoniedziaÅ‚ek, 27.04 18:10 OS-12 El Condor (Power Stage) 60 min powtórka
20:00 Skrót dnia (niedziela) 30 min premiera
20:40 Podsumowanie rajdu 60 min premiera
Wtorek, 28.04 17:00 OS-12 El Condor (Power Stage) 60 min powtórka
18:30 Podsumowanie rajdu 60 min powtórka
Åšroda, 29.04 09:10 OS-12 El Condor (Power Stage) 60 min powtórka
11:00 Podsumowanie rajdu 60 min powtórka
PiÄ…tek, 01.05 13:30 OS-12 El Condor (Power Stage) 60 min powtórka
Polsat Sport NEWS
PiÄ…tek, 24.04 01:15 OS-6 Super Especial Parque Tematico 60 min powtórka
Niedziela, 26.04 09:07 OS-6 Super Especial Parque Tematico 60 min powtórka
01:15 OS-12 El Condor (Power Stage) 60 min powtórka
Wtorek, 28.04 21:07 OS-12 El Condor (Power Stage) 60 min powtórka
Åšroda, 29.04 21:07 OS-12 El Condor (Power Stage) 60 min powtórka
Czwartek, 30.04 21:30 OS-12 El Condor (Power Stage) 60 min powtórka