Prezes ZarzÄ…du Marki, dr Herbert Diess, wraz z innymi czÅ‚onkami zarzÄ…du oraz z szefami gÅ‚ównych firm dostawczych podpisaÅ‚ porozumienie partnerskie zapewniajÄ…ce optymalny przebieg procesu uruchomienia produkcji. Herbert Diess powiedziaÅ‚: „Przygotowania do wejÅ›cia w erÄ™ powszechnie dostÄ™pnych aut elektrycznych wkraczajÄ… teraz w gorÄ…cÄ… fazÄ™. DziÄ™ki temu wyjÄ…tkowemu projektowi chcemy wspólnie sprawić, by Europa objęła prowadzenie w Å›wiatowym wyÅ›cigu o przywództwo w dziedzinie elektromobilnoÅ›ci. Fabryka w Zwickau stanie siÄ™ dziÄ™ki temu najwiÄ™kszym w Europie centrum kompetencyjnym w zakresie samochodów elektrycznych. Tworzymy kolejny rozdziaÅ‚ w historii motoryzacji”.
W ciÄ…gu piÄ™ciu lat na caÅ‚ym Å›wiecie rozpocznie siÄ™ produkcja 32 modeli należących do różnych marek koncernu, skonstruowanych na nowej platformie MEB. Herbert Diess opisaÅ‚ rozmiar tego przedsiÄ™wziÄ™cia: „Zdecydowanie chcemy prowadzić w tej dziedzinie, sama marka Volkswagen bÄ™dzie do 2022 roku oferować ponad 20 aut wyÅ‚Ä…cznie z elektrycznym napÄ™dem i w ciÄ…gu najbliższych piÄ™ciu lat wyda na tego rodzaju pojazdy sześć miliardów euro”.
CzÅ‚onek ZarzÄ…du ds. Zaopatrzenia, Ralf Brandstätter, stwierdziÅ‚: „Dotychczas w ramach naszej ofensywy samochodów elektrycznych nominowaliÅ›my ponad stu dostawców. Uważam za szczególnie istotne, że dzisiaj dla naszych partnerów i dla Volkswagena rozpoczyna siÄ™ nowy rodzaj wspóÅ‚pracy. W tworzenie i w prace nad projektem I.D. najważniejszych z nich angażujemy znacznie wczeÅ›niej i znacznie bardziej intensywnie niż to byÅ‚o dotychczas”.
WprowadzajÄ…c platformÄ™ MEB Volkswagen mocno stawia na zastosowanie tzw. Value Sourcing, w ramach którego już we wczesnej fazie prac rozwojowych dostawcy bÄ™dÄ… mogli w ramach konkursu zgÅ‚aszać pomysÅ‚y dotyczÄ…ce najlepszych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych. Ralf Brandstätter dodaÅ‚: „Wartość dodatkowa powstaje poprzez jak najÅ›ciÅ›lejszÄ… wspóÅ‚pracÄ™ na zasadzie równoÅ›ci i w oparciu o wzajemne korzyÅ›ci”.
Już w 2020 roku na platformie MEB ma powstać ponad 100.000 Volkswagenów, powiedziaÅ‚ Christian Senger, szef dziaÅ‚u elektromobilnoÅ›ci. „Znacznie zmniejszyliÅ›my stopieÅ„ zÅ‚ożonoÅ›ci projektu I.D. skracajÄ…c proces powstawania produktu o jedenaÅ›cie miesiÄ™cy. Nowy rodzaj konstrukcji pojazdu, autonomiczna jazda, a także zagadnienia wspóÅ‚pracy auta z otoczeniem oraz usÅ‚ug internetowych wymagajÄ… Å›cisÅ‚ego wspóÅ‚dziaÅ‚ania ze wszystkimi partnerami i dostawcami. Plan dotyczÄ…cy produktu jest gotowy. Teraz z peÅ‚nÄ… energiÄ… zabieramy siÄ™ wspólnie za jego realizacjÄ™”.
Platforma MEB zostaÅ‚a stworzona od podstaw i jest przeznaczona do produkcji pojazdów bezemisyjnych o wysokim stopniu cyfryzacji, jakie bÄ™dÄ… pojawiać siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci. Umożliwia ona wyposażanie samochodów w elektryczne silniki o różnej mocy, montaż pÅ‚askich akumulatorów w podÅ‚odze, stosowanie innowacyjnych technologii oraz najnowoczeÅ›niejszego oprogramowania, jak np. smartlight czy wyÅ›wietlacz head-up i Å‚Ä…czenia ich z rozwiÄ…zaniami wykorzystujÄ…cymi rozszerzonÄ… rzeczywistość, które dotÄ…d byÅ‚y stosowane tylko w samochodach segmentu premium.
1) – modele I.D., I.D. BUZZ i I.D. CROZZ sÄ… pierwszymi, przy pomocy których Volkswagen od 2020 roku w krótkich odstÄ™pach czasu rozpocznie ofensywÄ™ w dziedzinie pojazdów elektrycznych. Auta nowej generacji pojawiÄ… siÄ™ w Europie, Chinach i w USA.