|
|
W Le Mans wystartują Audi z najbardziej oszczędnym napędem
|
Dodano: 2014-06-10
Wyświetlono: 2143 razy
|
Startujące w Le Mans od roku 1999 Audi, zawsze przy okazji swych zwycięstw stara się podkreślać udział innowacji technicznych w ich osiąganiu. Nigdy dotąd samochód wyścigowy LMP1 marki Audi nie był tak lekki, tak oszczędny i tak efektywny jak najnowsze Audi R18 e-tron quattro.
|
foto © Audi |
|
|
Zgodnie z wymaganiami regulaminu, jego zużycie paliwa na 100 kilometrów musi być nawet o 30 procent mniejsze niż samochodów konkurencji. W tych trudnych warunkach, 14 i 15 czerwca, cztery pierÅ›cienie bÄ™dÄ… ostro walczyć o swoje trzynaste zwyciÄ™stwo w 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans.
Audi, dzięki technice ultra, wyznacza nowe standardy w kwestii efektywności. Zastosowanie wtrysku bezpośredniego TFSI już w roku 2001, umożliwiło znaczne zmniejszenie zużycia paliwa najpierw w bolidach na Le Mans, a potem także w seryjnych pojazdach marki Audi. Począwszy od roku 2006, dzięki napędowi TDI i dzięki pięciu kolejnym zwycięstwom w Le Mans, cztery pierścienie wzbudzają tam nieustanny podziw. Z kolei hybrydowy napęd diesla zastosowany w modelu R18 e-tron quattro w roku 2012 udowodnił, że marka z Ingolstadt jest nie do pobicia w tym wyścigu. Kolejny wielki krok to efekt zmian wprowadzonych w roku 2014, a dotyczących efektywności napędu. Nowe zasady przewidują, że Audi, ale też inne marki biorące udział w wyścigu, muszą oszczędnie gospodarować paliwem. Do dyspozycji mają bowiem w tym roku nawet o 30 procent mniej paliwa, zależnie od koncepcji pojazdu i jego klasyfikacji. Wprowadzenie takich regulacji wymogło na producentach zbudowanie niezmiernie efektywnego pojazdu wyścigowego.
W sezonie 2014, Audi stworzyÅ‚o caÅ‚kowicie nowy prototyp sportowy. Do czoÅ‚owych zastosowanych w nim innowacji zaliczajÄ… siÄ™ m.in. laserowe Å›wiatÅ‚a Audi. To pionierskie rozwiÄ…zanie techniczne poprawia czynne bezpieczeÅ„stwo. RównoczeÅ›nie zamontowano je także w Audi R8 LMX. W 25 lat od stworzenia jednostki TDI, na potrzeby Le Mans Audi zbudowaÅ‚o nowy 4-litrowy silnik V6. Konsekwentnie zorientowano go na jak najwyższÄ… efektywność. W poÅ‚Ä…czeniu z wieloma dalszymi ulepszeniami, np. w kwestii aerodynamiki, pozwala on na ogromnÄ… oszczÄ™dność energii. W porównaniu do Audi R10 TDI z roku 2006, pierwszego w Le Mans pojazdu z silnikiem TDI V12 o pojemnoÅ›ci 5,5 litra, nowy pojazd wyÅ›cigowy – przy porównywalnych czasach pokonywania okrążeÅ„ - zużywa blisko 40 procent mniej paliwa.
WyjaÅ›niajÄ…c dokÅ‚adniej: w nowym modelu R18 e-tron quattro, na jedno okrążenie toru w Le Mans, można pozyskać z paliwa tylko 138,7 megadżuli energii. Daje to 6,16 litra mniej paliwa na 100 kilometrów, niż to dozwolone w przypadku silników benzynowych konkurentów - Toyoty i Porsche. JeÅ›li najlepsze zespoÅ‚y, tak jak ostatnio w sezonie 2012, gdy Safety Car zarzÄ…dzaÅ‚ tylko krótkie przerwy, wykonaÅ‚yby w wyÅ›cigu 378 okrążeÅ„, to wysokiej mocy silnik TDI marki Audi w czasie 24 godzin miaÅ‚by do dyspozycji o 317,52 litra paliwa mniej niż silniki benzynowe. W ten sposób team Audi stanÄ…Å‚ przed dylematem, który zna każdy kierowca z normalnego ruchu ulicznego: jak efektywny jest silnik diesla, a jak efektywny jest silnik benzynowy?
SytuacjÄ™ w Le Mans komplikuje też suma poszczególnych kategorii oceniania osiÄ…gów pojazdów. ZÅ‚ożony zestaw przepisów klasyfikuje różne koncepcje techniczne - na podstawie przydziaÅ‚u energii i iloÅ›ci paliwa, ale także na podstawie czÄ™stotliwoÅ›ci zjazdów do pit stopu, wynikajÄ…cej ze zużycia i objÄ™toÅ›ci zbiorników paliwa. Tegoroczny regulamin zorientowany jest na osiÄ…gniÄ™cie swoistej „Equivalence of Technology“.
„Chyba jeszcze nigdy Audi nie staÅ‚o w Le Mans w obliczu tak trudnego zadania jak w tym roku“ – mówi prof. dr inż. Ulrich Hackenberg, czÅ‚onek zarzÄ…du Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Sposób oceny pojazdów i ich klasyfikacja w tym sezonie oznacza, że wynikajÄ…ca z samej zasady budowy silnika przewaga efektywnoÅ›ci TDI już nie wystarcza, by przekuć jÄ… na przewagÄ™ na caÅ‚ym dystansie wyÅ›cigu. Mimo to, podejmujemy to wyzwanie, by udowodnić nasze kompetencje techniczne. Jeszcze bardziej niż kiedykolwiek w Le Mans, chodzi teraz również o perfekcyjnÄ… wspóÅ‚pracÄ™ zintegrowanego zespoÅ‚u.“
ZwyciÄ™zcy sprzed roku: Francuz Loïc Duval i DuÅ„czyk Tom Kristensen, który dziÄ™ki dziewiÄ™ciu tryumfom jest rekordzistÄ… Le Mans, wraz z Brazylijczykiem Lucasem di Grassim pojadÄ… w modelu R18 e-tron quattro z numerem startowym 1. Z numerem startowym 2 pojadÄ… Szwajcar Marcel Fässler, Niemiec André Lotterer i Francuz Benoît Tréluyer, zwyciÄ™zcy Le Mans w sezonie 2011 i 2012. Z numerem startowym 3 pojedzie debiutujÄ…cy w Le Mans Portugalczyk Filipe Albuquerque. Wraz z nim w kokpicie zasiÄ…dÄ…: WÅ‚och Marco Bonanomi i Brytyjczyk Oliver Jarvis, którzy także stawali już na podium w Sarthe.
W ten sposób Audi wystawia wielce obiecujÄ…cÄ…, wyrównanÄ… drużynÄ™, która ma w sumie na swym koncie 16 zwyciÄ™stw w Le Mans. Zarówno na nich, jak i na Audi Sport Team Joest mogÄ… polegać szef Audi Motorsport dr Wolfgang Ullrich oraz Chris Reinke, kierownik ds. LMP w Audi Sport. Mimo to, szesnasty już start Audi w Le Mans bÄ™dzie trudniejszy niż kiedykolwiek wczeÅ›niej. 1 czerwca, podczas dnia testowego, Audi doskonale zakoÅ„czyÅ‚o fazÄ™ przygotowaÅ„. Kiedy 14 czerwca o godz. 15.00 rozpocznie siÄ™ osiemdziesiÄ…ty drugi już wyÅ›cig w Le Mans, Audi bÄ™dzie obok umiejÄ™tnoÅ›ci potrzebować także dużej porcji szczęścia.
TransmisjÄ™ caÅ‚ego wydarzenia prowadzić bÄ™dzie telewizyjny kanaÅ‚ Eurosport. Na stronie www.audi-motorsport.com widzowie bÄ™dÄ… mogli podziwiać zmagania z perspektywy kokpitu samochodu R18 e-tron quattro. DostÄ™pne bÄ™dÄ… tam także różne dane telemetryczne.
|
|
Źródło: Audi, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance
|
» Audi SQ8 e-tron - już dostÄ™pne w konfiguratorze i w sprzedaży w Polsce
|
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|