-
Tryumf belgijskiego zespołu Belgian Audi Club Team WRT z załogą Rast/Vanthoor/Winkelhock
-
Trzecie zwycięstwo Audi w wyścigu 24-godzinnym na przestrzeni sześciu tygodni
-
Laurens Vanthoor nowym liderem tabeli Blancpain Endurance Series
Ingolstadt/Spa, 28 lipca 2014 r. Audi wygraÅ‚o najtrudniejszy na Å›wiecie wyÅ›cig klasy GT3. W klasycznej już imprezie w Ardenach, która w tym roku obchodzi jubileusz dziewięćdziesiÄ™ciolecia, Audi R8 LMS ultra zatryumfowaÅ‚o już po raz trzeci na przestrzeni czterech lat. Na starcie w tym roku stanęło aż jedenaÅ›cie marek i sześćdziesiÄ™ciu uczestników. Przed wÅ‚asnÄ… publicznoÅ›ciÄ… wygraÅ‚ jadÄ…cy Audi R8 LMS belgijski zespóÅ‚ Belgian Audi Club Team WRT w skÅ‚adzie Laurens Vanthoor, René Rast i Markus Winkelhock. Rast i Winkelhock oraz dwaj inni kierowcy zwyciężyli już w lipcu na torze Nürburgring.
W sezonie 2014, Audi ma wiele okazji do zademonstrowania swoich kompetencji i doÅ›wiadczenia w wyÅ›cigach dÅ‚ugodystansowych. Przypomnijmy: w czerwcu po raz trzynasty wygraÅ‚o 24-godzinny wyÅ›cig w Le Mans. Już tydzieÅ„ po zwyciÄ™stwie sportowej hybrydy R18 e-tron quattro tryumfowaÅ‚o po raz kolejny – tym razem na torze Nürburgring, gdzie w 24-godzinnych zmaganiach wygraÅ‚o Audi R8 LMS ultra. Pięć tygodni później, w Spa, wywalczyÅ‚o kolejnÄ… wygranÄ… na dÅ‚ugim dystansie. W ten sposób, podobnie jak w roku 2012, cztery pierÅ›cienie zwyciężyÅ‚y w trzech wielkich wyÅ›cigach w jednym sezonie.
Laurens Vanthoor, René Rast i Markus Winkelhock wystartowali z pole position i przez pierwsze dwie godziny przewodzili stawce. W sobotni wieczór, miÄ™dzy godzinÄ… 18.00 a 20.00, gdy w krótkim czasie doszÅ‚o do wielu wypadków, zarzÄ…dzono cztery dÅ‚ugie przerwy w wyÅ›cigu, a klasyfikacja ulegÅ‚a znacznym zmianom. Późniejsi zwyciÄ™zcy spadli na miejsce szóste. Dopiero w siódmej godzinie zmagaÅ„ Laurens Vanthoor ponownie objÄ…Å‚ prowadzenie. Ze wzglÄ™du na różne strategie wizyt w pit stopie, liderzy wyÅ›cigu ciÄ…gle siÄ™ zmieniali. Rankiem nastÄ™pnego dnia zespóÅ‚ BMW Marc VDS Racing miaÅ‚ sporÄ… przewagÄ™, jednak trzej kierowcy Audi systematycznie jÄ… zmniejszali. W dwudziestej pierwszej godzinie wyÅ›cigu prowadzenie objÄ…Å‚ René Rast, po czym straciÅ‚ je na krótko - musiaÅ‚ zjechać do pit stopu i wymienić klocki hamulcowe. Po wyjeździe z boxu szybko odrabiaÅ‚ jednak straty i siedemdziesiÄ…t pięć minut przed zakoÅ„czeniem zmagaÅ„ powróciÅ‚ na pierwszÄ… pozycjÄ™. Różne strategie wizyt serwisowych sprawiÅ‚y jednak, że w ostatniej godzinie zmagaÅ„ ponownie nastÄ…piÅ‚a zmiana lidera. Finalnie jednak, Audi po raz trzeci, po wygranych w latach 2011 i 2012, zdobyÅ‚o puchar w Spa. Laurens Vanthoor zostaÅ‚ nowym liderem tabeli Blancpain Endurance Series, jeszcze przed finaÅ‚em, który zostanie rozegrany
21 wrzeÅ›nia na torze Nürburgring.
Christopher Mies, James Nash i Frank Stippler, także startujÄ…cy w barwach Belgian Audi Club Team WRT, zajÄ™li trzecie miejsce na podium. W sobotÄ™ zespóÅ‚ straciÅ‚ cenny czas, ponieważ objÄ™to go karÄ… przejazdu przez alejÄ™ serwisowÄ…. W klasyfikacji Å‚Ä…cznej, czwarte miejsce także zajÄ…Å‚ team jadÄ…cy Audi. Ekipa Saintéloc Racing w skÅ‚adzie Grégory Guilvert, Stéphane Ortelli i Edward Sandström, zapewniÅ‚a sobie dobrÄ…, trzeciÄ… lokatÄ™ w tabeli Blancpain Endurance Series, do której zalicza siÄ™ wyÅ›cig 24 h Spa.
Godne uwagi sÄ… także wyniki dwóch nowych klientów Audi Sport customer racing. ISR z Czech i Team Parker Racing z Wielkiej Brytanii w tym roku po raz pierwszy postawiÅ‚y na R8 LMS ultra. Oba zespoÅ‚y w swoim pierwszym 24-godzinnym wyÅ›cigu wystartowaÅ‚y w samochodzie GT3 i dotarÅ‚y do mety. ISR w skÅ‚adzie Marc Basseng, Fabian Hamprecht i Filip Salaquarda, przejechaÅ‚ liniÄ™ mety na miejscu czternastym. Team Parker Racing, który tworzyli Ian Loggie, Leonid Machitski, Carl Rosenblad i Julian Westwood, zajÄ…Å‚ w klasyfikacji Å‚Ä…cznej miejsce dwudzieste ósme i drugie
w kategorii Gentlemen Trophy. Dobra lokatÄ… może pochwalić siÄ™ także kolejny zespóÅ‚ kierowców jadÄ…cych Audi: Jean-Luc Blanchemain, Fred Bouvy, Christian Kelders i Vincent Radermecker awansowali do najlepszej dziesiÄ…tki klasy Pro-Am. Ten skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z zawodowców i amatorów team zajÄ…Å‚ dziewiÄ…te miejsce w swej kategorii i dwudzieste w klasyfikacji Å‚Ä…cznej.
Pech przeÅ›ladowaÅ‚ niestety dwie inne drużyny Audi. JadÄ…cy w barwach Belgian Audi Club Team WRT zwyciÄ™zcy z Le Mans: Marcel Fässler, André Lotterer i Benoît Tréluyer, na pięć godzin przed koÅ„cem wyÅ›cigu, nie ze swojej winy, brali udziaÅ‚ w zderzeniu. Kara jakÄ… poniósÅ‚ sprawca byÅ‚a niewielkÄ… pociechÄ…, ponieważ konieczność wymiany zawieszenia przedniego lewego koÅ‚a i dyfuzora zepchnęła zespóÅ‚ Audi na dwunastÄ… pozycjÄ™. Jean-Paul Buffin, Claude-Yves Gosselin, Philippe Haezebrouck i Marc Rostan, reprezentujÄ…cy Saintéloc Racing, zajmowali trzydziestÄ… piÄ…tÄ… lokatÄ™, ale w siedemnastej godzinie wyÅ›cigu musieli zrezygnować z dalszego udziaÅ‚u w zmaganiach – również brali udziaÅ‚ w wypadku.
„Gratuluje zwyciÄ™zcom, wszystkim naszym teamom, ale też konkurentom, bo to wÅ‚aÅ›nie ich postawa wymogÅ‚a na nas wiÄ™kszy wysiÅ‚ek“ – podsumowaÅ‚ zmagania Romolo Liebchen, kierownik Audi Sport customer racing. „Jubileuszowy wyÅ›cig
w dziewięćdziesiÄ…tÄ… rocznicÄ™ istnienia tej imprezy byÅ‚ niewiarygodny. Do koÅ„ca nie byÅ‚o znane rozstrzygniÄ™cie i zapewne przejdzie on do historii. Wszystkich osiem egzemplarzy Audi R8 LMS ultra pokazaÅ‚o swojÄ… niezawodność i szybkość. Poza zwyciÄ™stwem Belgian Audi Club Team WRT cieszy nas także czoÅ‚owa pozycja Laurensa Vanthoora w tabeli. DziÄ™ki temu mamy ogromne szanse na wywalczenie mistrzowskiego tytuÅ‚u w Blancpain Endurance Series.“
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl.
Koncern Audi w roku 2013 dostarczyÅ‚ klientom okoÅ‚o 1 575 500 samochodów marki Audi. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli marki, Audi A3, zostaÅ‚ wyróżniony nadawanym przez jury zÅ‚ożone z dziennikarzy z caÅ‚ego Å›wiata tytuÅ‚em „World Car of the Year 2014” (Å›rednie, Å‚Ä…czne zużycie paliwa: 7,1 – 3,2 l/100 km, Å›rednia emisja CO2: 165 – 85 g/km). W caÅ‚ym roku przedsiÄ™biorstwo osiÄ…gnęło przychody w wysokoÅ›ci 49,9 miliardów Euro, a jego wynik operacyjny wyniósÅ‚ 5,03 miliardów Euro. Marka Audi obecna jest na ponad 100 rynkach caÅ‚ego Å›wiata, a produkcja odbywa siÄ™ w zakÅ‚adach w Ingolstadt, Neckarsulm, Györ (WÄ™gry), w Brukseli (Belgia), w BratysÅ‚awie (SÅ‚owacja), Martorell (Hiszpania), w KaÅ‚udze (Rosja), Aurangabad (Indie), Changchun (Chiny) i w Dżakarcie (Indonezja). W grudniu 2013, cztery ringi rozpoczęły również produkcjÄ™ samochodów w Foshan (Chiny). W roku 2015 produkcja ruszy w São José dos Pinhais (Brazylia), a od 2016 w San José Chiapa w Meksyku. SpóÅ‚kami należącymi w 100% do Audi AG sÄ… miÄ™dzy innymi quattro GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Sant'Agata Bolognese/ WÅ‚ochy) oraz producent sportowych motocykli Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/WÅ‚ochy). Audi zatrudnia obecnie ponad 73 500 pracowników, z czego 52 500 w Niemczech.
W latach 2014 - 2018 koncern planuje inwestycje rzÄ™du 22 miliardów Euro, gÅ‚ównie w nowe produkty i zrównoważone technologie. Audi przykÅ‚ada dużą wagÄ™ do korporacyjnej odpowiedzialnoÅ›ci, a w swej strategii ustanowiÅ‚o zasadÄ™ zrównoważonego rozwoju swoich produktów i procesów produkcyjnych. DÅ‚ugoterminowym celem koncernu jest mobilność wolna od CO2.