Kongres FIGIEFA po raz pierwszy odbyÅ‚ siÄ™ w paÅ„stwie tak zwanej „Nowej Unii”, czyli w Polsce. Kongres zorganizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, zastÄ…piÅ‚ w tegorocznym kalendarzu wydarzeÅ„ w branży motoryzacyjnej KonferencjÄ™ Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego. WspóÅ‚organizatorem Kongresu byÅ‚a także FIGIEFA, czyli miÄ™dzynarodowa federacja reprezentujÄ…ca niezależnych dystrybutorów, do której aktywnych czÅ‚onków należy SDCM.
„PrzesÅ‚anie Kongresu FIGIEFA i SDCM byÅ‚o jednoznaczne – branża motoryzacyjna potrzebuje odpowiednich regulacji prawnych, które pozwolÄ… firmom na dziaÅ‚anie w konkurencyjnych warunkach” – podsumowaÅ‚ Alfred Franke, prezes SDCM.
Åšwiadomość tego majÄ… zarówno decydenci w Polsce, jak i w Brukseli. Minister Grażyna Henclewska, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki, wspomniaÅ‚a o powyższej kwestii witajÄ…c goÅ›ci Kongresu. Jako przewodniczÄ…ca MiÄ™dzyresortowego ZespoÅ‚u do Spraw Wzrostu KonkurencyjnoÅ›ci PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego wyraźnie podkreÅ›liÅ‚a wkÅ‚ad niezależnego rynku motoryzacyjnego w gospodarkÄ™ narodowÄ… i tworzenie miejsc pracy. DziÄ™kujÄ…c za możliwość bezpoÅ›redniego przyjrzenia siÄ™ funkcjonowaniu dystrybutorów i producentów części motoryzacyjnych, w czasie zorganizowanych przez Stowarzyszenie wizyt, zapewniÅ‚a o poparciu dla dziaÅ‚aÅ„ na rzecz wolnej konkurencji w motoryzacji.
Z punktu widzenia Brukseli
GoÅ›ciem honorowym Kongresu byÅ‚ Philippe Jean, szef ZespoÅ‚u ds. PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. przedsiÄ™biorstw i przemysÅ‚u. Rola Philippe Jeana jest nie do przecenienia w pracach Grupy Wysokiego Szczebla CARS21, którÄ… reaktywowano w koÅ„cu 2009 roku. Nieustannie zmieniajÄ…ca siÄ™ branża motoryzacyjna wciąż potrzebuje nowych rozwiÄ…zaÅ„ prawnych lub modyfikacji istniejÄ…cych, by sprostać wyzwaniom, które przed niÄ… stojÄ…. Dlatego zadaniem CARS21 ma być okreÅ›lenie niezbÄ™dnych regulacji prawnych dla poprawy konkurencyjnoÅ›ci i ekonomicznej sytuacji europejskiego sektora motoryzacyjnego.
Polska jest reprezentowana w CARS21 przez wicepremiera i ministra gospodarki Waldemara Pawlaka, a SDCM ma dwóch ekspertów w Grupach Roboczych, gdzie odbywa siÄ™ merytoryczna praca nad przyszÅ‚ymi ramami prawnymi. Mimo to, Å›rodowisko niezależnego rynku motoryzacyjnego odczuwa nierównowagÄ™ miÄ™dzy koncernami samochodowymi a aftermarketem w pracach CARS21. Podczas panelu poÅ›wiÄ™conego tej tematyce BogumiÅ‚ Papierniok, jeden z ekspertów SDCM w grupach roboczych CARS21 pytaÅ‚ o to Janusza Kipigrocha z Ministerstwa Gospodarki. Rynek napraw, części zamiennych i serwisu jako rynek niezależny od rynku nowych pojazdów jest jednoczeÅ›nie jego niezbÄ™dnym uzupeÅ‚nieniem. Decyzje techniczne, prawne i inne dotyczÄ…ce nowych pojazdów nie mogÄ… wywierać niekorzystnego wpÅ‚ywu na rynek napraw, części zamiennych i serwisu.
Dyskusji tej przysÅ‚uchiwaÅ‚ siÄ™ z zainteresowaniem Philippe Jean. WczeÅ›niej z jego strony padÅ‚y bardzo oczekiwane przez przedstawicieli rynku niezależnego sÅ‚owa, że dostÄ™p do informacji technicznej potrzebny jest wszystkim niezależnym operatorom, a nie tylko warsztatom. „Aby chronić rynek niezależny, dostÄ™p do informacji technicznej musi być prawnie uregulowany tak, by niezależni operatorzy mogli bez problemu korzystać z otrzymanych informacji” – stwierdziÅ‚ Philippe Jean.
Klauzula Napraw – z korzyÅ›ciÄ… dla wszystkich
DoskonaÅ‚ym przykÅ‚adem bezpoÅ›redniego i korzystnego wpÅ‚ywu przepisów prawnych na funkcjonowanie firm jest Klauzula Napraw. Po trzech latach od jej wprowadzenia w Polsce, widać wyraźnie, że skorzystali na tym nie tylko przedsiÄ™biorcy, ale także konsumenci (kierowcy) i paÅ„stwo. W krajach, gdzie obowiÄ…zuje Klauzula Napraw, koncerny samochodowe obniżajÄ… ceny części, dopasowujÄ…c je do cen części oferowanych na niezależnym rynku. Tymczasem w krajach takich, jak Francja, gdzie producenci samochodów w bardzo restrykcyjny sposób korzystajÄ… z prawa ochrony wzorów widocznych części zamiennych, ceny sÄ… maksymalnie windowane. PrzykÅ‚adowo, w latach 2006-2011 ceny części motoryzacyjnych na rynku francuskim wzrosÅ‚y o 26%, a w tym samym okresie Å›rednia wrostu cen dóbr konsumpcyjnych wynosiÅ‚a w tym kraju zaledwie 7%.
GoÅ›ciom Kongresu (a wÅ›ród nich decydentom) pokazano też na przykÅ‚adzie Polski, jak brak obaw o zastrzeżenie wzorów części wpÅ‚ynÄ…Å‚ pozytywnie na wzrost produkcji i eksportu oraz poszerzenie asortymentu. PrzykÅ‚adowo, od czasu wejÅ›cia w życie Klauzuli Napraw, jeden z krajowych dystrybutorów zwiÄ™kszyÅ‚ swojÄ… sprzedaż części zewnÄ™trznych poza granice kraju o niemal 90%. Dla porównania w tym samym czasie wzrost sprzedaży części eksploatacyjnych wyniósÅ‚ 38%. JednoczeÅ›nie liczba typów części zewnÄ™trznych (referencji) dostÄ™pnych w ofercie tego dystrybutora wzrosÅ‚a o 44%. DziÄ™ki temu wzrosÅ‚o także zatrudnienie i zwiÄ™kszyÅ‚y siÄ™ przychody budżetu paÅ„stwa z tytuÅ‚u podatków i skÅ‚adek ZUS.
„Klauzula Napraw umożliwiÅ‚a konkurencjÄ™, która skutecznie ograniczyÅ‚a szarÄ… strefÄ™ i zmniejszyÅ‚a segment „zrób to sam”, wymuszajÄ…c jednoczeÅ›nie rywalizacjÄ™ jakoÅ›ciowÄ… miÄ™dzy uczestnikami rynku” – podkreÅ›la Alfred Franke, prezes SDCM.
Forum Motoryzacja dla wszystkich – polska inicjatywa
O tym, jak bardzo motoryzacja wpÅ‚ywa na paÅ„stwo, przedsiÄ™biorców i konsumentów mówili eksperci Forum Motoryzacja dla wszystkich. Forum Å‚Ä…czy ekspertów wywodzÄ…cych siÄ™ zarówno ze Å›rodowisk przedsiÄ™biorców jak i naukowych. W czasie panelu dyskusyjnego z udziaÅ‚em trojga czÅ‚onków Forum, Piotr Maciejewski, ekspert ds. nowych technologii potwierdziÅ‚, że zmiany, jakie zaszÅ‚y w budowie samochodów w ciÄ…gu ostatnich 20 lat zasÅ‚ugujÄ… na miano rewolucji technologicznej. Najlepszym przykÅ‚adem byÅ‚o porównanie dwóch modeli tej samej marki – ten obecnie produkowany ma 70 sterowników elektronicznych, a jego odpowiednik z 1970 roku – zero.
RozwiÄ…zania odpowiedzialne za bezpieczeÅ„stwo sÄ… już powszechnie stosowane w samochodach, konieczna jest jednak ich regularna diagnostyka, co jest wyzwaniem dla stacji kontroli pojazdów – powiedziaÅ‚ Marcin Barankiewicz, ekspert ds. zapewnienia nowoczesnych ram prawnych. W planach jest diagnozowanie elektroniczne systemów bezpieczeÅ„stwa, ale by byÅ‚o to możliwe koniecznie jest stworzenie wspólnego standardu przez producentów samochodów tak, by SKP mogÅ‚o badać wszystkie samochody przy użyciu jednego urzÄ…dzenia.
Z kolei prezes Federacji Konsumentów, Aleksandra FrÄ…czek, ekspert ds. wolnej konkurencji i praw konsumenta, podkreÅ›liÅ‚a kwestiÄ™ dostÄ™pnoÅ›ci napraw coraz bardziej skomplikowanych samochodów dla konsumentów. Wolna konkurencja na rynku napraw i części zamiennych wymusza obniżenie cen i wzrost jakoÅ›ci usÅ‚ug. Brak barier dla konkurencji i korzystanie z prawa wyboru jest najlepszÄ… gwarancjÄ… dostÄ™pnoÅ›ci usÅ‚ug dla zmotoryzowanych klientów. Korzysta na tym każdy, nawet ci kierowcy, którzy odwiedzajÄ… wyÅ‚Ä…cznie autoryzowane stacje obsÅ‚ugi, gdyż konkurencja ze strony warsztatów niezależnych wymusza obniżanie cen nawet w ASO.
Nowe wyzwania dla niezależnych operatorów
Dotychczasowe sukcesy, w postaci przedÅ‚użenia rozporzÄ…dzenia GVO czy wprowadzenia poprawek do rozporzÄ…dzenia Euro 5 pokazaÅ‚y, jak ważne jest wspóÅ‚dziaÅ‚anie firm motoryzacyjnych. JednoczeÅ›nie wiadomo już teraz, że przed niezależnym rynkiem motoryzacyjnym stojÄ… nowe wyzwania – mówiÅ‚a Sylvia Gotzen, sekretarz generalna FIGIEFA. NajpilniejszÄ… kwestiÄ… jest okreÅ›lenie, w ramach tzw. Security Forum, w jaki sposób niezależni operatorzy bÄ™dÄ… korzystać z dostÄ™pu do jednostek sterujÄ…cych pojazdów.
Kolejne wyzwania wiążą siÄ™ z wdrożeniem systemu eCall (emergency call), gdzie kierowca jednym przyciÅ›niÄ™ciem guzika bÄ™dzie mógÅ‚ wezwać pomoc. Problem w tym, że na podstawie tej infrastruktury tworzone sÄ… systemy wiążące kierowcÄ™ (czyli klienta) wyÅ‚Ä…cznie z autoryzowanymi stacjami obsÅ‚ugi, co stanowi barierÄ™ w wolnej konkurencji. Brak konkurencji w tym obszarze to eliminacja z rynku warsztatów niezależnych, co przeÅ‚oży siÄ™ na wyższe ceny usÅ‚ug dla kierowców. Dlatego też temat ten znajduje siÄ™ w obrÄ™bie zainteresowaÅ„ FIGIEFA i SDCM.
Wyzwaniem dla motoryzacji jest także sprzedaż części i akcesoriów w internecie. To zjawisko ma zarówno pozytywne, jak i negatywne strony, o czym przekonywaÅ‚ goÅ›ci kongresu prezes francuskiego stowarzyszenia FEDA, Michel Vilatte. Klient musi mieć pewność, że otrzyma część pasujÄ…cÄ… do jego samochodu, a przy dzisiejszej liczbie modeli aut i ich wariantów wyposażenia problem jednoznacznej identyfikacji potrzebnej części jest bardzo istotny. Internetowe „start-upy” czÄ™sto nie majÄ… takiej bazy wiedzy jakÄ… dysponujÄ… tradycyjni dystrybutorzy i dlatego czÄ™sto wprowadzajÄ… w bÅ‚Ä…d kierowcÄ™.
O sprzedaży przez Internet wspomniaÅ‚ również John Wormald z firmy konsultingowej autoPolis, zaznaczajÄ…c, że części motoryzacyjnych nie można porównywać z książkami czy DVD, gdzie 24-godzinny czas dostawy jest wystarczajÄ…cy. WÅ›ród tradycyjnych dystrybutorów standardem sÄ… dostawy części do warsztatów nawet trzy razy dziennie, co sprawia, że to ogniwo dystrybucji wydaje siÄ™ nie być zagrożone.
Rynek okiem analityków
W swojej prezentacji Wormald podkreÅ›liÅ‚ znaczenie napraw dla segmentu autoryzowanego, dziÄ™ki którym dealerzy mogÄ… generować zyski. Wszystko to za sprawÄ… roboczogodziny, której koszt jest znacznie wyższy niż w warsztatach niezależnych oraz wyższych cen części zamiennych.
Analiza Johna Wormalda wykazaÅ‚a również, że Å›wiatowy kryzys, wbrew obiegowym opiniom, nie byÅ‚ dla koncernów samochodowych ciosem. Potężne dotacje rzÄ…dowe pozwoliÅ‚y wyjść producentom pojazdów z kryzysu obronnÄ… rÄ™kÄ… – nie mieliÅ›my do czynienia z falÄ… bankructw i przejęć. Niewiele zmieniÅ‚o siÄ™ też na rynku warsztatów i dystrybutorów – mimo pewnych konsolidacji struktura tych sektorów nie zmieniÅ‚a siÄ™.
Także analiza MotoFocus przedstawiona przez Alfreda Franke pokazaÅ‚a, że trendy w przychodach dystrybutorów i producentów części motoryzacyjnych, zarówno w Polsce jak i Europie, sÄ… pozytywne.
Prognozuje siÄ™, że niecaÅ‚e 17% dystrybutorów oraz 18% producentów w Europie odnotuje spadki przychodów w trzech kwartaÅ‚ach bieżącego roku w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Tymczasem okoÅ‚o 28% zarówno dystrybutorów, jak i producentów zanotowaÅ‚o wzrost przychodów w granicach pomiÄ™dzy 10 a 20%. Podobne tendencje wystÄ™pujÄ… w Polsce – w grupie dystrybutorów wszystkie analizowane firmy prognozowaÅ‚y wzrost przychodów, z czego 40% powyżej 10%. Natomiast w przypadku warsztatów, niemal 30% badanych spodziewa siÄ™ utrzymania wyniku z ubiegÅ‚ego roku, a 23% przewiduje spadek obrotów w 2011 roku.
„PodsumowujÄ…c tegoroczny Kongres można powiedzieć, że prognozy dla niezależnego rynku motoryzacyjnego sÄ… pozytywne, choć nie oznacza to, że nie ma kwestii budzÄ…cych zaniepokojenie. Co istotne jednak, zarówno przedstawiciele branży, jak i decydenci majÄ… Å›wiadomość, że prawo w bezpoÅ›redni sposób wpÅ‚ywa na kondycjÄ™ finansowÄ… firm, ich rozwój i możliwość generowania zatrudnienia i wpÅ‚ywów budżetowych, w czym wydatny udziaÅ‚ ma sektor niezależny. Dlatego uczestnictwo w takich wydarzeniach jak Kongres FIGIEFA i SDCM jest ważne, gdyż pomaga budować tÄ… tak potrzebnÄ… nam wszystkich Å›wiadomość” – mówi Alfred Franke, prezes SDCM.