-
w dynamicznym tempie rośnie w Polsce produkcja energii pochodzącej z paneli fotowoltaicznych
-
57% ankietowanych chciaÅ‚oby zainstalować panele sÅ‚oneczne w budynku, w którym mieszkajÄ…, gdyby mieli takÄ… możliwość
-
co druga osoba posiadająca panele słoneczne rozważa zakup auta elektrycznego
Pod koniec 2019 roku Polska zÅ‚ożyÅ‚a Komisji Europejskiej tzw. Krajowy plan na rzecz energii i klimatu. Dokument ten wyznaczyÅ‚ cele klimatyczno-energetyczne, które majÄ… zostać osiÄ…gniÄ™te do 2030 r. ZakÅ‚ada on m.in.:
-
Od 21% do 23% udziaÅ‚u OZE (odnawialnych źródeÅ‚ energii) w finalnym zużyciu energii brutto,
-
14% udziału OZE w transporcie,
-
roczny wzrost udziału OZE w ciepłownictwie i chłodnictwie o 1,1 pkt. proc. średniorocznie,
-
redukcję do 60% udziału węgla w produkcji energii elektrycznej.
Choć wedÅ‚ug danych Instytutu Energetyki Odnawialnej obecnie najwiÄ™kszy udziaÅ‚ w OZE w Polsce majÄ… instalacje wykorzystujÄ…ce energiÄ™ wiatru, to w zdecydowanie najbardziej dynamicznym tempie roÅ›nie produkcja energii pochodzÄ…cej z paneli fotowoltaicznych. Zgodnie z wyliczeniami IEO, w latach 2019-2020 fotowoltaika zmobilizowaÅ‚a wiÄ™cej kapitaÅ‚u na inwestycje niż caÅ‚a branża energetyki konwencjonalnej. Prognozy instytutu mówiÄ…, że moc fotowoltaiki w 2025 roku wyniesie 7,8 GW. Wspomniany wczeÅ›niej Krajowy plan na rzecz energii i klimatu zakÅ‚adaÅ‚, że Polska osiÄ…gnie ten poziom dopiero w 2030 r.
Co drugi badany Polak chciałby korzystać z energii pochodzącej z paneli fotowoltaicznych
ZespóÅ‚ analityczny InsightOut Lab we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen sprawdziÅ‚ podejÅ›cie Polaków do fotowoltaiki. Z badania wynika, że 57% ankietowanych chciaÅ‚oby zainstalować panele sÅ‚oneczne w budynku, w którym mieszkajÄ…, gdyby mieli takÄ… możliwość (25% - „zdecydowanie tak”; 32% „raczej tak”). 23% badanych zaznaczyÅ‚o odpowiedź „trudno powiedzieć”.
NajczÄ™stszÄ… motywacjÄ… do montażu paneli wÅ›ród tych, którzy już dziÅ› je posiadajÄ…, byÅ‚a chęć obniżenia rachunków za prÄ…d (65%). TroskÄ™ o Å›rodowisko zadeklarowaÅ‚o 42% badanych. Dla 31% powodem byÅ‚ też rzÄ…dowy program dopÅ‚at do instalacji fotowoltaicznej (ankietowani mogli zaznaczyć wiÄ™cej niż jeden powód).
WÅ‚asny prÄ…d a samochody elektryczne
Z raportu InsightOut Lab i Volkswagena opublikowanego w maju wynika, że co drugi badany (52%) chciaÅ‚by mieć samochód elektryczny. W najnowszej edycji badania zapytano już nie tyle o chęć posiadania, co rozważanie zakupu auta na prÄ…d. Co piÄ…ty ankietowany (22%) zadeklarowaÅ‚, że bierze pod uwagÄ™ taki zakup. Odsetek tych deklaracji w grupie badanych mieszkajÄ…cych w budynkach wyposażonych w fotowoltaikÄ™ jest dwukrotnie wyższy i wynosi 48%. Oznacza to, że co druga osoba posiadajÄ…ca panele sÅ‚oneczne rozważa zakup auta elektrycznego.
Można zatem wysnuć wniosek, że rosnÄ…ca liczba paneli sÅ‚onecznych jest czynnikiem pozytywnie wpÅ‚ywajÄ…cym na postrzeganie aut na prÄ…d, co zresztÄ… potwierdza wiÄ™kszość badanych. 54% z nich jest zdania, że popularyzacja paneli fotowoltaicznych może zwiÄ™kszyć zainteresowanie samochodami elektrycznymi. 17% byÅ‚o przeciwnego zdania, a 29% odpowiedziaÅ‚o, że „trudno powiedzieć”.
Wiedza na temat samochodów elektrycznych a chęć ich posiadania
Dalsza część badania wskazuje na jeszcze jednÄ… zależność – im wiÄ™ksza wiedza na temat samochodów elektrycznych, tym wiÄ™ksza chęć ich posiadania.
Tylko 30% badanych wie, że samochód elektryczny można Å‚adować z domowego gniazdka. WÅ›ród osób, które zdecydowanie biorÄ… pod uwagÄ™ zakup samochodu elektrycznego, odsetek ten wynosi aż 55%.
Wszystkim ankietowanym, bez wzglÄ™du na ich wczeÅ›niejsze odpowiedzi, zadano pytanie: Wyobraź sobie, że samochód elektryczny można Å‚adować ze zwykÅ‚ego gniazdka, a w budynku, w którym mieszkasz, masz wÅ‚asne panele fotowoltaiczne, które dostarczajÄ… prÄ…d do Å‚adowania samochodu elektrycznego. Czy rozważaÅ‚byÅ› zakup samochodu elektrycznego, majÄ…c wÅ‚asne panele fotowoltaiczne dajÄ…ce prÄ…d do Å‚adowania takiego samochodu? 45% ankietowanych odpowiedziaÅ‚o pozytywnie („zdecydowanie tak” – 16%; „raczej tak” – 29%). To odsetek dwukrotnie wiÄ™kszy niż przy obecnym stanie wiedzy – dziÅ› 22% ankietowanych rozważa zakup auta na prÄ…d.
Pełna wersja raportu wraz z wizualizacjami znajduje się na stronie insightoutlab.com.
Metodologia badania
Badanie przeprowadzone przez InsightOut Lab we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczÄ…cej N=1040 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i wiÄ™cej dla pÅ‚ci, wieku i wielkoÅ›ci miejscowoÅ›ci zamieszkania. Termin realizacji: 29 sierpnia-1 wrzeÅ›nia 2020 r. Metoda: CAWI.