Toyota FT-86 Concept
Po ponad roku domysÅ‚ów i plotek, na Tokyo Motor Show 2009 Toyota pokazaÅ‚a coupe FT-86 Concept, opracowane we wspóÅ‚pracy z Subaru. Spadkobierca tylnonapÄ™dowej legendy driftu – Corolli AE86 – otrzymaÅ‚ liniÄ™ nadwozia i koÅ‚a przypominajÄ…ce Lexusa IS-F. Komentatorów zaintrygowaÅ‚ silnik – dwulitrowy, 4-cylindrowy, wolnossÄ…cy motor typu bokser od Subaru. Silnik o przeciwlegÅ‚ych cylindrach ma niski Å›rodek ciężkoÅ›ci, przyczyniajÄ…c siÄ™ do obniżenia Å›rodka ciężkoÅ›ci samochodu. Sparowano go z 6-biegowÄ… manualnÄ… skrzyniÄ… biegów, przenoszÄ…cÄ… napÄ™d na tylne koÅ‚a.
Toyota GT86
DÅ‚ugo oczekiwany sportowy samochód Toyoty znalazÅ‚ siÄ™ w salonach sprzedaży w 2012 roku, wraz z bliźniaczym modelem Subaru BRZ. Oba samochody wspóÅ‚pracujÄ…cych ze sobÄ… japoÅ„skich producentów zajęły drugie miejsce w konkursie Europejski Samochód Roku 2013.
Model, którego zapowiedziÄ… byÅ‚ FT-86 Concept, zadebiutowaÅ‚ na Tokyo Motor Show 2011. Samochód produkcyjny jest bardzo podobny do konceptu, zarówno pod wzglÄ™dem wyglÄ…du, jak i swoich najważniejszych wyróżników – tylnego napÄ™du i silnika bokser. Auto o mocy 200 KM rozpÄ™dza siÄ™ do 226 km/h, a do setki potrzebuje 7,6 s z manualnÄ… skrzyniÄ… biegów i 8,2 s z 6-biegowym automatem. Tylny napÄ™d i Å›wietne wyważenie sprawiajÄ…, że jest to jeden z ulubionych samochodów drifterów. Kuba PrzygoÅ„ski ma już kolejne wyczynowe GT86 o mocy podkrÄ™conej do 1000 KM, którym wygrywa zawody driftingowe w Polsce i poza niÄ…, a w 2013 roku pobiÅ‚ Rekord Guinnessa w prÄ™dkoÅ›ci w drifcie.
W 2017 roku model doczekaÅ‚ siÄ™ faceliftingu. Obok sztywniejszego nadwozia, poprawionego zawieszenia, delikatnych zmian stylistycznych i Å›wiateÅ‚ LED samochód otrzymaÅ‚ nowy tryb jazdy sportowej Track. Pozwala on wyciskać z auta maksymalne osiÄ…gi bez koniecznoÅ›ci wyÅ‚Ä…czania elektronicznych systemów stabilizacji toru jazdy oraz kontroli trakcji. Ich interwencja zostaÅ‚a w tym trybie ograniczona do minimum, jednak kierowca nadal może liczyć na wsparcie elektroniki.
FT-86 Open Concept
Na fali popularnoÅ›ci nowej sportowej Toyoty podczas Geneva Motor Show 2013 zostaÅ‚ zaprezentowany samochód, o który pytaÅ‚o wielu fanów marki. Niestety tylko w wersji koncepcyjnej. Toyota FT-86 Open Concept to GT-86 w wersji kabrio, wyposażony w wielowarstwowy miÄ™kki dach oraz elektronicznie sterowanÄ…, podnoszonÄ… tylnÄ… szybÄ™. Zachowany zostaÅ‚ ukÅ‚ad siedzeÅ„ 2+2. WykoÅ„czono go jaskrawo biaÅ‚ym lakierem, który kontrastowaÅ‚ z granatowym dachem, a we wnÄ™trzu zamontowano biaÅ‚e siedzenia z żóÅ‚tymi przeszyciami.
Coupe GT86 od początku było tak projektowane, aby można było łatwo opracować auto z otwartym dachem. Niestety do dziś wersja kabrio nie trafiła do produkcji.
Toyota FT-1
Podobno Akio Toyoda, prezydent Toyoty i entuzjasta sportowych samochodów, po raz pierwszy zetknÄ…Å‚ siÄ™ z FT-1, kiedy projektanci z amerykaÅ„skiego studia Toyoty Calty Design posadzili go do gry Gran Turismo. Toyoda byÅ‚ pod takim wrażeniem zaprojektowanego przez nich wirtualnego coupe, że daÅ‚ im zielone Å›wiatÅ‚o na zbudowanie rzeczywistego konceptu. ByÅ‚ to Å›wietny przykÅ‚ad wewnÄ™trznego marketingu, a jednoczeÅ›nie spece z Calty Design zrobili Toyocie dużą przysÅ‚ugÄ™ – marka o tak bogatej sportowej historii potrzebuje tego rodzaju samochodów.
Koncepcyjne dwudrzwiowe coupe klasy GT przypomina Lexusa LFA i ostatniÄ… generacjÄ™ Supry. Samochód otrzymaÅ‚ tylny napÄ™d, tak jak GT86. Czerwony grand tourer wyglÄ…da niesamowicie, choć jego twórcy deklarujÄ…, że zostaÅ‚ zaprojektowany z myÅ›lÄ… o funkcjonalnoÅ›ci. W sierpniu 2014 roku Toyota zaprezentowaÅ‚a drugiego FT-1 – tym razem w grafitowym kolorze. Nowy odcieÅ„ zmieniÅ‚ nieco jego charakter, kojarzÄ…c siÄ™ tym razem z samochodami superbohaterów.
Toyota S-FR Concept
Koncepcyjne coupe S-FR jest dowodem na to, że napÄ™d na tylnÄ… oÅ› przez lata bÄ™dzie znakiem rozpoznawczym sportowych samochodów Toyoty. Tym bardziej, że marka bierze pod uwagÄ™ wprowadzenie subkompaktowego coupe do produkcji. Pokazany w 2015 roku na Tokyo Motor Show lekki samochód sportowy powstaÅ‚ z myÅ›lÄ… o mÅ‚odych entuzjastach szybkiej jazdy. Choć mniejszy od GT86, ma zapewnić tak samo ekscytujÄ…ce, precyzyjne prowadzenie dziÄ™ki optymalnemu rozÅ‚ożeniu masy i niezależnemu zawieszeniu. WyglÄ…dem samochód nawiÄ…zuje do 2000GT czy Supry. Zamontowany z przodu silnik wspóÅ‚pracuje z 6-biegowÄ… skrzyniÄ….
Toyota S-FR Racing Concept
Rok po premierze S-FR Toyota pokazaÅ‚a na Tokyo Auto Salon 2016 jego wyczynowÄ… wersjÄ™ – S-FR Racing Concept. Model powstaÅ‚ w japoÅ„skim studiu Toyota Gazoo Racing, które opracowaÅ‚o do niego bogaty pakiet aerodynamiczny, nadajÄ…c mu przy okazji jeszcze bardziej zadziorny wyglÄ…d. Na masce pojawiÅ‚y siÄ™ kratki wentylacyjne, z przodu pod szerokim grillem zamontowano duży spojler, a na poszerzonych bÅ‚otnikach dodatkowe lotki. Docisk do podÅ‚oża poprawiajÄ… także rozbudowane w trzech wymiarach nakÅ‚adki progowe i duży, wysoko umocowany tylny spojler. TRD wykonaÅ‚ pakiet aerodynamiczny z tworzywa wzmocnionego wÅ‚óknem wÄ™glowym.
Yaris Hybrid-R concept
Rok po rynkowej premierze Toyoty Yaris Hybrid, na targach we Frankfurcie 2013 zadebiutowaÅ‚ 420-konny Yaris Hybrid-R concept z napÄ™dem 4x4. ByÅ‚ to kolejny po wyÅ›cigówce Toyota TS030 Hybrid samochód, który udowadniaÅ‚, że auta hybrydowe mogÄ… być naprawdÄ™ szybkie.
PrzedniÄ… oÅ› Yarisa Hybrid-R napÄ™dzaÅ‚ turbodoÅ‚adowany, 4-cylindrowy silnik 1,6 l o mocy 300 KM, wspóÅ‚pracujÄ…cy z 6-biegowÄ…, sekwencyjnÄ…, manualnÄ… skrzyniÄ… biegów. ByÅ‚a to jednostka Global Race Engine, czyli zgodna z wytycznymi FIA dla samochodów WRC. Każde z tylnych kóÅ‚ napÄ™dzaÅ‚ osobny silnik elektryczny 60 KM, których niezależna praca dawaÅ‚a ten sam efekt co inteligentny dyferencjaÅ‚. W zależnoÅ›ci od ciasnoÅ›ci zakrÄ™tu, system mógÅ‚ oddać wiÄ™cej mocy na koÅ‚o zewnÄ™trzne, zwolnić koÅ‚o wewnÄ™trzne lub nawet hamować i przyÅ›pieszać oba koÅ‚a niezależnie. UkÅ‚ad uzupeÅ‚niaÅ‚ 60-konny generator, który odzyskiwaÅ‚ energiÄ™ z hamowania oraz peÅ‚niÅ‚ funkcjÄ™ kontroli trakcji – w chwili przekazania momentu obrotowego na tylne koÅ‚a zwiÄ™kszaÅ‚ przyÅ›pieszenie samochodu i jego przyczepność, pozwalajÄ…c w peÅ‚ni wykorzystać moc hybrydowego zespoÅ‚u napÄ™dowego.
W sportowym, hybrydowym Yarisie zaadaptowano rozwiÄ…zanie, które bardzo dobrze siÄ™ sprawdzaÅ‚o w Toyocie TS030 Hybrid, odnoszÄ…cej w tym czasie sukcesy w Mistrzostwach Åšwiata WyÅ›cigów DÅ‚ugodystansowych (FIA WEC). Chodzi o superkondensatory, które w porównaniu do akumulatorów niklowo-wodorkowych dajÄ… wiÄ™kszÄ… gÄ™stość i szybkość przyjmowania oraz oddawania energii. W trybie drogowym superkondensatory Yarisa oddawaÅ‚y moc 40 KM przez 10 sekund, zaÅ› w trybie torowym dostarczaÅ‚y dodatkowe 120 KM przez 5 sekund.
Yaris GRMN
ByÅ‚ marzec 2017 roku. Toyota Yaris WRC zdążyÅ‚a już pokazać, na co jÄ… stać, wygrywajÄ…c Rajd Szwecji i docierajÄ…c do mety jako druga w Rajdzie Monte Carlo. Wtedy na Salon Samochodowy w Genewie wjechaÅ‚ Yaris GRMN. Rasowy hot hatch byÅ‚ dopracowany na torze Nürburgring przez najlepszych kierowców testowych Toyoty, którzy znajÄ… na sÅ‚ynnej pÄ™tli na poÅ‚udniu Niemiec każdy zakrÄ™t. StÄ…d zresztÄ… wziÄ…Å‚ siÄ™ skrót GRMA – Gazoo Racing tuned by the Meister of Nürburgring. 212-konny silnik z kompresorem powstaÅ‚ we wspóÅ‚pracy z Lotusem. Trzydrzwiowy, lekki hatchback, ważący niecaÅ‚e 1200 kg, rozpÄ™dza siÄ™ do 230 km/h, natomiast by osiÄ…gnąć pierwszÄ… setkÄ™ na liczniku, potrzebuje niecaÅ‚e 6,5 s.
Wzmocnione, dodatkowo usztywnione podwozie, mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym poÅ›lizgu, amortyzatory Sachs i krótsze sprężyny oraz sportowe hamulce z dużymi wentylowanymi tarczami i 4-tÅ‚oczkowymi zaciskami z przodu – dziÄ™ki takiej specyfikacji jazda tym samochodem po górskich serpentynach to pestka. JapoÅ„ski hot hatch otrzymaÅ‚ także czarny tylny spojler i sportowe koÅ‚a BBS. W Å›rodku znalazÅ‚y siÄ™ sportowe fotele Boshoku i maÅ‚a kierownica z GT86, uÅ‚atwiajÄ…ca szybkie manewry. Umieszczona centralnie rura wydechowa z tÅ‚umikiem Lexusa zostaÅ‚a wkomponowana w dyfuzor.
Seria GR
JapoÅ„scy fani Toyoty sÄ… już przyzwyczajeni do specjalnych sportowych edycji modeli tej marki, opracowywanych choćby przez TRD czy ModellistÄ™. Jednak tym razem najwiÄ™kszy producent samochodów w ich kraju naprawdÄ™ o nich zadbaÅ‚. We wrzeÅ›niu w salonach marki ukazaÅ‚a siÄ™ seria GR sygnowana przez Gazoo Racing. ZnalazÅ‚o siÄ™ w niej 7 modeli, w tym GT86, Vitz (Yaris), Prius Plug-in Hybrid, Aqua (Prius c) czy SUV Harrier. Toyota zapowiedziaÅ‚a, że linia GR pojawi siÄ™ także w Europie.
Seria obejmuje trzy stopnie tuningu – najwyższÄ… GRMN, Å›redniÄ… GR i podstawowÄ… GR Sport. O tym, jak wiele można od niej oczekiwać, Å›wiadczy Yaris GRMN, dostÄ™pny w Europie. SeriÄ™ GR wyróżniajÄ… zaciski hamulców z logo GR, specjalny wzór grilla i emblemat na karoserii. We wnÄ™trzu pojawiajÄ… siÄ™ sportowe fotele z lepszym wsparciem bocznym, srebrne obszycia na przednich fotelach i boczkach drzwi oraz specjalny przycisk startu.
OczywiÅ›cie najlepiej przystosowanym do takich modyfikacji modelem jest GT86. JapoÅ„skie coupe 86 w wersji GR ma peÅ‚ny pakiet aerodynamiczny, amortyzatory SACHS, fotele kubeÅ‚kowe RECARO, kute koÅ‚a aluminiowe RAYS, 6-tÅ‚oczkowe zaciski hamulców z tylu i 4-tÅ‚oczkowe z przodu i mechanizm różnicowy o ograniczonym poÅ›lizgu.
GR HV Sports
JednÄ… z gÅ‚ównych dyscyplin sportowych, w których dziaÅ‚a Toyota Gazoo Racing, sÄ… wyÅ›cigi dÅ‚ugodystansowe. W mistrzostwach Å›wiata FIA WEC Toyota startuje od 2012 roku, a w 2014 roku zdobyÅ‚a podwójny tytuÅ‚ mistrza. Wyróżnikiem tej serii jest, że najwiÄ™cej do powiedzenia majÄ… w niej potężne hybrydowe wyÅ›cigówki z napÄ™dem 4x4 – takie jak Toyota TS050 Hybrid.
W ubiegÅ‚ym roku na targach w Tokio Toyota pokazaÅ‚a Å›wiatu sportowe auto z nadwoziem targa i hybrydowym ukÅ‚adem napÄ™dowym wziÄ™tym prosto z TS050. Hybrid GR HV Sports zostaÅ‚ pomyÅ›lany jako hoÅ‚d dla samochodu, który reprezentuje markÄ™ w najtrudniejszej serii wyÅ›cigów, w tym w sÅ‚ynnym Le Mans 24h. Model nawiÄ…zuje do hybrydowej wyÅ›cigówki nie tylko napÄ™dem Toyota Hybrid System – Racing, ale także sekwencyjnÄ… skrzyniÄ… biegów oraz segmentowymi przednimi Å›wiatÅ‚ami. Samochód zawdziÄ™cza też jednak sporo GT86, z którego pochodzi wiele podzespoÅ‚ów – auto ma silnik benzynowy umieszczony z przodu i napÄ™d na tylnÄ… oÅ›. Zestaw baterii znalazÅ‚ siÄ™ za tylnÄ… kanapÄ…, ale przed tylnÄ… osiÄ…, co zapewnia autu korzystny rozkÅ‚ad masy.
GR Super Sport Concept
Toyota najwyraźniej chce, żeby marka GR dobrze zapadÅ‚a w pamięć fanom sportowych aut. Kilka miesiÄ™cy po premierze GR HV SPORTS, na targach Tokyo Auto Salon Toyota pokazaÅ‚a kolejny koncept z napÄ™dem Toyota Hybrid System – Racing. BiaÅ‚y, Å›wietnie wyglÄ…dajÄ…cy GR Super Sport Concept to hybrydowy supersamochód, inspirowany prototypami LMP1 Toyoty reprezentujÄ…cymi markÄ™ w FIA WEC.
GR Super Sport ma napÄ™d niemal żywcem wziÄ™ty z TS050 Hybrid – 2,4-litrowy silnik V6 twin-turbo oraz dwa silniki elektryczne, o Å‚Ä…cznej mocy 1000 KM. Samochód porusza siÄ™ na 18-calowych koÅ‚ach z oponami 330/710 R18. Nietypowe jest umiejscowienie podwójnej rury wydechowej – ponad tylnym spojlerem, tam gdzie powinna znajdować siÄ™ tylna szyba. Razem z tylnym skrzydÅ‚em do podÅ‚oża dociska pojazd wydatny splitter pod przednim grillem. Pakiet aerodynamiczny to także dyfuzor i ogromne wloty powietrza na granicy maski i bÅ‚otników.
Czy taki samochód może trafić do seryjnej produkcji? Z wypowiedzi Akio Toyody, prezydenta Toyoty, wynika, że nie jest to wykluczone.