Codzienne poszukiwanie miejsca do parkowania kosztuje czas i nerwy. Gdy już miejsce siÄ™ znajdzie, taki manewr mogÄ… uÅ‚atwić czujniki parkowania - system asystujÄ…cy oferowany przez Volkswagena już od 20 lat. Przez ten czas byÅ‚ on stale udoskonalany. Do akustycznych sygnaÅ‚ów ostrzegawczych doÅ‚Ä…czyÅ‚y graficzne, a 12 lat temu Volkswagen jako pierwszy producent samochodów na Å›wiecie zaoferowaÅ‚ system asystujÄ…cy, w którym kierownica obraca siÄ™ automatycznie. Najnowsza wersja tego systemu pozwala wjechać autem w wÄ…skie miejsca parkingowe usytuowane równolegle lub prostopadle do jezdni, a jeÅ›li trzeba potrafi też automatycznie przyhamować auto podczas tego manewru. WspóÅ‚czesny, dostÄ™pny w opcji Park Assist jest jednak tylko jednym z wielu systemów oferowanych do wspóÅ‚czesnych modeli Volkswagena, które pomagajÄ… kierowcom w parkowaniu.
Po raz pierwszy ostrzegawczy dźwiÄ™k czujników parkowania można byÅ‚o usÅ‚yszeć w 1997 roku w Golfie czwartej generacji. PierwszÄ… pomoc przy parkowaniu Å›wiadczyÅ‚y wtedy cztery ultradźwiÄ™kowe czujniki umieszczone w tylnym zderzaku. W 2005 roku, w Passacie B5, Volkswagen podwoiÅ‚ liczbÄ™ czujników stosujÄ…c po cztery z przodu i z tyÅ‚u. Kolejnym krokiem byÅ‚o wprowadzenie w 2010 roku optycznego systemu parkowania (OPS). PojawiajÄ…ce siÄ™ na ekranie znaki graficzne w postaci kresek informowaÅ‚y kierowcÄ™ podczas manewrowania na parkingu w jak dużej odlegÅ‚oÅ›ci od przeszkody znajduje siÄ™ pojazd. Zaledwie dwa lata później w Golfie zastosowano po raz pierwszy system OPS 360 stopni, który wskazywaÅ‚ przeszkody znajdujÄ…ce siÄ™ z każdej strony pojazdu.
Pionierem w dziedzinie systemów uÅ‚atwiajÄ…cych parkowanie Volkswagen okazaÅ‚ siÄ™ kolejny raz 12 lat temu, gdy jako pierwszy producent samochodów opracowaÅ‚ system, w którym kierownica obracaÅ‚a siÄ™ automatycznie – dziÄ™ki temu manewr staÅ‚ siÄ™ jeszcze Å‚atwiejszy, a życie kierowców wygodniejsze. W ramach tego systemu kierownica automatycznie wykonuje optymalne w danej sytuacji obroty uÅ‚atwiajÄ…c precyzyjne wprowadzenie samochodu w wyznaczone miejsce. OcenÄ™ tego, czy dane miejsce jest odpowiednio duże, żeby w nie wjechać, wskazanie punktu, z którego należy rozpocząć manewr oraz obroty kierownicÄ… bierze na siebie „Park Assist” – caÅ‚kowicie automatycznie. Kierowca musi jedynie operować pedaÅ‚ami hamulca i przyspieszenia. DziÄ™ki staÅ‚emu udoskonalaniu „Park Assist” stawaÅ‚ siÄ™ coraz bardziej wyrafinowanym systemem i dzisiaj potrafi wprowadzić samochód w naprawdÄ™ ciasne miejsca, w których kierowca niekorzystajÄ…cy z tego systemu zapewne sam nawet nie próbowaÅ‚by wjechać.
Cztery lata po Å›wiatowej premierze przeprowadzono pierwszÄ… poważnÄ… aktualizacjÄ™ tego systemu. Update 2.0 sprawiÅ‚, że manewr nie odbywaÅ‚ siÄ™ już w dwóch krokach, lecz w kilku dziÄ™ki czemu staÅ‚ siÄ™ bardziej precyzyjny. Przed aktualizacjÄ… systemu – w odniesieniu do wielkoÅ›ci miejsca, w które byÅ‚ on w stanie wprowadzić auto – obowiÄ…zywaÅ‚a zasada: „dÅ‚ugość samochodu plus 1,40 m”, po aktualizacji brzmiaÅ‚a ona: „dÅ‚ugość samochodu plus 90 cm”. Dwa lata później system umożliwiaÅ‚ też parkowanie w miejscach prostopadÅ‚ych do krawÄ™dzi jezdni. 12 czujników ultradźwiÄ™kowych umieszczonych w pojeździe dziÄ™ki coraz bardziej zÅ‚ożonym algorytmom potrafiÅ‚o jeszcze dokÅ‚adniej zmierzyć i ocenić odlegÅ‚ość samochodu od przeszkody.
WspóÅ‚czesna wersja systemu (3.0) jest stosowana od 2015 roku i speÅ‚nia wszelkie życzenia kierowcy. Wystarcza już tylko 80 cm ponad dÅ‚ugość auta, żeby wjechać w wolne miejsce – w takich warunkach wiÄ™kszość kierowców w ogóle rezygnuje z samodzielnych prób parkowania. Możliwe jest też parkowanie przodem prostopadle do jezdni; dziaÅ‚a także „hamulec awaryjny” – dziÄ™ki niemu, w granicach możliwoÅ›ci dziaÅ‚ania systemu, można uniknąć stÅ‚uczek parkingowych, albo co najmniej znacznie zmniejszyć wynikajÄ…ce z nich szkody.
Rozwój systemów parkowania w piguÅ‚ce:
-
1997 r. – pierwszy system z czterema czujnikami ultradźwiÄ™kowymi w tylnym zderzaku samochodu
-
2005 r. – czujniki umieszczone z przodu i z tyÅ‚u auta
-
2006 r. – pierwszy na Å›wiecie asystent parkowania (Park Assist)
-
2010 r. – optyczny system parkowania (OPS)
-
2010 r. – Park Assist 2.0
-
2012 r. – system OPS 360 stopni
-
2012 r. – Park Assist 2.0 z możliwoÅ›ciÄ… parkowania prostopadle do jezdni
-
2015 r. – Park Assist 3.0
Park Assist uÅ‚atwia parkowanie od wielu lat. W postaci AreaView, systemu wspomagajÄ…cego wyjazd z miejsca parkowania z czujnikiem Blind Spot, a także w postaci systemu Trailer Assist Volkswagen oferuje także inne systemy efektywnie wspierajÄ…ce kierowcÄ™ w różnych fazach parkowania. Volkswagen pracuje stale nad doskonaleniem tych systemów. DziÄ™ki aplikacji WePark już dzisiaj marka z Wolfsburga pomaga znaleźć wolne miejsca oraz opÅ‚acić korzystanie z nich. Wszystkie systemy majÄ… uÅ‚atwić korzystanie z samochodu i sprawić, by byÅ‚o ono bezpieczniejsze. Dzisiaj i w przyszÅ‚oÅ›ci.