-
w ramach przeprowadzonego w kwietniu badania, InsightOut Lab we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen weryfikowaÅ‚, ilu spoÅ›ród ankietowanych Polaków chciaÅ‚oby mieć samochód elektryczny
-
z badania wynika, że znaczna część Polaków stawia znak równoÅ›ci pomiÄ™dzy samochodami hybrydowymi i elektrycznymi
W ramach przeprowadzonego w kwietniu badania, InsightOut Lab we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen weryfikowaÅ‚, ilu spoÅ›ród ankietowanych Polaków chciaÅ‚oby mieć samochód elektryczny. Efektem byÅ‚ raport o wymownym tytule „Co drugi Polak chciaÅ‚by mieć samochód elektryczny” (LINK) – 52% badanych zadeklarowaÅ‚o chęć posiadania auta na prÄ…d. Bardzo istotnÄ… kwestiÄ… jest fakt, że w pytaniach dotyczÄ…cych np. planów zakupu samochodu elektrycznego, wyraźnie zaznaczono, że chodzi wyÅ‚Ä…cznie o auta w peÅ‚ni elektryczne. Oto przykÅ‚ad jednego z takich pytaÅ„: Wyobraź sobie, że planujesz zakup samochodu (lub może wÅ‚aÅ›nie planujesz taki zakup). Czy weźmiesz pod uwagÄ™ zakup samochodu w peÅ‚ni elektrycznego, czyli takiego, który posiada napÄ™d wyÅ‚Ä…cznie na prÄ…d (bez baku z paliwem)? Dlaczego to tak istotne?
Co dziesiąty Polak jeździł samochodem elektrycznym?
InsightOut Lab zapytaÅ‚ ankietowanych w ramach swoich badaÅ„, czy kiedykolwiek mieli oni okazjÄ™ jechać autem na prÄ…d jako kierowca. Co dziesiÄ…ty ankietowany stwierdziÅ‚, że tak. BiorÄ…c pod uwagÄ™ liczbÄ™ „elektryków” w Polsce, wartość ta wydaje siÄ™ być nieprawdopodobna, nawet jeÅ›li weźmiemy pod uwagÄ™ fakt, że z jednego samochodu dostÄ™pnego w ramach car sharingu korzysta wiele osób. Kolejne pytanie z tego samego badania wyjaÅ›niÅ‚o, skÄ…d tak duży odsetek osób twierdzÄ…cych, że miaÅ‚o okazjÄ™ jeździć samochodem elektrycznym.
Osobom, które pozytywnie odpowiedziaÅ‚y na powyższe pytanie (co dziesiÄ…ty ankietowany), zadano pytanie dodatkowe: Jakim rodzajem auta z napÄ™dem elektrycznym miaÅ‚eÅ› okazjÄ™ jechać jako kierowca? Tylko co trzecia (35%) stwierdziÅ‚a, że jeździÅ‚a autem „wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym, czyli takim Å‚adowanym za pomocÄ… wtyczki”. WiÄ™kszość (51%) za auto elektryczne uznaÅ‚a „auto hybrydowe, czyli takie zarówno na prÄ…d jak i na paliwo”. 14% nie potrafiÅ‚o odpowiedzieć na to pytanie. Najważniejszy wniosek z tego badania jest wiÄ™c jasny: znaczna część Polaków stawia znak równoÅ›ci pomiÄ™dzy samochodami hybrydowymi i elektrycznymi.
Hybryda a samochód elektryczny
WÅ›ród samochodów hybrydowych wyróżniamy m. in. HEV (Hybrid Electric Vehicle) oraz PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). W tych pierwszych silnik spalinowy wspierany jest przez niewielki silnik elektryczny, np. podczas ruszania. Klasyczne hybrydy w czasie jazdy potrafiÄ… co prawda korzystać wyÅ‚Ä…cznie z silnika elektrycznego, ale tylko przez krótki czas i przy bardzo delikatnym obchodzeniu siÄ™ z gazem. W HEV nie ma możliwoÅ›ci naÅ‚adowania baterii ze źródÅ‚a zewnÄ™trznego – bateria Å‚adowana jest w czasie hamowania i podczas pracy silnika spalinowego.
Hybrydy typu plug-in (PHEV) majÄ… wiÄ™ksze baterie i mocniejsze silniki elektryczne, które nie sÅ‚użą jedynie do wspierania silników spalinowych. W peÅ‚ni naÅ‚adowane baterie pozwalajÄ… przejechać kilkadziesiÄ…t kilometrów wyÅ‚Ä…cznie za sprawÄ… energii elektrycznej (w przypadku hybryd plug-in marki Volkswagen, jest to okoÅ‚o 50 kilometrów). Podobnie jak zwykÅ‚e hybrydy, hybrydy plug-in również odzyskujÄ… energiÄ™ podczas hamowania, ale dodatkowo można je Å‚adować ze źródeÅ‚ zewnÄ™trznych, np. z domowego gniazdka. W zamyÅ›le hybrydy typu plug-in to na co dzieÅ„ auta elektryczne, z opcjÄ… wykorzystywania silnika spalinowego w dÅ‚uższych trasach lub po rozÅ‚adowaniu baterii. Różnice pomiÄ™dzy HEV a PHEV sÄ… zatem kolosalne, choć oba rodzaje napÄ™du kryjÄ… siÄ™ pod wspólnym pojÄ™ciem „hybrydy”.
TrzeciÄ…, zupeÅ‚nie niezależnÄ… grupÄ… zelektryfikowanych aut, sÄ… samochody w peÅ‚ni elektryczne (BEV – Battery Electric Vehicle). Można tak nazywać wyÅ‚Ä…cznie te pojazdy, które do napÄ™du nie wykorzystujÄ… - nawet opcjonalnie - silnika spalinowego i które Å‚aduje siÄ™ ze źródÅ‚a zewnÄ™trznego. Tylko te samochody, spoÅ›ród wymienionych wczeÅ›niej grup, można nazywać elektrycznymi.