-
dopÅ‚aty do samochodów elektrycznych sÄ… najczęściej wskazywanÄ… formÄ… zachÄ™t mogÄ…cych spopularyzować auta na prÄ…d
-
co trzeci respondent jest zdecydowanym zwolennikiem dopłat do aut elektrycznych
DokÅ‚adnie poÅ‚owa poddanych badaniu Polaków nie sÅ‚yszaÅ‚a o programie dopÅ‚at do samochodów elektrycznych. Co warte podkreÅ›lenia, badanie przeprowadzone przez zespóÅ‚ analityczny InsightOut Lab we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen zostaÅ‚o przeprowadzone w dniach 26-27 czerwca, a wiÄ™c wtedy, gdy o programie mówiÅ‚o siÄ™ najczęściej (nabór wniosków ruszyÅ‚ 26 czerwca).
Znajomość programu dopÅ‚at uzależniona jest od kilku czynników. Częściej sÅ‚yszeli o nim mężczyźni niż kobiety (58% do 42%). Nie bez znaczenia jest też wiek badanych – wiedza o dopÅ‚atach jest znacznie bardziej powszechna wÅ›ród starszych badanych. O dopÅ‚atach sÅ‚yszaÅ‚o 40% ankietowanych w wieku od 18 do 24 lat. WÅ›ród badanych w wieku 55 lat i wiÄ™cej, odsetek ten jest o 17 p.p. wiÄ™kszy i wynosi 57%. GrupÄ… najrzadziej deklarujÄ…cÄ… znajomość programu sÄ… uczniowie i studenci – tylko co czwarty (28%) sÅ‚yszaÅ‚ o dopÅ‚atach do samochodów elektrycznych.
Większość za, co piąty nie ma zdania
Pytanie dotyczÄ…ce zasadnoÅ›ci programu dopÅ‚at do samochodów elektrycznych (brzmiÄ…ce: „Czy twoim zdaniem zakup samochodów elektrycznych powinien być wspierany z budżetu paÅ„stwa?”) zostaÅ‚o zadane wszystkim ankietowanym – nie tylko tym, którzy sÅ‚yszeli o programie. DziÄ™ki temu uzyskany wynik w peÅ‚ni reprezentuje opinie respondentów. Co trzeci (32%) jest zdecydowanym zwolennikiem dopÅ‚at do aut na prÄ…d. Tylko nieco mniejszÄ… grupÄ™ (31%) stanowiÄ… ci Polacy, którzy raczej skÅ‚aniajÄ… siÄ™ za dopÅ‚atami. Daje to skumulowany wynik odpowiedzi pozytywnych na poziomie 63%. Co nie mniej istotne, drugÄ… najwiÄ™kszÄ… grupÄ™ stanowiÄ… niezdecydowani (20%). Na nie jest tylko 17% Polaków, z czego zdecydowani przeciwnicy to 7%, a umiarkowani (raczej nie) – 10%.
Co ważne, to, że wiÄ™kszość Polaków jest zwolennikami programu dopÅ‚at do samochodów elektrycznych, nie oznacza wcale, że forma wsparcia zaproponowana w programach Zielony Samochód, eVan i Koliber jest ich zdaniem najlepsza.
Polacy zwolennikami modelu norweskiego
Form wspierania zakupu samochodów elektrycznych jest kilka. Norwegia proponuje ulgi podatkowe. Niemcy oferujÄ… dopÅ‚aty. W Polsce dofinansowanie można uzyskać po uprzednim zakupie samochodu elektrycznego, co oznacza, że wczeÅ›niej trzeba zapÅ‚acić za auto peÅ‚nÄ… kwotÄ™, by potem móc ubiegać siÄ™ o zwrot części poniesionych kosztów. Zdaniem Polaków model proponowany m.in. w Norwegii jest bardziej atrakcyjny.
W pytaniu dotyczÄ…cym najskuteczniejszych zachÄ™t do zakupu samochodu elektrycznego badacze zaproponowali sześć wariantów odpowiedzi. Każdy ankietowany wybieraÅ‚ dwie jego zdaniem najbardziej atrakcyjne. Pytanie to miaÅ‚o ukazać, co można zrobić, by zachÄ™cić Polaków do zakupu aut na prÄ…d. Celowo spektrum odpowiedzi byÅ‚o szerokie. Poniżej zaproponowane w badaniu odpowiedzi na pytanie (brzmiÄ…ce: „Na których z poniższych pomysÅ‚ów wedÅ‚ug Ciebie warto oprzeć rzÄ…dowy program zachÄ™t do zakupu samochodów elektrycznych, żeby skutecznie przekonywaÅ‚ Polaków do zakupu aut na prÄ…d?”) wraz z przypisanymi do nich procentami wskazaÅ„:
-
Ulgi podatkowe, czyli faktyczne obniżenie ceny pojazdu już przy jego zakupie - 59%;
-
Zwrot części poniesionych kosztów zakupu po wczeÅ›niejszym zakupie samochodu elektrycznego w normalnej cenie katalogowej - 36%;
-
DoÅ‚Ä…czanie do samochodów Å‚adowarek naÅ›ciennych, które mogÄ… być montowane w domach klientów - 30%;
-
DoÅ‚Ä…czanie do samochodów kart dajÄ…cych możliwość szybkiego Å‚adowania samochodu elektrycznego po preferencyjnych cenach - 29%;
-
Bezpłatne przejazdy autostradami zarządzanymi przez GDDKiA - 23%;
-
Finansowanie zakupu paneli fotowoltaicznych dla wÅ‚aÅ›cicieli samochodów elektrycznych - 21%.
Co nie powinno dziwić, dopÅ‚aty do samochodów elektrycznych sÄ… najczęściej wskazywanÄ… formÄ… zachÄ™t mogÄ…cych spopularyzować auta na prÄ…d. Jednak te w obecnie zaproponowanej formie wskazaÅ‚o tylko 36% ankietowanych, co jest odsetkiem nieznacznie wiÄ™kszym niż w przypadku doÅ‚Ä…czanych do samochodów Å‚adowarek naÅ›ciennych (30%). Zdecydowanie najwiÄ™cej zwolenników (59% wskazaÅ„) ma odpowiedź dotyczÄ…ca ulg podatkowych, które obniżyÅ‚yby ceny samochodów elektrycznych (wspomniany model norweski). Warto też zwrócić uwagÄ™ na 23% wskazaÅ„ przy odpowiedzi dotyczÄ…cej darmowych przejazdów autostradowych. Choć wedle niesÅ‚usznie powielanej, obiegowej opinii samochody elektryczne nie nadajÄ… siÄ™ do dÅ‚ugich podróży, wedÅ‚ug co czwartego badanego bezpÅ‚atne przejazdy autostradowe mogÅ‚yby wpÅ‚ynąć na popularyzacjÄ™ aut na prÄ…d.
WiÄ™cej informacji na temat wyników badaÅ„ prowadzonych przez InsightOut Lab we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen znaleźć można na stronie internetowej https://insightoutlab.com/category/elektromobilnosc/.
Nota metodologiczna
Badanie zostaÅ‚o przeprowadzone przez InsightOut Lab we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczÄ…cej N=1045 osób. Kwoty zostaÅ‚y dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i wiÄ™cej dla pÅ‚ci, wieku i wielkoÅ›ci miejscowoÅ›ci zamieszkania. Termin realizacji: 26-27 czerwca 2020. Metoda: CAWI.