FB FB Twitter Twitter NK
Szukaj:
            1808 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1222 przedstawicieli mediów.                                                                                    

szukaj w Mototarget.pl
Wydarzenia

Do grupy Moto Target należą witryny:

MotoTarget

• MotoTabu

• MotoTłumaczenia

• Satyrek


Statystyki odwiedzin serwisu
Wyścig ku przyszłości: jak Ford stworzył Supersamochód, by testować technologie jutra
  Dodano: 2017-05-18
Wyświetlono: 250 razy
Wyścig ku przyszłości: jak Ford stworzył Supersamochód, by testować technologie jutra
Podczas tworzenia zupełnie nowego, wyczynowego Forda GT, konstruktorzy stojący za supercarem zaprojektowali go nie tylko do rywalizacji w wyścigach, ale także by testować nowe technologie i pomysły, jakie mogą zostać wykorzystane w nowych generacjach pojazdów Forda
foto © Ford

  • Nowy, wyścigowy Ford GT to supersamochód, będący też platformą testową dla nowych technologii i zaawansowanych, lekkich materiałów, które przyniosą korzyści kolejnym generacjom samochodów Forda - ciężarówkom, SUV-om i pojazdom elektrycznym.
  • Opatentowany tylny spoiler poprawia osiągi torowe, dzięki możliwości zmiany kształtu, podobnie jak to robi skrzydło samolotu. Zwiększa docisk aerodynamiczny, przy minimalnym podniesieniu oporów, gwarantując odpowiednie przyspieszenie i stabilność podczas pokonywania zakrętów oraz hamowania. 

  • Pakiet aerodynamiczny GT dostarcza odpowiedniej siły docisku w każdych warunkach, zapewniając stabilność i przyczepność podczas jazdy torowej i ulicznej.

 

„Kiedy w 2013 r. zaczęliśmy pracować nad nowym Fordem GT, zespół miał trzy cele”, opowiadał Raj Nair, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford Motor Company. „Pierwszym było użycie go jako podstawy szkoleniowej dla naszych inżynierów podczas opracowywania nowych technologii silnikowych, a także poszerzenia naszego pojmowania aerodynamiki. Kolejnym było przekroczenie dotychczasowych granic dotyczących wykorzystania zaawansowanych materiałów, takich jak lekkie włókna węglowe. Ostatecznym sprawdzianem było wzięcie udziału w długodystansowym wyścigu 24h Le Mans, będącego ostatecznym testem wytrzymałości i sprawności”.

 

W czasie gdy zespół rozwijał GT, Ford połączył kilka kolejnych zespołów - Ford SVT, Team RS, Ford Racing, części samochodowe i licencjonowanie produktów - w jedną grupę o nazwie Ford Performance.

 

„Bez tego rodzaju zintegrowanej pracy zespołowej i połączonej organizacji niemożliwe byłoby stworzenie zupełnie nowego Forda GT w obecnej formie” - powiedział Dave Pericak, dyrektor generalny Ford Performance. „Tego rodzaju współpraca miała kluczowe znaczenie nie tylko w związku z powrotem Forda GT, ale do eksperymentowania z tego rodzaju innowacjami, jakie są niezbędne by zbudować perfekcyjny supersamochód”.

 

GT udowodnił już swoją siłę inspiracji.  Ford GT z 2005 r. na przykład wykorzystywał lekką karoserię ze stopu aluminium, który pomógł zmniejszyć masę, aby poprawić osiągi. Lekcja wyciągnięta z tego projektu doprowadziła do innowacyjnego zastosowania stopu aluminium o wysokiej wytrzymałości w dzisiejszych pickupach serii Ford F. Ubyły setki kilogramów masy, a jednocześnie poprawiły się wydajność i efektywność zużycia paliwa.

 

Wprowadzenie dynamicznej aerodynamiki

 

GT wygląda dynamicznie, nawet gdy stoi nieruchomo.  Zespół odpowiedzialny za aerodynamikę zoptymalizował każdy z elementów na tyle, na ile było to wykonalne. 

Kluczowym celem było zmniejszenie oporu i zoptymalizowanie docisku - to pomaga zapewnić stabilność samochodu i przyczepność na torze podczas przyspieszania, pokonywania zakrętów i hamowania.

 

Modyfikacja aerodynamiki GT „na żądanie”, pozwala nadążać za zmieniającymi się warunkami jazdy. Jest to możliwe dzięki ruchomym elementom karoserii, specjalnym kanałom z przodu, a także dużemu spoilerowi, który można regulować. Otwarcie i zamknięcie klap zależy od tego, czy skrzydło GT jest w górnym czy w dolnym położeniu. Dzięki takiemu zabiegowi samochód pozostaje aerodynamicznie wyważony z przodu i z tyłu we wszystkich zakresach prędkości. Gdy spoiler jest podniesiony, kanały zamykając się zwiększają siłę docisku; Gdy skrzydło jest opuszczone, dzięki otwarciu kanałów zmniejsza się docisk.

 

Spoiler tego supersamochodu jest efektem wykorzystania przez inżynierów Forda najnowszych technologii – opatentowane skrzydło, skonstruowane na wzór samolotowego płatu, jest regulowane, zapewniając maksymalną wydajność aerodynamiczną. W tym unikatowym rozwiązaniu wykorzystano także niewielką klapę aerodynamiczną, która w połączeniu z możliwością zmiany kształtu skrzydła, powoduje 14-procentową poprawę wydajności tego elementu.

 

Nawet silnik samochodu ma czynny udział w poprawie aerodynamiki GT. Kompaktowa, sześciocylindrowa konstrukcja EcoBoost pozwoliła zespołowi narysować karoserię w bardziej efektywnych wymiarach, niż pozwoliłyby na to większe silniki V8. Ponadto, nisko umieszczona turbosprężarka silnika i zewnętrzne umieszczenie intercoolerów przed tylnymi kołami, pomaga ograniczyć wymiary nadwozia wokół silnika.

 

Aerodynamika GT generuje docisk w każdych warunkach. Przy jeździe z większym prześwitem, siła docisku jest wyważona na 30% z przodu. Przy zmniejszeniu prześwitu, docisk na przedniej osi to 29%.

 

Odchudzanie

Włókno węglowe jest ważnym nowym elementem, który zapewnia w przypadku GT redukcję masy, oraz smukłe wyprofilowanie karoserii w sposób, jaki nie byłby możliwy przy wykorzystaniu stali lub aluminium.

 

Współpracując z takimi partnerami, jak Multimatic czy DowAksa, Ford opracowuje nowe metody umożliwiające w przyszłości szybszą produkcję części z włókien węglowych. Na przykład charakterystyczne dla GT „wsporniki”, które rozciągają się od dachu do tylnych nadkoli, nie byłyby możliwe do wykonania ze stali lub aluminium z powodu ograniczeń konwencjonalnego tłoczenia metali. Jednak włókno karbonowe można profilować w złożone figury geometryczne, ponieważ jest cięte do określonego kształtu jako tkanina i dopiero później wzmacniane przez utwardzanie w wysokiej temperaturze.

 

Zasilanie silnika GT 

Silnik EcoBoost o pojemności 3,5 litra, montowany w Fordzie GT, to najmocniejsza jednostka napędowa koncernu, generująca moc 647 KM. Został opracowany równolegle z silnikiem wyścigowym GT i silnikiem EcoBoost 3,5 l., wykorzystywanym w modelu F-150 Raptor. Silniki GT i Raptora współdzielą ze sobą prawie 60 procent części.

 

Wał korbowy silnika w wyścigowej Daytonie Forda, pękał w ciężkich warunkach. Ekipa miała niewiele czasu na przygotowanie samochodu do kolejnych zawodów serii, odbywających się w Sebring. Zdecydowano się zatem zastąpić wał korbowy stosowany dotychczas w tym prototypie przedprodukcyjnym wałem korbowym F-150 Raptor. Zespół wygrał wówczas swój pierwszy wyścig długodystansowy w Sebring.

 

„Przesunęliśmy limity silnika poza to, o czym możemy myśleć w tradycyjnych programach rozwojowych. To istotne, ponieważ kontynuujemy tym samym prace nad technologią EcoBoost będącą kluczowym programem w globalnej strukturze firmy” - powiedział Bob Fascetti, wiceprezes Forda ds. Inżynierii układów mechanicznych.

 

Zespół stworzył także innowacyjne technologie, zapobiegające w silnikach turbo zjawisku „lagowania” (opóźnienia), które mogą pomóc zmaksymalizować zdolność GT do szybkiego wychodzenia z zakrętów. Technologia ta działa na zasadzie zachowania otwarcia przepustnicy wówczas, gdy kierowca jeszcze nie naciska pedału przyspieszenia. Wtryskiwacze paliwa są wyłączone, ale prędkość i podtrzymanie turbo działa w celu skrócenia reakcji silnika i przyspieszenia, gdy tylko kierowca wciśnie pedał gazu.

 

Aby jeszcze bardziej poprawić osiągi silnika, GT oferuje całkowicie nowy system z podwójnym, bezpośrednim wtryskiem paliwa, poprawiającym jego reakcję. Jednostka jest sprzęgnięta z 7-przełożeniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów, która umożliwia niemal bezstopniowe zmiany biegów i maksymalną kontrolę kierowcy.

 

Bliżej ziemi

„Wszystkie oszczędności w masie i postępy w rozwoju silnika miały konkretny cel - stworzenie najszybszego, najbardziej wydajnego Forda GT w historii”, powiedział Pericak. „Gdy już udało się to osiągnąć, ponownie zaimplementowaliśmy niektóre z tych rozwiązań związanych ze zmniejszeniem wagi w naprawdę innowacyjne technologie. Te zaś sprawiły, że samochód jest jeszcze szybszy i daje większą frajdę z jazdy”.

 

Pośród tych technologii jest także zawieszenie hydrauliczne GT, w którym można regulować wielkość prześwitu za pomocą pokrętła i dostosować do trybu jazdy. Zawieszenie pozwala na obniżenie supersamochodu z trybu Normal do trybu Track - o 50 milimetrów, co kierowca doskonale odczuje. Tryb torowy podnosi skrzydło i zamyka przednie kanały splittera, zapewniając optymalną siłę docisku podczas jazdy wyczynowej.

 

Kiedy GT zmienia tryb jazdy na torową, modyfikacje dotyczą nastawów sprężyn i amortyzatorów, ustawień przepustnicy i aktywnej aerodynamiki. To dwa unikatowe samochody w jednym. Jedną z funkcji zawieszenia hydraulicznego jest tryb front-lift - pomaga w sprawnym pokonywaniu spowalniaczy (tzw. leżących policjantów) i podjazdów. Kierowca może podnieść przód samochodu podczas jazdy z prędkością poniżej 40 km /h. System automatycznie powraca do normalnej, dolnej wysokości jazdy, gdy auto przekracza 40 km /h.

 

Technologia dla każdego 

Rola GT jako „poligonu doświadczalnego” dla nowych technologii, jest widoczna w całej konstrukcji tego supersamochodu. Innowacje takie jak wykorzystanie włókien węglowych w celu obniżania masy i zwiększenia żywotności, są obecnie opracowywane pod kątem przyszłych konstrukcji seryjnych, inne rozwiązania już wkrótce znajdą się w autach czekających na swych właścicieli w salonach.

 

Dodatkowo, koncern kładzie nacisk na personalizowanie aut, pozwalając klientom na jak najlepsze dopasowanie modelu do swych potrzeb, np. za pomocą systemu Drive Modes. Pozwala on kierowcy dopasować pojazd do konkretnych warunków drogowych. Tryb torowy Forda GT, także oferowany jest w wielokrotnie nagradzanym Fordzie Focusie RS, a po raz pierwszy w nowej generacji Fiesty ST. Podczas gdy pierwsze Fordy GT systematycznie trafiają do swoich nowych właścicieli, użytkownicy aut Forda mogą liczyć na to, że w każdym z kolejnych modeli marki znajdzie odrobinę tego supersamochodu.

 

 

# # #

 

 

* Dane amerykańskie, dane europejskie oczekujące na certyfikację.



Źródło: Ford, informacja Mototarget.pl

 Pisaliśmy również
» Ford na targach Fleet Market
» Roboty Forda testują nowe fotele
 Inne artykuły
» Mniejszy, ale szatan - Skoda Karoq 2017-11-17
  Mniejszy, ale szatan - Skoda Karoq Najpierw Kodiaq, teraz Karoq - Skoda przypuszcza atak na segment SUV. Narodziny najmłodszego dziecka czeskiego producenta świętowane były z pompą na malowniczej Sycylii. ... więcej »

» Driftingowy mistrz zachwycony Toyotą GT86 2017-11-17
  Driftingowy mistrz zachwycony Toyotą GT86 Adam Rubik Zalewski, 17-letni zwycięzca minionego sezonu ligi Drift Masters Grand Prix, jest zachwycony driftingową Toyotą GT86 Kuby Przygońskiego. Młody kierowca miał okazję przetestować samochód na torze w podwarszawskim Słomczynie i jak twierdzi „zako... więcej »

» Nowy Lexus LS i Takumi 2017-11-17
  Nowy Lexus LS i Takumi Nowatorski design nowego luksusowego sedana Lexus LS zawiera intrygujące szczegóły, stanowiące ekspresję rzemiosła Takumi, które nadają autu charakter wykraczający ponad oczekiwania nabywców luksusowego sedana. ... więcej »

» Seat Polska debiutuje na Instagramie! 2017-11-17
  Seat Ateca Premiera nowego SEAT-a Arony zbiega się z rozwojem marki w mediach społecznościowych. Razem z nowym crossoverem na Instagramie debiutuje konto @seat_polska. ... więcej »

» Skoda wspiera utalentowanych programistów w "Smart Energy Hackathon" 2017-11-17
  W pierwszy weekend listopada Praga koncentrowała się na pomysłowych koncepcjach energetycznych w konkursie „Smart Energy Hackathon”. ŠKODA wspierała to wydarzenie jako oficjalny partner. Najlepsi uczestnicy hackatonu będą mieli okazję rozwinąć swoj... więcej »

» Co kryje się pod lakierem 600-konnej Toyoty C-HR R-Tuned 2017-11-17
  600-konna Toyota C-HR na SEMA 2017 Wygląd koncepcyjnej Toyoty C-HR R-Tuned nie pozostawia wątpliwości co do celów jej twórców. Niskie zawieszenie, maska z włókna węglowego czy imponujący tylny spojler to wyraźny sygnał, że ten samochód jest naprawdę szybki. Potwierdzają to liczby – 600 KM... więcej »

» Wodór receptą na zmianę klimatu 2017-11-16
  F1 Monako Grand Prix - Toyota Mirai Do 2050 roku rynek wodoru może osiągnąć poziom 2,5 biliona dolarów, co przełożyłoby się na redukcję rocznej emisji CO2 o 6 gigaton. To 20 procent redukcji koniecznej do tego, aby nie dopuścić do podniesienia się średniej temperatury na świecie powyżej 2 stopni... więcej »

» Lexus LC zwycięzcą wyścigów Super GT w sezonie 2017 2017-11-16
  Lexus LC zwycięzcą wyścigów Super GT w sezonie 2017 Po serii sukcesów załóg jeżdżących Lexusami LC GT500 w tegorocznych wyścigach serii Super GT, załoga LC #37 KeePer TOM’S w składzie Nick Cassidy i Ryo Hirakawa zdobyła tytuł mistrza Super GT 2017. ... więcej »

» VW dostarczył w tym roku 410.900 samochodów dostawczych 2017-11-16
  Volkswagen Transporter Sportline 60 Poznań, 16 listopada 2017 r. – Od stycznia do końca października Volkswagen Samochody Użytkowe dostarczył klientom na całym świecie 410.900 pojazdów. Oznacza to wzrost o 5,1 procenta w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Również w Polsce... więcej »

» Toyota rozpoczyna wyprzedaż rocznika 2017 2017-11-16
  Toyota C-HR 2016 Toyota rozpoczyna wyprzedaż samochodów z rocznika 2017. W najbliższy weekend, 18 i 19 listopada odbędą się w salonach marki Dni Otwarte. Wyprzedaż obejmuje wszystkie modele Toyoty, a rabaty sięgają nawet do 28 000 zł. ... więcej »

» Znakomite wyniki finansowe MMC w pierwszej połowie roku fiskalnego 2017-11-16
  Eclipse Cross z nominacją do finału konkursu Złota Kierownica Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) ogłosiła wyniki finansowe z pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku fiskalnego. Koncern odnotował w tym okresie znaczący wzrost zysku operacyjnego w wysokości 44,2 miliarda jenów. Przychody wzrosły o 9,6% do 947,7 m... więcej »

» Na diesle za późno, na elektryki za wcześnie 2017-11-15
  Toyota Mirai Najnowsze badania pokazują, że ponad dwie trzecie kierowców popiera działania mające na celu poprawę jakości powietrza poprzez wprowadzanie ograniczeń emisji spalin emitowanych przez pojazdy. ... więcej »

» Tak będzie wyglądał seryjny Lexus UX? 2017-11-15
  Tak będzie wyglądał seryjny Lexus UX? Magazyn Best Car opublikował wizualizację seryjnej wersji subkompaktowego crossovera Lexus UX. Czy luksusowy maluch będzie tak wyglądał? Według japońskich dziennikarzy, przekonamy się o tym już za dwa miesiące. ... więcej »

» Doskonałe prognozy wartości rezydualnych dla Skody Karoq 2017-11-15
  Komu Skoda KAROQ zawdzięcza swoją nazwę Korzyści wynikające z zakupu nowego, kompaktowego SUV-a ŠKODY nie kończą się na samym etapie zakupu samochodu, a trwają z właścicielem aż do samego końca eksploatacji. Według niezależnych badań, model KAROQ będzie cieszył się dużym popytem na rynku wtórnym, gd... więcej »

» Odbiorniki radiowe Golfa: muzyka i znak epoki 2017-11-15
  Odbiorniki radiowe Golfa Poznań – Golf jest odbiciem swojej epoki. Jako jedyny masowo produkowany model na świecie od 40 lat oferuje się go pod tą samą nazwą. I wciąż doskonali. W każdej generacji tego samochodu sprzęt audio świadczy o postępie technicznym – od prostego ra... więcej »

» Seat i Telefonica z porozumieniem w zakresie promocji cyfryzacji 2017-11-15
  Frankfurt IAA 2017: Seat zaprasza na stoiska SEAT-a Luca de Meo, prezes SEAT-a, i Luis Miguel Gilpérez, prezes Telefónica España, podpisali porozumienie, którego celem jest promowanie wspólnych działań w zakresie Connectivity i rozwoju innowacyjnych rozwiązań mobilnych w branży motoryzacyjnej. ... więcej »

» Ostatnia runda WRC 2017 przy domu Russella Crowe 2017-11-15
  Ostatnia runda WRC 2017 przy domu Russella Crowe Rajd Australii rozpocznie się już w najbliższy czwartek. Kierowcy Toyoty Yaris WRC – Jari-Matti Latvala i Esapekka Lappi – zmierzą się z rywalami w okolicach Coffs Harbour, w rodzinnych stronach Russella Crowe. ... więcej »

» Ford na targach Fleet Market 2017-11-15
  Ryszard Horowitz dla Forda Vignale - wspomnienie wspaniałej wystawy Pożądają go wszyscy, mogą mieć jedynie nieliczni – kolejka chętnych na ten samochód jest kilkunastokrotnie dłuższa niż liczba egzemplarzy, które zostaną wyprodukowane. Tym większe wrażenie robi fakt, że jeden z egzemplarzy Forda GT zawita do naszego kraj... więcej »

» Skoda Kodiaq Sportline wkracza do polskich salonów 2017-11-14
  Skoda KODIAQ Sportline Gamę rodziny KODIAQ na polskim rynku uzupełnia kolejna wersja. Po modelu KODIAQ SCOUT, teraz nowy, duży SUV ŠKODY uwydatnia swoje sportowe, ekspresyjne oblicze. KODIAQ SPORTLINE wyróżnia się nowymi detalami, nadającymi sportowego ducha nadwoziu i wnętrzu, a sp... więcej »

» Toyota ogłosiła skład zespołu na Rajd Dakar 2018 2017-11-14
  Hilux powraca na japoński rynek Toyota South Africa przygotowała na Rajd Dakar 2018 nowy samochód. Południowoafrykański oddział Toyota Gazoo Racing wystawi w Rajdzie Dakar 2018 trzy nowe Hiluxy. Do Giniela de Villiers i Nassera Al Attiyah dołącza Bernard ten Brinke. ... więcej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016
Wyświetlane: 0 - 20 z 20312 rekordów
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Fotografia z artykułu:
Mniejszy, ale szatan - Skoda Karoq

Zdjecie miesiaca


Fotografia z artykułu:
Mniejszy, ale szatan - Skoda Karoq

© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |