Samochody z serii GR sÄ… dostÄ™pne w Japonii w najwyższej wersji GRMN, Å›redniej GR i bazowej GR SPORT. Limitowane edycje GRMN obejmujÄ… szeroko zakrojone zmiany, w tym tuning silnika. Auta w wersji GR SPORT pozwolÄ… kierowcom cieszyć siÄ™ z dynamiczniejszej jazdy, nie rezygnujÄ…c z atutów użytkowych tych samochodów. Na rynku bÄ™dzie dostÄ™pna także oferta GR PARTS, czyli części do personalizacji seryjnych samochodów Toyoty.
Toyota Gazoo Racing to globalna marka, jednoczÄ…ca zespoÅ‚y startujÄ…ce w rajdach i wyÅ›cigach na caÅ‚ym Å›wiecie – m.in. w Rajdzie Dakar, WRC, All-Japan Rally Championship czy FIA WEC. JapoÅ„ski oddziaÅ‚ Toyota Gazoo Racing zajmuje siÄ™ także opracowywaniem sportowych wersji modeli marki na lokalny rynek. W Japonii od kilku lat funkcjonuje na rynku seria G’s, czyli usportowione wersje cywilnych modeli, przygotowywane we wspóÅ‚pracy z Gazoo Racing. Teraz zastÄ™puje je nowa, znacznie zmieniona seria GR, która bÄ™dzie stopniowo wprowadzana także na innych rynkach na Å›wiecie.
W Europie na razie jest dostÄ™pny jeden sportowy model Toyoty – GT86. Toyota ma jednak w planie wprowadzenie serii GR także na tutejszy rynek, czego zapowiedziÄ… jest limitowana edycja Yaris GRMN, który zadebiutuje w polskich salonach w tym roku.
W japoÅ„skich salonach Toyoty sÄ… już dostÄ™pne wersje GR i GR SPORT dla subkompaktowej Toyoty Vitz, japoÅ„skiego odpowiednika Yarisa, zaÅ› wersja GR SPORT jest oferowana dla Priusa PHV (Plug-in Hybrid), SUV-a Harrier, sedana Mark X, oraz minivanów Voxy i Noah. Już niedÅ‚ugo doÅ‚Ä…czÄ… do oferty Vitz GRMN, coupe 86 GR, a także Aqua, czyli japoÅ„ska wersja Priusa c, w wersji GR Sport i Prius α GR SPORT (odpowiednik Priusa +).
Seria GR jest rozpoznawalna po specjalnym wzorze grilla, zaciskach hamulców z logo GR i specjalnym emblemacie. We wnÄ™trzu pojawiajÄ… siÄ™ sportowe fotele z lepszym wsparciem bocznym ozdobione logo GR, srebrne obszycia na przednich fotelach i boczkach drzwi oraz specjalny przycisk startu.
Coupe Toyota 86 GR otrzymaÅ‚o peÅ‚ny pakiet aerodynamiczny, amortyzatory SACHS, fotele kubeÅ‚kowe RECARO, kute koÅ‚a aluminiowe RAYS, 6-tÅ‚oczkowe zaciski hamulców z tylu i 4-tÅ‚oczkowe z przodu, mechanizm różnicowy o ograniczonym poÅ›lizgu i maÅ‚Ä… sportowÄ… kierownicÄ™.
Vitz GR ma tuningowane zawieszenie z amortyzatorami SACHS, nadwozie wzmocnione dodatkowymi zgrzewami punktowymi, 10-stopniowÄ… sportowÄ… skrzyniÄ™ biegów, aluminiowe pedaÅ‚y i mniejszÄ… kierownicÄ™.
Z kolei Vitz GRMN, tak jak europejski Yaris GRMN, otrzymaÅ‚ mocniejszy silnik – 1,8-litrowy 2ZR-FE z kompresorem o mocy 212 KM i momencie 250 Nm. WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne poprawiajÄ… amortyzatory SACHS, aluminiowe koÅ‚a BBS i mechanizm różnicowy o ograniczonym poÅ›lizgu. We wnÄ™trzu znajdziemy mniejszÄ… kierownicÄ™ i zegary z logo GR.
Prius PHV, czyli hybryda Å‚adowana z gniazdka, ma w wersji GR SPORT tuningowane zawieszenie, aluminiowe pedaÅ‚y, mniejszÄ… kierownicÄ™, zegary z logo GR i specjalnÄ… gaÅ‚kÄ™ dźwigni automatycznej przekÅ‚adni. Samochód ten przez kilkadziesiÄ…t km po naÅ‚adowaniu porusza siÄ™ na samym silniku elektrycznym, który zapewnia Å›wietne, liniowe przyspieszenie dziÄ™ki temu, że maksymalny moment obrotowy jest dostÄ™pny w peÅ‚nym zakresie prÄ™dkoÅ›ci. To sprawia, że przyspieszenie do setki w 11,1 s odczuwa siÄ™ znacznie bardziej dynamicznie niż w przypadku silnika spalinowego o podobnych parametrach, a start spod Å›wiateÅ‚ to czysta przyjemność.
Na premierze serii GR w Tokio niespodziewanie pojawiÅ‚ siÄ™ prezydent Toyoty, Akio Toyoda, który powiedziaÅ‚, że wiąże z nowÄ… liniÄ… duże nadzieje. „Angielskie sÅ‚owo move oznacza zarówno poruszać, jak i robić wrażenie. Nam zależy na jednym i drugim” – skomentowaÅ‚ Toyoda. Toyota wprowadza na rynek usportowione wersje modeli spalinowych i hybrydowych równolegle z opracowywaniem samochodów nowej generacji, w tym elektrycznych. Z kolei na targach w Genewie firma zapowiedziaÅ‚a nowÄ… liniÄ™ modeli hybrydowych w bardziej dynamicznych wersjach.