Październikowe dostawy pojazdów BMW i, BMW iPerformance oraz MINI Electric wyniosÅ‚y Å‚Ä…cznie 13 016 sztuk na caÅ‚ym Å›wiecie, co oznacza wzrost o 38.4% w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim. Od poczÄ…tku 2018 r. Grupa BMW sprzedaÅ‚a Å‚Ä…cznie 110 560 pojazdów zelektryfikowanych (wzrost o 41.6% r/r), kolejny raz potwierdzajÄ…c swojÄ… wiodÄ…cÄ… pozycjÄ™ w dziedzinie elektromobilnoÅ›ci. UdziaÅ‚ pojazdów z napÄ™dem zelektryfikowanym w sprzedaży Grupy caÅ‚y czas roÅ›nie. W październiku, za 18.4% sprzedaży limuzyny BMW serii 5 oraz za 23.1% sprzedaży BMW serii 2 Active Tourer odpowiadaÅ‚y warianty z napÄ™dem hybrydowym typu plug-in.
Z kolei popularność caÅ‚kowicie elektrycznego BMW i3 wÅ›ród klientów wzrosÅ‚a w październiku o 10,8%. Dostarczono 3 158 sztuk tego zeroemisyjnego modelu. BMW Group spodziewa siÄ™ realizacji celu, którym jest dostarczenie 140 000 pojazdów zelektryfikowanych w 2018 r. WedÅ‚ug planów, do koÅ„ca 2019 r. Å‚Ä…czna sprzedaż tego typu pojazdów BMW Group przekroczy 500 000 sztuk. W 2025 r. firma z Monachium zamierza oferować co najmniej 25 zelektryfikowanych modeli, z których 12 bÄ™dzie caÅ‚kowicie elektryczne.
Pod koniec listopada podczas Los Angeles Auto Show Grupa BMW będzie świętować premierę długo oczekiwanego modelu iNEXT Vision Vehicle.
BMW podsumowało plany z zakresu elektromobilności
Przy okazji ogÅ‚oszenia wyników finansowych za III kwartaÅ‚ 2018 r., Grupa BMW podsumowaÅ‚a swoje plany z zakresu elektromobilnoÅ›ci.
Elektryfikacja jest jednym z gÅ‚ównych filarów strategii NUMBER ONE > NEXT. Do 2021 r. Grupa BMW zamierza posiadać w swojej ofercie 5 modeli caÅ‚kowicie elektrycznych: BMW i3, MINI Electric, BMW iX3, BMW i4 oraz BMW iNEXT. Do roku 2025 liczba ta wzroÅ›nie do co najmniej 12 modeli. Wraz z hybrydami typu plug-in producent z Monachium zamierza oferować swoim klientom co najmniej 25 modeli zelektryfikowanych.
Rozwój samochodów z napÄ™dem elektrycznym w obrÄ™bie Grupy bÄ™dzie możliwy m.in. dziÄ™ki elastycznej architekturze pojazdów oraz elastycznemu, globalnemu systemowi produkcji. W przyszÅ‚oÅ›ci BMW bÄ™dzie w stanie produkować modele caÅ‚kowicie elektryczne, hybrydy plug-in oraz modele konwencjonalne na jednej linii montażowej, co pozwoli sprostać rosnÄ…cemu popytowi na pojazdy zelektryfikowane. W bieżącym roku BMW planuje dostarczyć do klientów 140 tys. egzemplarzy pojazdów zelektryfikowanych. Do koÅ„ca 2019 r. Å‚Ä…czna liczba tego typu pojazdów bawarskiego producenta jeżdżących po Å›wiatowych drogach może przekroczyć 500 tys.
Grupa BMW rozwija obecnie 5 generacjÄ™ elektrycznego ukÅ‚adu napÄ™dowego, który bÄ™dzie siÄ™ cechować optymalizacjÄ… wspóÅ‚dziaÅ‚ania silnika elektrycznego, przekÅ‚adni, elektroniki mocy i akumulatora. Co wiÄ™cej, silnik elektryczny nie bÄ™dzie już wykorzystywaÅ‚ metali ziem rzadkich, co zmniejszy uzależnienie Grupy BMW od dostÄ™pnoÅ›ci tych mineraÅ‚ów. PiÄ…ta generacja elektrycznego ukÅ‚adu napÄ™dowego producenta z Monachium pojawi siÄ™ na rynku w 2020 r. wraz z modelem iX3.
Na poczÄ…tku III kwartaÅ‚u 2018 r. Grupa BMW podpisaÅ‚a dÅ‚ugoterminowy kontrakt z chiÅ„skÄ… firmÄ… Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL). Porozumienie dotyczy dostaw ogniw bateryjnych o wartoÅ›ci 4 mld euro. Podpisanie kontraktu z BMW staÅ‚o siÄ™ gÅ‚ównym czynnikiem, który skÅ‚oniÅ‚ CATL do podjÄ™cia decyzji o budowie fabryki baterii na terytorium Niemiec. Od 2021 r. ogniwa chiÅ„skiego koncernu wytwarzane w Erfurcie zacznÄ… trafiać do produkowanego w Dingolfing modelu iNEXT. Grupa BMW planuje wdrożenie caÅ‚ego Å‚aÅ„cucha wartoÅ›ci zwiÄ…zanego z elektromobilnoÅ›ciÄ… wÅ‚aÅ›nie w Niemczech – od produkcji ogniw do budowy gotowych pojazdów.
Aby zabezpieczyć dostawy baterii, Grupa BMW zamierza w przyszÅ‚oÅ›ci samodzielnie kupować niezbÄ™dne surowce takie jak kobalt, a nastÄ™pnie udostÄ™pniać je dostawcom ogniw. Strategia ta udowodniÅ‚a już swojÄ… przydatność w przypadku innych zasobów m.in. aluminium. BMW prowadzi obecnie negocjacje w celu zawarcia dÅ‚ugoterminowych umów na dostawy surowców potrzebnych do produkcji ogniw.
Grupa BMW nawiÄ…zaÅ‚a wspóÅ‚pracÄ™ z Northvolt i Umicore w celu zapewnienia dostÄ™pu do technologii ogniw, kluczowej dla rozwoju elektromobilnoÅ›ci. Partnerstwo ma zapewnić ustabilizowanie kompletnego Å‚aÅ„cucha wartoÅ›ci zwiÄ…zanego z bateriami w Europie: do rozwoju, przez produkcjÄ™ aż po recykling.
Wydatki na badania i rozwój Grupy BMW przez pierwsze dziewięć miesiÄ™cy 2018 r. okazaÅ‚y siÄ™ wyższe od poczynionych w analogicznym okresie 2017 r. o okoÅ‚o 400 mln euro i wyniosÅ‚y Å‚Ä…cznie 3,881 mld euro (+11,4%). WedÅ‚ug planów, Å‚Ä…czny poziom wydatków z dziedziny R&D ma odpowiadać w roku bieżącym 7% przychodów Grupy (w 2017 r. wyniósÅ‚ 6,2%).
Akumulatory i silniki z BMW i3 trafiÄ… do zeroemisyjnych autobusów
Silniki elektryczne oraz akumulatory wysokonapiÄ™ciowe przeznaczone do BMW i3 bÄ™dÄ… montowane w zeroemisyjnym, miejskim autobusie produkowanym przez tureckÄ… firmÄ™ Karsan. Dostawy podzespoÅ‚ów nastÄ…piÄ… na podstawie umowy zawartej pomiÄ™dzy Karsan i BMW Group. Autobus Jest electric jest produkowany w tureckim mieÅ›cie Bursa i oferowany zarówno na lokalnym rynku, jak i za granicÄ…. DziÄ™ki silnikom i akumulatorom BMW, pojazd zapewni pasażerom zeroemisyjne przewozy w obrÄ™bie miast.
Transport publiczny stanowi jeden z szerokiej gamy obszarów, do którego trafia technologia opracowana przez BMW i. Od zeszÅ‚ego roku firma dostarczyÅ‚a m.in. systemy magazynowania energii dla Streetscooter GmbH, spóÅ‚ki zależnej Deutsche Post. ModuÅ‚y bateryjne BMW i umożliwiajÄ… pojazdom Streetscootera realizowanie caÅ‚odniowych, zeroemisyjnych dostaw przesyÅ‚ek paczek i listów bez potrzeby doÅ‚adowania. Akumulatory wysokonapiÄ™ciowe opracowane z myÅ›lÄ… o BMW i3 dostarczajÄ… również energiÄ™ do pojazdów nawodnych. W ramach projektu rozpoczÄ™tego w 2017 r. firma Torqeedo używa baterii producenta z Monachium jako źródÅ‚a zasilania dla elektrycznych Å‚odzi motorowych. Ponadto, akumulatory wysokonapiÄ™ciowe BMW i sÅ‚użą jak stacjonarne magazyny energii pozyskiwanej ze źródeÅ‚ odnawialnych: elektrowni wiatrowych i sÅ‚onecznych.
Jak powiedziaÅ‚ Uwe Breitweg, Dyrektor dziaÅ‚u Systemów NapÄ™dowych dla Klientów PrzemysÅ‚owych Grupy BMW: "Nasi klienci zwiÄ…zani z przemysÅ‚em doceniajÄ… Å‚atwÄ… obsÅ‚ugÄ™ technologii plug-andplay oferowanej przez komponenty BMW i, a także ich solidność i niezawodność – co udowadnia sprzedaż ponad 100 000 BMW i na caÅ‚ym Å›wiecie".
Silniki elektryczne oraz akumulatory wysokonapięciowe samodzielne rozwijane przez Grupę BMW są produkowane w fabryce zlokalizowanej w Dingolfing. Kompaktowe wymiary oraz niska masa baterii pozwalają na wykorzystywanie ich w szerokiej gamie zastosowań.
W autobusie Karsan Jest electric zostanie zamontowany silnik elektryczny z BMW i3 o mocy szczytowej 170 KM (125 kW) oraz maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm. W pojeździe bÄ™dÄ… również instalowane wysokonapiÄ™ciowe akumulatory skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z 8 moduÅ‚ów (po 12 ogniw każdy) o pojemnoÅ›ci do 44 kWh. Karsan Jest Electric otrzyma dwa takie akumulatory o Å‚Ä…cznej pojemnoÅ›ci 88 kWh, które zapewniÄ… zasiÄ™g do 210 km na jednym Å‚adowaniu. Autobus bÄ™dzie w stanie peÅ‚nić sÅ‚użbÄ™ przez 18 godzin bez potrzeby dodatkowego uzupeÅ‚niania energii. MierzÄ…cy 6 metrów dÅ‚ugoÅ›ci pojazd zapewni miejsca dla 26 pasażerów – o 4 wiÄ™cej niż konwencjonalna wersja tego modelu. DziÄ™ki niskiej podÅ‚odze, autobus bÄ™dzie przystosowany do przewozu osób niepeÅ‚nosprawnych.
Firma Karsan zostaÅ‚a zaÅ‚ożona w 1966 r. i posiada zakÅ‚ady rozwojowe i produkcyjne zlokalizowane w Bursa, w zachodniej Turcji. Oferta firmy obejmuje szerokÄ… gamÄ™ produktów: od niewielkich vanów, przez autobusy miejskie (w tym przegubowe) po autokary.
Jak powiedziaÅ‚ Okan BaÅŸ, dyrektor generalny Karsan: "WspóÅ‚praca z GrupÄ… BMW pozwala nam na zaspokajanie potrzeb klientów w segmencie pojazdów elektrycznych, a także pomaga w poczynieniu dużego kroku naprzód w kierunku przeksztaÅ‚cenia firmy w dostawcÄ™ rozwiÄ…zaÅ„ zrównoważonej mobilnoÅ›ci".