W kalendarzu na nadchodzÄ…cy sezon zaplanowano dwanaÅ›cie rund wyÅ›cigów rozgrywanych na trzech kontynentach – w Europie, w PóÅ‚nocnej Ameryce i w Afryce. W roku 2020, caÅ‚a seria ma zamiar przestawić siÄ™ na czysto elektryczny napÄ™d. „Ta perspektywa jest jednym z gÅ‚ównych powodów, dla których Audi angażuje siÄ™ w tym roku w Mistrzostwa Åšwiata w Rallycrossie” – mówi szef Audi Motorsport Dieter Gass.
Swój rallycrossowy zespóÅ‚, Ekström stworzyÅ‚ na poczÄ…tku roku 2014 i na przestrzeni zaledwie trzech lat przebiÅ‚ siÄ™ z nim na szczyt tej serii wyÅ›cigów. W sezonie 2016, team EKS i sam Ekström zwyciężyli zarówno w klasyfikacji zespoÅ‚owej jak i indywidualnej. W roku 2017, po wygranej w czterech wyÅ›cigach, Ekström zakoÅ„czyÅ‚ sezon na miejscu drugim, a team EKS na miejscu trzecim. Przed kolejnym sezonem, zespóÅ‚ EKS Audi Sport i sam jego szef tryskajÄ… energiÄ…: „Mamy jeszcze wiÄ™ksze wsparcie od Audi i ponownie mamy zamiar ostro walczyć o zwyciÄ™stwa w poszczególnych wyÅ›cigach oraz o pierwsze miejsca w klasyfikacji indywidualnej i zespoÅ‚owej” – podkreÅ›la Szwed. By ten cel osiÄ…gnąć, zespóÅ‚ wystawi na start dwa, zupeÅ‚nie nowe Audi S1 EKS RX quattro. „Przez cztery sezony jeździliÅ›my mniej wiÄ™cej takimi samymi samochodami. Na ten rok przygotowaliÅ›my dwa absolutnie premierowe egzemplarze nowej generacji.”
W stworzenie nowej jakoÅ›ci, Audi Sport zaangażowaÅ‚o siÄ™ bardziej niż kiedykolwiek wczeÅ›niej. Podczas gdy w sezonie 2017, kiedy Audi Sport po raz pierwszy byÅ‚o oficjalnym sponsorem teamu, wiÄ™kszość prac poÅ›wiÄ™conych byÅ‚o przede wszystkim rozwojowi i wsparciu w testach oraz podczas wyÅ›cigów, na sezon 2018 zaplanowano intensyfikacjÄ™ wspóÅ‚pracy. Efektem tego jest nowe, 580-konne Audi S1 EKS RX quattro. Samochód otrzymaÅ‚ m.in. nowy pakiet aerodynamiczny zwiÄ™kszajÄ…cy osiÄ…gi auta. SpecjaliÅ›ci Audi, przez wszystkich dwanaÅ›cie wyÅ›cigów sezonu, towarzyszyć bÄ™dÄ… na torach mechanikom z EKS Audi Sport, najwiÄ™cej swej pracy poÅ›wiÄ™cajÄ…c dbaniu o silnik pojazdu.
„SpoÅ›ród wielu modyfikacji, w oczy najbardziej rzuca siÄ™ nowa aerodynamika” – wyjaÅ›nia Mattias Ekström. „Jednak pod powierzchniÄ… również zmieniÅ‚o siÄ™ bardzo wiele. ZrobiliÅ›my ogromny krok w przód, pierwsze testy wypadÅ‚y obiecujÄ…co. Obrazowo mogÄ™ powiedzieć, że w ubiegÅ‚ym sezonie byliÅ›my zwierzynÄ… Å‚ownÄ…, a w tym zamieniamy siÄ™ w myÅ›liwego.”
Nie tylko zmiany techniczne napawajÄ… Mistrza Åšwiata z roku 2016 optymizmem. „Ten rok jest pierwszym, w którym bÄ™dÄ™ w stanie skoncentrować siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie na projekcie rallycrossowym” – wyjaÅ›nia Ekström, który od roku 2014 do 2017 startowaÅ‚ zarówno w World RX jak i w serii DTM. „Dla mnie osobiÅ›cie to bardzo pozytywna zmiana. WczeÅ›niejsze zaangażowanie w dwie serie wyÅ›cigowe nie byÅ‚o normalnym stanem. Jestem też dumny, że tak wielu dÅ‚ugoletnich partnerów – przede wszystkim Red Bull – kontynuuje wspóÅ‚pracÄ™ ze mnÄ… i z moim team’em oraz z tego, że udaÅ‚o siÄ™ nam pozyskać dla EKS Audi Sport nowych sponsorów. Mamy też w zespole zupeÅ‚nie nowe twarze, które mam nadziejÄ™ uczyniÄ… nas jeszcze mocniejszym skÅ‚adem.”
NowÄ… twarzÄ… jest Andreas Bakkerud, który przeszedÅ‚ już wraz z team’em kilka testowych jazd. „Kilka ostatnich tygodni to dla mnie czas, w którym musiaÅ‚em siÄ™ tak szybko jak to możliwe zaprzyjaźnić z nowym Audi S1 EKS RX quattro. To nowe dla mnie auto jest nieco krótsze od samochodów, którymi dotychczas jeździÅ‚em.” – mówi Bakkerud. „Moje pierwsze wrażenia sÄ… pozytywne. Jestem pod wrażeniem pracy zespoÅ‚owej i tego, w jaki sposób team poÅ›wiÄ™ca uwagÄ™ nawet najdrobniejszym szczegóÅ‚om, które w efekcie mogÄ… stanowić o różnicach na mecie. WidzÄ™, że Mattias to nie tylko doskonaÅ‚y kierowca, ale również Å›wietny mechanik. Już nie mogÄ™ siÄ™ doczekać, by razem z nim pracować i uczyć siÄ™ od niego. Moim zadaniem na teraz jest pomoc EKS Audi Sport w zdobyciu tytuÅ‚ zespoÅ‚owego Mistrza Åšwiata w Rallycrossie. Kolejnym krokiem bÄ™dzie zdobycie tytuÅ‚u mistrzowskiego w klasyfikacji indywidualnej, co w dÅ‚uższej perspektywie jest moim osobistym celem.”