Sebastian, od pierwszego marca tego roku jesteś członkiem zarządu Audi Sport GmbH. Politycy, tradycyjnie są proszeni o przedstawienie wstępnej oceny swoich działań po 100 dniach sprawowania urzędu. Jak wyglądał dla Ciebie ten okres?
Sebastian Grams: PochodzÄ™ z Heilbronn w Niemczech, a swojÄ… karierÄ™ w Audi rozpoczÄ…Å‚em 20 lat temu w dziale rozwoju napÄ™dów tej marki. BiorÄ…c to pod uwagÄ™ jestem niemal pewien, że nie ma w tym regionie dziecka, które nie marzyÅ‚oby o pracy w Audi Sport. Jak wszyscy w naszym zespole, jestem entuzjastÄ… najwyższych osiÄ…gów i pasjonatem techniki. NaszÄ… misjÄ… jest przesuwanie granic możliwoÅ›ci - o to wÅ‚aÅ›nie chodzi w Audi Sport. Jestem przekonany, że tak bÄ™dzie również w przyszÅ‚oÅ›ci.
MówiÄ…c o granicach możliwoÅ›ci - jak myÅ›lisz, co trzeba zrobić, by przesuwać je ciÄ…gle dalej i dalej?
Sebastian Grams: Wszystkie zmiany zaczynajÄ… siÄ™ w naszych gÅ‚owach. Celem obecnych dziaÅ‚aÅ„ w segmencie samochodów o wysokich osiÄ…gach jest zdefiniowanie na nowo przyszÅ‚oÅ›ci mobilnoÅ›ci osobistej i sprawienie, aby staÅ‚a siÄ™ ona jeszcze bardziej emocjonalnym doÅ›wiadczeniem. Do tego potrzebna jest odwaga. Odwaga, by spojrzeć na sprawy z zupeÅ‚nie innej perspektywy i w ten sposób odkryć nowe podejÅ›cia, które w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dÄ… zachwycać naszych klientów. Niedawno zaprezentowaliÅ›my RS e-tron GT – pierwszego w peÅ‚ni elektrycznego RS-a i nasz pierwszy w peÅ‚ni elektryczny model o wysokich osiÄ…gach. Tym samym odsÅ‚oniliÅ›my zupeÅ‚nie nowÄ…, bardzo emocjonujÄ…cÄ… stronÄ™ rodziny RS.
I to wszystko mówi inżynier! Rolf – ty, jako osoba pracujÄ…ca w sprzedaży musisz być z tego bardzo dumny!
Rolf Michl: RzeczywiÅ›cie, sam bym tego lepiej nie ujÄ…Å‚! Nasze modele R i RS odgrywajÄ… kluczowÄ… rolÄ™ w tworzeniu sportowego wizerunku marki. W tym segmencie kierujemy siÄ™ do bardzo wymagajÄ…cej, obeznanej z technikÄ… klienteli, która stawia najwyższe wymagania w zakresie osiÄ…gów i designu, ale także przydatnoÅ›ci w codziennym użytkowaniu i możliwoÅ›ci personalizacji. Jest to dla nas segment o znacznym potencjale wzrostu.
W roku 2020, pomimo pandemii koronawirusa, odnotowaliÅ›my szesnastoprocentowy wzrost sprzedaży, co jest logicznÄ… konsekwencjÄ… wprowadzenia nowych modeli w kluczowych regionach sprzedaży, takich jak Europa, Ameryka PóÅ‚nocna i Chiny, ale także na nowych rynkach, takich jak Japonia, Australia i Nowa Zelandia. Atrakcyjność naszych sportowych samochodów ma pozytywny wpÅ‚yw na postrzeganie caÅ‚ej marki. ByÅ‚o to szczególnie widoczne po wprowadzeniu na rynek modeli RS 6 Avant, RS 7 Sportback i RS Q8, które mimo trudnych warunków rynkowych odnotowujÄ… znakomite wyniki sprzedaży. Nasze modele zawsze byÅ‚y i nadal sÄ… samochodami marzeÅ„ - na caÅ‚ym Å›wiecie!
Åšwiat, o którym mówisz, na naszych oczach siÄ™ zmienia – wystarczy wspomnieć o elektryfikacji i cyfryzacji. Czy ma to wpÅ‚yw na wyobrażenia ludzi o tym, czym jest samochód marzeÅ„?
Rolf Michl: To oczywiste, że zauważamy przeksztaÅ‚cenia i dogÅ‚Ä™bnie analizujemy globalne trendy i zmiany na rynku, które majÄ… wpÅ‚yw na decyzje zakupowe klientów oraz ich postrzeganie luksusu. Aspekt zrównoważonego rozwoju jest kolejnym kluczowym elementem - odmienny od tego, co widzieliÅ›my w przeszÅ‚oÅ›ci, ale zdecydowanie fascynujÄ…cy!
Sebastian wspomniaÅ‚ wczeÅ›niej o RS e-tron GT - to samochód o imponujÄ…cych osiÄ…gach: aż 475 kW (646 KM) mocy caÅ‚kowitej i 830 Nm momentu obrotowego. Jego przyspieszenie jest niesamowite i z pewnoÅ›ciÄ… zaskoczy nawet najbardziej sceptycznych krytyków elektryfikacji napÄ™dów. To dla nas kolejny kamieÅ„ milowy na drodze ku nowej erze w peÅ‚ni elektrycznych osiÄ…gów, które przemawiajÄ… zarówno do naszych lojalnych, dÅ‚ugoletnich klientów, jak i do tych zupeÅ‚nie nowych.
Przyspieszenie to jedno, ale wiele osób nadal kojarzy osiÄ…gi z imponujÄ…cym dźwiÄ™kiem dużego silnika spalinowego.
Rolf Michl: To wÅ‚aÅ›nie w tym obszarze obserwujemy najwiÄ™ksze zmiany. Klienci kupujÄ…cy w peÅ‚ni elektryczny model o sportowym zaciÄ™ciu oczekujÄ… oczywiÅ›cie wyjÄ…tkowych osiÄ…gów, ale zazwyczaj na pierwszym miejscu stawiajÄ… zrównoważony rozwój. Ciche to nowe gÅ‚oÅ›ne! Cyfrowy system nagÅ‚oÅ›nienia sportowego e-tron wykorzystuje uzyskiwane w czasie rzeczywistym dane dotyczÄ…ce prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silników elektrycznych oraz innych parametrów, tak by w subtelny i jak najbardziej autentyczny sposób symulować dźwiÄ™k pracujÄ…cego ukÅ‚adu napÄ™dowego. Kierowca może modyfikować charakterystykÄ™ dźwiÄ™ku za pomocÄ… opcji personalizacji w systemie Audi drive select. Oznacza to, że można jechać spokojnie przez okolicÄ™, a zaraz potem, gdy sytuacja na to pozwala, naprawdÄ™ „dać czadu” w typowy dla RS sposób.
To zupeÅ‚nie nowy sposób patrzenia na osiÄ…ganie najwyższej wydajnoÅ›ci pojazdów. Sebastian, czy możesz jeszcze coÅ› nam powiedzieć o strategii elektryfikacji Audi Sport GmbH?
Sebastian Grams: Jasna strategia systematycznej elektryfikacji jest podstawą rentowności naszego przedsiębiorstwa w przyszłości. Rozpoczęliśmy już proces elektryfikacji modeli z gamy Audi Sport z silnikami spalinowymi. RS 6 Avant, RS 7 Sportback i RS Q8 łączą mocne, 4,0-litrowe silniki V8 biturbo TFSI z 48-woltowymi systemami mild hybrid i techniką cylinder on demand. Przyszłe generacje posuną gamę RS o krok dalej, wprowadzając wysokowydajne hybrydy typu plug-in oraz w pełni elektryczne układy napędowe.
E-mobilność otwiera zupeÅ‚nie nowe wymiary dynamiki jazdy. PomyÅ›lmy na przykÅ‚ad o w peÅ‚ni zmiennym rozkÅ‚adzie mocy elektrycznego napÄ™du quattro z rozÅ‚ożeniem momentu obrotowego pomiÄ™dzy poszczególnymi koÅ‚ami. Na czele naszej ekspansji ku erze e-mobilnoÅ›ci wysokich osiÄ…gów stanÄ… nasze w peÅ‚ni elektryczne modele, takie jak RS e-tron GT.
Rolf, z perspektywy szefa sprzedaży, czy możesz już podać nam konkretne szczegóÅ‚y dotyczÄ…ce kolejnych kroków?
Rolf Michl: Oczekujemy, że już w 2024 roku ponad poÅ‚owa naszych wysokowydajnych modeli bÄ™dzie częściowo lub caÅ‚kowicie zelektryfikowana. Chcemy oferować naszym klientom produkty i usÅ‚ugi odpowiednie dla ich specyficznych rynków i segmentów. PoczÄ…wszy od elektryfikacji szerokiego spektrum pojazdów za pomocÄ… techniki mild-hybrid, poprzez elastyczność hybryd typu plug-in, aż po wyjÄ…tkowe wrażenia z jazdy samochodami w peÅ‚ni elektrycznymi. Na wielu rynkach nadal widzimy znaczny potencjaÅ‚ w segmencie SUV-ów o wysokich osiÄ…gach. Do koÅ„ca dekady planujemy oferować wyÅ‚Ä…cznie pojazdy zelektryfikowane: w peÅ‚ni elektryczne i wysokowydajne hybrydy typu plug-in.
Na koniec wróćmy do wspomnianej na poczÄ…tku kultury zmiany. Sebastian, gdzie wedÅ‚ug Ciebie leży najwiÄ™ksza szansa tej transformacji?
Sebastian Grams: Transformacja na takÄ… skalÄ™ nie jest dzieÅ‚em jednej osoby. Pracujemy nad tym z ogromnÄ… pasjÄ… jako zespóÅ‚. Zmiana zawsze jest wielkÄ… szansÄ…. W tym procesie jesteÅ›my zmotywowani do opracowywania nowych rozwiÄ…zaÅ„ szybciej niż inni i do odważnego ich wdrażania. Tutaj, w Audi Sport, naszÄ… misjÄ… jest tworzenie przyszÅ‚oÅ›ci mobilnoÅ›ci w segmencie samochodów wyczynowych - przyszÅ‚oÅ›ci zrównoważonej, postÄ™powej i cyfrowej. Wiemy, że nasi klienci majÄ… wysokie wymagania i sÄ… zadowoleni tylko z najlepszych produktów.