FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1718 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1168 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Promocje rss
ABS, ESP, ASR i inne. Czy wiesz, co oznaczają te skróty?
    Dodano: 2017-08-03

 
Systemy bezpieczeństwa w autach są obecnie coraz bardziej rozbudowane. Producenci samochodów starają się nie tylko minimalizować skutki wypadków. Teraz najważniejsze jest to, aby ich w ogóle unikać.
ABS, ESP, ASR i inne. Czy wiesz, co oznaczają te skróty?


Każdy współczesny kierowca miał zapewne styczność z tzw. kierowcami starej daty, którzy chwalą się, że dawniej jeździli autami z tylnym napędem, na starych oponach i nie były im do niczego potrzebne ani ABS ani ESP.

 

 

Spójrzmy jednak na pewne porównanie. W 1990 r. (dane PZPM) w Polsce było zarejestrowanych 5 mln 261 tys. samochodów osobowych. W 2015 roku w Polsce było zarejestrowanych już 20 mln 700 tys. aut osobowych. Do tego dochodzą jeszcze autobusy, motocykle i auta ciężarowe. Nie zapominajmy też, że na polskie drogi wjeżdża mnóstwo samochodów zza granicy. W 2016 roku (dane Straży Granicznej) polskie granice przekroczyło 11 mln 365 tys. aut osobowych, 1 mln 649 tys. aut ciężarowych i 214 tys. autobusów. Dziś nie poruszamy się po pustych drogach, tylko po bardzo zatłoczonych, musimy być zatem zabezpieczeni także przed błędami innych. Człowiek ma wiele ograniczeń, ale obecnie z pomocą przychodzi mu technika. Prowadzenie auta jest nie tylko bezpieczniejsze, ale i bardziej przyjemne.

 

 

 

 

 

Od ABS do najbardziej zaawansowanych systemów bezpieczeństwa

 

ABS to układ zapobiegający blokowaniu się kół w czasie hamowania, co prowadzi do poślizgu. Dziś jest obowiązkowo montowany w każdym nowym aucie. ABS odpowiednio dozuje siłę hamowania, zastępując hamowanie pulsacyjne (kierowca w autach bez ABS musiał naprzemiennie naciskać i puszczać pedał hamulca). System wykorzystuje czujniki prędkości obrotowej, na każdym z kół. W przypadku hamowania ABS korzysta ze wskazań czujnika i na przemian zmniejsza i zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego na danym kole. Pełnowartościowy ABS zadebiutował w 1978 roku, a potem stopniowo zawojował świat motoryzacji. Sam ABS stał się podstawą do stworzenia kolejnych systemów bezpieczeństwa. Najważniejszym jest ESP.

 

 

ESP (Elektronic Stability Program) to elektroniczny program stabilizacji jazdy, zapobiegający wpadnięciu w poślizg podsterowny i nadsterowny, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów.

 

System ESP powstał 20 lat temu i z racji swojej wysokiej ceny, był montowany tylko w luksusowych autach. Jednakże masowa produkcja spowodowała spadek cen i system trafił na wyposażenie tańszych aut. Obecnie jest montowany w każdym nowym samochodzie (obowiązkowo od 2014 roku). Jak działa ESP? Jeśli system wykryje, że auto wpada w poślizg, przyhamowuje jedno lub kilka kół i zmniejsza moc silnika. Operacje te wykonywane są błyskawicznie, dzięki działającym szybko układom sterującym. ESP wykorzystuje mnóstwo czujników, zarówno czujniki prędkości obrotowej koła systemu ABS, jak i wielu innych (skrętu kierownicy, przyspieszenia poprzecznego i wzdłużnego, żyroskopowego itd.).

 

Obecnie wiele nowych aut może być wyposażonych także w system ASR (Acceleration Slip Regulation), którego zadaniem jest zapobieganie utracie przyczepności kół napędzanych. System zapobiega buksowaniu kół podczas ruszania. ASR pracuje w oparciu o czujniki ABS oraz swoje własne i zmodyfikowane oprogramowanie komputera silnika ECU. Jak działa system ASR? Jeśli czujniki ABS wykryją poślizg któregoś z kół podczas ruszania, zostanie ono przyhamowane, a komputer ogranicza moc silnika.

Nowoczesne auta są zatem zabezpieczone przez poślizgiem, buksowaniem kół w czasie ruszania i blokadą kół podczas hamowania. A co z ruszaniem na śliskiej powierzchni, na przykład pokrytej lodem, albo błotem? Tutaj z pomocą przychodzi system EDS (Electronic Differential Lock) czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Jak działa EDS? Układ podczas ruszania na śliskiej nawierzchni przyhamowuje to koło, które wpadło w poślizg (lub koła na dwóch osiach w autach z napędem 4x4), równocześnie zwiększając moment obrotowy, przekazywany na koło po przeciwnej stronie osi. Pozwala to ruszyć na śliskiej powierzchni i unikać wpadnięcia w poślizg.

 

Systemy ABS i ESP stały się podstawą do stworzenia całego szeregu nowoczesnych rozwiązań. To na przykład najprostszy układ TPMS, czyli kontroli ciśnienia w oponach, który korzysta z czujników ABS. Jeśli w którymś kole jest niższe ciśnienie, wykonuje ono większą liczbę obrotów, co wskazuje na niższe ciśnienie powietrza. ESP i ABS stały się podstawą do stworzenia systemu HDS (Hill Descent Control), stosowanego w SUV, który zmniejsza prędkość zjazdu ze stromego wzniesienia (przodem i tyłem) do bezpiecznej prędkości. W nowoczesnych autach nie może zabraknąć także BAS (Brake Assist System) – systemu wspomagania nagłego hamowania, który w sytuacjach awaryjnych maksymalnie zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego, umożliwiając skuteczne hamowanie.

 

Najbardziej zaawansowane rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa

 

Układ bezpieczeństwa samochodu może być jeszcze bardziej rozbudowany. Przykładem może być system bezpieczeństwa I-ACTIVSENSE, stosowany w samochodach Mazda. Został on zaprojektowany zgodnie z filozofią Drive Together, która ma na celu stworzenie jedności pomiędzy kierowcą a autem. Systemy elektroniczne w samochodzie mają za zadanie wspieranie człowieka w sytuacjach awaryjnych, zwiększanie jego świadomości sytuacyjnej, a także automatyczne reagowanie w sytuacjach zagrożenia. Pozwoliło na to zastosowanie nie tylko ABS, ESP i ich pochodnych, ale także kamer oraz głowic radarowych. Więcej informacji nt. systemu I-ACTIVSENSE: https://www.mazda.pl/filozofia-mazdy/technology/i-activsense/

 

 

 

 

System wspomagania hamowania SCBS z funkcją rozpoznawania znaków drogowych wykorzystuje kamery, układ ESP i głowice radarowe. Układ monitoruje obiekty znajdujące się przed autem (samochody i inne), a także ostrzega przez tymi, które mogą nagle znaleźć się na drodze. W razie zagrożenia, system przygotowuje się do hamowania awaryjnego (zwiększając ciśnienie płynu i zbliżając klocki do tarcz), a jeśli kierowca nie zareaguje, może zahamować sam. Funkcja rozpoznawania znaków drogowych korzysta z kamery, a także z map nawigacji, na których zapisane są ograniczenia prędkości.

 

Bardzo wygodnym rozwiązaniem jest adaptacyjny tempomat ACC (korzysta on z kamer i głowicy radarowej lub dwóch głowic). Kierowca ustawia wybraną prędkość (na przykład podczas jazdy po autostradzie) a układ ją utrzymuje, jeśli jest to możliwe. Układ może sam zwolnić i sam zahamować w przypadku zagrożenia.

 

Kierowcom, którzy wybierają się w dalekie trasy, przyda się DAA – system wykrywający znużenie. Monitoruje on czujnik skrętu kierownicy, prędkość a także obserwuje drogę przy pomocy kamery. Potrafi zatem „zapamiętać” typowe nawyki kierowcy i odróżnić je od tych, kiedy prowadzący auto jest już zmęczony.

 

LAS to z kolei system, który ostrzega o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Pozwala uniknąć wypadku, po nagłym wjechaniu na inny pas ruchu, po którym może poruszać się auto lub motocykl. Bardzo przydatny jest też system monitorowania martwego pola w lusterkach (korzysta z kamer), który ostrzega przed zmianą pasa, gdy porusza się po nim obiekt (np. jadący bardzo szybko motocykl) nie widziany przez kierowcę w lusterkach. System ten jest też rozbudowany o funkcję monitorowania ruchu poprzecznego z tyłu, co znacząco ułatwia wyjazd tyłem z miejsca parkingowego.

 

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w autach pozwalają uniknąć wielu niebezpiecznych zdarzeń, które mogłyby skończyć się tragicznie.

 



Źródło: Artykuł powstał we współpracy z producentem japońskich samochodów marki Mazda: https://www.mazda.pl

Fot. Mazda


 Inne artykuły
» Poradnik: wynajem auta na wyjazd zagraniczny. Co musimy ustalić w umowie? 2019-02-05
  Sam wyjazd zagraniczny potrafi mocno zestresować, a co dopiero, gdy wybieramy się tam wypożyczonym autem. Musimy wszystko dokładnie ustalić z wypożyczalnią, aby nie powstały później żadne nieporozumienia. O czym więc pamiętać? ... więcej »

» Opony letnie czy całoroczne - co wybrać 2019-02-05
  Opony obok sprawnego układu kierowniczego i dobrych hamulców są jednym z najważniejszych elementów dbających o nasze bezpieczeństwo podczas podróży samochodem. Właściwy stan i rodzaj ogumienia decyduje o przyczepności i bezpieczeństwie jazdy. Część kierowców ... więcej »

» Jazda motocyklem w mroźne dni nie taka straszna, jak ją malują 2019-01-21
  Honda CRF450R 2017Ten, kto powiedział, że motocyklem nie da się jeździć zimą, był w błędzie. Da się, trzeba go tylko odpowiednio przygotować. A jak? Przeczytacie o tym poniżej.... więcej »

» Rozbita szyba, pęknięta opona, kradzież auta - kiedy ubezpieczyciel wypłaci pieniądze za szkodę z AC? 2019-01-11
  Volkswagen - szyba Zakup autocasco nie oznacza jeszcze, że towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci Ci odszkodowanie w przypadku każdej poniesionej szkody. Wybierając odpowiedni wariant AC, zwracaj uwagę nie tylko na cenę tego produktu, ale również na zakres ochrony, który dzięki ni... więcej »

» Kiedy kupić nowe opony samochodowe? 2019-01-11
  Michelin Agilis AlpinJedną z części samochodowych ulegających naturalnemu zużyciu są opony. Z upływem czasu ściera się bieżnik, mogą pojawiać się inne uszkodzenia oraz może dochodzić do spadku przyczepności mieszanki gumowej.... więcej »

» 5 wariantów autocasco - jaki jest najlepszy dla ciebie? 2019-01-04
  Ford Escape Hybrid deska detal1Autocasco to ubezpieczenie dobrowolne, ale bardzo przydatne. Pozwala uniknąć finansowych konsekwencji przykrych zdarzeń, jak kradzież pojazdu czy spora szkoda wywołana skutkiem żywiołu. AC ma wiele wariantów – od prostego minicasco po ubezpieczenie All R... więcej »

» Raport z badań zużycia paliwa i emisji spalin potwierdza brak jakiegokolwiek fałszowania danych testowych w samochodach Mazdy 2018-12-11
  Mazda 3 2019 Po ujawnieniu nieuczciwych praktyk testowania w innych firmach, japońskie Ministerstwo Infrastruktury, Transportu i Turystyki (MLIT) wysłało 9 lipca 2018 roku żądanie podania wyjaśnień. Mazda Motor Corporation dostarczyła teraz MLIT raport o wynikach pobieran... więcej »

» Budowa najpopularniejszego środka transportu. Jak zbudowany jest twój samochód? 2018-11-27
  Legenda zwana Toyota Sports 800Budowa samochodu wielu kierowcom jawi się jako tajemnicze i skomplikowane zagadnienie. Tymczasem w podstawowym stopniu opanować może ją nawet największy motoryzacyjny laik. ... więcej »

» Korzystaj tylko z legalnych taxi w Warszawie 2018-11-26
  Zamówienie taksówki w Warszawie może skończyć się sporym rachunkiem. Na co należy zwracać szczególną uwagę podczas korzystania taxi w stolicy? ... więcej »

» Jak bezpiecznie kupować przez internet używane części samochodowe? 2018-11-26
  Obrót używanymi częściami samochodowymi w naszym kraju wciąż rośnie i przenosi się do internetu. Radzimy, na co zwracać uwagę, kupując je zdalnie, by było to dla nas ułatwieniem, a nie źródłem kłopotów. ... więcej »

» Młody kierowco, nie przepłacaj na polisie OC! 2018-11-26
  Niedawno zdałeś prawo jazdy i planujesz kupić bądź wiesz, że dostaniesz od bliskich, swoje pierwsze auto? Jedno jest pewne: będziesz musiał je ubezpieczyć. Obowiązkowa jest jedynie polisa OC. Kosztuje różne – w zależności od ubezpieczyciela. Sprawdź, co... więcej »

» CB radio - czy warto być w kontakcie 2018-11-09
  Radia CB niegdyś kojarzone były niemal wyłącznie z dużymi ciężarówkami, na których dumnie prezentowała się przyczepiona, charakterystyczna antena. Taki stan rzeczy nie trwał długo, bowiem kierowcy aut osobowych szybko zorientowali się, że jest to niezmiernie ... więcej »

» Warunki, jakie trzeba spełnić zaciągając kredyt samochodowy 2018-11-07
  Porsche Carrera GT TechArt wnętrze detal kierownicaKredyt samochodowy wyróżnia się prostą procedurą i minimalnymi formalnościami do wypełnienia. Innymi słowy, to tylko kilka kroków, które dzielą potencjalnego nabywcę od zakupu wymarzonego pojazdu. Jeśli przeraża cię perspektywa wypełniania wielostronicowych wn... więcej »

» Ubezpieczenie OC - jak zaoszczędzić na składce? 2018-10-26
  Czy wiesz, że możesz płacić za ubezpieczenie OC taniej niż dotychczas? Powiemy Ci, jak zaoszczędzić nawet 1000 zł rocznie. Bezszkodowi kierowcy – zwłaszcza z dużym doświadczeniem i poruszający się głównie po mało ruchliwych drogach – płacą za OC n... więcej »

» Organizacja procesu spedycyjnego - krok po kroku 2018-10-24
  Spedytor to specjalista, zajmujący się organizacją procesu transportu ładunku zleconego przez Klienta. Mimo, że zawarliśmy właśnie istotę jego pracy w jednym zdaniu, to tak naprawdę jest to znacznie trudniejsza kwestia, niż mogłoby się wydawać. Nadszedł więc n... więcej »

» Auto hybrydowe – przyjazne środowisku i kieszeni! 2018-10-24
  Audi A8 hybrid Choć w uproszczeniu napęd hybrydowy w samochodach hybrydowych można określić jako połączenie silnika elektrycznego i spalinowego, sposób i stopień wykorzystania silnika elektrycznego różni się w zależności od poszczególnych typów aut. Czym różnią się między s... więcej »

» Części używane - czy warto się na nie decydować? 2018-10-18
  TurbinaZa sprawą rosnącej liczby aut, na naszych drogach rośnie rynek używanych części samochodowych. W końcu jedynym sposobem pozbycia się samochodu, poza sprzedażą komuś innemu, jest oddanie go do stacji demontażu pojazdów.... więcej »

» Jak jest zbudowany samochód elektryczny? 2018-10-04
  Tesla RoadsterZ zewnątrz samochód elektryczny niczym nie różni się od tradycyjnego pojazdu spalinowego. Nie ma sensu wyważać otwartych drzwi stosując do samochodu elektrycznego inną karoserię i układ jezdny, (choć ten bywa coraz częściej modyfikowany). Różnią się tylko siln... więcej »

» Jak często należy wymienić opony w samochodzie dostawczym? 2018-09-26
  BFGoodrich Winter Slalom KSIOszczędzanie na oponach lub brak regularnej kontroli ich stanu może przyczynić się do wielu problemów. To jedyny element samochodu poddawany ciągłym przeciążeniom i odpowiedzialny za skuteczny kontakt z drogą.... więcej »

» Czyszczenie klimatyzacji w samochodzie – czy konieczne? 2018-09-25
  klimatyzacja-serwisAby klimatyzacja samochodowa działała sprawnie i bez problemów, należy ją regularnie serwisować. Podstawowy przegląd z uzupełnieniem braków kosztuje mniej więcej 200 złotych i jest gwarancją uchronienia systemu przed potrzebą naprawy bądź wymiany w przypadku u... więcej »

[1] 2 3 4 5 6
Wyświetlane: 0 - 20 z 103 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imię jego… Kona
Najczęściej oglądane
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |