Dzisiaj Ford ogÅ‚osiÅ‚, że nadszedÅ‚ czas, aby wypeÅ‚nić tÄ™ lukÄ™ w swoim bogatym dorobku sportów motorowych. Ekstremalne wersje wyÅ›cigowe „twardzieli” Forda Rangera i Rangera Raptora utorujÄ… Ford Performance drogÄ™ do sportowej ekspansji na Å›wiatowe trasy rajdów i wyÅ›cigów terenowych, w tym sÅ‚ynnego, budzÄ…cego respekt Rajdu Dakar w roku 2024 i w kolejnych edycjach.
Pierwszym celem w wieloletnim planie rywalizacji w Rajdzie Dakar jest dojechanie do mety i zdobywanie doÅ›wiadczeÅ„ we wspóÅ‚pracy z wieloletnimi partnerami M-Sport i Neil Woolridge Motorsport (NWM) w zakresie opracowywania konstrukcji pojazdów, serwisowania i organizacji pracy zespoÅ‚u.
„Naszym celem jest wystartowanie w jednej z najlepszych imprez terenowych na Å›wiecie – Rajdzie Dakar” – powiedziaÅ‚ Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports. „Nie możemy nie doceniać ogromu wyzwania, które przed nami stoi. Musimy najpierw dojechać do koÅ„ca i zdobyć doÅ›wiadczenia dziÄ™ki Rangerowi T1+ i partnerom takim jak M-Sport i NWM, którzy wnoszÄ… swojÄ… wiedzÄ™. Razem możemy dokonać niesamowitych rzeczy na wydmach PóÅ‚wyspu Arabskiego.”
Na starcie Rajdu Dakar 2024, który odbÄ™dzie siÄ™ w dniach 5-19 stycznia w Arabii Saudyjskiej, stanie specjalnie skonstruowany wyczynowy Ford Ranger, rywalizujÄ…cy w klasie T1+ rajdów cross-country.
PoÅ‚Ä…czony zespóÅ‚ Ford Performance, M-Sport i NWM zrealizowaÅ‚ w ciÄ…gu 2023 roku seriÄ™ faz projektowych i kontynuuje testy Rangera T1+, opartego na poprzedniej generacji globalnego modelu Rangera z 3,5-litrowym silnikiem EcoBoost. Oczekuje siÄ™, że samochód przed przyszÅ‚orocznym startem w Rajdzie Dakar weźmie udziaÅ‚ w lipcu i październiku w próbnych startach w hiszpaÅ„skim Baja España Aragón i marokaÅ„skim Rally du Maroc.
„Nasz pierwszy start w Dakarze bÄ™dzie okazjÄ… do nauki, która pomoże nam wypracować podejÅ›cie do naszych przyszÅ‚ych wystÄ™pów” – powiedziaÅ‚ Rushbrook. „Podobnie jak w przypadku wszystkich pozostaÅ‚ych imprez sportowych, nie Å›cigamy siÄ™ tylko po to, aby wygrać, ale także, aby przyczynić siÄ™ do tworzenia lepszych produktów dla naszych klientów.”
Ford Performance i M-Sport opracowujÄ… na Rajd Dakar 2025 nowego, zaprojektowanego pod kÄ…tem możliwoÅ›ci sportowych i zbudowanego zgodnie z przepisami klasy T1+ Rangera Raptora, który stanowi rozwiniÄ™cie najlepiej sprzedajÄ…cego siÄ™ pickupa w Europie.
„Rajd Dakar jest naprawdÄ™ jednym z najwiÄ™kszych Å›wiatowych wydarzeÅ„ w rywalizacji pojazdów terenowych” – powiedziaÅ‚ Malcom Wilson, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy M-Sport. „Przez lata wraz z Fordem osiÄ…galiÅ›my wielkie sukcesy w rajdach FIA WRC i nie możemy siÄ™ doczekać, aby ten sam poziom zaangażowania, energii i wysiÅ‚ku wnieść do rywalizacji w Dakarze z Rangerem.”
M-Sport jest uznawany za wiodÄ…cego twórcÄ™ i organizatora kampanii sportowej samochodu M?Sport Ford Puma HybridRally1 w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Åšwiata FIA. Jest także konstruktorem silników w startach Mustanga GT3. Firma NWM odegraÅ‚a kluczowÄ… rolÄ™ od samego poczÄ…tku istnienia Rangera Rally-Raid, ponieważ zespóÅ‚ opracowaÅ‚ i zbudowaÅ‚ w swoim zakÅ‚adzie w Pietermaritzburgu, w KwaZulu-Natal w RPA, egzemplarze wyposażone zgodnie ze specyfikacjÄ… klasy T1+ Rajdu Dakar, wykorzystane do rywalizacji w poÅ‚udniowoafrykaÅ„skim etapie mistrzostw Rally-Raid Championship (SARRC) i startujÄ…ce potem na caÅ‚ym Å›wiecie.