VW Bus Festival 2023, najwiÄ™ksze miÄ™dzynarodowe spotkanie fanów marki Volkswagen Samochody Dostawcze, dostarcza zgromadzonym goÅ›ciom nie tylko sporej dawki rozrywki, ale wprowadza również w Å›wiat historii mikrobusów ze znakiem VW. Na ekspozycji ponad siedemdziesiÄ™ciu rzadkich samochodów z historii marki, szczególnÄ… uwagÄ™ zwracajÄ… na siebie dwa modele: górski T1 Raupenfuchs wyprodukowany w zaledwie jednym egzemplarzu oraz pionier elektromobilnoÅ›ci - T2 Electro.
Volkswagen T1 Raupenfuchs: Historia modelu T1 Raupenfuchs rozpoczęła siÄ™ w maju 1962 roku. Wtedy wÅ‚aÅ›nie wyprodukowano go w fabryce w Hanowerze jako „normalnego” T1 i sprzedano do Austrii. Tam, pewien wiedeÅ„ski mechanik Volkswagena przebudowaÅ‚ go na alpejskiego Å‚azika. Austriak przerobiÅ‚ tego mikrobusa T1 na pojazd czteroosiowy - dwie z osi wyposażone byÅ‚y w napÄ™d gÄ…siennicowy, a dwie kierowaÅ‚y pojazdem. W ten sposób powstaÅ‚ najbardziej terenowy mikrobus VW w historii. Projektant Raupenfuchsa nazywaÅ‚ siÄ™ Kurt Kretzner. ŹródÅ‚a historyczne podajÄ…, że byÅ‚ zapalonym narciarzem. ZauważyÅ‚, że w górzystych regionach Austrii brakowaÅ‚o samochodów dostawczych o dobrych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach terenowych. ChciaÅ‚ to zmienić. Wynalazca spÄ™dziÅ‚ ponad cztery lata projektujÄ…c i budujÄ…c swojego górskiego „wspinacza”.
Pod pomalowanym na pomaraÅ„czowo nadwoziem Volkswagena T1, wiedeÅ„ski majsterkowicz zainstalowaÅ‚ z przodu dwie osie z podwójnymi 14-calowymi skrÄ™tnymi koÅ‚ami z oponami o grubym bieżniku. Z tyÅ‚u natomiast znalazÅ‚y siÄ™ dwie osie z napÄ™dem gÄ…siennicowym. W wyniku zastosowania dwóch osi skrÄ™tnych w przodzie, promieÅ„ skrÄ™tu wynosiÅ‚ zaledwie 6 metrów. DziÄ™ki temu, samochód mógÅ‚ obracać siÄ™ niemal w miejscu. Automatyczny mechanizm różnicowy o ograniczonym uÅ›lizgu zapewniaÅ‚ równomiernÄ… trakcjÄ™ nawet w głębokim Å›niegu. T1 czerpaÅ‚ moc z pÅ‚askiego silnika o mocy 31 kW/42 KM i pojemnoÅ›ci 1493 cm3. PrÄ™dkość maksymalna Raupenfuchsa wynosiÅ‚a 40 km/h. Pod koniec 2018 r. Raupenfuchs trafiÅ‚ do kolekcji DziaÅ‚u Pojazdów Klasycznych marki Volkswagen Samochody Dostawcze. ZostaÅ‚ tam odrestaurowany i pomalowany na w dużej mierze oryginalny, pomaraÅ„czowy kolor, a precyzyjnie na matowy pomaraÅ„czowy. W tamtych czasach chodziÅ‚o o to, by Raupenfuchs byÅ‚ natychmiast rozpoznawalny na zaÅ›nieżonym terenie.
Volkswagen T2 Elektro: DziaÅ‚ Pojazdów Klasycznych Volkswagen Samochody Dostawcze zelektryfikuje VW Bus Festival za pomocÄ… w peÅ‚ni elektrycznego, ciÄ…gle zdatnego do jazdy dostawczego Volkswagena bazujÄ…cego na modelu T2. To poprzednik modelu ID. Buzz. Jak wyglÄ…da jego historia? W 1970 r. Volkswagen zaÅ‚ożyÅ‚ w Wolfsburgu dziaÅ‚ rozwoju, który zaprojektowaÅ‚ pierwszego Volkswagena z napÄ™dem elektrycznym. W 1972 roku zaprezentowano prototyp: pickupa z otwartÄ… skrzyniÄ… Å‚adunkowÄ…. Wkrótce potem rozpoczęła siÄ™ krótkoseryjna produkcja elektrycznego, dostawczego Volkswagena, który byÅ‚ oferowany nie tylko jako pickup, ale także jako mikrobus i furgonetka. Wtedy też zainicjowano próby flotowe.
Jednym z uczestników tych prób byÅ‚o miasto Berlin. ZakupiÅ‚o ono siedem elektrycznych mikrobusów VW, a jednym z nich byÅ‚ prezentowany T2 wyprodukowany w 1977 r. i zarejestrowany 14 kwietnia 1978 r. dla berliÅ„skich Miejskich UsÅ‚ug Transportowych. W Berlinie utworzono stacjÄ™ wymiany akumulatorów, w której w ciÄ…gu piÄ™ciu minut można byÅ‚o wymienić wyÅ‚adowany akumulator na w peÅ‚ni naÅ‚adowany. ByÅ‚o to możliwe, ponieważ akumulator zintegrowany pod skrzyniÄ… Å‚adunkowÄ… można byÅ‚o wysunąć. Alternatywnie możliwe byÅ‚o Å‚adowanie oÅ‚owiowo-kwasowego akumulatora trakcyjnego za poÅ›rednictwem gniazdka z tyÅ‚u pojazdu. Co wiÄ™cej, furgonetka ta już 45 lat temu miaÅ‚a na pokÅ‚adzie system rekuperacji. Pojemność akumulatora wynosiÅ‚a 21,6 kWh, co wystarczaÅ‚o do pokonania przez ten elektryczny pojazd dystansu nawet 85 kilometrów. NapÄ™d zapewniaÅ‚ silnik elektryczny o mocy ciÄ…gÅ‚ej 16 kW/22 KM. Z takÄ… mocÄ… na pokÅ‚adzie, ważący 2170 kg samochód osiÄ…gaÅ‚ prÄ™dkość maksymalnÄ… 75 km/h. T2 Elektro byÅ‚ pionierem, który zapoczÄ…tkowaÅ‚ proces inspirujÄ…cy pokolenia inżynierów do prób stworzenia elektrycznego mikrobusa Volkswagen masowej produkcji. Jednak przez dziesiÄ™ciolecia brakowaÅ‚o odpowiedniej technologii akumulatorowej. DziÅ› jest inaczej i samochody w peÅ‚ni elektryczne sÄ… już staÅ‚ym elementem miejskiego krajobrazu, a ich coraz wiÄ™ksze zasiÄ™gi zachÄ™cajÄ… do ciÄ…gle dalszych wypraw.