Historia RS 6 performance rozpoczęła siÄ™ w roku 1996, od generacji C4 Audi S6 plus. To wÅ‚aÅ›nie wtedy quattro GmbH (obecnie Audi Sport GmbH) - poczÄ…tkowo, od 1983 r. spóÅ‚ka-córka Audi zajmujÄ…ca siÄ™ dostarczaniem klientom wysokiej jakoÅ›ci akcesoriów, a nastÄ™pnie, od 1985 r. odpowiedzialna za program personalizacji pojazdów - otrzymaÅ‚a nowe zadania. Po sukcesie Audi Avant RS2, celem postawionym przed quattro GmbH byÅ‚o stworzenie nowego modelu o wiÄ™kszej mocy i lepszej dynamice jazdy. Roboczo, wewnÄ™trznie oznaczono go jako Q1. ÅšwietnÄ… bazÄ… do dalszych prac nad nim staÅ‚o siÄ™ Audi S6 V8.
Przodek wszystkich wysokowydajnych modeli „performance”: Audi S6 plus
ZespóÅ‚ rozwojowy Audi w Neckarsulm, specjalnie na potrzeby budowy S6 plus, opracowaÅ‚ mocniejszÄ… wersjÄ™ 4,2-litrowego silnika V8, który napÄ™dzaÅ‚ zwykÅ‚e Audi S6. Moc jednostki napÄ™dowej zostaÅ‚a zwiÄ™kszona z 290 do 326 KM, przewyższajÄ…c nawet moc Audi Avant RS2. Samochód otrzymaÅ‚ wiÄ™ksze przednie hamulce, szeÅ›ciobiegowÄ… skrzyniÄ™ biegów z krótszymi przeÅ‚ożeniami trzeciego i wyższych biegów oraz sztywniejsze zawieszenie. Na obu osiach zamontowano 17-calowe felgi z oponami w rozmiarze 255. We wnÄ™trzu dominowaÅ‚ kolor czarny. Firma quattro GmbH dodaÅ‚a niebieskie, szare lub biaÅ‚e akcenty do gaÅ‚ki dźwigni zmiany biegów i tarczy prÄ™dkoÅ›ciomierza, którego skala koÅ„czyÅ‚a siÄ™ teraz na 300 km/h. Samochód zostaÅ‚ zaprezentowany po raz pierwszy przed szerszÄ… publicznoÅ›ciÄ… na stoisku quattro GmbH na MiÄ™dzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1996 roku. W ciÄ…gu 15 miesiÄ™cy produkcji S6 plus, zbudowano 855 sztuk wersji Avant i 97 Sedanów.
Drzewo familijne rodziny RS: od RS4 Avant i RS 6 Avant do RS 6 Avant plus
Audi RS2 i S6 plus byÅ‚y pionierami i zaÅ‚ożycielami sportowej rodziny. Jednak pierwszym prawdziwym modelem RS zbudowanym przez quattro GmbH, byÅ‚o Audi RS4 Avant (B5) z roku 1999. PorównujÄ…c je z Audi S4, wyraźnie widać jego poszerzone nadwozie. Silnik, opracowany we wspóÅ‚pracy z firmÄ… Cosworth, miaÅ‚ imponujÄ…cÄ… w owych czasach moc 381 KM. Od poczÄ…tku roku 2000 Audi RS4 Avant - reklamowane i sprzedawane jako Audi RS4 oraz jako specjalny model Audi RS4 Sport - staÅ‚o siÄ™ nowym okrÄ™tem flagowym serii Audi A4 B5. Niespodziewanie zostaÅ‚o też hitem sprzedaży: zainteresowanie byÅ‚o tak duże, że zamiast planowanych 3000 sztuk, wyprodukowano nieco ponad 6000 egzemplarzy Audi RS4 Avant. W Å›lad za RS4, w quattro GmbH pojawiÅ‚o siÄ™ wiele pomysÅ‚ów na kolejne wyczynowe modele, jednak możliwoÅ›ci prac rozwojowych nad nowym samochodem pojawiÅ‚y siÄ™ w Neckarsulm dopiero wraz z zakoÅ„czeniem produkcji RS4. Rok 2002 nie przyniósÅ‚ jednak bezpoÅ›redniego jego nastÄ™pcy (kolejny RS 4 (B7) miaÅ‚ być dostÄ™pny dopiero w 2005 roku). Zamiast tego pojawiÅ‚ siÄ™ „wiÄ™kszy brat” - RS 6 bazujÄ…cy na A6 generacji C5.
Wraz z wersjami Sedan i Avant pierwszego RS 6, zadebiutowaÅ‚o również nowe nazewnictwo. Od teraz wszystkie modele RS bÄ™dÄ… miaÅ‚y spacjÄ™ w nazwie. W specjalnej limitowanej serii RS 6 Avant plus, powróciÅ‚o również oznaczenie "plus" znane z modelu S6 plus. Zoptymalizowana jednostka sterujÄ…ca silnika wydÅ‚użyÅ‚a krzywÄ… momentu obrotowego, co zaowocowaÅ‚o zwiÄ™kszonÄ… mocÄ… wyjÅ›ciowÄ…. Moc silnika wzrosÅ‚a o 30 KM, do 480 KM. Aby zapewnić optymalne chÅ‚odzenie silnika, zmodernizowano również ukÅ‚ad chÅ‚odzenia.
To, co czyniÅ‚o ten samochód wyjÄ…tkowym, to fakt, że byÅ‚o to pierwsze Audi, które oficjalnie przekroczyÅ‚o prÄ™dkość 250 km/h. Audi RS 6 plus rozpÄ™dzaÅ‚o siÄ™ do 280 km/h, czyniÄ…c go najszybszym sportowym samochodem marki Audi w tamtym czasie. Perforowane tarcze hamulcowe, sportowy ukÅ‚ad wydechowy i zawieszenie DRC, należaÅ‚y w nim do wyposażenia standardowego. EdycjÄ™ tÄ™ charakteryzowaÅ‚y również dziewiÄ™tnastocalowe koÅ‚a oraz specjalne kombinacje lakieru i wykoÅ„czenia. ByÅ‚a to wersja limitowana - Audi ograniczyÅ‚o jego produkcjÄ™ do 999 egzemplarzy wersji Avant. Stephan Reil, szef dziaÅ‚u rozwoju technicznego AUDI AG w Neckarsulm, wspomina: „RS 6 Avant plus byÅ‚o niewÄ…tpliwie królem tego segmentu - rozwijaÅ‚o 480 KM. ByÅ‚o prawdziwym wilkiem w owczej skórze, a klienci bardzo siÄ™ nim interesowali, bo z zewnÄ…trz nie wyglÄ…daÅ‚o na takiego wyczynowca.”
WiÄ™cej mocy i momentu obrotowego: „plus” staje siÄ™ „performance”
Wariant plus generacji C6 trafiÅ‚ na rynek w 2010 roku, a jego produkcjÄ™ ograniczono do 500 sztuk. W przeciwieÅ„stwie do swojego poprzednika, nie dodano mu mocy, a silnik V10 zachowaÅ‚ swoje 580 KM. WzrosÅ‚a jednak prÄ™dkość maksymalna - do 303 km/h. Jedynym szybszym w tym czasie Audi byÅ‚o R8. Klienci mogli skonfigurować samochód z dwoma pakietami wyposażenia: RS 6 plus Sport posiadaÅ‚o skórzanÄ… tapicerkÄ™ na konsoli Å›rodkowej i desce rozdzielczej, podczas gdy RS 6 plus Audi exclusive, mogÅ‚o siÄ™ pochwalić lakierem w zgodnym z preferencjami klienta indywidualnym kolorze. W wersji Audi exclusive obicia foteli, elementy deski rozdzielczej, panele drzwi i Å›rodkowy podÅ‚okietnik byÅ‚y tapicerowane w jednym z atrakcyjnych kolorów z programu Audi exclusive. Wszystkie elementy siedzeÅ„ pasowaÅ‚y do wybranego koloru skóry. Oba warianty zostaÅ‚y wyposażone w 20-calowe koÅ‚a, sportowe zawieszenie plus, system nawigacji i asystenta jazdy, a także w pakiet karbonowy komory silnika.
Generacja C7, to zmiana oznaczeÅ„ „plus” na „performance”. Audi RS 6 Avant i RS 7 Sportback performance miaÅ‚y swojÄ… premierÄ™ w 2016 roku. DziÄ™ki nieznacznie zmodyfikowanemu silnikowi, moc obu modeli wzrosÅ‚a do 605 KM (o 45 KM wiÄ™cej). Funkcja overboost na krótko zwiÄ™kszaÅ‚a moment obrotowy, do 750 Nm w trybie jazdy „dynamic”. W zależnoÅ›ci od wersji wyposażenia, prÄ™dkość maksymalna byÅ‚a ograniczona do 250, 280 lub 305 km/h. Samochód przyspieszaÅ‚ od 0 do 100 km/h o 0,2 sekundy szybciej (3,7 sek.), a do 200 km/h aż o 1,4 sekundy szybciej (12,1 sek.). Dwudziestojednocalowe koÅ‚a byÅ‚y teraz standardem.
BiaÅ‚e tarcze zegarów: generacja C8 skÅ‚ada hoÅ‚d Audi RS 6 Avant plus
Nowe Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance generacji C8, kontynuujÄ… wieloletniÄ… strategiÄ™ Audi Sport w zakresie tworzenia modeli plus i performance. Nadal mogÄ… pochwalić siÄ™ napÄ™dem na cztery koÅ‚a quattro i silnikiem V8 o zwiÄ™kszonej mocy. Potężny 4.0-litrowy silnik V8 biturbo TFSI ma teraz moc 463 kW (630 KM) i maksymalny moment obrotowy 850 Nm (Å‚Ä…czne zużycie paliwa w l/100 km: 12,7 - 12,1 (WLTP); Å‚Ä…czna emisja CO2 w g/km: 289 - 272 (WLTP)). Jako jednÄ… z wersji wykoÅ„czenia caÅ‚y czas zamawiać można lakier w kolorze niebieskim Nogaro, po raz pierwszy zastosowany w Audi RS2 i nadal wyróżniajÄ…cy modele z czerwonym rombem w logo. WnÄ™trze również nawiÄ…zuje do oryginaÅ‚u. Klienci mogÄ… zamawiać biaÅ‚e tÅ‚o obrotomierza i prÄ™dkoÅ›ciomierza. To hoÅ‚d dla Audi Avant RS2 z roku 1994 i Audi S6 plus z roku 1996, które byÅ‚y wyposażone w biaÅ‚e tarcze analogowych zegarów.
DNA Audi pozostanie niezmienne: spojrzenie w elektryczną przyszłość
„Audi Sport GmbH odnosi sukcesy w tym, co robi konsekwentnie od 40 lat” - mówi Steffen Bamberger, szef dziaÅ‚u rozwoju technicznego w Audi Sport GmbH. „Teraz nasze DNA, czyli to, co nas wyróżnia, wyznaczy też naszÄ… drogÄ™ w ekscytujÄ…cÄ… przyszÅ‚ość.” WedÅ‚ug Bambergera, obecnie oferowane Audi RS 6 performance i RS 7 performance odróżniajÄ… siÄ™ od odpowiednich modeli bazowych kilkoma kluczowymi elementami: charakterystycznÄ… stylistykÄ… zewnÄ™trznÄ… i wewnÄ™trznÄ…, dynamikÄ… wzdÅ‚użnÄ… i bocznÄ… oraz dźwiÄ™kiem. W erze samochodów elektrycznych nic siÄ™ nie zmieni. WyglÄ…d zewnÄ™trzny nadal wyróżniać siÄ™ bÄ™dzie sportowymi dodatkami i wiÄ™kszymi koÅ‚ami, wnÄ™trze w coraz wiÄ™kszym stopniu charakteryzować siÄ™ bÄ™dzie użyciem zrównoważonych materiaÅ‚ów o wyjÄ…tkowym wyglÄ…dzie, a dźwiÄ™k zewnÄ™trzny zostanie jeszcze bardziej dopracowany, tak by wyraźnie odróżnić je od modeli bazowych i wywoÅ‚ać emocje.
„By przenieść DNA modeli RS w elektrycznÄ… przyszÅ‚ość, postaramy siÄ™ wydobyć z naszych samochodów elektrycznych jak najwiÄ™cej” – kontynuuje Bamberger. Zakres dynamiki zelektryfikowanych pojazdów pozwala na ich niezwykle zróżnicowane przeznaczenie: mogÄ… one być bardzo wygodne i odpowiednie do codziennego użytku, ale też niezwykle sportowe i zwinne. „Jedno jest pewne” - podsumowuje Bamberger – „Modele RS po zelektryfikowaniu nadal bÄ™dÄ… oferować kierowcom wiele radoÅ›ci za kierownicÄ….”