Wypada tu przypomnieć, że reprezentujÄ…cy w peÅ‚ni wspomniany segment rynku model YETI byÅ‚ na poczÄ…tku 2007 roku w fazie przygotowaÅ„, ukoronowanych startem produkcji w maju 2009 roku. I choć OCTAVIĘ SCOUT pokazano już na paryskim salonie samochodowym A.D. 2006, to dopiero publikacja cenników i rozpoczÄ™cie przyjmowania zamówieÅ„ w listopadzie tego roku ostatecznie zweryfikowaÅ‚y jÄ… jako wersjÄ™ produkcyjnÄ… a nie jedynie studyjnÄ….
BazÄ… dla OCTAVII SCOUT staÅ‚a siÄ™ OCTAVIA COMBI 4x4, rozchwytywana zwÅ‚aszcza w rejonach górskich Europy i już tradycyjnie wykorzystywana także przez niezliczone firmy i organizacje wymagajÄ…ce od kompaktowego pojazdu poÅ‚Ä…czenia możliwie dużej iloÅ›ci przestrzeni ze skutecznÄ… trakcjÄ… i odpornoÅ›ciÄ… na bardziej wymagajÄ…ce warunki eksploatacji. SCOUT serwowaÅ‚ do tego dodatkowÄ… porcjÄ™ stylu i terenowych umiejÄ™tnoÅ›ci. Odpowiednio zwiÄ™kszyÅ‚y siÄ™ kÄ…ty natarcia i zejÅ›cia. UkÅ‚ad napÄ™dowy zabezpieczono od spodu solidnÄ… osÅ‚onÄ…. Nadwozie zdobiÅ‚ utylitarny zestaw stylizacyjny, peÅ‚niÄ…cy jednoczeÅ›nie funkcjÄ™ ochronnÄ… podczas przepraw poza utwardzonymi szlakami.
WnÄ™trze pojazdu wyróżniaÅ‚y specjalne obicia tapicerskie utrzymane w tonacji SCOUT Onyx. OryginalnÄ…, standardowÄ…, siatkowanÄ… tkaninÄ… można byÅ‚o zastÄ…pić za dopÅ‚atÄ… o tapicerkÄ™ typu Alcantara, kombinowanÄ… ze skórÄ… oraz skajem. WyjÄ…tkowym elementem wyposażenia kabiny wersji SCOUT byÅ‚ – znany z rasowych pojazdów terenowych – uchwyt umieszczony na desce rozdzielczej i przeznaczony dla pasażera.
Dostawy ŠKODY OCTAVIA SCOUT rozpoczÄ™to w marcu 2007 roku na wybrane, choć zupeÅ‚nie liczne rynki. Samochód staÅ‚ siÄ™ skutecznÄ… alternatywnÄ… dla licznych pojazdów wielozadaniowych. PrzekonywaÅ‚ równie dobrymi możliwoÅ›ciami trakcyjnymi w lekkim terenie punktujÄ…c wyraźnie lepszÄ… dynamikÄ… ukÅ‚adu jednego, stabilnoÅ›ciÄ… i porÄ™cznoÅ›ciÄ… na co dzieÅ„, w odniesieniu do znakomitej wiÄ™kszoÅ›ci modeli wciąż raczkujÄ…cego segmentu SUV. OCTAVIA SCOUT powstawaÅ‚a w filii fabryki macierzystej we Vrchlabi – srebrny egzemplarz z silnikiem TDI, skompletowany tam w dniu 10 marca 2008 roku zostaÅ‚ dwumilionowym egzemplarzem modelu w ujÄ™ciu koncernowym, czyli nieobejmujÄ…cym produkcji pionierskiego modelu noszÄ…cego tÄ™ nazwÄ™ i wytwarzanego w latach 1959-71.
Sukces outdoorowej ŠKODY OCTAVIA zachÄ™ciÅ‚ producenta do prezentacji kolejnych modeli z tym przydomkiem – chociażby ROOMSTERA SCOUT (premiera także w 2007) czy FABII COMBI SCOUT (2009). Jednak w tych przypadkach lista zmian ograniczaÅ‚a siÄ™ jedynie do zmian stylistycznych i specyfikacyjnych przy jednoczesnym pozostawieniu niezmienionej techniki, korzystajÄ…cej wyÅ‚Ä…cznie z napÄ™du osi przednich i standardowego przeÅ›witu. Prawdziwym symbolem czeskiego a nastÄ™pnie miÄ™dzynarodowego skautingu staÅ‚a siÄ™ zatem OCTAVIA, oferowana w tej ciekawej odmianie także w najnowszej, wÅ‚aÅ›nie zaprezentowanej, odsÅ‚onie.
Dane techniczne samochodu ŠKODA OCTAVIA SCOUT 2.0 FSI, 2007
silnik: rzÄ™dowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; 16-zaworowy, dwa waÅ‚ki rozrzÄ…du DOHC napÄ™dzane paskiem, kadÅ‚ub i gÅ‚owica ze stopów aluminium, system zmiennych faz rozrzÄ…du, kolektor dolotowy o zmiennej geometrii, chÅ‚odzony cieczÄ…, umieszczony poprzecznie z przodu, napÄ™dzajÄ…cy koÅ‚a obu osi (Haldex II), norma emisji Euro4
średnica cylindra: 82,5mm, skok tłoka: 92,8 mm, objętość skokowa: 1984 ccm
moc maksymalna: 150 KM przy 6000 obr/min
maksymalny moment obrotowy: 200 Nm przy 3500 obr/min
układ hamulcowy: hydrauliczny wspomagany, hamulce tarczowe obu osi, przednie wentylowane, układ p/poślizgowy
układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektrohydrauliczne, bezpieczna kolumna kierownicy
rozmiary, dł./szer./wys.: 4581/1784/1533 mm
rozstaw osi: 2578 mm
pojemność bagażnika: 580l, maksymalna 1620 l
pojemność zbiornika paliwa: 55 l
masa własna: 1490 kg
czas przyspieszenia 0-100 km/h: 10 s
prędkość maksymalna: 200 km/h
ilość zbudowanych egzemplarzy: ca. 900 tysięcy wszystkich odmian OCTAVII II generacji z nadwoziem kombi