• W 2003 roku w Golfie R32 Volkswagen po raz pierwszy zastosowaÅ‚ seryjnie dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… skrzyniÄ™ biegów (DSG) zmieniajÄ…cÄ… przeÅ‚ożenia w sposób automatyczny
• DSG produkcji Volkswagena daÅ‚a poczÄ…tek stosowaniu automatycznych przekÅ‚adni w samochodach kompaktowych
• Na Å›wiecie sprzedano dotÄ…d ponad 26 milionów aut koncernu VW wyposażonych w 6- lub 7-biegowe przekÅ‚adnie DSG
• W okresie od stycznia do października tego roku 41 procent zarejestrowanych w Polsce nowych, osobowych Volkswagenów posiadaÅ‚o automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegów
Do 2003 roku w autach klasy kompakt królowaÅ‚y mechaniczne skrzynie biegów obsÅ‚ugiwane rÄ™cznie, natomiast przekÅ‚adnie DSG zmieniaÅ‚y przeÅ‚ożenia znacznie szybciej niż byÅ‚by to w stanie zrobić kierowca. Do dzisiaj na zakup Volkswagena lub innego auta marki należącej do koncernu i wyposażonego w przekÅ‚adniÄ™ DSG zdecydowaÅ‚o siÄ™ ponad 26 milionów kierowców.
USA i Europa jeszcze do niedawna byÅ‚y dwoma zupeÅ‚nie różnymi Å›wiatami pod wzglÄ™dem stosowanych skrzyÅ„ biegów. W Ameryce PóÅ‚nocnej od zawsze faworyzowano przekÅ‚adnie automatyczne – na przeÅ‚omie wieków taki rodzaj skrzyni biegów wybieraÅ‚o 88 procent kupujÄ…cych samochody. ZupeÅ‚nie inaczej wyglÄ…daÅ‚o to w 2000 roku w Europie Zachodniej – jedynie 14 procent aut (gÅ‚ównie wyższych klas) wyposażano tu w przekÅ‚adnie automatyczne. ChodziÅ‚o nie tylko o wyższÄ… cenÄ™ tego rodzaju przekÅ‚adni –mechaniczne skrzynie biegów pozwalaÅ‚y na bardziej sportowÄ… jazdÄ™, a wyposażone w nie samochody zużywaÅ‚y mniej paliwa. I tak np. Golf, najpopularniejszy ze wszystkich modeli Volkswagena, aż w ponad 90 procentach byÅ‚ wyposażany w mechaniczne skrzynie biegów. Sukces „automatu” rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ w 2003 roku – do Golfa R32 z silnikiem o mocy 177 kW/241 KM zaoferowano wtedy w ramach opcji, jako do pierwszego modelu marki, 6-biegowÄ… przekÅ‚adniÄ™ DSG. Ten nowy rodzaj automatycznej skrzyni biegów zmieniaÅ‚ przeÅ‚ożenia w szybki, sportowy sposób i pozwalaÅ‚ oszczÄ™dzić do 20 procent paliwa w porównaniu z klasycznÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów. I to zapoczÄ…tkowaÅ‚o przeÅ‚om.
W 2018 roku dwusprzÄ™gÅ‚owe skrzynie biegów montuje siÄ™ w ponad 40 procentach Golfów sprzedawanych w Niemczech. Nawet w wypadku Polo, auta mniejszego niż Golf, liczba ta przekracza 30 procent; w Golfie Sportsvanie jest to 50 procent. Na podobnym poziomie utrzymuje siÄ™ liczba skrzyÅ„ biegów DSG w nowo sprzedawanych Volkswagenach T-Roc i Tiguan. W wypadku wiÄ™kszego od nich Tiguana Allspace udziaÅ‚ przekÅ‚adni DSG stanowi nawet 90 procent. W Passacie jest to Å›rednio 60 procent (limuzyna) i 70 procent (kombi); Arteon zbliża siÄ™ już do 80 procent.
Volkswagen oferuje dzisiaj – zależnie od modelu, silnika i rodzaju napÄ™du –różne rodzaje 6- i 7-biegowych przekÅ‚adni DSG. SÄ… one przystosowane do przenoszenia momentu napÄ™dowego o wartoÅ›ci do 250 Nm (typ DQ200-7), 400 Nm (DQ260-6 i DQ400-6), 420 Nm (DQ381-7) oraz 550 Nm (DQ500-7). Oprócz nich w ofercie znajduje siÄ™ też 6-biegowa przekÅ‚adnia DSG (DQ400E-6, do 400 Nm) stosowana jako moduÅ‚ z silnikiem elektrycznym, wykorzystywany w modelach hybrydowych typu plug-in, jak Golf GTE i Passat GTE. DwusprzÄ™gÅ‚owe skrzynie biegów sÄ… stale doskonalone. Coraz częściej standardem staje siÄ™ w nich funkcja żeglowania, podczas której nastÄ™puje odÅ‚Ä…czenie silnika od ukÅ‚adu przeniesienia napÄ™du, aby wykorzystać energiÄ™ kinetycznÄ… pojazdu i w ten sposób dodatkowo oszczÄ™dzić paliwo.
Wszystkie dwusprzÄ™gÅ‚owe skrzynie biegów wyróżniajÄ… siÄ™ bardzo szybkim dziaÅ‚aniem nie dopuszczajÄ…c przy tym do przerw w przekazywaniu momentu obrotowego do kóÅ‚. Proces zmiany przeÅ‚ożenia dokonuje siÄ™ w czasie kilku setnych sekundy. Podczas spokojnej jazdy DSG bardzo szybko zmienia przeÅ‚ożenie na wyższe, przyczyniajÄ…c siÄ™ do zmniejszenia zużycia paliwa. DwusprzÄ™gÅ‚owe skrzynie biegów znakomicie nadajÄ… siÄ™ do nowoczesnych hybrydowych zespoÅ‚ów napÄ™dowych. Choćby z tego powodu przyszÅ‚ość należy wÅ‚aÅ›nie do przekÅ‚adni DSG.