Ofensywa Volkswagena koncentruje siÄ™ wokóÅ‚ platformy do konstrukcji samochodów elektrycznych (MEB) – platformy technologicznej stworzonej specjalnie z myÅ›lÄ… o samochodach zasilanych energiÄ… elektrycznÄ…. Pierwszym na Å›wiecie seryjnym autem tego rodzaju, skonstruowanym w oparciu o MEB, bÄ™dzie Volkswagen ID. produkowany od koÅ„ca 2019 roku w Zwickau. Z okazji rozpoczÄ™cia kampanii ELECTRIC FOR ALL przedstawiciele Å›wiatowych mediów bÄ™dÄ… mogli po raz pierwszy zapoznać siÄ™ z bazÄ… technologicznÄ… modelu ID. W Szklanej Manufakturze w Dreźnie Volkswagen zademonstruje gÅ‚ówny element platformy MEB – mobilne podwozie bez karoserii i wnÄ™trza – takie, jakie zostanie zastosowane w modelu seryjnym. Volkswagen podejmuje również ofensywÄ™ w dziedzinie infrastruktury zasilania samochodów w energiÄ™ elektrycznÄ…: w Dreźnie bÄ™dzie można po raz pierwszy zobaczyć „Volks-Wallbox”. Jest o niedrogie urzÄ…dzenie przeznaczone do montażu w domu, pozwalajÄ…ce na Å‚atwe i szybkie zasilanie akumulatorów aut z rodziny ID.
ELECTRIC FOR ALL opisuje wizjÄ™ marki Volkswagen i zÅ‚ożonÄ… przez niÄ… obietnicÄ™ upowszechnienia innowacyjnej technologii tak, by byÅ‚a dostÄ™pna dla jak najwiÄ™kszej liczby klientów. Centralnym elementem przedsiÄ™wziÄ™cia pod hasÅ‚em „elektryczny samochód dla wszystkich” jest platforma MEB: pozwala ona na uzyskanie bardzo dobrego stosunku ceny do jakoÅ›ci aut elektrycznych i w dużym stopniu przyczyni siÄ™ do tego, że auto zasilane prÄ…dem z produktu niszowego stanie siÄ™ bestsellerem. CzÅ‚onek ZarzÄ…du ds. Elektrycznej MobilnoÅ›ci – Thomas Ulbrich – powiedziaÅ‚: „Spopularyzujemy elektryczne samochody i sprawimy, że spodobajÄ… siÄ™ one wielu ludziom. MEB to jeden z najważniejszych projektów w historii Volkswagena – to skok technologiczny, jak kiedyÅ› z Garbusa do Golfa”.
MEB: technologiczna platforma dla samochodów elektrycznych
Konsekwentne stosowanie strategii wspólnej platformy to znak firmowy Volkswagena. Åšwiadczy ona o energii z jakÄ… marka i koncern angażujÄ… siÄ™ w tematykÄ™ elektrycznej mobilnoÅ›ci. Thomas Ulbrich – „DziÄ™ki moduÅ‚owej platformie do produkcji samochodów elektrycznych wykorzystujemy wszystkie możliwoÅ›ci tego rodzaju pojazdów, a jednoczeÅ›nie możemy wytwarzać je na masowÄ… skalÄ™. Już w pierwszej fazie na platformie tej zostanie wyprodukowanych 10 milionów samochodów koncernu. MEB to ekonomiczny i technologiczny szkielet przedsiÄ™wziÄ™cia pod hasÅ‚em „Elektryczne auto dla wszystkich”.
Z zastosowania platformy MEB wynika wiele zalet dla klientów, wyjaÅ›nia Christian Senger, szef dziaÅ‚u E-Mobility. „ID. bÄ™dzie kamieniem milowym rozwoju technologicznego. BÄ™dzie to pierwsze w peÅ‚ni skomunikowane z otoczeniem i w peÅ‚ni użyteczne na co dzieÅ„ elektryczne auto, na które bÄ™dzie stać miliony ludzi”. BÄ™dzie można np. zamontować w nim wiÄ™ksze akumulatory i dziÄ™ki temu uzyskać dużo wiÄ™kszy zasiÄ™g. „DziÄ™ki pÅ‚askim akumulatorom w podÅ‚odze samochód bardzo dobrze trzyma siÄ™ drogi, a jego kabina jest dużo wiÄ™ksza – mamy do czynienia ze znacznym wzrostem przestronnoÅ›ci wnÄ™trza”.
Do konstrukcji platformy MEB Volkswagen wykorzystaÅ‚ swoje bogate doÅ›wiadczenie: nie jest to zmodyfikowana platforma dla samochodów z silnikami spalinowymi. Opracowano jÄ… od poczÄ…tku i w 100 procentach z myÅ›lÄ… o autach elektrycznych. Thomas Ulbrich dodaje – „Już w wypadku moduÅ‚owej platformy MQB pokazaliÅ›my, że Volkswagen należy do najwiÄ™kszych specjalistów w branży stosujÄ…cych strategiÄ™ wspólnej platformy moduÅ‚owej. Teraz to doÅ›wiadczenie i tÄ™ strategiÄ™ przenosimy do epoki samochodów elektrycznych. Do koÅ„ca 2022 roku rozpoczniemy na Å›wiecie produkcjÄ™ 27 modeli na platformie MEB należących do czterech marek koncernu; ich spektrum bÄ™dzie siÄ™gać od modelu kompaktowego do lifestylowego Bulli. W takiej formie nikt jeszcze tego nie zrobiÅ‚”.
Akumulator każdego modelu z rodziny ID. bÄ™dzie można bardzo szybko naÅ‚adować. DziÄ™ki systemom szybkiego Å‚adowania akumulator bÄ™dzie można zasilić energiÄ… do 80 procent pojemnoÅ›ci w ciÄ…gu 30 minut. Stanie siÄ™ to możliwe dziÄ™ki caÅ‚kowicie nowemu, wydajniejszemu systemowi akumulatorów opracowanych przez DziaÅ‚ Komponentów Koncernu Volkswagen. Christian Senger dodaje: „Wraz z modelami ID. zaczyna siÄ™ era wysokowydajnych akumulatorów nowej generacji, które dziÄ™ki moduÅ‚owej budowie i dziÄ™ki rozmieszczeniu wielu cel w ich wnÄ™trzu mogÄ… być stosowane w wiÄ™kszych i mniejszych modelach rodziny ID.”.
Rodzina ID.: elektryczna mobilność „made in Germany”
Volkswagen ID. w coraz wiÄ™kszym stopniu bÄ™dzie stawaÅ‚ siÄ™ synonimem elektrycznego samochodu „made in Germany”. W rozwoju i produkcji pierwszych aut na platformie MEB ma swój udziaÅ‚ wiÄ™kszość niemieckich fabryk Volkswagena, wÅ›ród nich zakÅ‚ady w Brunszwiku, Salzgitter i Kassel należące do DziaÅ‚u Komponentów Koncernu. W tych trzech fabrykach koncern zainwestowaÅ‚ 1,3 miliarda euro z Å‚Ä…cznej kwoty 6 miliardów euro przeznaczonych na rozwój elektromobilnoÅ›ci.
Wolfsburg
ID. zostaÅ‚ wymyÅ›lony i skonstruowany przez dziaÅ‚ E-Mobility, a także dziaÅ‚ BadaÅ„ i Rozwoju w gÅ‚ównym zakÅ‚adzie w Wolfsburgu. Tutaj też na razie – jako model przedseryjny – powstaje w hali pilotażowej i jest poddawany intensywnym testom na torze Ehra-Lessien.
Zwickau i Drezno
Seryjne modele ID. Volkswagen bÄ™dzie produkowaÅ‚ w Saksonii. Fabryka w Zwickau, w którÄ… zainwestowano 1,2 miliarda euro, stanie siÄ™ pierwszÄ…, w której bÄ™dÄ… powstawać wyÅ‚Ä…cznie pojazdy wykorzystujÄ…ce platformÄ™ MEB. ZakÅ‚ad zostanie rozbudowany stajÄ…c siÄ™ najwiÄ™kszym w Europie centrum kompetencyjnym w dziedzinie samochodów elektrycznych. Już od kwietnia 2017 roku w Szklanej Manufakturze w Dreźnie jest produkowany e-Golf. Manufaktura zyskuje rangÄ™ „Center of Future Mobility”. Klienci i osoby zwiedzajÄ…ce interaktywnÄ… ekspozycjÄ™ zyskujÄ… wiele informacji na temat tego, jaka bÄ™dzie w przyszÅ‚oÅ›ci motoryzacja.
Brunszwik
W Brunszwiku bÄ™dzie powstawać serce modeli ID. – system akumulatorów. Ta mogÄ…ca siÄ™ poszczycić dÅ‚ugÄ… historiÄ… fabryka już teraz produkuje akumulatory do modeli e-up! i e-Golf oraz do Passata GTE – hybrydy typu plug-in. ZakÅ‚ad w Brunszwiku wyspecjalizowaÅ‚ siÄ™ w dziedzinie akumulatorów i ich usytuowania wewnÄ…trz konstrukcji auta, dysponuje bogatÄ… wiedzÄ… na temat wysokowydajnych systemów elektronicznych, klimatyzacji i oprogramowania. Fabryka jest rozbudowywana, aby mogÅ‚a wytwarzać w przyszÅ‚oÅ›ci do póÅ‚ miliona akumulatorów rocznie.
Salzgitter
ZakÅ‚ad rozpoczyna w tym roku przedseryjnÄ… produkcjÄ™ wirników i stojanów. W Center of Excellence akumulatorów (CoE) jest pozyskiwana wiedza na temat rozwoju i produkcji cel akumulatorowych oraz moduÅ‚ów akumulatorów. Prowadzi siÄ™ badania laboratoryjne, a wkrótce zostanie rozpoczÄ™ta pilotażowa produkcja.
Kassel
Fabryka w Kassel od wielu lat peÅ‚ni rolÄ™ centrum kompetencyjnego w dziedzinie silników elektrycznych. Produkcja nowych jednostek napÄ™dowych MEB opracowanych przez dziaÅ‚ komponentów koncernu dla marki Volkswagen rozpocznie siÄ™ jeszcze pod koniec bieżącego roku. ZakÅ‚ad bÄ™dzie wytwarzaÅ‚ niedrogie silniki elektryczne wysokiej jakoÅ›ci.