1. Wstęp
Honda Forza 125, to skuter zaprojektowany specjalnie dla wymagających europejskich nabywców, oczekujących maksimum radości z jazdy, którą zapewnia połączenie stylu, prezencji, osiągów i funkcjonalności. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2015 roku, skuter spełniał z nawiązką wszystkie te oczekiwania, ewoluując z każdym rokiem modelowym tak, jak chcieli tego użytkownicy i znajdując jak dotychczas ponad 30 000 klientów.
Honda stworzyła skuter, który trafia w gusta klientów, zręcznie łącząc zwinność (dzięki kompaktowym wymiarom), ze swobodą poruszania się na dłuższych trasach i po autostradach, na co pozwalają parametry silnika, a także ochrona przed wiatrem. To wszystko daje niesamowity komfort jazdy. Pojazd oferuje jednocześnie wygodę skutera "GT" (Grand Touring) i sportowe zacięcie, łatwo wyczuwalne w jego prowadzeniu się, zapewniając przy tym mnóstwo miejsca w schowkach i wyróżniając się wieloma wysokiej klasy detalami. Trudno nie wspomnieć o innowacyjnej konstrukcji inżynierów Hondy i wysokiej jakości wykonania, jako o najważniejszych atutach.
Forza 125 zachowuje od lat klasę i zwinność, odnosząc kolejne sukcesy, jednak nie spoczywa na laurach. W roku 2018 linie skutera przerysowano świeżą kreską i wprowadzono kilka znaczących i łatwych do zauważenia ulepszeń.
2. Opis modelu
Główne składniki receptury na udany skuter pozostają niezmienione w Forza 125 2018: czterozaworowy silnik, który łączy w sobie wiodące w klasie osiągi z 490-kilometrowym zasięgiem bez tankowania i układem Idling Stop, lekkie podwozie, które łączy stabilność przy dużych prędkościach z manewrowością w mieście, a do tego bogate wyposażenie, które obejmuje światła LED, bezkluczykowy system Smart Key, schowek mieszczący dwa kaski i komfort jazdy dla dwóch osób.
Są też nowe i ważne dodatkowe składniki. Wyposażenie standardowe i opcjonalne podniesiono na kolejny poziom: nowa elektryczna regulacja szyby pozwala na płynną zmianę jej ustawienia i zapewnia pełną ochronę przed wiatrem lub niezakłócony widok do przodu, a wzbogacony zestaw wskaźników dostarcza dodatkowych informacji w formie cyfrowej, uzupełniając analogowe wskaźniki zegarowe. Kierunkowskazy z przodu i z tyłu wykonane są w technologii LED, schowek pod siedzeniem zyskał dodatkowe 5,5 litra, a bezkluczykowy system Smart Key oferuje również współpracę z opcjonalnym 45-litrowym kufrem górnym.
Najważniejsze ze zmian wprowadzają nowy poziom wyrafinowania w unikalnej estetyce skutera. Oryginalnie zaprojektowane przez tego samego stylistę, który odpowiadał za wygląd niesamowitego NM4 Vultus, linie skutera Forza 125 pozostają odważne i przyciągają wzrok, ale są jeszcze nowocześniejsze, nieco gładsze, nadając pojazdowi bardziej dojrzały wygląd.
3. Kluczowe funkcje
3.1 Wyposażenie i stylistyka
-
Regulowana elektrycznie szyba ze sterowaniem umieszczonym po lewej stronie kierownicy.
-
Zmieniony zestaw wskaźników oferuje połączenie informacji analogowej i cyfrowej.
-
Kierunkowskazy LED stanowią uzupełnienie przedniego reflektora i świateł tylnych, wykonanych także w technologii LED.
-
Bezkluczykowy system Smart Key obsługuje teraz opcjonalny 45-litrowy kufer górny.
-
Odświeżone linie skutera dodatkowo wzmacniają wrażenie pojazdu klasy premium.
Wyraźnie nowe linie Forza 125 zdają się wypływać spod przedniej szyby, której położenie można płynnie regulować w zakresie 140 mm, by zapewnić ochronę przed wiatrem (z przepływem powietrza skierowanym wokół głowy kierowcy) i zmniejszyć hałas powodowany przez wiatr. Stabilność i komfort przy większych prędkościach lub na długich dystansach można natychmiast zamienić na większe poczucie swobody dzięki ustawieniu szyby w niższej pozycji, naciskając przełącznik na lewej manetce, aby przesunąć ją do dowolnego punktu w dostępnym zakresie 140 mm.
Szerokość kierownicy wynosi 754 mm, lusterka umieszczono na wysokości 1125 mm. Są to idealne wymiary do przeciskania się przez ulice zakorkowane samochodami. Warto przypomnieć, że jednym z kolejnych kroków rozwojowych Forza 125 w 2017 roku było podniesienie wysokości lusterek, by znalazły się ponad lusterkami samochodów. Wysokość siedzenia pozostaje niezmieniona i wynosi 780 mm, jego długość zapewnia sporo miejsca i wygody dla kierowcy i pasażera. Wszystkie kierunkowskazy wykonane są w technice LED, podobnie jak przedni reflektor i lampa tylna.
Dwa kaski integralne mogą być przechowywane w schowku pod siedzeniem, który został powiększony z 48 do 53,5 litrów. Można też podzielić schowek na część przeznaczoną na kask i/lub kombinezon przeciwdeszczowy oraz na część mieszczącą torby o rozmiarze A4. Kieszeń w wewnętrznej przedniej owiewce jest zamykana na klucz, a jej wnętrze może być zaaranżowane dla potrzeb kierowcy, na przykład do przewozu telefonu, czy butelki z wodą. Znalazło się tam również gniazdo ładowania 12V-1A.
Bezkluczykowy system Smart Key w Forza 125, oprócz sterowania głównym włącznikiem zapłonu i blokowaniem schowka, będzie zarządzał opcjonalnym zdejmowanym kufrem górnym o pojemności 45 litrów, pierwszym w skuterze marki Honda. Dzięki inteligentnemu kluczykowi w kieszeni kierowcy, zamek kufra automatycznie blokuje się, gdy kierowca oddali się od skutera. Kufer można też zamknąć mechanicznie kluczykiem. Przełącznik górnego kufra znajduje się na jego dolnej powierzchni, a mechanizm wykonawczy umieszczono w tylnej części obudowy, aby zachować wewnętrzną pojemność kufra.
Przekonstruowany zespół wskaźników wyposażono w analogowy prędkościomierz i analogowy obrotomierz, rozmieszczone po bokach wyświetlacza cyfrowego, który można przełączać pomiędzy 3 trybami pracy, korzystając z przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy. Dostępne są następujące wskazania: licznik kilometrów, zasięg na paliwie w baku, zużycie paliwa lub też dzienny licznik przebiegu, średnie zużycie paliwa i timer, albo też temperatura otoczenia i wskaźnik stanu akumulatora.
Ostre linie skutera i wyrazista forma odegrały dużą rolę w jego sukcesie, odniesionym po premierze w 2015 roku. Model na rok 2018 został wyraźnie przeprojektowany. Odważne linie nakreślone przez stylistę pozwalają natychmiast rozpoznać sylwetkę Forza 125, ale każdy z paneli został zmieniony, aby nadać maszynie nieco gładszego i dojrzalszego wyglądu, z bardziej zaokrąglonym, solidnym wyrazem przedniej części pojazdu i nieco delikatniejszymi liniami całej sylwetki. Nowy wygląd podkreślają też czarne akcenty wokół przedniej części skutera oraz na przednich i bocznych owiewkach, dodając więcej sportowego charakteru wyglądowi skutera.
Forza 125 otrzyma następujące opcje kolorystyczne:
Matt Carnelian Red Metallic/Pearl Nightstar Black - **nowość na rok modelowy 2018** .
Matt Pearl Cool White/Matt Cynos Grey Metallic - **nowość na rok modelowy 2018**.
Matt Lucent Silver Metallic/Matt Pearl Pacific Blue.
Matt Cynos Grey Metallic/Matt Carbonium Grey Metallic.
Black/Matt Cynos Grey Metallic.
3.2 Silnik
-
Czterozaworowy silnik skonstruowany w technice eSP (enchanced Smart Power) firmy Honda wyposażono także w system Idling Stop.
-
Silnik jest mocny i oszczędny, gwarantując solidne osiągi w całym zakresie prędkości obrotowych.
-
Zużycie paliwa wynoszące 2,3 l/100 km oznacza zasięg między tankowaniami wynoszący 500 km.
Czterozaworowy, chłodzony cieczą silnik SOHC zapewnia moc 15 KM (11 kW) przy 8750 obr/min i maksymalny moment obrotowy 12,5 Nm osiągany przy 8250 obr/min. Średnica cylindra i skok tłoka, to 52,4x57,9 mm, stopień sprężania wynosi 11,5:1.
Forza 125 doskonale przyspiesza już ze startu zatrzymanego (na pierwsze 200 m potrzebuje zaledwie 13,4 sekundy), a charakterystyka silnika w zakresie średnich prędkości obrotowych zapewnia dynamiczne reakcje w typowym dla jazdy miejskiej zakresie prędkości 40-60 km/h. Skuter bez wysiłku pozwala na utrzymywanie stałej prędkości około 90 km/h, przy prędkości maksymalnej wynoszącej 108 km/h.
Silnik korzysta z opracowanych w Hondzie rozwiązań i technologii eSP, służących obniżeniu tarcia, co przy dobrze przemyślanym rozplanowaniu takich elementów jak pompa oleju (wbudowana w skrzynię korbową), pozwoliło na maksymalizację sprawności skutera. Kompaktowa komora spalania i wtrysk paliwa PGM-FI, z zasilaniem powietrzem dostarczanym z 4,7-litrowego airboxa i kanałem wlotowym o średnicy 28 mm przyczyniają się do optymalnej wydajności spalania i chłodzenia w silniku.
Cylinder o osi przesuniętej względem osi wału korbowego pozwolił na zmniejszenie tarcia wywołanego kontaktem tłoka z gładzią cylindra, dzięki czemu energia spalania przekazywana jest na wał korbowy z większą sprawnością. Żeliwna, „kolczasta” tuleja cylindrowa (wyposażona od zewnątrz w niewielkie wypustki, pozwala na skuteczniejsze zapobieganie odkształceniom cieplnym wnętrza cylindra. Taka konstrukcja obniża naprężenia w pierścieniach tłokowych, zmniejszając straty tarcia.
Mała, ale wysokowydajna chłodnica wbudowana w zewnętrzną prawą stronę skrzyni korbowej wykorzystuje niewielki, lekki wentylator redukujący tarcie i obniżający opory powietrza. Opory toczenia w zespole przekładni zmniejszono dzięki trzem głównym łożyskom o niskich oporach toczenia, zaprojektowanym tak, by przenosić obciążenia o wielkości, której dane łożysko jest rzeczywiście poddawane. Koło napędowe ma konstrukcję płetwową, która obniża opór powietrza, a koło prowadzące wywiera zmniejszony nacisk na pasek napędowy, redukując straty w przekładni.
Elektronicznie sterowany bezszczotkowy rozrusznik pracujący także jako alternator (ACG) jest montowany wprost na końcu wału korbowego. Bezpośrednio obracając wał korbowy, eliminuje on hałas spowodowany sprzęganiem kół zębatych i pracą zazębień.
System Idling Stop automatycznie zatrzymuje silnik po trzech sekundach pracy na biegu jałowym, gdy skuter jest nieruchomy i załączony jest hamulec, następnie natychmiast uruchamia ponownie silnik po obróceniu manetki przepustnicy. System jest wyjątkowo przyjazny w użyciu dzięki rozrusznikowi ACG i systemowi cofania wału korbowego, który przywraca go do pozycji górnego martwego punktu tłoka przed suwem ssania i dzięki mechanizmowi dekompresji, który minimalizuje opory rozruchu powodowane sprężaniem. System Idling Stop monitoruje poziom naładowania akumulatora i w razie potrzeby wyłącza się, by uniknąć nadmiernego rozładowania akumulatora. W skuterze zastosowano akumulator YTZ8V o przedłużonej żywotności.
Jednym z założeń przyjętych przy konstruowaniu pierwszej wersji skutera Forza 125 było zapewnienie zasięgu, gwarantującego konieczność tankowania tylko raz w tygodniu przy typowym stylu użytkowania, a blisko 500 km zasięgu uzyskano dzięki niskiemu zużyciu paliwa wynoszącemu około 2,3 l/100km (w cyklu pomiarowym WMTC) i zastosowaniu zbiornika paliwa o pojemności 11,5 litra.
3.3 Podwozie
-
Skuter zbudowano na stalowej ramie, z przodu zastosowano widelec teleskopowy 33 mm, a z tyłu podwójne amortyzatory z możliwością regulacji obciążenia wstępnego.
-
Masa z płynami, to zaledwie 161 kg, co zwiększa zwinność i łatwość użytkowania.
-
Obręcze kół wykonano z odlewanego aluminium, z przodu i z tyłu zastosowano hamulce tarczowe oraz system ABS.
Rurowa stalowa rama, która decyduje o charakterze podwozia Forza 125 zapewnia niezbędną sztywność i wytrzymałość w szerokim zakresie warunków eksploatacyjnych, z jakimi skuter będzie musiał sobie radzić. Solidnemu widelcowi teleskopowemu z goleniami 33 mm towarzyszą z tyłu dwa amortyzatory z 5-stopniową regulacją wstępnego obciążenia sprężyn, współpracujące z jednoczęściowym aluminiowym wahaczem.
Forza 125 ze swoją niewielką masą wynoszącą zaledwie 162 kg, ułatwia manewrowanie przy minimalnych prędkościach i jest łatwa do parkowania. Rozstaw osi wynoszący 1490 mm zapewnia stabilność, a geometria z kątem pochylenia główki ramy 26,5° i wyprzedzeniem 89 mm gwarantuje sprawne i precyzyjne kierowanie skuterem.
Na aluminiową 15-calową obręcz przedniego koła założono oponę 120/70-15 56P, natomiast 14-calową obręcz tylnego koła wyposażono w oponę 140/70-14 68P, oferując w ten sposób maksimum przyczepności i komfortu jazdy. Przednie koło hamuje duża pojedyncza tarcza o średnicy 256 mm, na tylnej osi zastosowano tarczę o średnicy 240 mm, dodano też dwukanałowy system ABS gwarantujący bezpieczeństwo przy hamowaniu na śliskich nawierzchniach.
4. Akcesoria
Dla Forza 125 dostępna jest gama oryginalnych akcesoriów Hondy. Obejmuje ona:
Kufer górny 45 litrów
Tylny bagażnik (montaż bezpośredni)
Wewnętrzne torby
Podgrzewane manetki
Alarm
5. Dane techniczne
SILNIK
|
|
Typ
|
Chłodzony cieczą, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 4-zaworowy
|
Pojemność skokowa
|
125 cm3
|
Średnica cylindra i skok
|
52,4 x 57,9
|
Stopień sprężania
|
11,5:1
|
Moc maksymalna
|
15 KM (11,0 kW / 8500 obr./min.)
|
Maksymalny moment obrotowy
|
12,5 Nm / 8250 obr./min.
|
Zbiornik oleju
|
0,9 L
|
UKŁAD PALIWOWY
|
|
Wtrysk
|
PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
|
Zbiornik paliwa
|
11,5 L
|
Zużycie paliwa
|
2,3 l/100km
|
SYSTEM ELEKTRYCZNY
|
|
Rozrusznik
|
Elektryczny
|
Akumulator
|
12V-7AH
|
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
|
|
Sprzęgło
|
Automatyczne sprzęgło odśrodkowe suche
|
Przeniesienie napędu
|
V-Matic
|
RAMA
|
|
Typ
|
Rurowa, stalowa
|
PODWOZIE
|
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.)
|
2140 x 755 x 1470 mm
|
Rozstaw osi
|
1490 mm
|
Kąt główki ramy
|
26,5°
|
Wyprzedzenie
|
89 mm
|
Wysokość siedzenia
|
780 mm
|
Prześwit
|
145 mm
|
Promień skrętu
|
2,3 m
|
Masa własna
|
162 kg
|
ZAWIESZENIE
|
|
Zawieszenie przednie
|
Widelec teleskopowy 33mm
|
Zawieszenie tylne
|
Podwójny amortyzator
|
KOŁA
|
|
Koło przednie
|
Odlewane aluminium
|
Koło tylne
|
Odlewane aluminium
|
Opona przednia
|
120/70-15 56P
|
Opona tylna
|
140/70-14 68P
|
HAMULCE
|
|
Hamulec przedni
|
256mm, pojedyncza tarcza
|
Hamulec tylny
|
240mm, pojedyncza tarccza
|
OŚWIETLENIE
|
|
Światła przednie
|
LED
|
Światła tylne
|
LED
|
Wszystkie dane techniczne mają charakter poglądowy, a producent zastrzega sobie prawo do ich zmiany bez wcześniejszego powiadomienia.
** Należy pamiętać, że powyższe dane są wynikami uzyskanymi przez firmę Honda w standardowych warunkach pomiarowych zalecanych przez WMTC. Pomiary są przeprowadzane na hamowni podwoziowej, przy użyciu standardowej wersji pojazdu, tylko z kierowcą i bez dodatkowego wyposażenia opcjonalnego. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić od zmierzonego w zależności od sposobu jazdy, stanu technicznego pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, bagażu, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.