Inauguracja architektury TNGA
W 2015 roku Toyota ogÅ‚osiÅ‚a, że od tej pory bÄ™dzie stopniowo wprowadzać do wszystkich modeli nowÄ… architekturÄ™ Toyota New Global Architecture (TNGA). Na rynku technologia TNGA zadebiutowaÅ‚a razem z Priusem czwartej generacji, a nastÄ™pnie na tej samej platformie GA-C zostaÅ‚ zbudowany crossover Toyota C-HR i Prius Plug-in Hybrid. Z kolei amerykaÅ„ska Toyota Camry powstaÅ‚a na wiÄ™kszej pÅ‚ycie z tej samej rodziny. Docelowo platform TNGA ma być pięć. Teraz GA-C staÅ‚a siÄ™ podstawÄ… kolejnego ważnego modelu – nowej generacji Toyoty Auris zapowiadanej na 2019 rok.
Na czym polega koncepcja TNGA?
Architektura Toyota New Global Architecture to sposób na stabilność konstrukcji, pewnÄ…, dynamicznÄ… jazdÄ™ i zwracajÄ…cy uwagÄ™ design. Konstrukcja ta zapewnia dużą sztywność nadwozia, nisko poÅ‚ożony Å›rodek ciężkoÅ›ci i pozwala na niskie umocowanie maski, dlatego projektanci majÄ… dużą swobodÄ™ w tworzeniu Å›miaÅ‚ych stylistycznie nadwozi. Chyba najbardziej spektakularnym przykÅ‚adem jest tu Toyota C-HR – zupeÅ‚nie nowy crossover, który trafiÅ‚ do oferty Toyoty w 2016 roku. Nowy Auris idzie w Å›lady pierwszego crossovera Toyoty, a także Camry czy obu Priusów. Trzecia generacja popularnego europejskiego kompaktu jest nisko osadzona, ma bardziej atletycznÄ… sylwetkÄ™ i dynamiczny profil. UwagÄ™ zwraca także nowy projekt grilla i przednich Å›wiateÅ‚.
W architekturze TNGA miejsce i sposób mocowania poszczególnych komponentów – od silnika po fotele – jest Å›ciÅ›le zdefiniowany. To uÅ‚atwia projektowanie nowych modeli. WedÅ‚ug wczeÅ›niejszej koncepcji projektanci sami opracowywali co do milimetra rozmieszczenie takich elementów jak pedaÅ‚y, kolumna kierownicy czy fotele, starajÄ…c siÄ™ samodzielnie wypracować jak najbardziej wygodne i ergonomiczne wnÄ™trze. Teraz wybierajÄ… jeden ze Å›ciÅ›le zdefiniowanych, najbardziej efektywnych ukÅ‚adów. Nie oznacza to jednak, że każda nowa Toyota bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚a tak samo. WrÄ™cz przeciwnie – niemal wszystkie moduÅ‚owe elementy, zdefiniowane w architekturze TNGA, nie sÄ… widoczne dla użytkownika, a ich optymalne rozlokowanie daje dużą swobodÄ™ w projektowaniu wnÄ™trza bez obawy o utratÄ™ ergonomii.
Pionier TNGA w segmencie kompaktów
Nowa Toyota Auris jest o 40 mm dÅ‚uższa od poprzedniego modelu dziÄ™ki dÅ‚uższemu rozstawowi osi. Samochód jest też o 23 mm niższy i ma o 47 mm niżej poÅ‚ożonÄ… maskÄ™, co jest bezpoÅ›rednim wynikiem zastosowania architektury TNGA. DziÄ™ki temu nadano mu bardziej dynamicznÄ… sylwetkÄ™, a kierowca ma wiÄ™ksze pole widzenia do przodu.
TNGA poprawi także właściwości jezdne i możliwości panowania nad autem oraz zwiększy jego stabilność. Bardzo sztywna konstrukcja, dobre wyważenie oraz nisko położony środek ciężkości powodują, że komfortowe zawieszenie nie obniży pewności prowadzenia w zakrętach.
Strategia dwóch napÄ™dów hybrydowych
Toyota Auris bÄ™dzie produkowana w fabryce Toyota Manufacturing UK w Derbyshire. Popularny kompakt bÄ™dzie pierwszym modelem Toyoty w Europie oferowanym z dwoma napÄ™dami hybrydowymi – znanym z Toyoty Prius napÄ™dem z silnikiem 1,8 l o Å‚Ä…cznej mocy 122 KM oraz zupeÅ‚nie nowym ukÅ‚adem z silnikiem 2,0 l, który bÄ™dzie oferowaÅ‚ kierowcy Å‚Ä…cznie 180 KM. Toyota zainwestowaÅ‚a 240 milionów funtów we wdrożenie technologii produkcji TNGA do angielskiej fabryki, która – podobnie jak architektura samochodu – także opiera siÄ™ na systemie moduÅ‚owym, zwiÄ™kszajÄ…cym elastyczność linii produkcyjnych i uÅ‚atwiajÄ…cym wprowadzanie modyfikacji do modelu.