W przyszÅ‚oÅ›ci, Audi jeszcze bardziej postawi na techniki wirtualnej rzeczywistoÅ›ci (VR). Cztery pierÅ›cienie wykorzystujÄ… kreowane wirtualnie trójwymiarowe modele, jako staÅ‚y element procesu tworzenia nowych pojazdów, już od roku 2003. Obecnie przedsiÄ™biorstwo testuje dodatkowo tzw. Virtual Reality Holodeck, który ma umożliwić wirtualnÄ… ocenÄ™ stylistyki nowych modeli samochodów już na wczesnym etapie ich konstruowania. PojÄ™cie „Holodeck” pochodzi z serialu science fiction pt. „Star Trek” i oznacza specjalne pomieszczenie, które symuluje wirtualne Å›wiaty. W nowym Virtual Reality Holodeck Audi, wizja ta staje siÄ™ rzeczywistoÅ›ciÄ…. W stworzonym przez ekspertów z dziaÅ‚u planowania Audi realnym pomieszczeniu o wymiarach ok. 15 na 15 metrów, można w realistyczny i wierny proporcjom sposób, wirtualnie przedstawiać prototypy samochodów i oceniać ich stylistykÄ™. Konstruktorzy umieszczajÄ… w takim otoczeniu wirtualny samochód, posiÅ‚kujÄ…c siÄ™ przy tym najbardziej aktualnymi danymi konstrukcyjnymi. MogÄ… go potem intuicyjnie doÅ›wiadczać, zarówno od wewnÄ…trz, jak i od zewnÄ…trz. W przeciwieÅ„stwie do dotychczasowych modeli VR, wokóÅ‚ samochodu może równoczeÅ›nie chodzić nawet sześć osób.
Audi testuje Holodeck w punkcie styku fazy projektowej i produkcyjnej. Tutaj eksperci z obu obszarów wspólnie oceniajÄ… kompleksowe wrażenia wizualne oraz powierzchnie nowego samochodu, dopasowujÄ…c poÅ‚ożenie poszczególnych linii i krawÄ™dzi. Ocena ta jest ostatnim etapem, przed skierowaniem do produkcji odpowiednich narzÄ™dzi potrzebnych potem do wyprodukowania realnego samochodu. Dotychczas stosowano w tym celu dwuwymiarowe grafiki komputerowe oraz tworzone rÄ™cznie modele fizyczne, których budowa jest kosztowna i trwa nawet sześć tygodni.
„DziÄ™ki technice VR Holodeck otrzymujemy zbliżone do realnego wrażenie proporcji naszych przyszÅ‚ych modeli. W ten sposób możemy szybciej podjąć ważne decyzje” – mówi Martin Rademacher, kierownik projektu VR Holodeck w Audi. W celu szczegóÅ‚owej analizy pojedynczych aspektów, nadal stosuje siÄ™ obraz dwuwymiarowy. „Oferuje on caÅ‚y czas wiÄ™kszÄ… rozdzielczość i lepszÄ… jakość niż instalacja VR, do której można wchodzić” – mówi Rademacher.
Aby pracować w Holodecku, każdy użytkownik nosi okulary VR i trzyma w rÄ™kach dwa joysticki umożliwiajÄ…ce interakcjÄ™. Na plecach ma plecak z wydajnym komputerem ważącym zaledwie 3 kg. Komputer nieustannie oblicza dane otoczenia. PrzenoÅ›ne komputery użytkowników sÄ… przez Wi-Fi poÅ‚Ä…czone z centralnÄ… stacjÄ… roboczÄ… sterujÄ…cÄ… wymianÄ… danych. Model trójwymiarowy można prezentować w różnym otoczeniu. W kolejnych stadiach rozbudowy, Holodeck pozwoli „wejść do projektu” również pracownikom innych fabryk Audi na caÅ‚ym Å›wiecie, co znacznie uÅ‚atwi organizacjÄ™ pracy. Po rozpoczÄ™ciu produkcji, system posÅ‚uży do zapewnienia najwyższej jakoÅ›ci naszych modeli.
KoncepcjÄ™ tej techniki cztery pierÅ›cienie stworzyÅ‚y wspólnie z agencjÄ… Lightshape ze Stuttgartu. Jeszcze w tym roku, koncern chce wdrożyć Virtual Reality Holodeck do procesów produkcyjnych. Celem obecnej fazy testowej jest zbadanie możliwoÅ›ci jej zastosowania również w innych obszarach funkcjonowania przedsiÄ™biorstwa. PlaniÅ›ci produkcji w Audi majÄ… już w systemie caÅ‚e wirtualne odcinki taÅ›my produkcyjnej, co ma w przyszÅ‚oÅ›ci umożliwić wizualizacjÄ™ procesów. DziaÅ‚ prowadzi także konsultacje w tej sprawie z innymi markami koncernu Volkswagen.
Inne obszary zastosowaÅ„ Virtual Reality, które już w Audi funkcjonujÄ…, to np. wirtualne szkolenie pracowników dziaÅ‚u logistyki opakowaÅ„ oraz Audi VR experience dla doradców klientów. Technika ta umożliwia zainteresowanym klientom wirtualne skonfigurowanie ich wymarzonego samochodu i obejrzenie realistycznych wizualizacji wszystkich opcji wyposażenia.