-
Nowa platforma testowa umożliwia badanie i rozwijanie systemów zautomatyzowanego prowadzenia Guardian i Chauffeur;
-
Rozszerzanie możliwoÅ›ci robotów wspomagajÄ…cych czÅ‚owieka w domu;
-
Nowe funkcje asystenta kierowcy opartego na sztucznej inteligencji.
Toyota opublikowaÅ‚a kompleksowy przeglÄ…d swoich prac w dziedzinie zautomatyzowanego prowadzenia pojazdów. Opisuje on filozofiÄ™ i podejÅ›cie firmy do technologii, realizowane programy badawcze, a także najbliższe plany dotyczÄ…ce produktów. Dokument odzwierciedla przekonanie Toyoty, że zautomatyzowane prowadzenie pojazdów radykalnie zwiÄ™kszy bezpieczeÅ„stwo ruchu drogowego i poprawi możliwoÅ›ci ludzi w zakresie wygodnej, przyjemnej i dostÄ™pnej dla wszystkich mobilnoÅ›ci. Toyota ma nadziejÄ™, że dokument ten pomoże zrozumieć jej podejÅ›cie i zwiÄ™kszy Å›wiadomość wyzwaÅ„ zwiÄ…zanych ze zautomatyzowanym prowadzeniem, takich jak rozwój infrastruktury i spoÅ‚eczna akceptacja.
„W ciÄ…gu kilku minionych miesiÄ™cy znacznie przyspieszyliÅ›my tempo rozwoju możliwoÅ›ci systemów zautomatyzowanego prowadzenia, opracowywanych przez ToyotÄ™ w celu zwiÄ™kszenia bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego, poprawy dostÄ™pu do mobilnoÅ›ci i uczynienia podróżowania wygodniejszym i bardziej przyjemnym” – powiedziaÅ‚ dr Gill Pratt, dyrektor generalny TRI. – „ZespoÅ‚y badawcze TRI pracujÄ… również nad sztucznÄ… inteligencjÄ… dla robotów wspomagajÄ…cych czÅ‚owieka w domu”.
Raport przedstawia koncepcje systemów Guardian i Chauffeur, stanowiÄ…cych obecnie obiekt badaÅ„ Toyoty, a także koncepcjÄ™ Mobility Teammate Concept, która odzwierciedla przekonanie Toyoty, że relacje miÄ™dzy kierowcami i samochodami powinny odpowiadać relacjom miÄ™dzy bliskimi przyjacióÅ‚mi, którzy majÄ… wspólny cel, opiekujÄ… siÄ™ sobÄ… wzajemnie, a jeÅ›li trzeba, pomagajÄ… sobie. Dokument można znaleźć pod adresem www.automatedtoyota.com.
„Pojazdy z technologiÄ… zautomatyzowanego prowadzenia przyniosÄ… spoÅ‚eczeÅ„stwu wiele korzyÅ›ci, ale jednym z gÅ‚ównych priorytetów Toyoty jest poprawa bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego” – powiedziaÅ‚ Kiyotaka Ise, dyrektor ds. technologii bezpieczeÅ„stwa w Toyota Motor Corporation. – „WyposażajÄ…c nasze systemy zautomatyzowanego prowadzenia w możliwoÅ›ci przewidywania oraz interakcji z ludźmi oraz Å›rodowiskiem ruchu drogowego, przybliżamy siÄ™ do przyszÅ‚oÅ›ci bez wypadków”.
Zautomatyzowane prowadzenie pojazdów
Od momentu zaprezentowania pojazdu doÅ›wiadczalnego Platform 2.0 w marcu tego roku, badacze TRI rozwinÄ™li technologiÄ™ zautomatyzowanego prowadzenia pojazdów do poziomu Platform 2.1. Równolegle z tworzeniem tej nowatorskiej platformy testowej w TRI dokonano istotnego postÄ™pu w dziedzinie modeli komputerowej percepcji z elementami uczenia siÄ™, które pozwalajÄ… systemom zautomatyzowanego prowadzenia lepiej rozpoznawać otoczenie pojazdu, wykrywać obiekty i drogi oraz skuteczniej wyznaczać bezpiecznÄ… trasÄ™. Nowe systemy sÄ… szybsze, bardziej efektywne i dokÅ‚adniejsze. Oprócz wykrywania obiektów, mogÄ… też dostarczać danych o elementach drogi takich jak oznakowanie pionowe i poziome, wspomagajÄ…c tworzenie cyfrowych map, które sÄ… jednym z kluczowych elementów systemów zautomatyzowanego prowadzenia.
Platform 2.1 zawiera również sprzÄ™t od nowych dostawców, w tym nowy, precyzyjny lidar (czujnik laserowy) firmy Luminar. Odznacza siÄ™ on wiÄ™kszym zasiÄ™giem, tworzy gÄ™stszÄ… chmurÄ™ punktów, pozwalajÄ…c lepiej wyznaczać pozycje obiektów trójwymiarowych, a także jako pierwszy ma dynamicznie regulowane pole widzenia, co pozwala dokonywać dokÅ‚adniejszych pomiarów w wybranych obszarach. Nowy lidar wspóÅ‚pracuje z dotychczasowym systemem, co zapewnia pole widzenia 360 stopni.
Pojazd Platform 2.1 zostaÅ‚ wyposażony w drugÄ… kierownicÄ™ i pedaÅ‚y przyspieszenia oraz hamowania „drive-by-wire” przed prawym fotelem. Umożliwia to badaczom bezpieczne testowanie przekazywania sterowania miÄ™dzy czÅ‚owiekiem i systemem autonomicznym w różnych sytuacjach. Jest również pomocne w pracach nad algorytmami uczenia maszynowego, które mogÄ… uczyć siÄ™ od doÅ›wiadczonych kierowców, a także trenować poczÄ…tkujÄ…cych kierowców.
W TRI zaprojektowano również jednolity system informowania o różnych stanach autonomicznych funkcji pojazdu za pomocÄ… spójnego interfejsu użytkownika – ekranów, kolorowych sygnaÅ‚ów Å›wietlnych i sygnaÅ‚ów dźwiÄ™kowych systemów Guardian i Chauffeur. Instytut prowadzi również eksperymenty dotyczÄ…ce zwiÄ™kszania Å›wiadomoÅ›ci sytuacyjnej kierowcy przez prezentowanie na Å›rodkowym ekranie multimedialnym chmury punktów odzwierciedlajÄ…cych wszystko, co samochód „widzi” przed sobÄ….
BÄ™dÄ…cy efektem postÄ™pów w dziedzinie sprzÄ™tu i oprogramowania pojazd Platform 2.1 umożliwia równolegÅ‚e testy dwóch różnych systemów dla autonomicznych pojazdów – Guardian i Chauffeur – korzystajÄ…cych ze wspólnych technologii. W przypadku systemu Guardian pojazdem kieruje czÅ‚owiek, a automat monitoruje sytuacjÄ™ i interweniuje w razie zagrożenia wypadkiem. Chauffeur to opracowany przez ToyotÄ™ system o poziomie autonomii SAE Level 4/5, przy którym wszystkie znajdujÄ…ce siÄ™ w pojeździe osoby sÄ… pasażerami. Oba systemy wykorzystujÄ… ten sam zestaw czujników i kamer.
System Guardian jest w stanie wykryć rozproszenie lub zmÄ™czenie kierowcy i odpowiednio na nie zareagować. JeÅ›li kierowca ma problemy z utrzymaniem toru jazdy, system najpierw ostrzega go, a potem hamuje, utrzymujÄ…c pojazd w obrÄ™bie pasa ruchu. Testy systemu Chauffeur wykazaÅ‚y, że jest on w stanie prowadzić pojazd po zamkniÄ™tym torze, omijać przeszkody, a także bezpiecznie zmieniać pasy ruchu dla ominiÄ™cia przeszkody w sytuacji, gdy na sÄ…siednim pasie znajduje siÄ™ pojazd jadÄ…cy z takÄ… samÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ…. Obok prób drogowych TRI korzysta w badaniach z symulacji umożliwiajÄ…cych bezpieczne testowanie zaÅ‚ożeÅ„ inżynierów.
Robotyka i sztuczna inteligencja
Toyota Research Institute odnotowaÅ‚ również postÄ™py w dziedzinie robotyki i sztucznej inteligencji. W ramach badaÅ„ nad robotami wspomagajÄ…cymi ludzi w domu, w TRI stworzono pionierskie rozwiÄ…zania, które dadzÄ… robotom przyszÅ‚oÅ›ci ludzkÄ… zrÄ™czność, umożliwiajÄ…cÄ… chwytanie obiektów i manipulowanie nimi bez ryzyka upuszczenia lub uszkodzenia. TRI wykorzystuje również systemy komputerowego widzenia i sztucznej inteligencji, pozwalajÄ…ce robotom wykrywać obecność ludzi i obiektów, okreÅ›lać ich pozycjÄ™ i na życzenie przynosić obiekty ludziom. Roboty sÄ… w stanie wykrywać, że obiekt zostaÅ‚ przemieszczony i zaktualizować jego pozycjÄ™ w zintegrowanej bazie danych, a nawet rozpoznawać twarze ludzi i rozróżniać osoby.
PostÄ™p TRI w dziedzinie robotyki byÅ‚ możliwy dziÄ™ki możliwoÅ›ci zwiÄ™kszenia dokÅ‚adnoÅ›ci symulacji i jej wykorzystania jako uzupeÅ‚nienia rzeczywistych testów. Ponieważ nie jest możliwe fizyczne przetestowanie wielkiej liczby różnorodnych sytuacji, jakie roboty mogÄ… napotkać w Å›wiecie rzeczywistym, w instytucie wykorzystuje siÄ™ symulowane Å›rodowiska, modelowane z użyciem danych zebranych podczas rzeczywistych testów.
Oprócz tego TRI opracowuje nowe koncepcje wykorzystania sztucznej inteligencji w kabinie pojazdu dla zapewnienia pasażerom komfortu, bezpieczeÅ„stwa i satysfakcji. W instytucie stworzono symulator z agentem sztucznej inteligencji, który wykrywa pozycjÄ™ tuÅ‚owia kierowcy, poÅ‚ożenie jego gÅ‚owy, miejsce, w które skierowany jest wzrok, a także jego emocje, by przewidzieć jego potrzeby lub wykryć pogorszenie koncentracji. Na przykÅ‚ad gdy system zauważy, że kierowca popija wodÄ™, a wyglÄ…d jego twarzy wyraża dyskomfort, sztuczna inteligencja wnioskuje, że może mu być za gorÄ…co i zmienia ustawienia klimatyzacji lub uchyla okna. JeÅ›li wirtualny agent wykryje objawy sennoÅ›ci, może zasugerować przerwÄ™.