Thomas Schmall, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Koncernu ds. Techniki i CEO Volkswagen Group Components, stwierdziÅ‚: „Pod wzglÄ™dem technicznym akumulator jest sercem samochodu elektrycznego, ponieważ w dużym stopniu wpÅ‚ywa na to, co nazywamy przyjemnoÅ›ciÄ… z jazdy, na koszty użytkowania, zasiÄ™g auta i na szybkość Å‚adowania. To sprawia, że ma decydujÄ…ce znaczenie dla trwaÅ‚ego zadowolenia klientów nabywajÄ…cych nasze auta”.
Zestawy akumulatorów sÄ… wiÄ™c ogromnie ważne dla realizacji strategii ACCELERATE. Marka Volkswagen zapowiedziaÅ‚a znaczne zwiÄ™kszenie sprzedaży swoich elektrycznych aut do 2030 roku. Sprzedaż modeli wyposażonych wyÅ‚Ä…cznie w elektryczny napÄ™d (BEV) ma wzrosnąć w Europie do 70 procent, a w USA i Chinach do 50 procent. DÅ‚ugoterminowym celem jest caÅ‚kowita dekarbonizacja marki do 2050 roku. „Do 2025 roku co roku bÄ™dziemy prezentować jeden nowy samochód elektryczny – jeszcze w tym roku bÄ™dzie to sportowy SUV w stylu coupé, czyli ID.54, a w przyszÅ‚ym nasza nowa ikona ID.BUZZ4. W 2025 roku przedstawimy samochód mniejszy niż ID.3, który pozwoli zakosztować elektrycznej jazdy jeszcze szerszej rzeszy użytkowników” – powiedziaÅ‚ Thomas Ulbrich, CzÅ‚onek ZarzÄ…du ds. Rozwoju Marki Volkswagen.
Jaki potencjaÅ‚ niesie ze sobÄ… powiÄ™kszajÄ…ca siÄ™ rodzina modeli ID., produkowanych w fabryce w Zwickau oraz wszystko, co warto wiedzieć o akumulatorach do aut elektrycznych opisujemy poniżej. Warto zaznaczyć, że akumulatory do Volkswagena ID.3 i ID.4 dostarcza firma LG Chem, która produkuje je w zakÅ‚adach ulokowanych pod WrocÅ‚awiem. Volkswagen już dawno zawarÅ‚ z LG Chem porozumienie, że firma ta bÄ™dzie wykorzystywać do produkcji akumulatorów wyÅ‚Ä…cznie „zielonÄ… energiÄ™”.
Do Volkswagena ID.3 sÄ… oferowane trzy rodzaje akumulatorów. Najmniejszy z nich o pojemnoÅ›ci energetycznej netto wynoszÄ…cej 45 kWh1 zapewnia po jednokrotnym Å‚adowaniu zasiÄ™g do 352 km (WLTP). Zastosowanie akumulatora o pojemnoÅ›ci 58 kWh5/6 zwiÄ™ksza liczbÄ™ kilometrów do 426 (WLTP). Duża „bateria” o pojemnoÅ›ci netto wynoszÄ…cej 77 kWh umożliwia pokonanie do 549 km (WLTP). W wypadku ID.4 wybór jest podobny: elektryczny SUV z akumulatorem 52 kWh7 może przejechać do 346 km (WLTP), a ten z „bateriÄ…” o pojemnoÅ›ci 77 kWh3 – 522 km (WLTP). Volkswagen ID.4 GTX z napÄ™dem na cztery koÅ‚a osiÄ…ga maksymalnÄ… moc 220 kW9. Jego akumulator magazynuje energiÄ™ elektrycznÄ… o wartoÅ›ci 77 kWh (netto), co wystarcza do uzyskania zasiÄ™gu 480 km. Na europejskich rynkach ID.4 GTX pojawi siÄ™ w lecie bieżącego roku.
Silnik elektrycznego samochodu może oddać tylko tyle energii, ile jej zmagazynowano w akumulatorze. Jednostka elektryczna w Volkswagenie ID.3 z akumulatorem 45 kWh osiÄ…ga moc 110 kW (150 KM)1, w ID.3 z „bateriÄ…” 58 kWh jest to – zależnie od wyboru klienta – 107 kWh (146 KM)5 albo 150 kW (204 KM)6. Wyposażony w akumulator o pojemnoÅ›ci 77 kWh model ID.3 uzyskuje moc 150 kW (204 KM)2 – tyle, ile ID.43. Elektrycznego SUV-a można też kupić z „bateriÄ…” 52 kWh i z dwoma silnikami elektrycznymi. UzyskujÄ… one Å‚Ä…cznÄ… moc 109 kW (148 KM)7 lub 125 kW (170 KM)10.
Zestaw akumulatorów w modelach ID. może mieć różnÄ… wielkość, skÅ‚ada siÄ™ on z elementów obudowanych aluminiowymi profilami. Każdy element zawiera moduÅ‚ skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z 24 cel w elastycznej osÅ‚onie. Akumulator o pojemnoÅ›ci 45 kWh skÅ‚ada siÄ™ z siedmiu moduÅ‚ów, ten o pojemnoÅ›ci 52 kWh z oÅ›miu, a akumulator o pojemnoÅ›ci 58 kWh z dziewiÄ™ciu moduÅ‚ów, wszystkie znajdujÄ… siÄ™ w sumie w dziesiÄ™ciu obudowach z profili. Akumulator o pojemnoÅ›ci energetycznej 77 kWh skÅ‚ada siÄ™ z 12 moduÅ‚ów rozmieszczonych w 12 obudowach. NajwiÄ™kszy zestaw akumulatorów ma dÅ‚ugość 182 cm, a najmniejszy 142 cm. Ich szerokość wynosi w każdym przypadku 145 cm, wysokość 14 cm, masa natomiast od okoÅ‚o 320 kg do okoÅ‚o 500 kg.
W podÅ‚użnicy bÄ™dÄ…cej elementem obudowy znajduje siÄ™, zależnie od rozmiaru akumulatora, do trzech czujników kontrolujÄ…cych napiÄ™cie i temperaturÄ™ w moduÅ‚ach. Razem z centralnym czujnikiem akumulatora wyrównujÄ… one różnice w pojemnoÅ›ci poszczególnych cel. Centralny sterownik i przyÅ‚Ä…cze z systemami zabezpieczeÅ„ zamontowano na spodniej stronie zestawu akumulatorów – w razie ciężkiego wypadku natychmiast odÅ‚Ä…czajÄ… one dopÅ‚yw prÄ…du.
NapÄ™d na tylne koÅ‚a oraz mocne silniki ID.3 i ID.4 zapewniajÄ… obydwu modelom dynamiczne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne, bezpieczeÅ„stwo i Å‚atwość prowadzenia. Akumulatory znajdujÄ… siÄ™ pomiÄ™dzy osiami auta w jego najniższym punkcie, co sprawia, że masa każdego modelu jest rozÅ‚ożona w niemal idealnej proporcji 50:50. Obudowa akumulatorów jest na staÅ‚e przytwierdzona do karoserii, co znacznie zwiÄ™ksza sztywność nadwozia. Mocna rama chroni akumulatory przed uszkodzeniem w przypadku zderzenia. Aluminiowa pokrywa zabezpiecza je od góry, z kolei pod spodem znajduje siÄ™ pÅ‚yta z ukÅ‚adem chÅ‚odzenia i drugie solidne zabezpieczenie z aluminium.
Akumulatory Volkswagenów ID.3 i ID.4 można zasilać prÄ…dem przemiennym i staÅ‚ym. Z domowej Å‚adowarki, zależnie od wielkoÅ›ci akumulatora, można je Å‚adować energiÄ… elektrycznÄ… o mocy do 11 kW. Na stacji Å‚adowania prÄ…dem staÅ‚ym auta z akumulatorami o pojemnoÅ›ci netto 45 kWh i 52 kWh można Å‚adować prÄ…dem o mocy 50 kW lub opcjonalnie – 100 kW. ID.3 wyposażonego w „bateriÄ™” o pojemnoÅ›ci 58 kWh można seryjnie zasilać prÄ…dem 100 kW, a model z akumulatorem 77 kWh – prÄ…dem o mocy do 125 kW. Pozwala to w ciÄ…gu 30 minut naÅ‚adować je energiÄ… elektrycznÄ… wystarczajÄ…cÄ… do przejechania 320 km (wg WLTP).
Zestawy akumulatorów sÄ… produkowane w zakÅ‚adzie Volkswagen Group Components w Brunszwiku, tam też zostaÅ‚y skonstruowane. Na powierzchni równej dziewiÄ™ciu boiskom piÅ‚karskim może powstawać rocznie do 500.000 akumulatorów przeznaczonych do samochodów na platformie MEB. „Baterie” do aut elektrycznych powstajÄ… również w Foshan i Anting w Chinach, a w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dÄ… produkowane w Chattanooga w USA i w Mlada Boleslav w Czechach. Cele akumulatorowe do ID.3 i ID.4 dostÄ™pnych w Europie sÄ… wytwarzane przez firmy kooperujÄ…ce z wykorzystaniem energii elektrycznej ze źródeÅ‚ odnawialnych. Fakt ten przyczynia siÄ™ do realizacji celu jaki postawiÅ‚ sobie Volkswagen, aby dostarczać klientom w Europie auta elektryczne wytworzone w sposób neutralny pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla.
DziaÅ‚ania koncernu dotyczÄ…ce badaÅ„, rozwoju, produkcji pilotażowej, testów, zaopatrzenia i kontroli jakoÅ›ci akumulatorów Volkswagen Group Components skupiÅ‚ w Center of Excellence w Salzgitter. Prowadzi siÄ™ w nim prace nad różnymi technologiami produkcji akumulatorów, a także gromadzi doÅ›wiadczenia dotyczÄ…ce rozwoju tego kluczowego komponentu dla elektromobilnoÅ›ci. TrwajÄ… również przygotowania do rozpoczÄ™cia w Salzgitter wÅ‚asnej produkcji „baterii” do aut elektrycznych. We wspóÅ‚pracy z firmÄ… QuantumScape prowadzone sÄ… prace nad akumulatorami nowej generacji ze staÅ‚ym elektrolitem.
Volkswagen gwarantuje, że po oÅ›miu latach lub 160.000 km akumulator zachowa co najmniej 70 procent swojej pierwotnej pojemnoÅ›ci energetycznej. Pod koniec okresu życia „baterii” lub pod koniec życia samochodu, akumulator może zyskać nowe zastosowanie, np. w przenoÅ›nych szybkich Å‚adowarkach lub zostać poddany recyklingowi w celu odzyskania zawartych w nim surowców. W należącej do Volkswagen Group Components fabryce w Salzgitter uruchomiono pilotażowÄ… liniÄ™ do recyklingu akumulatorów.