W sumie pÅ‚ynność netto w dziale samochodów udaÅ‚o siÄ™ zwiÄ™kszyć w stosunku do pierwszego kwartaÅ‚u 2020 roku – m.in. poprzez emisjÄ™ obligacji hybrydowych w wysokoÅ›ci 3,0 miliardów euro – o 0,9 miliarda euro do 18,7 miliarda euro. W porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku dostawy dla klientów zmniejszyÅ‚y siÄ™ o 27,4 procent do 3,9 (5,4) miliona samochodów. Na skutek tego przychody ze sprzedaży zmalaÅ‚y o 23,2 procent do 96,1 (125,2) miliarda euro. Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi wyniósÅ‚ -0,8 (10,0) miliarda euro. GÅ‚ównym powodem byÅ‚ spadek sprzedaży na skutek mocnego zmniejszenia siÄ™ popytu. Wynik pozostaÅ‚ej dziaÅ‚alnoÅ›ci operacyjnej, do której nie jest stosowana rachunkowość zabezpieczeÅ„ (w szczególnoÅ›ci – zabezpieczeÅ„ towarowych) i której nie dotyczy ryzyko kursowe w wysokoÅ›ci -0,9 miliarda euro, jest w praktyce kompensowany przez zysk w wysokoÅ›ci 0,8 miliarda euro z tytuÅ‚u wkÅ‚adu AID (Autonomous Intelligent Driving) w spóÅ‚kÄ™ joint venture z firmÄ… Ford. Zdarzenia nadzwyczajne zwiÄ…zane ze sprawÄ… silników Diesla obciążyÅ‚y zysk operacyjny kwotÄ… -0,7 (-1,0) miliarda euro. Wynik finansowy przed opodatkowaniem zmniejszyÅ‚ siÄ™ do -1,4 (9,6) miliarda euro.
Frank Witter, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Koncernu ds. Finansów i IT, powiedziaÅ‚: „Pierwsze póÅ‚rocze 2020 roku z powodu pandemii Covid-19 okazaÅ‚o siÄ™ jednym z najtrudniejszych w historii przedsiÄ™biorstwa. Zdrowie naszych pracowników, klientów i partnerów biznesowych miaÅ‚o i ma najwiÄ™ksze znaczenie. OpracowujÄ…c 100-punktowy plan dotyczÄ…cy maksymalnej ochrony zdrowia stworzyliÅ›my najlepsze możliwe warunki do bezpiecznej pracy. JednoczeÅ›nie wdrożyliÅ›my w porÄ™ szerokie dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu zmniejszenie kosztów i zachowanie pÅ‚ynnoÅ›ci. DziÄ™ki temu udaÅ‚o nam siÄ™ w pewnym stopniu ograniczyć wpÅ‚yw pandemii na dziaÅ‚alność koncernu. DziÄ™ki wspaniaÅ‚ej pracy caÅ‚ej zaÅ‚ogi krok po kroku wychodzimy z trudnej sytuacji i jak dotÄ…d stabilnie przechodzimy przez ten bezprecedensowy kryzys. DziÄ™ki pozytywnym trendom w naszej dziaÅ‚alnoÅ›ci w ostatnich tygodniach i dziÄ™ki wprowadzeniu licznych atrakcyjnych modeli na drugie póÅ‚rocze patrzymy z ostrożnym optymizmem”.
MiesiÄ™czny procentowy spadek dostaw do klientów w porównaniu z tym samym miesiÄ…cem poprzedniego roku zmniejsza siÄ™ od maja
Do koÅ„ca czerwca koncern Volkswagen odnotowaÅ‚ duży spadek dostaw swoich produktów do klientów – w porównaniu z poprzednim rokiem wyniósÅ‚ on 27,4 procent, dostawy wyniosÅ‚y 3,9 (5,4) miliona samochodów. Na osÅ‚abionym pandemiÄ… globalnym rynku koncern mimo to zwiÄ™kszyÅ‚ swój udziaÅ‚ w Å›wiatowym rynku samochodów osobowych. W kwietniu dostawy byÅ‚y jeszcze o 45 procent mniejsze niż w tym samym miesiÄ…cu poprzedniego roku, potem ten spadek stale siÄ™ zmniejszaÅ‚ do 18 procent w czerwcu. Powodem byÅ‚a poprawa sytuacji w Europie Zachodniej – na macierzystym rynku koncernu. Tu dostawy w maju byÅ‚y jeszcze o 57 procent mniejsze niż przed rokiem, w czerwcu byÅ‚o to już 30 procent. W lipcu sytuacja na Å›wiatowych rynkach ulegaÅ‚a dalszej poprawie, dlatego koncern spodziewa siÄ™, że dostawy do klientów w tym miesiÄ…cu bÄ™dÄ… niższe od ubiegÅ‚orocznych o mniej niż 10 procent. W drugiej poÅ‚owie roku jest spodziewana dalsza poprawa sytuacji rynkowej.
PÅ‚ynność netto w dziale samochodów wiÄ™ksza niż w pierwszym kwartale
PÅ‚ynność netto w dziale samochodów zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ z 17,8 miliarda euro na koniec marca bieżącego roku do 18,7 miliarda euro na koniec czerwca. Oprócz szeroko zakrojonych dziaÅ‚aÅ„ majÄ…cych zapewnić pÅ‚ynność, do poprawy w tej dziedzinie przyczyniÅ‚ siÄ™ sukces obligacji hybrydowych w wysokoÅ›ci 3,0 miliardów euro. PrzepÅ‚yw gotówki netto w dziale samochodów wyniósÅ‚ -4,8 miliarda euro i byÅ‚ znacznie niższy niż w poprzednim roku, gdy wynosiÅ‚ 5,6 miliarda euro. Koszty badaÅ„ i rozwoju zamknęły siÄ™ w pierwszym póÅ‚roczu kwotÄ… 6,7 (7,0) miliarda euro i byÅ‚y niższe o 4,8 procent w porównaniu z tym samym okresem zeszÅ‚ego roku. Mimo to udziaÅ‚ kosztów badaÅ„ i rozwoju zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ do 8,7 (6,6) procent, co zostaÅ‚o spowodowane zmniejszeniem siÄ™ przychodów ze sprzedaży. NakÅ‚ady inwestycyjne w dziale samochodów znacznie siÄ™ zmniejszyÅ‚y – o 20,6 procent do 4,1 (5,2) miliarda euro. Jednak z powodu spadku przychodu ze sprzedaży spowodowanego pandemiÄ…, stosunek nakÅ‚adów inwestycyjnych do przychodu ze sprzedaży wzrósÅ‚ do 5,4 (4,9) procent.
Spodziewany pozytywny zysk operacyjny w całym bieżącym roku
Koncern Volkswagen spodziewa siÄ™, że z powodu skutków pandemii Covid-19 dostawy dla klientów w 2020 roku bÄ™dÄ… dużo niższe niż w roku poprzednim. Duże wyzwania wynikajÄ… także ze wzrostu konkurencji, niepewnej sytuacji na rynkach surowcowych i dewizowych, a także z ostrzejszych wymagaÅ„ w dziedzinie emisji spalin. Z powodu pandemii przychód ze sprzedaży koncernu Volkswagen bÄ™dzie w 2020 roku prawdopodobnie znacznie niższy niż rok wczeÅ›niej. W sumie koncern spodziewa siÄ™, że w porównaniu z poprzednim rokiem zysk operacyjny bÄ™dzie znacznie mniejszy, ale jednak pozytywny (przed i wÅ‚Ä…cznie ze zdarzeniami specjalnymi).
Wysokość nakÅ‚adów na badania, rozwój i na inwestycje bÄ™dzie znacznie mniejsza niż w 2019 roku. UdziaÅ‚ nakÅ‚adów na badania i rozwój oraz na inwestycje w dziale samochodów okaże siÄ™ wyższy od ubiegÅ‚orocznego z powodu dużo niższych przychodów ze sprzedaży w 2020 roku, wynikajÄ…cych z mniejszego popytu. Przewiduje siÄ™, że na skutek niższego popytu, dalszych wypÅ‚at bÄ™dÄ…cych rezultatem kryzysu zwiÄ…zanego z sprawÄ… silników Diesla oraz z powodu zmniejszenia siÄ™ pÅ‚ynnoÅ›ci w wyniku fuzji i akwizycji, przepÅ‚yw gotówki netto w dziale samochodów w 2020 roku bÄ™dzie mniejszy niż w roku poprzednim. Z tego powodu także pÅ‚ynność netto w dziale samochodów bÄ™dzie niższa niż rok wczeÅ›niej. Należy siÄ™ spodziewać, że ze wzglÄ™du na niższy zysk, stopa zwrotu z kapitaÅ‚u okaże siÄ™ mniejsza niż w roku 2019, a także mniejsza niż oczekiwane minimalne oprocentowanie zainwestowanego kapitaÅ‚u w wysokoÅ›ci 9 procent.
Marki i obszary działalności
Od stycznia do czerwca bieżącego roku marka Volkswagen Samochody Osobowe sprzedaÅ‚a 1,1 (1,9) miliona samochodów, byÅ‚o to o 39,8 procent mniej niż przed rokiem. Wbrew temu trendowi w wypadku T-Crossa odnotowano wzrost sprzedaży, dużą popularnoÅ›ciÄ… cieszyÅ‚ siÄ™ również Atlas Cross Sport. Przychody ze sprzedaży zmniejszyÅ‚y siÄ™ o 35,3 procent do 28,6 miliardów euro. Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi zmalaÅ‚ do -1,5 (2,3) miliarda euro. Mniejsze koszty staÅ‚e i lepsza polityka cenowa nie zdoÅ‚aÅ‚y zrównoważyć obciążeÅ„ wynikajÄ…cych ze zmniejszenia sprzedaży na skutek pandemii Covid-19. Zdarzenia specjalne wynikajÄ…ce ze sprawy zwiÄ…zanej z silnikami Diesla wyniosÅ‚y w omawianym okresie -0,6 (-0,4) miliarda euro.
W ciÄ…gu pierwszych szeÅ›ciu miesiÄ™cy 2020 roku globalna sprzedaż aut marki Audi zmniejszyÅ‚a siÄ™ do 416.000 (632.000) sztuk. Kolejnych 271.000 (258.000) samochodów zostaÅ‚o sprzedanych przez chiÅ„skÄ… spóÅ‚kÄ™ FAW-Volkswagen. RosnÄ…cym popytem cieszyÅ‚y siÄ™ modele Q3, A6 i e-tron. Przychody ze sprzedaży zmniejszyÅ‚y siÄ™ do 20,5 (28,8) miliardów euro. Zysk operacyjny (w bieżącym roku przed zdarzeniami specjalnymi) wyniósÅ‚ -643 miliony euro (2,3 miliardy euro). Niekorzystne skutki przyniosÅ‚y mniejsza liczba sprzedanych samochodów, obciążenia wynikajÄ…ce z dziaÅ‚aÅ„ w zakresie zabezpieczenia surowców, niekorzystne kursy walut i wzrost wydatków na wsparcie sprzedaży. Temu trendowi przeciwdziaÅ‚aÅ‚y zmniejszenie kosztów staÅ‚ych i przeznaczonych na rozwój oraz efekty dekonsolidacji AID. W pierwszym póÅ‚roczu 2020 roku ze sprawy silników Diesla wyniknęły obciążenia w wysokoÅ›ci -0,1 miliarda euro. W danych finansowych marki Audi zawarto dane dotyczÄ…ce marek Lamborghini i Ducati. W omawianym okresie Lamborghini sprzedaÅ‚o 3.604 (4.710) samochodów, a Ducati 22.790 (33.315) motocykli.
Marka Skoda sprzedaÅ‚a w pierwszym póÅ‚roczu 2020 roku 372.000 samochodów, czyli o 33,6 procent mniej niż w tym samym czasie w poprzednim roku. SUV-y Kodiaq i Karoq, a także nowe modele Scala i Kamiq cieszyÅ‚y siÄ™ wÅ›ród klientów szczególnÄ… popularnoÅ›ciÄ…. Przychody ze sprzedaży zmalaÅ‚y do 7,5 (10,2) miliarda euro, natomiast zysk operacyjny do 228 (824) milionów euro. Negatywne skutki spadku sprzedaży, kursów walutowych i wydatków zwiÄ…zanych z koniecznoÅ›ciÄ… speÅ‚nienia ostrzejszych norm emisji nie zostaÅ‚y zrównoważone przez optymalizacjÄ™ kosztów produkcji, ani przez zmniejszenie kosztów staÅ‚ych i rozwoju.
Sprzedaż samochodów marki SEAT wyniosÅ‚a w omawianym okresie 197.000 egzemplarzy, co oznacza spadek o 46,9 procent w porównaniu z 2019 rokiem. ChÄ™tnie kupowane byÅ‚y SUV-y Arona i Ateca, a także Leon. Przychód ze sprzedaży byÅ‚ o 40,2 procent mniejszy niż przed rokiem i wyniósÅ‚ 3,7 miliarda euro. Zysk operacyjny zmniejszyÅ‚ siÄ™ do -271 (216) milionów euro, co byÅ‚o spowodowane w gÅ‚ównej mierze spadkiem sprzedaży wynikajÄ…cym z pandemii oraz wydatkami zwiÄ…zanymi z koniecznoÅ›ciÄ… speÅ‚nienia ostrzejszych norm emisji.
Marka Bentley w pierwszym póÅ‚roczu bieżącego roku sprzedaÅ‚a 4.569 (4.670) samochodów. Przychód ze sprzedaży wzrósÅ‚ na skutek atrakcyjniejszej oferty do 860 (835) milionów euro. Ze wzglÄ™du na wyższe odpisy oraz jednorazowe wydatki restrukturyzacyjne zysk operacyjny zmniejszyÅ‚ siÄ™ do -99 (57) milionów euro.
Porsche wykazaÅ‚o od stycznia do czerwca 2020 roku globalnÄ… sprzedaż 116.000 samochodów, w porównaniu z poprzednim rokiem oznacza to spadek o 14,8 procent. Przychód ze sprzedaży wyniósÅ‚ 11,2 (12,2) miliarda euro. Na skutek mniejszej sprzedaży oraz z powodu zwiÄ™kszenia kosztów, zwÅ‚aszcza cyfryzacji i elektryfikacji, zysk operacyjny zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 1,1 (2,1) miliarda euro. Negatywny efekt miaÅ‚a też sytuacja na rynku walutowym.
Sprzedaż samochodów marki Volkswagen Samochody Dostawcze w pierwszym póÅ‚roczu 2020 roku wyniosÅ‚a na Å›wiecie 157.000 (256.000) egzemplarzy. Przychód ze sprzedaży okazaÅ‚ siÄ™ o 34,7 procent niższy niż przed rokiem i wyniósÅ‚ 4,2 miliarda euro. Zysk operacyjny zmniejszyÅ‚ siÄ™ do -334 (506) milionów euro i zostaÅ‚ obciążony przede wszystkim przez spadek sprzedaży oraz przez obowiÄ…zujÄ…cy od tego roku podatek od emisji dwutlenku wÄ™gla. Ponadto negatywny skutek miaÅ‚y wyższe nakÅ‚ady i odpisy na nowe produkty, wzrost kosztów staÅ‚ych oraz niekorzystna sytuacja walutowa, pożądane skutki przyniosÅ‚y za to optymalizacja kosztów produktów i zmiany w ofercie.
W ciÄ…gu pierwszych szeÅ›ciu miesiÄ™cy 2020 roku Scania Vehicles and Services odnotowaÅ‚a sprzedaż 31.000 (52.000) samochodów. Przychód ze sprzedaży wyniósÅ‚ 5,3 (7,1) miliarda euro, zysk operacyjny zmniejszyÅ‚ siÄ™ natomiast do 221 (828) milionów euro – spadek ten byÅ‚ spowodowany gÅ‚ównie mniejszÄ… sprzedażą. Pozytywne efekty przyniosÅ‚y za to optymalizacja oferty i niższe koszty staÅ‚e.
MAN sprzedaÅ‚ od stycznia do czerwca bieżącego roku 47.000 samochodów, co oznacza spadek o 34,1 procent w porównaniu z rokiem 2019. Przychód ze sprzedaży zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 4,7 (6,3) miliardów euro. Zysk operacyjny zmalaÅ‚ do -423 (248) milionów euro. Obciążeniem okazaÅ‚y siÄ™ gÅ‚ównie spadek liczby sprzedanych nowych i używanych aut oraz koszty wynikajÄ…ce z wprowadzenia samochodów ciężarowych nowej generacji.
W ciÄ…gu szeÅ›ciu miesiÄ™cy 2020 roku Power Engineering osiÄ…gnÄ…Å‚ przychód ze sprzedaży w wysokoÅ›ci 1,8 (1,9) miliarda euro. Zysk operacyjny zmniejszyÅ‚ siÄ™ z powodu niższej sprzedaży i z powodu wzrostu kosztów do 21 (42) milionów euro. Pozytywny efekt przyniosÅ‚y zmiany w ofercie.
W ramach dziaÅ‚alnoÅ›ci w obszarze finasowania, serwisu i ubezpieczeÅ„ prowadzonej przez Volkswagen UsÅ‚ugi Finansowe w pierwszej poÅ‚owie bieżącego roku zawarto 3,4 (4,1) milionów nowych umów (-17,4 procent). 30 czerwca 2020 roku ogólna liczba kontraktów wynosiÅ‚a 21,3 milionów, czyli o 0,9 procent mniej niż na koniec 2019 roku. Zysk operacyjny w ciÄ…gu pierwszych szeÅ›ciu miesiÄ™cy zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 1,2 (1,3) miliarda euro.
Walne zgromadzenie akcjonariuszy odbędzie się 30 września; zmiana propozycji dywidendy
Na 30 wrzeÅ›nia 2020 roku Volkswagen wyznaczyÅ‚ nowy termin walnego zgromadzenia akcjonariuszy za rok 2019. Pierwotnie zgromadzenie miaÅ‚o siÄ™ odbyć w maju, jednak termin zostaÅ‚ przesuniÄ™ty z powodu pandemii koronawirusa. WrzeÅ›niowe zgromadzenie także nie bÄ™dzie mogÅ‚o siÄ™ odbyć w tradycyjny sposób. Aby chronić zdrowie akcjonariuszy, pracowników i dostawców usÅ‚ug zostanie ono w tym roku przeprowadzone wirtualnie. RównoczeÅ›nie z wyznaczeniem nowego terminu ZarzÄ…d ogÅ‚osiÅ‚ nowÄ… propozycjÄ™ dywidendy. Koncern Volkswagen, jak inni, jest dotkniÄ™ty ogromnymi skutkami jakie pandemia Covid-19 wywiera na Å›wiecie na wszystkie obszary życia spoÅ‚ecznego i gospodarczego. Wobec zasiÄ™gu i rozmiarów tej pandemii oraz braku możliwoÅ›ci wiarygodnego przewidzenia jak bÄ™dzie siÄ™ rozwijać sytuacja, ZarzÄ…d i Rada Nadzorcza postanowiÅ‚y zaproponować walnemu zgromadzeniu wypÅ‚atÄ™ dywidendy w wysokoÅ›ci 4,80 euro za akcjÄ™ zwykÅ‚Ä… i 4,86 euro z akcjÄ™ uprzywilejowanÄ…. W ten sposób ZarzÄ…d spóÅ‚ki zmieniÅ‚ propozycjÄ™ dywidendy z planowanych pierwotnie za rok podatkowy 2019, 6,50 euro za akcjÄ™ zwykÅ‚Ä… i 6,56 za uprzywilejowanÄ…. PozostaÅ‚y zysk bilansowy w wysokoÅ›ci 855 milionów euro zostanie przeniesiony na przyszÅ‚oroczne konto. Volkswagen AG nadal podtrzymuje zamiar uzyskania wskaźnika wypÅ‚at w wysokoÅ›ci co najmniej 30 procent.