→ innowacyjny system asystujÄ…cy uÅ‚atwia manewrowanie samochodem z przyczepÄ…
→ kamera zamontowana z tyÅ‚u umożliwia staÅ‚Ä… kontrolÄ™
→ wyznaczenie kierunku przy pomocy dżojstika pozwala precyzyjne ustawić pojazd i przyczepÄ™ w wybranym miejscu
Gdy np. podczas zawodów konnych przyjdzie podstawić przyczepÄ™ pod wÅ‚aÅ›ciwy boks, by wyprowadzić do niego konia, albo gdy na kempingu trzeba ustawić przyczepÄ™ w wyznaczonym miejscu – to „Trailer Assist” wykonuje ruchy kierownicÄ…, a kierowca operuje jedynie pedaÅ‚ami przyspieszenia i hamulca. WÅ‚aÅ›ciwy kierunek jazdy wyznacza siÄ™ korzystajÄ…c z dżojstika sterowania lusterkami zewnÄ™trznymi – Å‚atwo, szybko i bezpiecznie.
Å»eby umożliwić nawet maÅ‚o doÅ›wiadczonym kierowcom szybkie i bezpieczne manewrowanie do tyÅ‚u samochodem z przyczepÄ… innowacyjny system „Trailer Assist” (oferowany w opcji) uruchamia siÄ™ zwykÅ‚ym przyciskiem. Za pomocÄ… dźwigienki do regulacji lusterek zewnÄ™trznych, która w tym wypadku dziaÅ‚a jak dżojstik, można pÅ‚ynnie ustawić pożądany kierunek jazdy samochodu i przyczepy i w każdej chwili go zmienić. Odpowiednia grafika na ekranie pomiÄ™dzy wskaźnikami na tablicy rozdzielczej pokazuje aktualny i wybrany kierunek ruchu auta i przyczepy. System automatycznie steruje ukÅ‚adem kierowniczym, a kierowca kontroluje jedynie gaz i hamulec.
Gdy przyczepa zostanie ustawiona we wÅ‚aÅ›ciwym kierunku, „dżojstik” należy przesunąć w tyÅ‚, a wtedy samochód bez trudu pcha przyczepÄ™ za sobÄ… w wyznaczonym kierunku. DziÄ™ki temu nawet konieczność dalekiej jazdy do tyÅ‚u po prostej przestaje być trudna.
DecydujÄ…cÄ… rolÄ™ podczas manewrowania odgrywa kamera. To dziÄ™ki niej „Trailer Assist” może automatycznie prowadzić auto i przyczepÄ™. System ten dziaÅ‚a w oparciu o algorytmy opracowywane poprzez przetworzenie obrazu z kamery umieszczonej z tyÅ‚u, która obserwuje i weryfikuje kÄ…t skrÄ™tu przyczepy. Kamera przekazuje rzeczywisty obraz przyczepy i kÄ…t jej skrÄ™tu i na tej podstawie system oblicza jak należy skrÄ™cić kierownicÄ™ – niezależnie od rodzaju przyczepy oraz systemu jej mocowania do samochodu.
„Trailer Assist” to kolejny przykÅ‚ad pionierskich wynalazków inżynierów Volkswagena, którego zadaniem jest uÅ‚atwienie manewrów oraz parkowania samochodu z przyczepÄ… i sprawienie, by byÅ‚a to czynność w peÅ‚ni bezpieczna. Każdy, kto kieruje takim zestawem szybko doceni nowe urzÄ…dzenie, kiedy na niewielkiej przestrzeni bÄ™dzie zmuszony do manewrowania przyczepÄ… motocyklowÄ…, kempingowÄ… albo przyczepkÄ… z odpadami ogrodowymi. „Trailer Assist” zapewni bezpieczeÅ„stwo podczas manewrów z każdym rodzajem przyczepy – podczas pracy, weekendu, czy najpiÄ™kniejszych wakacyjnych tygodni w roku.
Historia systemów asystujÄ…cych (uÅ‚atwiajÄ…cych parkowanie):
-
1997 r. – pierwszy system wspomagajÄ…cy parkowanie z czterema czujnikami ultradźwiÄ™kowymi
-
2005 r. – czujniki z przodu i z tyÅ‚u auta
-
2006 r. – pierwszy na Å›wiecie system wspomagajÄ…cy parkowanie (Park Assist)
-
2008 r. – pierwsze zastosowanie systemu Rear View
-
2010 r. – pierwsze zastosowanie systemu monitorujÄ…cego otoczenie Area View
-
2010 r. – optyczny system parkowania (OPS)
-
2010 r. – Park Assist 2.0
-
2012 r. – system OPS 360 stopni
-
2012 r. – Park Assist 2.0 uÅ‚atwiajÄ…cy parkowanie prostopadle do krawÄ™dzi jezdni
-
2014 r. – system asystujÄ…cy uÅ‚atwiajÄ…cy wyjazd z miejsca parkingowego
-
2014 r. – czujnik Blind Spot („martwego pola”)
-
2014 r. – Area View drugiej generacji
-
2014 r. – wprowadzenie systemu Trailer Assist
-
2015 r. – Park Assist 3.0