Inżynierowie Forda wiedzą, że nie wszystkie drogi powstają z uwzględnieniem tych samych standardów. Niektóre usłane są dziurami i nierównościami. Inne przypominają bezlitosne trasy offroadowe. Tylko nieliczne trasy na całym świecie są przyjazne dla pojazdów po nich jeżdżących.
Inżynierowie zdajÄ… sobie także sprawÄ™, iż wielu kierowców przejeżdża ze zbyt dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ… przez kilkucentymetrowe wyrwy w jezdni i za szybko wchodzi w zakrÄ™t na brukowanych drogach.
W celu zapewnienia bezproblemowej eksploatacji pojazdów w tak trudnych warunkach, inżynierowie z należącego do Forda oÅ›rodka doÅ›wiadczalnego Lommel w Belgii oraz oÅ›rodka doÅ›wiadczalnego Michigan w Stanach Zjednoczonych testujÄ… samochody z przeznaczeniem na wszystkie rynki Å›wiata.
Symulowanych jest kilka typów nawierzchni, wÅ‚Ä…czajÄ…c w to umiarkowane drogi z ostrymi wyżłobieniami spotykane w Europie i Ameryce PóÅ‚nocnej, a także zniszczone jezdnie zmieniajÄ…ce siÄ™ w zależnoÅ›ci od warunków pogodowych znane ze wschodzÄ…cych rynków.
Z uwagi na fakt, iż wiÄ™kszÄ… część Europy nawiedziÅ‚y dwie srogie zimy z rzÄ™du, a ciÄ™cia budżetowe pozostawiÅ‚y niewiele Å›rodków na naprawÄ™ nawierzchni dróg w Europie i w Stanach Zjednoczonych, kierowcy z obu kontynentów witajÄ… wiosnÄ™ przez pryzmat dziurawej i zniszczonej nawierzchni.
WÅ‚aÅ›ciciele samochodów marki Ford mogÄ… jednak spać spokojnie, gdyż ich samochody zostaÅ‚y fabrycznie przygotowane do jazdy w trudnych warunkach, dziÄ™ki rygorystycznym testom i procesom budowy podwozia i systemów zawieszenia.
Ośrodki doświadczalne Forda to nie bułka z masłem
Wszystkie nowe modele Forda poddawane sÄ… surowym testom i przechodzÄ… przez wymagajÄ…ce procesy produkcyjne, aby zapewnić podróżujÄ…cym nie tylko wiodÄ…cy w klasie komfort, ale także dużą wytrzymaÅ‚ość i odporność komponentów na obciążenia wywoÅ‚ywane dziurawymi nawierzchniami.
W należącym do Forda oÅ›rodku doÅ›wiadczalnym Lommel nowe pojazdy poddawane sÄ… wielu wymagajÄ…cym testom na torach o zróżnicowanych nawierzchniach liczÄ…cych w sumie okoÅ‚o 80 kilometrów. WiÄ™kszość z nich zostaÅ‚a zaprojektowana specjalnie w celu zbadania granic możliwoÅ›ci systemów zawieszenia.
„Na naszym torze testowym odwzorowaliÅ›my najgorsze warunki drogowe spotykane w Europie. JeÅ›li nasze samochody przejdÄ… pozytywnie te trudne testy, poradzÄ… sobie niemal we wszystkich warunkach na publicznych drogach,” powiedziaÅ‚ Eric-Jan Scharlee, specjalista ds. testów w oÅ›rodku doÅ›wiadczalnym Lommel. „W naszym oÅ›rodku posiadamy każdy rodzaj nawierzchni, który można spotkać na drogach caÅ‚ego Å›wiata.”
Zarówno w oÅ›rodku Lommel, jak i Michigan odtworzono rzeczywiste warunki drogowe obejmujÄ…ce peÅ‚ne spektrum różnych nawierzchni. ZwiedzajÄ…cy centrum w Belgii mogÄ… być na przykÅ‚ad zaskoczeni znakami drogowymi informujÄ…cymi o wjeździe na terytorium Francji, Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych, a wszystko to na odcinku zaledwie kilkuset metrów. Jednakże tylko tak skrupulatne skupienie w jednym miejscu nawierzchni z caÅ‚ego Å›wiata umożliwia Fordowi dostarczanie klientom produktów, które speÅ‚niajÄ…, a nawet przewyższajÄ… wymagania zwiÄ…zane z codziennÄ… eksploatacjÄ….
Obok symulowanych nawierzchni drogowych znajdują się tu także sztuczne wyboje zaprojektowane w celu wywierania kontrolowanych obciążeń na komponenty zawieszenia modeli marki Ford, dzięki czemu inżynierowie mogą mierzyć siły działające na samochody pokonujące tor.
„Wykorzystujemy dwa typy torów testowych, aby odtworzyć wartoÅ›ci obciążeÅ„, których doÅ›wiadczajÄ… nasi klienci na publicznych drogach,” komentuje Scharlee. Jeden typ symuluje rzeczywiste drogi publiczne, jak na przykÅ‚ad Lower Dunton Road w Essex w Wielkiej Brytanii, podczas gdy drugi typ zawiera kilka sztucznie stworzonych nierównoÅ›ci i dziur odzwierciedlajÄ…cych zróżnicowane warunki jazdy.”
Podobne standardy obowiÄ…zujÄ… w oÅ›rodku w Michigan: „Jeździmy po szutrze. Jeździmy po brukowanej nawierzchni. Zawsze idziemy na caÅ‚ość,” komentuje Dan Coleman, manager ds. procesów wytrzymaÅ‚oÅ›ciowych z oddziaÅ‚u w Dearborn w Michigan.
Ford opracowuje procedury testów zawieszenia dostosowane do wymagaÅ„ globalnego klienta
W celu odtworzenia realistycznych warunków drogowych, inżynierowie Forda przeprowadzili ankiety wÅ›ród posiadaczy aut ze wszystkich segmentów w różnych częściach Å›wiata proszÄ…c ich, aby ocenili stan dróg, po których siÄ™ poruszajÄ… oraz opisali sposób, w jaki eksploatujÄ… swoje pojazdy.
NastÄ™pnie inżynierowie stworzyli profil statystycznego kierowcy, typ dróg, po których siÄ™ porusza oraz odtworzyli nawyki eksploatacyjne użytkowników. Wszystkie te informacje zawarto w cyklu testu wytrzymaÅ‚oÅ›ciowego odpowiedniego dla danego oÅ›rodka doÅ›wiadczalnego.
Wykorzystując zebrane dane, inżynierowie mogą przewidzieć stopień obciążenia wywierany na pojazd podczas całego cyklu życia, dzięki czemu wiadomo, jaką odpornością musi się charakteryzować gotowy produkt.
„NajwiÄ™kszym wyzwaniem dla zawieszenia jest sytuacja, kiedy koÅ‚o samochodu wyjeżdża z dziury w jezdni,” przyznaje Simon Mooney, inżynier ds. testów obciążeniowych z Centrum Technicznego Dunton w Essex w Wielkiej Brytanii. „To tak, jakby samochód uderzyÅ‚ w krawężnik. Testujemy wszystkie rozmiary obrÄ™czy i opon oferowanych przez nas do samochodów marki Ford, dziÄ™ki czemu wiemy, że wytrzymajÄ… trudy codziennej eksploatacji.”
Z uwagi na fakt, iż celem firmy Ford jest produkcja globalnych pojazdów, procedury testowe i wymagania stawiane poszczególnym oÅ›rodkom doÅ›wiadczalnym na caÅ‚ym Å›wiecie zostaÅ‚y ujednolicone.
Rygorystyczne testy z wykorzystaniem zaawansowanych urządzeń
Testy podwozia i zawieszenia samochodów osobowych odbywajÄ… siÄ™ dwufazowo. W pierwszej fazie symulowane sÄ… ekstremalne obciążenia dziaÅ‚ajÄ…ce na zawieszenie pojazdu w peÅ‚nym okresie eksploatacji. W drugiej fazie badany jest caÅ‚y pojazd m.in. podczas szybkiej jazdy i przejazdów wiejskimi drogami.
Podczas tych testów wykorzystuje siÄ™ zaawansowane technologicznie urzÄ…dzenia, które rejestrujÄ… obciążenia wywierane na elementy zawieszenia. Jeden z czterech elementów specjalnie przystosowanego sprzÄ™tu do monitorowania kóÅ‚ i zawieszenia zamontowanego w pojazdach testowych sÅ‚użących do badania obciążeÅ„ kosztuje nawet 125 000 euro. W poÅ‚Ä…czeniu z zaawansowanym systemem gromadzenia i przetwarzania danych cena takiego pojazdu przekracza 1 mln. euro.
„Wykorzystujemy koÅ‚a ze specjalistycznym oprzyrzÄ…dowaniem, które bada obciążenia i dziaÅ‚Ä…jÄ…ce siÅ‚y w trzech kierunkach. W niektórych pojazdach znajdujÄ… siÄ™ różne czujniki, które Å‚Ä…cznie dajÄ… okoÅ‚o 200 kanaÅ‚ów gromadzenia informacji,” dodaje Mooney.
Ubezpieczenie Autocasco to nieodÅ‚Ä…czna część pakietu dealerskiego w programie Ford Ubezpieczenia, która jest coraz częściej wybierana przez polskich kierowców. Odpowiednio dobrana polisa to bezpieczeÅ„stwo i pewność, że w razie niefortunnego zdarze...wiÄ™cej »
Czas wakacji wiąże siÄ™ z planowaniem krótszych i dÅ‚uższych podróży. Wiele osób decyduje siÄ™ na rodzinny wyjazd ze swoim czworonożnym przyjacielem. Jak bezpiecznie przewozić zwierzÄ™ autem i co mówi o tym prawo o ruchu drogowym?...wiÄ™cej »
Dla firmy znanej kiedyÅ› jako quattro GmbH te cztery litery oznaczaÅ‚y jeszcze bardziej usportowione wersje i tak już bardzo wydajnych modeli RS 6 i RS 7. ByÅ‚y one zgodne z filozofiÄ… podnoszenia techniki samochodowej na jeszcze wyższy poziom, tj. uzyskania...wiÄ™cej »
Legendarny Ford Mustang podnosi swój prestiż w sportowym świecie dzięki dzisiejszemu oficjalnemu debiutowi Mustanga GT4 w wyścigu CrowdStrike 24 Hours of Spa na słynnym torze Spa-Francorchamps we wschodniej Belgii.
...wiÄ™cej »
NiedÅ‚ugo po prezentacji Mustanga GT3 na torze Le Mans, która miaÅ‚a miejsce w piÄ…tek 9 czerwca, Ford poinformowaÅ‚, że premiera nowego Mustanga GT4 odbÄ™dzie siÄ™ w Å›rodÄ™ 28 czerwca 2023 r. o godzinie 14:00 czasu Å›rodkowoeuropejskiego na kultowym torze ...wiÄ™cej »
peÅ‚ni elektryczny, zeroemisyjny model marki Volkswagen Samochody Dostawcze ? ID. Buzz, Å›wietnie sprawdza siÄ™ w roli samochodu firmowego. Może być nie tylko towarzyszem codziennych operacji w przedsiÄ™biorstwie ? samochodem serwisowym, pojazdem do realiza...wiÄ™cej »
Ford Performance przygotowuje siÄ™ do 101. edycji wyÅ›cigu Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb, współorganizowanego przez Gran Turismo, stawiajÄ…c na starcie elektrycznego, udoskonalonego Forda SuperVana 4.2. Wyczekiwane w sportowym Å›wiecie wydarz...wiÄ™cej »
ObsÅ‚uga samochodów z telefonu nie jest już niczym nowym, a we współczesnych pojazdach jest wÅ‚aÅ›ciwie koniecznoÅ›ciÄ…. Mustang Mach-E nie jest wyjÄ…tkiem, a Ford zadbaÅ‚ o rozbudowanÄ… listÄ™ możliwoÅ›ci. Model od rynkowej premiery zachwyca możliwoÅ›ci...wiÄ™cej »
Przy okazji zakoÅ„czenia testów marka Volkswagen zdradza nieco szczegółów na temat kolejnej generacji swojego obecnie najlepiej sprzedajÄ…cego siÄ™ modelu: Tiguan nr 3 bÄ™dzie dostÄ™pny z nowo opracowanym systemem aktywnej kontroli zawieszenia i innymi fun...wiÄ™cej »
VW Bus Festival 2023, który odbÄ™dzie siÄ™ w dniach od 23 do 25 czerwca w Hanowerze, to nie tylko najwiÄ™ksze miÄ™dzynarodowe spotkanie miÅ‚oÅ›ników mikrobusów Volkswagena, ale również najwiÄ™ksza w historii marki Volkswagen Samochody Dostawcze ekspozycja...wiÄ™cej »
Ford Performance uczestniczyÅ‚ w wiÄ™kszej liczbie wyÅ›cigów i zwyciężaÅ‚ w wiÄ™kszej liczbie serii, krajów i torów, niż jakakolwiek inna firma na Å›wiecie. Od Le Mans po Monako, od Daytona po Bathurst, od pustyni Finke po EnsenadÄ™ w Meksyku. Musi jedna...wiÄ™cej »
MiÄ™dzynarodowy VW Bus Festiwal 2023, przez trzy dni (od 23 do 25 czerwca) bÄ™dzie najjaÅ›niejszÄ… gwiazdÄ… wszechÅ›wiata mikrobusów marki Volkswagen. Festiwal, w którym weźmie udziaÅ‚ 6000 pojazdów, w tym prężna reprezentacja samochodów z Polski, jest ...wiÄ™cej »
Ford Ranger Raptor został Samochodem Roku Wirtualnej Polski. Nowa generacja pick-upa Forda wygrała w głównej kategorii konkursu, pokonując aż 31 innych modeli.
...wiÄ™cej »
Volkswagen ID.7, flagowy model z rodziny elektrycznych samochodów zbudowanych na platformie MEB, do salonów trafi jeszcze w tym roku. Zanim siÄ™ to stanie, bÄ™dzie można obejrzeć ten samochód w butikowym salonie w Warszawie ? Volkswagen Home. ID.7 to jede...wiÄ™cej »
Od premiery najnowszego modelu elektrycznego hiszpaÅ„skiej marki - Tavascana - minÄ…Å‚ dopiero miesiÄ…c, a design samochodu już cieszy siÄ™ uznaniem w branży oraz pozytywnym odbiorem motoryzacyjnych entuzjastów. Pierwszy elektryczny SUV marki zostaÅ‚ doceni...wiÄ™cej »
MaÅ‚opolska Joy Ride Festiwal to najwiÄ™ksza w Polsce impreza rowerowa Å‚Ä…czÄ…ca najróżniejsze odmiany dwukoÅ‚owych sportów ektremalnych i goszczÄ…ca zawodników rywalizujÄ…cych w różnych konkurencjach. W organizacji tego niezwykÅ‚ego przedsiÄ™wziÄ™cia p...wiÄ™cej »
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni...wiÄ™cej »
Dane ze Strefy PÅ‚atnego Parkowania na warszawskim Mokotowie i w ÅšródmieÅ›ciu pokazujÄ…, przy których ulicach parkuje najwiÄ™cej aut z zielonymi tablicami i jakÄ… część wszystkich samochodów stanowiÄ…. W ciÄ…gu roboczego tygodnia jest ich nawet 5-7 proc...wiÄ™cej »
Audi A6 i Audi A7 oraz ich wersje S, w roku modelowym 2024 zyskujÄ… nowy, oszaÅ‚amiajÄ…cy wyglÄ…d. Oprócz nowo zaprojektowanych linii wyposażenia z niezależnymi przednimi i tylnymi elementami stylistycznymi, te modele klasy luksusowej charakteryzujÄ… siÄ™ t...wiÄ™cej »